Tesla představuje klíčové kroky v umělé inteligenci, čipech a robotice
Společnost Tesla zveřejnila nejnovější podrobnosti o svém směřování a potvrdila, že její budoucnost je stále více spjata s umělou inteligencí a robotikou.
Tesla (TSLA) posiluje svou pozici v umělé inteligenci a robotice
Služba robotaxi se má brzy rozšířit mimo Texas
Nový čip AI5 bude 40× výkonnější než současná generace
Humanoidní robot Optimus může být budoucím pilířem zisků Tesly
Navzdory rekordním prodejům elektromobilů a rostoucímu energetickému byznysu se většina poslední konference o výsledcích zaměřila právě na technologie, které by mohly z Tesly učinit nejen automobilku, ale především AI a robotickou společnost.
Elon Musk opět zdůraznil, že Tesla(TSLA) stojí na „bodu zlomu“, který zásadně promění nejen automobilový průmysl, ale i způsob, jakým svět přemýšlí o energii a autonomních systémech. „Upřímně řečeno, bude to jako šoková vlna,“ prohlásil Musk, čímž naznačil rozsah změn, které jeho firma chystá.
Zdroj: Shutterstock
Autonomní doprava a expanze robotaxi
Jedním z hlavních pilířů růstové strategie Tesly je rozšíření služby robotaxi, tedy plně bezřidičové přepravy osob. Podle odhadů Goldman Sachs by tento trh mohl do konce desetiletí generovat až 7 miliard dolarů ročních tržeb.
Tesla už v červenci učinila významný krok – v texaském Austinu zahájila testovací provoz služby přepravy osob pomocí vozidel Model Y vybavených softwarem Full Self-Driving (FSD). Zatím je nutné, aby ve voze byl přítomen zaměstnanec Tesly, který může v případě nouze převzít řízení. Musk však očekává, že „do konce roku už nebude nutné mít v Austinu žádné bezpečnostní řidiče“, alespoň ve většině městských oblastí.
Kromě Texasu provozuje Tesla podobný program také v oblasti San Francisco Bay Area, přičemž do konce roku 2025 plánuje rozšíření do osmi až deseti metropolitních oblastí – včetně Nevady, Arizony či Floridy, samozřejmě s ohledem na místní regulace.
Analytik Seth Goldstein z Morningstar upozorňuje, že nový výhled expanze je oproti dřívějším Muskovým prohlášením mírně konzervativní a úplné spuštění služby se zřejmě posune až na příští rok. Musk nicméně zůstává optimistický a tvrdí, že je „na 100 % přesvědčen“, že Tesla plně autonomní řízení zvládne. Pomáhá tomu i bezkonkurenční množství tréninkových dat – elektromobily s FSD už najely 6 miliard mil pod dohledem systému Tesly.
Dalším klíčovým bodem Muskovy prezentace byla oblast polovodičů. Ty stojí v srdci celé AI infrastruktury Tesly – od elektromobilů až po humanoidní roboty. Společnost vyvíjí vlastní AI čip nové generace s označením AI5, který má podle Muska být 40krát výkonnější než současná verze AI4.
„Naším cílem je mít nadbytek čipů, ne jejich nedostatek,“ uvedl Musk. „Pokud jich bude příliš, použijeme je v datových centrech.“ Tento přístup má Tesle zajistit technologickou soběstačnost a snížit závislost na dodavatelích, jako je Nvidia (NVDA), která dominuje na trhu GPU čipů.
Výrobu čipů AI5 zajišťují dvě společnosti – Taiwan Semiconductor Manufacturing (TSM) a Samsung Electronics. Tesla v červenci uzavřela se Samsungem desetiletou smlouvu v hodnotě 16,5 miliardy dolarů na výrobu čipů v texaském závodě Taylor. Tato dohoda platí až do roku 2033 a zajišťuje stabilní dodávky potřebného křemíku pro rozvoj AI infrastruktury Tesly.
Zatímco Meta Platforms (META), Amazon (AMZN) či Alphabet (GOOG)(GOOGL) rovněž vyvíjejí vlastní čipy, Tesla má v této oblasti specifickou výhodu – navrhuje je pouze pro své interní potřeby. „Tesla musí splnit požadavky pouze jednoho zákazníka – sebe,“ řekl Musk. „To nám umožňuje odstranit z čipu mnoho složitostí a optimalizovat ho přesně pro naše systémy.“
Tento krok může znamenat zásadní posun v efektivitě a nákladech. Podle Muska bude mít nový čip nejlepší výkon na dolar mezi všemi řešeními dostupnými na trhu.
Optimus a „robotická armáda“ Tesly
Posledním velkým tématem konference byla robotika, zejména projekt humanoidního robota Optimus. Musk označil tuto oblast za potenciálně největší zdroj hodnoty pro Teslu v budoucnosti.
Před investory připomněl, že i když jeho odměňovací plán bývá předmětem kritiky, jeho motivací není finanční zisk, ale kontrola nad tím, kam bude Tesla směřovat. „Otázka nezní, kolik peněz vydělám, ale jestli budu mít vliv na to, jakou robotickou armádu budeme stavět,“ uvedl Musk.
Podle Morgan Stanley by mohl mít trh s humanoidními roboty do roku 2050 hodnotu 5 bilionů dolarů. Tesla plánuje, že do konce desetiletí bude schopna vyrábět až 1 milion robotů ročně. Přesto se firma potýká s technickými výzvami, například s konstrukcí rukou, předloktí či se zajištěním potřebných dílů, protože pro humanoidní roboty zatím neexistuje zavedený dodavatelský řetězec.
Musk uvedl, že prototyp určený pro sériovou výrobu by měl být představen v březnu 2026. Přestože projekt zatím negeneruje žádné příjmy, analytici ho považují za zásadní součást dlouhodobé strategie Tesly. William Stein z Truist Securities odhaduje, že pokud by Optimus dokázal spojit lidskou obratnost s nadlidskou inteligencí, mohl by se jednou prodávat v milionech kusů za přibližně 30 000 dolarů za kus.
Tesla na prahu nové éry
Z nejnovějšího vystoupení Elona Muska je zřejmé, že Tesla se transformuje z automobilky na technologickou a datovou společnost. Zatímco elektromobily zůstávají základem jejích tržeb, budoucnost značky leží v umělé inteligenci, čipech a robotice.
Služby robotaxi, vlastní AI hardware a vývoj humanoidních robotů představují tři pilíře nové strategie. Každý z těchto projektů má potenciál zásadně přetvořit trh, ve kterém Tesla působí – od mobility přes energetiku až po výrobu.
Muskův cíl je jasný: vytvořit ekosystém, ve kterém budou auta, roboti a datová centra Tesly propojené jedinou inteligentní infrastrukturou. Pokud se mu to podaří, potvrdí se jeho slova, že Tesla už dávno není jen výrobcem aut, ale společností budoucnosti.
Zdroj: Shutterstock
Navzdory rekordním prodejům elektromobilů a rostoucímu energetickému byznysu se většina poslední konference o výsledcích zaměřila právě na technologie, které by mohly z Tesly učinit nejen automobilku, ale především AI a robotickou společnost.Elon Musk opět zdůraznil, že Tesla stojí na „bodu zlomu“, který zásadně promění nejen automobilový průmysl, ale i způsob, jakým svět přemýšlí o energii a autonomních systémech. „Upřímně řečeno, bude to jako šoková vlna,“ prohlásil Musk, čímž naznačil rozsah změn, které jeho firma chystá.Autonomní doprava a expanze robotaxiJedním z hlavních pilířů růstové strategie Tesly je rozšíření služby robotaxi, tedy plně bezřidičové přepravy osob. Podle odhadů Goldman Sachs by tento trh mohl do konce desetiletí generovat až 7 miliard dolarů ročních tržeb.Tesla už v červenci učinila významný krok – v texaském Austinu zahájila testovací provoz služby přepravy osob pomocí vozidel Model Y vybavených softwarem Full Self-Driving . Zatím je nutné, aby ve voze byl přítomen zaměstnanec Tesly, který může v případě nouze převzít řízení. Musk však očekává, že „do konce roku už nebude nutné mít v Austinu žádné bezpečnostní řidiče“, alespoň ve většině městských oblastí.Kromě Texasu provozuje Tesla podobný program také v oblasti San Francisco Bay Area, přičemž do konce roku 2025 plánuje rozšíření do osmi až deseti metropolitních oblastí – včetně Nevady, Arizony či Floridy, samozřejmě s ohledem na místní regulace.Analytik Seth Goldstein z Morningstar upozorňuje, že nový výhled expanze je oproti dřívějším Muskovým prohlášením mírně konzervativní a úplné spuštění služby se zřejmě posune až na příští rok. Musk nicméně zůstává optimistický a tvrdí, že je „na 100 % přesvědčen“, že Tesla plně autonomní řízení zvládne. Pomáhá tomu i bezkonkurenční množství tréninkových dat – elektromobily s FSD už najely 6 miliard mil pod dohledem systému Tesly.Chcete využít této příležitosti?AI čipy nové generace a snaha o soběstačnostDalším klíčovým bodem Muskovy prezentace byla oblast polovodičů. Ty stojí v srdci celé AI infrastruktury Tesly – od elektromobilů až po humanoidní roboty. Společnost vyvíjí vlastní AI čip nové generace s označením AI5, který má podle Muska být 40krát výkonnější než současná verze AI4.„Naším cílem je mít nadbytek čipů, ne jejich nedostatek,“ uvedl Musk. „Pokud jich bude příliš, použijeme je v datových centrech.“ Tento přístup má Tesle zajistit technologickou soběstačnost a snížit závislost na dodavatelích, jako je Nvidia , která dominuje na trhu GPU čipů.Výrobu čipů AI5 zajišťují dvě společnosti – Taiwan Semiconductor Manufacturing a Samsung Electronics. Tesla v červenci uzavřela se Samsungem desetiletou smlouvu v hodnotě 16,5 miliardy dolarů na výrobu čipů v texaském závodě Taylor. Tato dohoda platí až do roku 2033 a zajišťuje stabilní dodávky potřebného křemíku pro rozvoj AI infrastruktury Tesly.Zatímco Meta Platforms , Amazon či Alphabet rovněž vyvíjejí vlastní čipy, Tesla má v této oblasti specifickou výhodu – navrhuje je pouze pro své interní potřeby. „Tesla musí splnit požadavky pouze jednoho zákazníka – sebe,“ řekl Musk. „To nám umožňuje odstranit z čipu mnoho složitostí a optimalizovat ho přesně pro naše systémy.“Tento krok může znamenat zásadní posun v efektivitě a nákladech. Podle Muska bude mít nový čip nejlepší výkon na dolar mezi všemi řešeními dostupnými na trhu. Optimus a „robotická armáda“ TeslyPosledním velkým tématem konference byla robotika, zejména projekt humanoidního robota Optimus. Musk označil tuto oblast za potenciálně největší zdroj hodnoty pro Teslu v budoucnosti.Před investory připomněl, že i když jeho odměňovací plán bývá předmětem kritiky, jeho motivací není finanční zisk, ale kontrola nad tím, kam bude Tesla směřovat. „Otázka nezní, kolik peněz vydělám, ale jestli budu mít vliv na to, jakou robotickou armádu budeme stavět,“ uvedl Musk.Podle Morgan Stanley by mohl mít trh s humanoidními roboty do roku 2050 hodnotu 5 bilionů dolarů. Tesla plánuje, že do konce desetiletí bude schopna vyrábět až 1 milion robotů ročně. Přesto se firma potýká s technickými výzvami, například s konstrukcí rukou, předloktí či se zajištěním potřebných dílů, protože pro humanoidní roboty zatím neexistuje zavedený dodavatelský řetězec.Musk uvedl, že prototyp určený pro sériovou výrobu by měl být představen v březnu 2026. Přestože projekt zatím negeneruje žádné příjmy, analytici ho považují za zásadní součást dlouhodobé strategie Tesly. William Stein z Truist Securities odhaduje, že pokud by Optimus dokázal spojit lidskou obratnost s nadlidskou inteligencí, mohl by se jednou prodávat v milionech kusů za přibližně 30 000 dolarů za kus.Tesla na prahu nové éryZ nejnovějšího vystoupení Elona Muska je zřejmé, že Tesla se transformuje z automobilky na technologickou a datovou společnost. Zatímco elektromobily zůstávají základem jejích tržeb, budoucnost značky leží v umělé inteligenci, čipech a robotice.Služby robotaxi, vlastní AI hardware a vývoj humanoidních robotů představují tři pilíře nové strategie. Každý z těchto projektů má potenciál zásadně přetvořit trh, ve kterém Tesla působí – od mobility přes energetiku až po výrobu.Muskův cíl je jasný: vytvořit ekosystém, ve kterém budou auta, roboti a datová centra Tesly propojené jedinou inteligentní infrastrukturou. Pokud se mu to podaří, potvrdí se jeho slova, že Tesla už dávno není jen výrobcem aut, ale společností budoucnosti.