Globální společnosti oznámily celkové ztráty způsobené americkými tarify, které dosáhly více než 35 miliard dolarů při vstupu do třetího čtvrtletí. Mnoho z nich však snížilo své původní prognózy, jak obchodní dohody zmírnily jejich zranitelnost vůči celním sazbám prezidenta Donalda Trumpa.
Trumpova obchodní politika vyhnala americké tarify na nejvyšší úroveň od 30. let 20. století. Přesto se díky novým dohodám, například s EU a Japonskem, situace zlepšila. Očekává se, že ztráty pro rok 2025 budou mezi 21,0 miliardami a 22,9 miliardami dolarů, přičemž v roce 2026 by mohl nárůst dosáhnout téměř 15 miliard dolarů.
Například Toyota odhadla náklady na 9,5 miliardy dolarů, zatímco společnosti jako H&M a Nike čelí obrovskému tlaku na marže z důvodu celových sazeb. H&M CEO Daniel Erver uvedl, že „případné zvýšení cen způsobené cly“ je pro firmu stále větší překážkou.
Navzdory těmto výzvám je mezi výrobci automobilů cítit optimismus, neboť Trumpova administrativa vychází vstříc úlevám, které by mohly omezit většinu nákladů spojených s výrobou vozidel. Stellantis nedávno oznámila investici ve výši 13 miliard dolarů do amerického průmyslu, což je značný krok vpřed v současné situaci.
Odborníci však varují, že komplexita obchodních vztahů a nejistota ohledně dalších cel zůstávají vysoké. Andrew Wilson, zástupce generálního tajemníka Mezinárodní obchodní komory, poznamenal, že „dochází k vyjasnění cílů, ale otázka tarifů zůstává komplikovaná.“
Nedávné prohlášení prezidenta Trumpa o možnostech 100% cel na Čínu zároveň podtrhuje trvající napětí v obchodu a potřebu adaptace firem na stále se vyvíjející obchodní prostředí.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky