V Česku funguje přes 3000 veřejných dobíjecích stanic
Počet nabíjení u PRE, ČEZ i E.ON roste o 40–70 %
Na českých silnicích je přes 52 000 elektroaut, do konce roku až 60 000
Česko zaostává v hustotě sítě za západní a severní Evropou
Podle aktuálních dat hlavních provozovatelů se spotřeba elektřiny i počet nabíjení během prvních tří čtvrtletí roku zvýšily o desítky procent. Zároveň pokračuje výstavba nových nabíjecích míst – v celé České republice jich nyní funguje přes 3000.
Ačkoli jde o rekordní číslo, odborníci upozorňují, že Česko v oblasti hustoty nabíjecí infrastruktury stále výrazně zaostává za západní a severní Evropou.
<!– DIP popup–>
Zdroj: Shutterstock
Počet elektromobilů roste, infrastruktura dohání poptávku
Zájem o elektromobily v Česku roste rychleji než kdy dřív. Podle statistik Centra dopravního výzkumu (CDV) dosáhl podíl elektromobilů na trhu nových osobních aut 5,6 %, zatímco loni to bylo pouze 4,2 %. Celkem se na českých silnicích pohybuje již přes 52 000 elektroaut, a do konce roku by jich mohlo být až 60 000.
„Rostoucí počet vozidel se pochopitelně pozitivně odráží ve využití veřejné dobíjecí infrastruktury,“ uvedl Libor Hladík, vedoucí sekce Emobilita ve společnosti Pražská energetika (PRE).
Nárůst se netýká pouze nově prodaných aut – od ledna do září bylo do Česka dovezeno více než 6100 ojetých elektromobilů, které se tak stávají dostupnější volbou i pro běžné řidiče. To vytváří další tlak na rozšiřování sítě nabíjecích bodů, zejména mimo velká města.
Rekordní spotřeba energie: PRE, ČEZ i E.ON hlásí skokový růst
Z nejnovějších údajů vyplývá, že všichni hlavní provozovatelé v Česku zaznamenali dvouciferný růst spotřeby i počtu dobíjení.
Pražská energetika (PRE) hlásí, že ve třetím čtvrtletí letošního roku vzrostla spotřeba o 46 % oproti loňsku. Počet nabíjení se zvýšil téměř o 40 % na více než 45 000 případů měsíčně, přičemž největší zájem je o ultrarychlé stanice. Celková spotřeba za prvních devět měsíců dosáhla 7,61 GWh, což je více než za celý loňský rok. PRE plánuje do konce roku provozovat 900 dobíjecích stanic.
Podobně silný růst zaznamenala i Skupina ČEZ, která provozuje přibližně 950 stojanů s celkovým výkonem kolem 90 MW. Do konce roku plánuje překročit hranici 1000 nabíjecích bodů a zvýšit výkon své sítě na více než 100 MW. Spotřeba na stanicích ČEZ dosáhla za tři čtvrtletí 9,7 GWh, což představuje meziroční nárůst o 67 %. Za celý rok firma očekává odběr až 13 GWh.
Třetí velký hráč, E.ON, hlásí rovněž rekordní čísla. Řidiči v jeho síti odebrali za tři čtvrtletí 5,03 GWh elektřiny, což je o 40 % více než za celý minulý rok. Společnost eviduje více než 215 000 jednotlivých dobíjení, přičemž největší zájem je o rychlonabíjecí stanice umístěné u dálničních tahů.
Česko v evropském srovnání: stabilní růst, ale pomalejší tempo
Navzdory pozitivním číslům zůstává Česká republika v rámci Evropy průměrem, pokud jde o hustotu nabíjecí infrastruktury. V přepočtu na počet elektromobilů sice nabídka dobíjecích míst zatím postačuje, ale ve srovnání s vyspělými trhy západní a severní Evropy je rozvoj pomalejší.
Země jako Nizozemsko nebo Norsko mají už nyní infrastrukturu, která zvládá obsloužit masovou elektrifikaci dopravy. Norsko se například může pochlubit tím, že více než 80 % nově prodaných vozů je plně elektrických, a hustota nabíjecích bodů tam patří k nejvyšším na světě.
Odborníci upozorňují, že Česko bude muset výrazně zrychlit výstavbu zejména ultrarychlých dobíjecích stanic (HPC), které umožní pohodlné dobíjení i při dálkových cestách. Do roku 2030 se totiž očekává, že na českých silnicích bude jezdit přes 400 000 elektromobilů.
Výzvy do budoucna: výkon, kapacita i lokalita
I když se tempo růstu zvyšuje, rozmístění stanic zůstává nerovnoměrné. Většina z nich se nachází v okolí Prahy, Brna a velkých dopravních uzlů, zatímco venkovské oblasti nebo regiony s nízkou hustotou osídlení stále čekají na lepší pokrytí.
Dalším úkolem je navýšení výkonu a modernizace stávajících zařízení. Zatímco většina českých stanic nabízí nabíjecí výkon mezi 50–150 kW, evropský trend směřuje k ultrarychlým nabíječkám s výkonem 300 kW a více, které dokážou vůz nabít během několika minut.
Na výstavbu nové infrastruktury cílí i národní a evropské dotační programy, které mají urychlit přechod na elektromobilitu a snížit závislost dopravy na fosilních palivech.
Pokud bude růst pokračovat současným tempem a do výstavby vstoupí i noví provozovatelé, může se Česko do několika let přiblížit průměru západní Evropy – zatím je však před ním dlouhá cesta.
Podle aktuálních dat hlavních provozovatelů se spotřeba elektřiny i počet nabíjení během prvních tří čtvrtletí roku zvýšily o desítky procent. Zároveň pokračuje výstavba nových nabíjecích míst – v celé České republice jich nyní funguje přes 3000.Ačkoli jde o rekordní číslo, odborníci upozorňují, že Česko v oblasti hustoty nabíjecí infrastruktury stále výrazně zaostává za západní a severní Evropou.<!– DIP popup–>Počet elektromobilů roste, infrastruktura dohání poptávkuZájem o elektromobily v Česku roste rychleji než kdy dřív. Podle statistik Centra dopravního výzkumu dosáhl podíl elektromobilů na trhu nových osobních aut 5,6 %, zatímco loni to bylo pouze 4,2 %. Celkem se na českých silnicích pohybuje již přes 52 000 elektroaut, a do konce roku by jich mohlo být až 60 000.„Rostoucí počet vozidel se pochopitelně pozitivně odráží ve využití veřejné dobíjecí infrastruktury,“ uvedl Libor Hladík, vedoucí sekce Emobilita ve společnosti Pražská energetika .Nárůst se netýká pouze nově prodaných aut – od ledna do září bylo do Česka dovezeno více než 6100 ojetých elektromobilů, které se tak stávají dostupnější volbou i pro běžné řidiče. To vytváří další tlak na rozšiřování sítě nabíjecích bodů, zejména mimo velká města.Chcete využít této příležitosti?Rekordní spotřeba energie: PRE, ČEZ i E.ON hlásí skokový růstZ nejnovějších údajů vyplývá, že všichni hlavní provozovatelé v Česku zaznamenali dvouciferný růst spotřeby i počtu dobíjení.Pražská energetika hlásí, že ve třetím čtvrtletí letošního roku vzrostla spotřeba o 46 % oproti loňsku. Počet nabíjení se zvýšil téměř o 40 % na více než 45 000 případů měsíčně, přičemž největší zájem je o ultrarychlé stanice. Celková spotřeba za prvních devět měsíců dosáhla 7,61 GWh, což je více než za celý loňský rok. PRE plánuje do konce roku provozovat 900 dobíjecích stanic.Podobně silný růst zaznamenala i Skupina ČEZ, která provozuje přibližně 950 stojanů s celkovým výkonem kolem 90 MW. Do konce roku plánuje překročit hranici 1000 nabíjecích bodů a zvýšit výkon své sítě na více než 100 MW. Spotřeba na stanicích ČEZ dosáhla za tři čtvrtletí 9,7 GWh, což představuje meziroční nárůst o 67 %. Za celý rok firma očekává odběr až 13 GWh.Třetí velký hráč, E.ON, hlásí rovněž rekordní čísla. Řidiči v jeho síti odebrali za tři čtvrtletí 5,03 GWh elektřiny, což je o 40 % více než za celý minulý rok. Společnost eviduje více než 215 000 jednotlivých dobíjení, přičemž největší zájem je o rychlonabíjecí stanice umístěné u dálničních tahů.Česko v evropském srovnání: stabilní růst, ale pomalejší tempoNavzdory pozitivním číslům zůstává Česká republika v rámci Evropy průměrem, pokud jde o hustotu nabíjecí infrastruktury. V přepočtu na počet elektromobilů sice nabídka dobíjecích míst zatím postačuje, ale ve srovnání s vyspělými trhy západní a severní Evropy je rozvoj pomalejší.Země jako Nizozemsko nebo Norsko mají už nyní infrastrukturu, která zvládá obsloužit masovou elektrifikaci dopravy. Norsko se například může pochlubit tím, že více než 80 % nově prodaných vozů je plně elektrických, a hustota nabíjecích bodů tam patří k nejvyšším na světě.Odborníci upozorňují, že Česko bude muset výrazně zrychlit výstavbu zejména ultrarychlých dobíjecích stanic , které umožní pohodlné dobíjení i při dálkových cestách. Do roku 2030 se totiž očekává, že na českých silnicích bude jezdit přes 400 000 elektromobilů.Výzvy do budoucna: výkon, kapacita i lokalitaI když se tempo růstu zvyšuje, rozmístění stanic zůstává nerovnoměrné. Většina z nich se nachází v okolí Prahy, Brna a velkých dopravních uzlů, zatímco venkovské oblasti nebo regiony s nízkou hustotou osídlení stále čekají na lepší pokrytí.Dalším úkolem je navýšení výkonu a modernizace stávajících zařízení. Zatímco většina českých stanic nabízí nabíjecí výkon mezi 50–150 kW, evropský trend směřuje k ultrarychlým nabíječkám s výkonem 300 kW a více, které dokážou vůz nabít během několika minut.Na výstavbu nové infrastruktury cílí i národní a evropské dotační programy, které mají urychlit přechod na elektromobilitu a snížit závislost dopravy na fosilních palivech.Pokud bude růst pokračovat současným tempem a do výstavby vstoupí i noví provozovatelé, může se Česko do několika let přiblížit průměru západní Evropy – zatím je však před ním dlouhá cesta.