Bank of America vidí v evropských automobilkách potenciál pro růst v roce 2026
Ferrari je klíčovou volbou díky atraktivnímu ocenění a silným maržím
Uvolnění pravidel pro emise CO₂ může zlepšit dlouhodobý výhled celého sektoru
Řada evropských automobilových akcií se stále obchoduje na velmi nízkých násobcích zisku
Podle analytiků Bank of America Securities se totiž před výrobci automobilů otevírá scénář, který může zásadně změnit dlouhodobý pohled investorů na celé odvětví. Na jedné straně stojí možnost výrazného uvolnění pravidel pro emise CO₂ v Evropské unii, na straně druhé riziko obnoveného tlaku levnější konkurence z Číny, která se po slabším období může znovu pokusit proniknout na evropský trh.
Horst Schneider, vedoucí evropského automobilového výzkumu v Bank of America Securities, upozorňuje, že právě kombinace těchto dvou faktorů vytváří prostředí, ve kterém mohou dosud podhodnocené automobilové akcie v roce 2026 výrazně dohnat ztrátu. Podle něj se navíc automobilový sektor historicky vyznačuje poměrně pravidelným sezónním chováním, kdy má tendenci růst v prvním čtvrtletí, během roku oslabit a ke konci roku znovu posilovat. Tento vzorec by se podle Schneidera mohl zopakovat i v roce 2026.
Za klíčovou sázku Bank of America pro příští rok označil Schneider společnost Ferrari(RACE). Přestože akcie tohoto italského výrobce luxusních sportovních vozů v posledních měsících patřily k relativně slabším titulům, analytik zdůrazňuje, že současné ocenění nabízí velmi atraktivní poměr rizika a výnosu. Ferrari se podle něj obchoduje s diskontem, který neodpovídá kvalitě značky, cenové síle ani dlouhodobému strategickému postavení společnosti.
Ferrari navíc zůstává záměrně konzervativní ve svých výhledech. Společnost se připravuje na důležitý milník, kterým bude uvedení jejího prvního elektromobilu v říjnu. Podle Schneidera je typické, že Ferrari na začátku plánovacího období nastavuje očekávání spíše opatrně, aby je v dalších letech mohlo postupně zvyšovat. Analytik očekává, že v rámci pětiletého plánu dojde alespoň k jednomu navýšení prognóz, a to nejpozději v letech 2027 nebo 2028.
Zásadním faktorem pro celý sektor může být změna regulace emisí CO₂ v Evropské unii. Evropská komise totiž zvažuje zrušení opatření, která by od roku 2035 fakticky znemožnila prodej nových vozů se spalovacím motorem. Tento krok by znamenal výrazný obrat v dosavadní politice a mohl by evropským automobilkám poskytnout tolik potřebnou flexibilitu v době, kdy poptávka po elektromobilech v Evropě stále zaostává za Spojenými státy i Čínou.
Schneider upozorňuje, že právě Ferrari by mohlo z případného uvolnění regulace výrazně těžit. Pokud by se pravidla zmírnila, otevřela by se možnost znovu rozběhnout některé projekty se spalovacími motory ke konci dekády, což by mělo pozitivní dopad na marže. Díky vysoké loajalitě zákazníků a silné cenotvorbě se Ferrari podle analytika nemusí obávat o dosažení svých dlouhodobých cílů.
Z širšího pohledu Schneider zdůrazňuje, že automobilové akcie v Evropě zůstávají velmi levné. Pokud se z hodnocení sektoru vyjme Ferrari, které táhne průměrné násobky nahoru, většina tradičních výrobců se stále obchoduje s jednociferným poměrem ceny k zisku. Společnosti jako Volkswagen nebo Renault, které jsou silně orientované na evropský trh, se podle něj pohybují zhruba na čtyř- až pětinásobku zisku, což je řadí mezi nejlevnější tituly v celém odvětví.
Zdroj: BurzovníSvět.cz
Současné ocenění podle Schneidera odráží extrémně negativní dlouhodobý výhled, v podstatě scénář postupného zániku části evropského automobilového průmyslu. Pokud by však došlo k uvolnění emisních pravidel, změnil by se dlouhodobý příběh sektoru. To by mohlo vést k přehodnocení akcií, například posunu z čtyřnásobku na pětinásobek zisku, což by samo o sobě znamenalo potenciální návratnost kolem 25 %.
Vedle výrobců automobilů upozornil Schneider také na příležitosti mezi dodavateli. Zmínil například společnost Continental, která by mohla investorům nabídnout významnou mimořádnou dividendu v případě prodeje divize ContiTech. Ta vyrábí průmyslové komponenty, jako jsou řemeny, hadice či pružiny, a její hodnota se odhaduje na přibližně 5 miliard eur. Další zajímavou příležitostí je podle něj menší dodavatel Aumovio, jehož akcie se obchodují s výraznou slevou 40 až 50 % oproti konkurentům, což může představovat atraktivní vstupní bod pro dlouhodobé investory.
Celkově Bank of America vidí v evropském automobilovém sektoru pro rok 2026 překvapivě silný potenciál, zejména pokud se potvrdí změny v regulaci a stabilizuje konkurenční prostředí.
Podle analytiků Bank of America Securities se totiž před výrobci automobilů otevírá scénář, který může zásadně změnit dlouhodobý pohled investorů na celé odvětví. Na jedné straně stojí možnost výrazného uvolnění pravidel pro emise CO₂ v Evropské unii, na straně druhé riziko obnoveného tlaku levnější konkurence z Číny, která se po slabším období může znovu pokusit proniknout na evropský trh.Horst Schneider, vedoucí evropského automobilového výzkumu v Bank of America Securities, upozorňuje, že právě kombinace těchto dvou faktorů vytváří prostředí, ve kterém mohou dosud podhodnocené automobilové akcie v roce 2026 výrazně dohnat ztrátu. Podle něj se navíc automobilový sektor historicky vyznačuje poměrně pravidelným sezónním chováním, kdy má tendenci růst v prvním čtvrtletí, během roku oslabit a ke konci roku znovu posilovat. Tento vzorec by se podle Schneidera mohl zopakovat i v roce 2026.Za klíčovou sázku Bank of America pro příští rok označil Schneider společnost Ferrari . Přestože akcie tohoto italského výrobce luxusních sportovních vozů v posledních měsících patřily k relativně slabším titulům, analytik zdůrazňuje, že současné ocenění nabízí velmi atraktivní poměr rizika a výnosu. Ferrari se podle něj obchoduje s diskontem, který neodpovídá kvalitě značky, cenové síle ani dlouhodobému strategickému postavení společnosti. Ferrari navíc zůstává záměrně konzervativní ve svých výhledech. Společnost se připravuje na důležitý milník, kterým bude uvedení jejího prvního elektromobilu v říjnu. Podle Schneidera je typické, že Ferrari na začátku plánovacího období nastavuje očekávání spíše opatrně, aby je v dalších letech mohlo postupně zvyšovat. Analytik očekává, že v rámci pětiletého plánu dojde alespoň k jednomu navýšení prognóz, a to nejpozději v letech 2027 nebo 2028.Zásadním faktorem pro celý sektor může být změna regulace emisí CO₂ v Evropské unii. Evropská komise totiž zvažuje zrušení opatření, která by od roku 2035 fakticky znemožnila prodej nových vozů se spalovacím motorem. Tento krok by znamenal výrazný obrat v dosavadní politice a mohl by evropským automobilkám poskytnout tolik potřebnou flexibilitu v době, kdy poptávka po elektromobilech v Evropě stále zaostává za Spojenými státy i Čínou.Schneider upozorňuje, že právě Ferrari by mohlo z případného uvolnění regulace výrazně těžit. Pokud by se pravidla zmírnila, otevřela by se možnost znovu rozběhnout některé projekty se spalovacími motory ke konci dekády, což by mělo pozitivní dopad na marže. Díky vysoké loajalitě zákazníků a silné cenotvorbě se Ferrari podle analytika nemusí obávat o dosažení svých dlouhodobých cílů.Chcete využít této příležitosti?Z širšího pohledu Schneider zdůrazňuje, že automobilové akcie v Evropě zůstávají velmi levné. Pokud se z hodnocení sektoru vyjme Ferrari, které táhne průměrné násobky nahoru, většina tradičních výrobců se stále obchoduje s jednociferným poměrem ceny k zisku. Společnosti jako Volkswagen nebo Renault, které jsou silně orientované na evropský trh, se podle něj pohybují zhruba na čtyř- až pětinásobku zisku, což je řadí mezi nejlevnější tituly v celém odvětví.Současné ocenění podle Schneidera odráží extrémně negativní dlouhodobý výhled, v podstatě scénář postupného zániku části evropského automobilového průmyslu. Pokud by však došlo k uvolnění emisních pravidel, změnil by se dlouhodobý příběh sektoru. To by mohlo vést k přehodnocení akcií, například posunu z čtyřnásobku na pětinásobek zisku, což by samo o sobě znamenalo potenciální návratnost kolem 25 %.Vedle výrobců automobilů upozornil Schneider také na příležitosti mezi dodavateli. Zmínil například společnost Continental, která by mohla investorům nabídnout významnou mimořádnou dividendu v případě prodeje divize ContiTech. Ta vyrábí průmyslové komponenty, jako jsou řemeny, hadice či pružiny, a její hodnota se odhaduje na přibližně 5 miliard eur. Další zajímavou příležitostí je podle něj menší dodavatel Aumovio, jehož akcie se obchodují s výraznou slevou 40 až 50 % oproti konkurentům, což může představovat atraktivní vstupní bod pro dlouhodobé investory.Celkově Bank of America vidí v evropském automobilovém sektoru pro rok 2026 překvapivě silný potenciál, zejména pokud se potvrdí změny v regulaci a stabilizuje konkurenční prostředí.