Tesla (TSLA) prodala ve 3. čtvrtletí rekordních 497 099 vozů
Jmění Elona Muska krátce překročilo hranici půl bilionu dolarů
Konkurence GM (GM), Ford (F) a Hyundai rychle posiluje své prodeje
BYD (BYDDY) míří k pozici největšího výrobce elektromobilů na světě
Má to ovšem svá ale…
Společnost Tesla (TSLA) zaznamenala ve třetím čtvrtletí roku rekordní prodej svých elektromobilů. Od července do září dodala zákazníkům po celém světě 497 099 vozů, čímž překonala vlastní historické maximum z konce roku 2024. Ve srovnání s předchozím čtvrtletím jde o 29% nárůst a proti třetímu čtvrtletí minulého roku o 7 %. Významné je i to, že jde o první čtvrtletí roku, kdy Tesla dosáhla meziročního růstu.
Za prudkým zvýšením stojí především snaha amerických zákazníků využít federální daňovou úlevu ve výši 7 500 dolarů, která skončila 30. září. Tento faktor způsobil dočasný boom, kdy řada kupujících uspíšila objednávky, aby na zvýhodnění ještě dosáhla.
Krátkodobý dopad na Muska a akcie
Silný prodej se rychle promítl i do akcií Tesly. Na začátku čtvrtečního obchodování vzrostly o 2 % a přiblížily se k rekordnímu maximu z prosince. Díky tomu se čisté jmění generálního ředitele Elona Muska krátkodobě vyšplhalo na 500,8 miliardy dolarů. Podle žebříčku časopisu Forbes se tak stal prvním člověkem, který kdy překonal hranici půl bilionu dolarů.
Zdroj: Shutterstock
Euforie však netrvala dlouho. Už během odpoledne akcie klesly o 4 % a Muskovo jmění se vrátilo pod tuto hranici, konkrétně na 490 miliard dolarů. Situace ukázala, jak silně je hodnota Tesly i Muska závislá na aktuálním sentimentu investorů a krátkodobých zprávách.
Rekordní čtvrtletí však nemusí znamenat začátek dlouhodobého růstového trendu. Daňová úleva, která byla původně schválena administrativou prezidenta Joea Bidena v roce 2022, skončila v rámci nového daňového a výdajového balíku prezidenta Donalda Trumpa. Odborníci proto očekávají, že poptávka v následujících měsících oslabí, protože řada kupců své objednávky uspíšila právě kvůli končícímu zvýhodnění.
Tesla zároveň čelí stále tvrdší konkurenci. General Motors (GM) více než zdvojnásobil prodej elektromobilů v USA, zatímco Ford oznámil 30% nárůst. Oba výrobci hlásí rekordní výsledky v tomto segmentu. Hyundai pak uvedl, že jeho prodej elektromobilů v USA se během čtvrtletí rovněž zdvojnásobil, a navíc snížil cenu modelu IONIQ 5 EV o průměrných 9 155 dolarů. Tento krok může signalizovat, že se blíží širší cenová válka mezi automobilkami, které se snaží udržet konkurenceschopnost vůči klasickým benzinovým i hybridním vozům.
Postavení Tesly na globálním trhu
Navzdory rekordním prodejům ve třetím čtvrtletí statistiky ukazují, že Tesla od začátku roku prodala méně vozů než ve stejném období loňska – celkový pokles činí 6 %. Data o registracích navíc potvrzují, že automobilka postupně ztrácí podíl na trhu, a to nejen v USA, ale i globálně.
Významnou roli zde hraje čínská konkurence. Automobilka BYD (BYDDY) například hlásí meziroční nárůst prodeje o 31 % v posledním čtvrtletí, přestože neprodává vozy v USA a nemohla těžit z amerických daňových úlev. Za letošní rok už BYD dodala zákazníkům 1,6 milionu elektromobilů, zatímco Tesla 1,2 milionu. Čínský výrobce se tak přibližuje pozici světové jedničky a je na cestě Teslu předstihnout.
Zdroj: Shutterstock
Na Teslu doléhají také vnější faktory, mezi nimiž nechybí politické kroky a veřejné vystupování Elona Muska. Jeho výroky i aktivity vyvolávají kritiku a protesty ve Spojených státech i v Evropě, což může ovlivňovat vnímání značky. Kombinace rostoucí konkurence a reputačních rizik tak naznačuje, že udržet dosavadní dominanci nebude jednoduché.
Navzdory těmto výzvám zůstává Tesla stále jedním z nejvlivnějších hráčů na trhu s elektromobily. Její schopnost přinášet inovace a rychle reagovat na změny poptávky je pro automobilový průmysl zásadní. Vývoj v příštích měsících bude ukazovat, zda se jí podaří udržet dynamiku, nebo zda dojde k výraznějšímu zpomalení kvůli ukončení daňových úlev a tlaku konkurence. Zda Tesla dokáže obhájit svou pozici světového lídra, bude záležet nejen na jejích produktech, ale i na globálním ekonomickém prostředí, politických rozhodnutích a strategických krocích konkurentů, kteří stále odvážněji vstupují na trh elektromobility.
Má to ovšem svá ale…Společnost Tesla zaznamenala ve třetím čtvrtletí roku rekordní prodej svých elektromobilů. Od července do září dodala zákazníkům po celém světě 497 099 vozů, čímž překonala vlastní historické maximum z konce roku 2024. Ve srovnání s předchozím čtvrtletím jde o 29% nárůst a proti třetímu čtvrtletí minulého roku o 7 %. Významné je i to, že jde o první čtvrtletí roku, kdy Tesla dosáhla meziročního růstu. Za prudkým zvýšením stojí především snaha amerických zákazníků využít federální daňovou úlevu ve výši 7 500 dolarů, která skončila 30. září. Tento faktor způsobil dočasný boom, kdy řada kupujících uspíšila objednávky, aby na zvýhodnění ještě dosáhla.Krátkodobý dopad na Muska a akcieSilný prodej se rychle promítl i do akcií Tesly. Na začátku čtvrtečního obchodování vzrostly o 2 % a přiblížily se k rekordnímu maximu z prosince. Díky tomu se čisté jmění generálního ředitele Elona Muska krátkodobě vyšplhalo na 500,8 miliardy dolarů. Podle žebříčku časopisu Forbes se tak stal prvním člověkem, který kdy překonal hranici půl bilionu dolarů.Euforie však netrvala dlouho. Už během odpoledne akcie klesly o 4 % a Muskovo jmění se vrátilo pod tuto hranici, konkrétně na 490 miliard dolarů. Situace ukázala, jak silně je hodnota Tesly i Muska závislá na aktuálním sentimentu investorů a krátkodobých zprávách.Chcete využít této příležitosti?Konkurence a daňové změnyRekordní čtvrtletí však nemusí znamenat začátek dlouhodobého růstového trendu. Daňová úleva, která byla původně schválena administrativou prezidenta Joea Bidena v roce 2022, skončila v rámci nového daňového a výdajového balíku prezidenta Donalda Trumpa. Odborníci proto očekávají, že poptávka v následujících měsících oslabí, protože řada kupců své objednávky uspíšila právě kvůli končícímu zvýhodnění.Tesla zároveň čelí stále tvrdší konkurenci. General Motors více než zdvojnásobil prodej elektromobilů v USA, zatímco Ford oznámil 30% nárůst. Oba výrobci hlásí rekordní výsledky v tomto segmentu. Hyundai pak uvedl, že jeho prodej elektromobilů v USA se během čtvrtletí rovněž zdvojnásobil, a navíc snížil cenu modelu IONIQ 5 EV o průměrných 9 155 dolarů. Tento krok může signalizovat, že se blíží širší cenová válka mezi automobilkami, které se snaží udržet konkurenceschopnost vůči klasickým benzinovým i hybridním vozům.Postavení Tesly na globálním trhuNavzdory rekordním prodejům ve třetím čtvrtletí statistiky ukazují, že Tesla od začátku roku prodala méně vozů než ve stejném období loňska – celkový pokles činí 6 %. Data o registracích navíc potvrzují, že automobilka postupně ztrácí podíl na trhu, a to nejen v USA, ale i globálně.Významnou roli zde hraje čínská konkurence. Automobilka BYD například hlásí meziroční nárůst prodeje o 31 % v posledním čtvrtletí, přestože neprodává vozy v USA a nemohla těžit z amerických daňových úlev. Za letošní rok už BYD dodala zákazníkům 1,6 milionu elektromobilů, zatímco Tesla 1,2 milionu. Čínský výrobce se tak přibližuje pozici světové jedničky a je na cestě Teslu předstihnout.Na Teslu doléhají také vnější faktory, mezi nimiž nechybí politické kroky a veřejné vystupování Elona Muska. Jeho výroky i aktivity vyvolávají kritiku a protesty ve Spojených státech i v Evropě, což může ovlivňovat vnímání značky. Kombinace rostoucí konkurence a reputačních rizik tak naznačuje, že udržet dosavadní dominanci nebude jednoduché.Navzdory těmto výzvám zůstává Tesla stále jedním z nejvlivnějších hráčů na trhu s elektromobily. Její schopnost přinášet inovace a rychle reagovat na změny poptávky je pro automobilový průmysl zásadní. Vývoj v příštích měsících bude ukazovat, zda se jí podaří udržet dynamiku, nebo zda dojde k výraznějšímu zpomalení kvůli ukončení daňových úlev a tlaku konkurence. Zda Tesla dokáže obhájit svou pozici světového lídra, bude záležet nejen na jejích produktech, ale i na globálním ekonomickém prostředí, politických rozhodnutích a strategických krocích konkurentů, kteří stále odvážněji vstupují na trh elektromobility.
Umělá inteligence se stala jedním z největších motorů růstu polovodičového průmyslu a každá zpráva o dodavatelském řetězci přitahuje pozornost investorů.