Skupina Unilever, která vyrábí spotřební zboží, dosáhla ve čtvrtek u nejvyššího soudu Evropské unie částečného vítězství ve věci pokuty ve výši 60 milionů eur (65 milionů USD), kterou jí uložil italský úřad pro hospodářskou soutěž.
Případ se týkal zjištění italského úřadu pro hospodářskou soutěž a trhy (AGCM) z roku 2017, že společnost Unilever zneužila svého dominantního postavení v oblasti zmrzliny v barech, plážových letoviscích a kempech prostřednictvím své značky „Algida“.
Nezávislí distributoři vnucovali provozovatelům prodejen doložky o exkluzivitě, což znamenalo, že nemohli prodávat zmrzlinu konkurence, například malého výrobce nanuků La Bomba, který si stěžoval italským orgánům.
Společnost Unilever předložila ekonomické studie, které měly prokázat, že tato praxe nevylučuje konkurenty, ale AGCM uvedla, že je nemusí analyzovat, což společnost Unilever přimělo k odvolání k italské Státní radě. Ta předložila dvě otázky Soudnímu dvoru Evropské unie.
Zaprvé konstatoval, že zneužívající jednání distributorů lze přičíst společnosti Unilever, pokud toto jednání nebylo přijato nezávisle na distributorech.
Za druhé zkoumal, zda měl AGCM při určování, zda doložky o exkluzivitě mohly vyloučit konkurenty na trhu, zkoumat ekonomickou analýzu společnosti Unilever.
Soud dospěl k závěru, že orgán pro hospodářskou soutěž měl posoudit důkazy, které by mohly prokázat, že předmětné praktiky nevylučují výkonné konkurenty.
Skupina Unilever, která vyrábí spotřební zboží, dosáhla ve čtvrtek u nejvyššího soudu Evropské unie částečného vítězství ve věci pokuty ve výši 60 milionů eur , kterou jí uložil italský úřad pro hospodářskou soutěž.
Případ se týkal zjištění italského úřadu pro hospodářskou soutěž a trhy z roku 2017, že společnost Unilever zneužila svého dominantního postavení v oblasti zmrzliny v barech, plážových letoviscích a kempech prostřednictvím své značky „Algida“.
Nezávislí distributoři vnucovali provozovatelům prodejen doložky o exkluzivitě, což znamenalo, že nemohli prodávat zmrzlinu konkurence, například malého výrobce nanuků La Bomba, který si stěžoval italským orgánům.
Společnost Unilever předložila ekonomické studie, které měly prokázat, že tato praxe nevylučuje konkurenty, ale AGCM uvedla, že je nemusí analyzovat, což společnost Unilever přimělo k odvolání k italské Státní radě. Ta předložila dvě otázky Soudnímu dvoru Evropské unie.
Zaprvé konstatoval, že zneužívající jednání distributorů lze přičíst společnosti Unilever, pokud toto jednání nebylo přijato nezávisle na distributorech.
Za druhé zkoumal, zda měl AGCM při určování, zda doložky o exkluzivitě mohly vyloučit konkurenty na trhu, zkoumat ekonomickou analýzu společnosti Unilever.
Soud dospěl k závěru, že orgán pro hospodářskou soutěž měl posoudit důkazy, které by mohly prokázat, že předmětné praktiky nevylučují výkonné konkurenty.