Embraer (ERJ) vidí prostor pro třetího hráče mezi Boeingem (BA) a Airbusem (AIR)
Cílí na tržby 10 miliard USD do konce desetiletí
Silná poptávka po regionálních tryskáčích i přes 10% cla
Eve Air Mobility spustí elektrická taxi do roku 2027
Brazilský výrobce letadel Embraer (ERJ) věří, že rostoucí poptávka po komerčních letadlech otevře prostor pro novou konkurenci, která by mohla narušit dlouhodobou dominanci Boeingu (BA) a Airbusu (AIR). Generální ředitel společnosti Francisco Gomes Neto v rozhovoru pro Financial Times uvedl, že trh s úzkotrupými letadly se může stát méně závislým na tomto duopolu – a že poptávka v příštích dvaceti letech vytvoří prostor až pro čtyři významné výrobce.
ERJ
Embraer S.A.
NYSE
$56.04
$1.60
2.78%
Rostoucí poptávka po úzkotrupých letadlech
Podle Gomese Neta by mohl trh s letadly s jednou uličkou – tedy stroji určenými pro krátké a střední tratě – nabídnout příležitost k výrobě až 40 000 nových letadel během dvou dekád. Embraer je aktuálně třetím největším výrobcem letadel na světě, přičemž dominuje v segmentu regionálních letadel s kapacitou do 150 cestujících. Jeho největší model, E195-E2, dokáže přepravit až 146 osob.
I přes své úspěchy zůstává Embraer menším hráčem v porovnání s obřími producenty, jakými jsou Boeing a Airbus. Gomes Neto však věří, že změny na trhu, zpožděné dodávky i výrobní problémy konkurence by mohly vytvořit prostor pro nové hráče. „Když se dívám na prognózy na příštích dvacet let, vidíme v tomto segmentu obrovskou příležitost. To je hodně. Myslím, že je tu prostor pro více než dva výrobce,“ uvedl šéf společnosti.
Narážel tím na situaci, kdy dodávky od Boeing i Airbus dlouhodobě trpí nedostatkem komponentů a zpožděním výroby. Tyto potíže otevřely prostor pro diskusi, zda by Embraer mohl rozšířit svou nabídku směrem k větším letadlům.
Analytik Ron Epstein z Bank of America (BAC) se domnívá, že Embraer by mohl mít dobrý důvod k vývoji většího letadla. „Podívejte se na poptávku po komerčních letadlech v příštích dvaceti letech – téměř jistě bude prostor pro třetího hráče,“ uvedl. Připomněl také, že krize Boeingu ukázala leteckým společnostem nutnost větší diverzifikace dodavatelů.
Podle Epsteina je výhodou Embraeru to, že dokáže uvedení nového produktu na trh zvládnout nákladově efektivněji než větší konkurenti. Přesto vedení společnosti zdůrazňuje, že nechce riskovat finanční stabilitu. „Mezi slovy a činy je velký rozdíl,“ upozornil Gomes Neto a dodal, že rozhodnutí o vývoji nové generace letadel padne nejdříve v příštím desetiletí.
Historie přitom ukazuje, že vstup do segmentu úzkotrupých letadel je riskantní. Kanadský výrobce Bombardier (BBD.B) se o to pokusil v minulosti, ale program CSeries ho finančně téměř zničil – nakonec ho převzal Airbus. Embraer se tak snaží vyhnout stejnému osudu a raději se soustředí na maximalizaci prodejů stávajících modelů.
Obchodní výzvy, cla a expanze na nové trhy
Embraer plánuje téměř zdvojnásobit své tržby ze segmentu regionálních a obchodních letadel, aby do konce desetiletí dosáhl úrovně 10 miliard dolarů. K tomu má pomoci silná poptávka po jeho regionálních tryskáčích, zejména ve Spojených státech, které jsou klíčovým trhem.
Tento trh je však ovlivněn 10% dovozní daní, kterou zavedla Trumpova administrativa. Gomes Neto uvedl, že toto clo zvýší náklady skupiny přibližně o 80 milionů dolarů, hlavně kvůli dovozu dílů pro soukromá letadla montovaná na Floridě. Embraer úspěšně loboval ve Washingtonu za osvobození od dalších 40 % cla, které bylo uvaleno na Brazílii před dvěma měsíci, a vedení společnosti vyjádřilo optimismus, že i zbývající dovozní daň bude nakonec odstraněna.
Navzdory těmto překážkám dosáhl Embraer upraveného pololetního zisku před úroky a daněmi ve výši 253,8 milionu dolarů, což potvrzuje solidní finanční kondici společnosti.
Součástí strategie je také expanze do nových regionů, včetně Indie, kde roste poptávka po regionálních tryskáčích. Společnost se snaží rozšířit mezinárodní přítomnost nejen v civilní, ale i v obranné oblasti.
Nové technologie a vojenské programy
Embraer se snaží posílit své postavení i prostřednictvím vojenských programů. Jeho víceúčelové tankovací a transportní letadlo KC-390 Millennium si dosud objednalo osm evropských zemí. Společnost zároveň plánuje montáž těchto strojů v USA, aby zvýšila šanci na získání kontraktu pro americké letectvo v rámci programu Next Generation Air Refuelling System.
Další oblastí, na kterou se Embraer zaměřuje, je elektrifikace letectví. Dceřiná společnost Eve Air Mobility, považovaná za klíčový růstový projekt, vyvíjí elektrické letecké taxi schopné vertikálního vzletu a přistání (eVTOL). Podle Gomese Neta by tato letadla mohla vstoupit do komerčního provozu už do konce roku 2027.
Zdroj: Shutterstock
Kromě vojenských a technologických projektů Embraer stále čelí problémům v dodavatelském řetězci. Dodávky komponentů, jako jsou motory a části trupu, zůstávají opožděné, ale situace se zlepšuje. Společnost očekává, že do roku 2028 dosáhne 100 dodávek komerčních letadel ročně, což by znamenalo výrazný posun oproti současné produkci.
Gomes Neto přiznává, že konkurence je silná, ale zdůrazňuje dlouhodobou vizi: Embraer se chce etablovat jako flexibilní výrobce, který rychle reaguje na potřeby trhu, a zároveň jako hráč schopný udržet finanční stabilitu i v nejistém prostředí leteckého průmyslu.
Brazilský výrobce letadel Embraer věří, že rostoucí poptávka po komerčních letadlech otevře prostor pro novou konkurenci, která by mohla narušit dlouhodobou dominanci Boeingu a Airbusu . Generální ředitel společnosti Francisco Gomes Neto v rozhovoru pro Financial Times uvedl, že trh s úzkotrupými letadly se může stát méně závislým na tomto duopolu – a že poptávka v příštích dvaceti letech vytvoří prostor až pro čtyři významné výrobce. Rostoucí poptávka po úzkotrupých letadlechPodle Gomese Neta by mohl trh s letadly s jednou uličkou – tedy stroji určenými pro krátké a střední tratě – nabídnout příležitost k výrobě až 40 000 nových letadel během dvou dekád. Embraer je aktuálně třetím největším výrobcem letadel na světě, přičemž dominuje v segmentu regionálních letadel s kapacitou do 150 cestujících. Jeho největší model, E195-E2, dokáže přepravit až 146 osob.I přes své úspěchy zůstává Embraer menším hráčem v porovnání s obřími producenty, jakými jsou Boeing a Airbus. Gomes Neto však věří, že změny na trhu, zpožděné dodávky i výrobní problémy konkurence by mohly vytvořit prostor pro nové hráče. „Když se dívám na prognózy na příštích dvacet let, vidíme v tomto segmentu obrovskou příležitost. To je hodně. Myslím, že je tu prostor pro více než dva výrobce,“ uvedl šéf společnosti.Narážel tím na situaci, kdy dodávky od Boeing i Airbus dlouhodobě trpí nedostatkem komponentů a zpožděním výroby. Tyto potíže otevřely prostor pro diskusi, zda by Embraer mohl rozšířit svou nabídku směrem k větším letadlům.Chcete využít této příležitosti?Otázka strategie a možný vstup do vyšší kategorieAnalytik Ron Epstein z Bank of America se domnívá, že Embraer by mohl mít dobrý důvod k vývoji většího letadla. „Podívejte se na poptávku po komerčních letadlech v příštích dvaceti letech – téměř jistě bude prostor pro třetího hráče,“ uvedl. Připomněl také, že krize Boeingu ukázala leteckým společnostem nutnost větší diverzifikace dodavatelů.Podle Epsteina je výhodou Embraeru to, že dokáže uvedení nového produktu na trh zvládnout nákladově efektivněji než větší konkurenti. Přesto vedení společnosti zdůrazňuje, že nechce riskovat finanční stabilitu. „Mezi slovy a činy je velký rozdíl,“ upozornil Gomes Neto a dodal, že rozhodnutí o vývoji nové generace letadel padne nejdříve v příštím desetiletí.Historie přitom ukazuje, že vstup do segmentu úzkotrupých letadel je riskantní. Kanadský výrobce Bombardier se o to pokusil v minulosti, ale program CSeries ho finančně téměř zničil – nakonec ho převzal Airbus. Embraer se tak snaží vyhnout stejnému osudu a raději se soustředí na maximalizaci prodejů stávajících modelů.Obchodní výzvy, cla a expanze na nové trhyEmbraer plánuje téměř zdvojnásobit své tržby ze segmentu regionálních a obchodních letadel, aby do konce desetiletí dosáhl úrovně 10 miliard dolarů. K tomu má pomoci silná poptávka po jeho regionálních tryskáčích, zejména ve Spojených státech, které jsou klíčovým trhem.Tento trh je však ovlivněn 10% dovozní daní, kterou zavedla Trumpova administrativa. Gomes Neto uvedl, že toto clo zvýší náklady skupiny přibližně o 80 milionů dolarů, hlavně kvůli dovozu dílů pro soukromá letadla montovaná na Floridě. Embraer úspěšně loboval ve Washingtonu za osvobození od dalších 40 % cla, které bylo uvaleno na Brazílii před dvěma měsíci, a vedení společnosti vyjádřilo optimismus, že i zbývající dovozní daň bude nakonec odstraněna.Navzdory těmto překážkám dosáhl Embraer upraveného pololetního zisku před úroky a daněmi ve výši 253,8 milionu dolarů, což potvrzuje solidní finanční kondici společnosti.Součástí strategie je také expanze do nových regionů, včetně Indie, kde roste poptávka po regionálních tryskáčích. Společnost se snaží rozšířit mezinárodní přítomnost nejen v civilní, ale i v obranné oblasti.Nové technologie a vojenské programyEmbraer se snaží posílit své postavení i prostřednictvím vojenských programů. Jeho víceúčelové tankovací a transportní letadlo KC-390 Millennium si dosud objednalo osm evropských zemí. Společnost zároveň plánuje montáž těchto strojů v USA, aby zvýšila šanci na získání kontraktu pro americké letectvo v rámci programu Next Generation Air Refuelling System.Další oblastí, na kterou se Embraer zaměřuje, je elektrifikace letectví. Dceřiná společnost Eve Air Mobility, považovaná za klíčový růstový projekt, vyvíjí elektrické letecké taxi schopné vertikálního vzletu a přistání . Podle Gomese Neta by tato letadla mohla vstoupit do komerčního provozu už do konce roku 2027.Kromě vojenských a technologických projektů Embraer stále čelí problémům v dodavatelském řetězci. Dodávky komponentů, jako jsou motory a části trupu, zůstávají opožděné, ale situace se zlepšuje. Společnost očekává, že do roku 2028 dosáhne 100 dodávek komerčních letadel ročně, což by znamenalo výrazný posun oproti současné produkci.Gomes Neto přiznává, že konkurence je silná, ale zdůrazňuje dlouhodobou vizi: Embraer se chce etablovat jako flexibilní výrobce, který rychle reaguje na potřeby trhu, a zároveň jako hráč schopný udržet finanční stabilitu i v nejistém prostředí leteckého průmyslu.
Souboj mezi společnostmi Nvidia (NVDA) a Advanced Micro Devices (AMD) patří k nejnapínavějším kapitolám současného technologického světa. Obě firmy se...
Zářijové týdny roku 2025 přinesly na světových kapitálových trzích nebývalou vlnu optimismu. Investoři se dočkali hned tří mimořádně sledovaných primárních...