Pomoc investorům
Invest mentoring
Odebírat Ranního Bullionáře
Podcast
Burzovnisvet Logo
  • Headlines
    • Breaking
    • Bullionář Daily
    • Akcie
    • Hospodářské výsledky
    • ETF
    • Dividendy
    • IPO
    • Forex
    • Komodity
    • Kryptoměny
    • Ekonomika
  • Příležitost
  • IPO Radar

    Nadcházející IPO.

    MDLN 17 prosince, 2025

    Americký výrobce a distributor zdravotnických potřeb a zařízení

    471A 16 prosince, 2025

    Holdingová společnost poskytující služby záruky nájemného

    TBA Bude oznámeno

    Americká platforma pro nákup a prodej vstupenek na sportovní a kulturní akce

    TBA Bude oznámeno

    Komunikační platforma zaměřeá na hlasovou, video a textovou komunikaci

    Minulé IPO.

    CDNL 10 prosince, 2025

    Stavební společnost specializující se na infrastrukturní projekty

    PPHC.L 1 prosince, 2025

    Společnost specializující se na komunikaci v oblasti vládních vztahů

    UGAI 3 prosince, 2025

    UltraGreen.ai míří na burzu: vše podstatné o nadcházejícím IPO

    2685.HK 27 listopadu, 2025

    Digitální společnost zaměřená na e-commerce a využívající prvky AI

  • Úspěch
    • Alternativní investice
    • Škola bullionáře
    • Miliardáři
    • Business
    • Bullionářova knihspirace
    • Bullionářův almanach
    • Bullionářův slovníček
  • AI
  • Česko
  • E-booky
  • Srovnávač brokerů
  • Kariéra
  • Login
Burzovnisvet.cz - Akcie, kurzy, burza, forex, komodity, IPO, dluhopisy - zpravodajství
  • Headlines
    • Breaking
    • Bullionář Daily
    • Akcie
    • Hospodářské výsledky
    • ETF
    • Dividendy
    • IPO
    • Forex
    • Komodity
    • Kryptoměny
    • Ekonomika
  • Příležitost
  • IPO Radar

    Nadcházející IPO.

    MDLN 17 prosince, 2025

    Americký výrobce a distributor zdravotnických potřeb a zařízení

    471A 16 prosince, 2025

    Holdingová společnost poskytující služby záruky nájemného

    TBA Bude oznámeno

    Americká platforma pro nákup a prodej vstupenek na sportovní a kulturní akce

    TBA Bude oznámeno

    Komunikační platforma zaměřeá na hlasovou, video a textovou komunikaci

    Minulé IPO.

    CDNL 10 prosince, 2025

    Stavební společnost specializující se na infrastrukturní projekty

    PPHC.L 1 prosince, 2025

    Společnost specializující se na komunikaci v oblasti vládních vztahů

    UGAI 3 prosince, 2025

    UltraGreen.ai míří na burzu: vše podstatné o nadcházejícím IPO

    2685.HK 27 listopadu, 2025

    Digitální společnost zaměřená na e-commerce a využívající prvky AI

  • Úspěch
    • Alternativní investice
    • Škola bullionáře
    • Miliardáři
    • Business
    • Bullionářova knihspirace
    • Bullionářův almanach
    • Bullionářův slovníček
  • AI
  • Česko
  • E-booky
  • Srovnávač brokerů
  • Kariéra
    • Žádný výsledek
      Zobrazit všechny výsledky
BS Logo

Dohoda o vývozu na Ukrajině nesplnila svůj cíl, Rusko zpomalovalo kontroly lodí

Loňská přelomová dohoda o znovuotevření některých ukrajinských přístavů pro vývoz životně důležitých potravin zahrnovala požadavek, aby každou loď kontrolovaly společné týmy Ukrajiny, Ruska, OSN a Turecka.

Andrej Krúpa Autor: Andrej Krúpa
7 února, 2023
5 min. čtení
Zdroj: Getty Images

Zdroj: Getty Images

5 min.
čtení
Přihlaste se k odběru newsletteru
Chcete využít této příležitosti?

Smyslem je zabránit neoprávněnému vplouvání a vyplouvání nákladu nebo cestujících.

Ukrajinští obchodníci a úřady však tvrdí, že Rusko záměrně zpomaluje tempo tím, že posouvá hranice tohoto mandátu a omezuje personál. Sachautdinov uvedl, že členové ruského týmu končí práci v 15:30, což zastavuje denní inspekce. Počet lodí naložených plodinami, které mají koridor projít, v lednu klesl na nejnižší úroveň od jeho srpnového spuštění.

Spojené státy rovněž svalují vinu za zpomalení na Rusko, zatímco Moskva tvrdí, že zpoždění uměle vytvářejí ukrajinské společnosti.

Vývoz z Ukrajiny je životně důležitý, protože pomáhá nasytit hladovějící ve světě a snižuje tlak na inflaci nákladů. Obilný koridor již sehrál důležitou roli při přepravě značných objemů, což pomohlo snížit světové ceny potravin z rekordů, které byly dosaženy po ruské invazi. Zpoždění však zatěžují příjmy zemědělců a zvyšují náklady obchodníků, takže pěstování a přeprava ukrajinských plodin jsou stále náročnější.

„K průtahům při kontrole plavidel dochází denně, protože ruská strana při kontrolách překračuje své pravomoci, což je mimo rámec obilné iniciativy,“ řekl Sachautdinov.

Zdroj: Unsplash

Objem plodin odbavených na lodích z Ukrajiny v lednu klesl na 3,1 milionu tun, což je méně než cíl 5 milionů tun. Špatné počasí také na několik dní zastavilo práci ve Společném koordinačním centru v Istanbulu, které zprostředkovává dohodu o obilí.

Advertisement

Od listopadu byly podle OSN nasazeny tři inspekční týmy, zatímco v dřívějších obdobích jich bylo čtyři nebo pět. V lednu odbavily v průměru 2,7 plavidel naložených obilím denně, což je méně než 3,4 v prosinci.

Chcete využít této příležitosti?

Postupy JCC vyžadují, aby lodě a inspektoři ověřovali řadu údajů, od nákladních listů po seznamy posádek a hlášení spotřeby pohonných hmot.

Počet odbavených odplouvajících plavidel za den dosáhl maxima 46 31. října, kdy Rusko nakrátko odstoupilo od dohody a lodě byly kontrolovány bez jeho účasti.

Společnost Nibulon Ltd., významný ukrajinský obchodník s plodinami, dodala přes koridor více než 400 000 tun, ale uvedla, že omezení znamenají pro vývozce a výrobce značné ztráty.

Driving along the back roads around Antequera, Spain, I glanced to my left to see this amazing view - a solitary tree standing proud against the vivid blue sky, contrasted with the golden colour of the wheat fields.
Zdroj: Unsplash

Podle jejích zkušeností mohou být inspekce zrušeny kvůli čemukoli, od nespokojenosti ruských inspektorů s vybavením lodí až po státní příslušnost posádek. Rozdíly mezi množstvím paliva uvedeným v dokumentech a skutečným množstvím na palubě – které je téměř nemožné předvídat předem – mohou podle ní zdržet lodě.

Mezinárodní obchodní společnost Archer-Daniels-Midland Co. rovněž uvedla, že inspekce plavidel se v poslední době staly větší překážkou, zatímco ona tento proces zvládá. 

„Rusové používají různé administrativní záminky, aby odmítli vydat povolení k průjezdu Bosporem,“ uvedl e-mailem Andriy Vadaturskyy, výkonný ředitel společnosti Nibulon. „Klienti po celém světě jsou nuceni čekat mnohem déle, zatímco spotřebitelé čelí nedostatku a vyšším cenám.“

Podle JCC čekala k 1. únoru na inspekci nebo na připojení k iniciativě fronta 114 lodí. Pro srovnání, na konci prosince jich bylo 96.

OSN 18. ledna vyzvala všechny strany, aby „zlepšily provozní efektivitu“ a snížily počet nevyřízených žádostí. Ruské ministerstvo zahraničí uvedlo, že k nárůstu dochází kvůli ukrajinským společnostem, které si pronajímají plavidla v rozporu s dohodnutými pravidly a lhůtami pro registraci a účast.

Zdroj: Getty Images

Ukrajina se snaží zvýšit objem jinými prostředky, například upřednostňováním větších plavidel. Stále také přepravuje zboží po železnici a silnici, ačkoli tyto cesty jsou zdlouhavé a příliv obilí vyvolal hněv východoevropských zemědělců.

Podle údajů společnosti UkrAgroConsult dosáhl vývoz obilí z černomořského regionu v říjnu svého maxima, a to přibližně 4 milionů tun. Iniciativa bude v březnu obnovena a nejistota ohledně jejího trvání by mohla ovlivnit i toky.

Dmitrij Timotin z agentury Inzernoexport GmbH v Oděse zajišťuje příjezdy plavidel do přístavů. Jedna z lodí, se kterou spolupracoval – Akson Sara – čekala téměř šest týdnů na vstupní odbavení a další na výstupní, než v prosinci vyplula s ukrajinskou kukuřicí do Egypta. Zpoždění znamenala, že obchodník musel zaplatit majiteli lodi navíc 1 milion dolarů za náklad v hodnotě přibližně 9 milionů dolarů, odhaduje.

Obchodní problémy zvyšují překážky pro zemědělce, kteří historicky posílají dvě třetiny svého obilí do zahraničí. Pěstitelé se již nyní potýkají s výpadky elektřiny a zaminovanými pozemky a jejich vývoz zaostává za minulou sezónou o 29 %. Ukrajinská obilnářská asociace předpovídá letošní sklizeň na poloviční úrovni oproti předválečnému období.

„Iniciativa by měla fungovat tak, jak byla zamýšlena, tedy přesunout 5 milionů tun potravin měsíčně,“ uvedla americká velvyslankyně Linda Thomas-Greenfieldová v lednovém projevu v Radě bezpečnosti OSN.

Smyslem je zabránit neoprávněnému vplouvání a vyplouvání nákladu nebo cestujících.Ukrajinští obchodníci a úřady však tvrdí, že Rusko záměrně zpomaluje tempo tím, že posouvá hranice tohoto mandátu a omezuje personál. Sachautdinov uvedl, že členové ruského týmu končí práci v 15:30, což zastavuje denní inspekce. Počet lodí naložených plodinami, které mají koridor projít, v lednu klesl na nejnižší úroveň od jeho srpnového spuštění.Spojené státy rovněž svalují vinu za zpomalení na Rusko, zatímco Moskva tvrdí, že zpoždění uměle vytvářejí ukrajinské společnosti.Vývoz z Ukrajiny je životně důležitý, protože pomáhá nasytit hladovějící ve světě a snižuje tlak na inflaci nákladů. Obilný koridor již sehrál důležitou roli při přepravě značných objemů, což pomohlo snížit světové ceny potravin z rekordů, které byly dosaženy po ruské invazi. Zpoždění však zatěžují příjmy zemědělců a zvyšují náklady obchodníků, takže pěstování a přeprava ukrajinských plodin jsou stále náročnější.„K průtahům při kontrole plavidel dochází denně, protože ruská strana při kontrolách překračuje své pravomoci, což je mimo rámec obilné iniciativy,“ řekl Sachautdinov.Objem plodin odbavených na lodích z Ukrajiny v lednu klesl na 3,1 milionu tun, což je méně než cíl 5 milionů tun. Špatné počasí také na několik dní zastavilo práci ve Společném koordinačním centru v Istanbulu, které zprostředkovává dohodu o obilí.Od listopadu byly podle OSN nasazeny tři inspekční týmy, zatímco v dřívějších obdobích jich bylo čtyři nebo pět. V lednu odbavily v průměru 2,7 plavidel naložených obilím denně, což je méně než 3,4 v prosinci.Chcete využít této příležitosti?Postupy JCC vyžadují, aby lodě a inspektoři ověřovali řadu údajů, od nákladních listů po seznamy posádek a hlášení spotřeby pohonných hmot.Počet odbavených odplouvajících plavidel za den dosáhl maxima 46 31. října, kdy Rusko nakrátko odstoupilo od dohody a lodě byly kontrolovány bez jeho účasti.Společnost Nibulon Ltd., významný ukrajinský obchodník s plodinami, dodala přes koridor více než 400 000 tun, ale uvedla, že omezení znamenají pro vývozce a výrobce značné ztráty.Podle jejích zkušeností mohou být inspekce zrušeny kvůli čemukoli, od nespokojenosti ruských inspektorů s vybavením lodí až po státní příslušnost posádek. Rozdíly mezi množstvím paliva uvedeným v dokumentech a skutečným množstvím na palubě – které je téměř nemožné předvídat předem – mohou podle ní zdržet lodě.Mezinárodní obchodní společnost Archer-Daniels-Midland Co. rovněž uvedla, že inspekce plavidel se v poslední době staly větší překážkou, zatímco ona tento proces zvládá. „Rusové používají různé administrativní záminky, aby odmítli vydat povolení k průjezdu Bosporem,“ uvedl e-mailem Andriy Vadaturskyy, výkonný ředitel společnosti Nibulon. „Klienti po celém světě jsou nuceni čekat mnohem déle, zatímco spotřebitelé čelí nedostatku a vyšším cenám.“Podle JCC čekala k 1. únoru na inspekci nebo na připojení k iniciativě fronta 114 lodí. Pro srovnání, na konci prosince jich bylo 96.OSN 18. ledna vyzvala všechny strany, aby „zlepšily provozní efektivitu“ a snížily počet nevyřízených žádostí. Ruské ministerstvo zahraničí uvedlo, že k nárůstu dochází kvůli ukrajinským společnostem, které si pronajímají plavidla v rozporu s dohodnutými pravidly a lhůtami pro registraci a účast.Ukrajina se snaží zvýšit objem jinými prostředky, například upřednostňováním větších plavidel. Stále také přepravuje zboží po železnici a silnici, ačkoli tyto cesty jsou zdlouhavé a příliv obilí vyvolal hněv východoevropských zemědělců.Podle údajů společnosti UkrAgroConsult dosáhl vývoz obilí z černomořského regionu v říjnu svého maxima, a to přibližně 4 milionů tun. Iniciativa bude v březnu obnovena a nejistota ohledně jejího trvání by mohla ovlivnit i toky.Dmitrij Timotin z agentury Inzernoexport GmbH v Oděse zajišťuje příjezdy plavidel do přístavů. Jedna z lodí, se kterou spolupracoval – Akson Sara – čekala téměř šest týdnů na vstupní odbavení a další na výstupní, než v prosinci vyplula s ukrajinskou kukuřicí do Egypta. Zpoždění znamenala, že obchodník musel zaplatit majiteli lodi navíc 1 milion dolarů za náklad v hodnotě přibližně 9 milionů dolarů, odhaduje.Obchodní problémy zvyšují překážky pro zemědělce, kteří historicky posílají dvě třetiny svého obilí do zahraničí. Pěstitelé se již nyní potýkají s výpadky elektřiny a zaminovanými pozemky a jejich vývoz zaostává za minulou sezónou o 29 %. Ukrajinská obilnářská asociace předpovídá letošní sklizeň na poloviční úrovni oproti předválečnému období.„Iniciativa by měla fungovat tak, jak byla zamýšlena, tedy přesunout 5 milionů tun potravin měsíčně,“ uvedla americká velvyslankyně Linda Thomas-Greenfieldová v lednovém projevu v Radě bezpečnosti OSN.
Tagy: Komoditypšeniceruskoukrajinaválka


    Chcete využít této příležitosti?


    Zanechte své kontaktní údaje, ozve se Vám licencovaný specialista a zároveň získáte:

    • Přístup k nejžhavějším IPO a investičním trendům.

    • Pravidelnou dávku aktuálních tipů pro Vaše portfolio v našem Newsletteru.

    • Investiční portfolio

    Máte zkušenosti s investováním?

    Jakou částku jste připraven použít na investování?



    Odesláním formuláře souhlasíte se zasíláním newsletteru Burzovní svět. Odhlásit se můžete kdykoli.

    Advertisement

    Breaking.

    22:43

    Ruské akcie klesají při uzavření trhu; index MOEX Russia zůstává stabilní.

    22:34

    Coca-Cola se zapojuje do závěrečných jednání o záchraně prodeje Costa Coffee, uvádí FT.

    22:20

    Let United Airlines se vrátil z důvodu poruchy motoru na letiště v oblasti DC.

    22:14

    Sobi se chystá koupit Arthrosi Therapeutics za 950 milionů dolarů

    12:54

    Jaký dopad má oslabující rupie na makroekonomiku?

    12:44

    Růst Indie v roce 2026 zpomalí, přesto zůstane nejsilnější mezi předními ekonomikami.

    Advertisement

    Příležitosti.

    Zdroj: Getty Images
    Akcie

    Citi vidí v akciích Boeing atraktivní příležitost před novým rokem

    12 prosince, 2025

    Investiční banka Citi se domnívá, že akcie společnosti Boeing vstupují do nového roku v mimořádně zajímavé pozici a mohou nabídnout...

    Zdroj: Getty Images

    Akcie Meta Platforms mohou být tichým vítězem AI, býci radí kupovat

    12 prosince, 2025
    Zdroj: Unsplash

    Akcie cestovních společností rostou díky sazbám Fedu a silné poptávce

    12 prosince, 2025
    Zdroj: Bloomberg

    Akcie Roku už letos posílily o více než 40 %, Jefferies očekává další růst

    11 prosince, 2025
    Zdroj: Burzovnísvět

    IPO JST a Beta Technologies: emise potvrzují sílu závěru roku 2025

    11 prosince, 2025

    IPO Radar.

    Medline Inc.

    Datum IPO: 17 prosince, 2025
    Potenciální ocenění: 55,3 miliardy USD

    Buďte u toho

    Nejčtenější zprávy.

    S&P 500 klesá, akcie Broadcomu dostávají zabrat

    12 prosince, 2025

    GE Vernova láme rekordy po vylepšeném výhledu a štědré dividendové politice

    11 prosince, 2025

    S&P 500 uzavřel níže, investoři jsou opatrní před rozhodnutím Fedu

    9 prosince, 2025

    S&P 500 uzavřel na rekordním maximu navzdory poklesu Oracle a AI

    11 prosince, 2025

    Akcie jsou před rozhodnutím Fedu volatilní; pozornost se soustředí na trh práce

    9 prosince, 2025

    Broadcom zajistil propad celého technologického sektoru

    12 prosince, 2025

    Dokáže Meta zopakovat „rok efektivity“ a znovu nastartovat růst akcií v roce 2026?

    13 prosince, 2025

    S&P 500 končí výše, Fed snížil sazby již potřetí v tomto roce

    10 prosince, 2025
    Advertisement

    Tip editora.

    Zdroj: BurzovníSvět.cz
    Tip editora

    Bublina na trhu nezastavila boom umělé inteligence v Silicon Valley

    30 listopadu, 2025

    Během technologického boomu, který definoval druhou dekádu tohoto století, byla uniformou Silicon Valley obyčejná mikina s kapucí. Tento symbol ležérnosti...

    Advertisement

    Veškeré materiály a informace umístěné na internetových stránkách Burzovního Světa jsou čerpány z veřejně dostupných zdrojů, jako napriklad tyto a slouží výhradně pro informační účely. Při jejich tvorbě bylo postupováno s vynaložením maximální péče. Informace uveřejněné na internetových stránkách Burzovní Svět nemají charakter právních, daňových či jiného doporučení, analýz nebo návrhů a nabídek ke koupi či prodeji investičních nástrojů, jejichž realizací může dojít k poklesu či ztrátě investovaného majetku. Investiční doporučení, která jsou takto označena, jsou pouze informativní a nezávazná. Burzovní Svět neodpovídá za jakoukoli případnou škodu, která v souvislosti s nimi vznikne. Pro obchodování s investičními nástroji proto využívejte výhradně společnosti s udělenou licencí ČNB, popřípadě s platným povolením k činnosti na území České Republiky.

    Burzovní Svět zároveň prohlašuje, že neodpovídá za přímou i nepřímou škodu vzniklou v důsledku obchodování na kapitálových trzích všeobecně a příspěvky v diskusích vyjadřující názory čtenářů, nemusí být v souladu s postojem provozovatele a není možno je tím pádem považovat za jeho názory. Udělením souhlasu / přijetím podmínek zároveň souhlasíte s možností zasílání, či jiného kontaktování v rámci marketingových služeb obchodních partnerů Burzovního Světa. Více informací o cookies

    • Zásady ochrany osobních údajů a cookies
    • Reklama
    • Kontakt

    Burzovnisvet.cz © 2025

    Burzovnisvet.cz © 2025

    Název nebo symbol
    Žádný výsledek
    Zobrazit všechny výsledky
    • Burzy
      • Headlines
      • Breaking
      • Akcie
      • ETF
      • Dividendy
      • IPO
      • Forex
      • Komodity
      • Kryptoměny
      • Ekonomika
      • Hospodářské výsledky
    • Příležitost
    • IPO Radar
    • Nejčtenější
    • Bullionář Daily
    • Úspěch
      • Alternativní investice
      • Škola bullionáře
      • Miliardáři
      • Business
      • Bullionářova knihspirace
      • Bullionářův almanach
      • Bullionářův slovníček
    • AI
    • Česko
    • Invest mentoring
    • E-booky
    • Srovnávač brokerů
    • Kariéra
    • Pomoc investorům
    Odebírat Ranního Bullionáře Podcast

    Retrieve your password

    Please enter your username or email address to reset your password.

    ·
    Poslední událost
    Poslední událost

      Používáme soubory cookie a podobné technologie, které jsou nezbytné pro provoz webových stránek. Další soubory cookie se používají k provádění analýzy používání webových stránek. Pokračováním v používání našich webových stránek vyjadřujete souhlas s používáním souborů cookie. Další informace naleznete v našich Zásadách ochrany osobních údajů.