Spirit Airlines čelí závažným finančním problémům, které ukazují, že pokusy o přechod na prémiové služby nejsou účinným řešením pro nízkonákladové dopravce. Po vyvstání z ochrany před kreditory v březnu 2025 a snaze o rebranding zaměřený na bohatší cestovatele se Spirit během šesti měsíců opět ocitl v bankrotu.
Mezi hlavní faktory, které přispěly k této situaci, patří vzestup provozních nákladů, změna preferencí zákazníků a silná konkurence ze strany tradičních aerolinií, jako jsou Delta, United a American. Tyto společnosti rozšířily využívání větších letadel a základních ekonomických tarifů, aby přitáhly cenově citlivé cestující.
Spirit zaznamenal pokles čtvrtletního příjmu o 20% a vykázal ztrátu 246 milionů dolarů ve čtvrtém čtvrtletí. Naopak jeho konkurent Frontier Airlines ztratil 70 milionů dolarů. Vzhledem k tomu, že provozní náklady Spirit v tomto čtvrtletí dosáhly 118% příjmů, je zřejmé, že strategické změny nepomohly situaci zlepšit.
Generální ředitel Breeze Airways, David Neeleman, uvedl, že menší dopravci jako Breeze a Allegiant profitují díky méně konkurentům na non-stop tratích, zatímco tradiční aerolinie se staly dominantnějšími na trhu pro rozpočtové cestující. „Nadměrná konkurence od hlavních aerolinií zasáhla ziskovost nízkonákladových společností,“ dodal Neeleman.
Další technický posun zaznamenaly aerolinie Spirit a Frontier, které přidaly prémiové služby, jako jsou prioritní boarding nebo bezplatné odbavení zavazadel. Nicméně, analytici varují, že tato změna zvyšuje provozní složitost a oslabuje jednoduchost, která byla klíčem k úspěchu nízkonákladových aerolinií.
Spirit a Frontier se rovněž snaží zlepšit svou image, avšak citace od cestujících naznačují, že nevěří změnám. Například Lesly Simmons sdělila, že její zkušenosti s reklamací na fly Frontier ji odrazují od volby nízkonákladových dopravců.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky