Díky svému převratnému potenciálu zaznamenala společnost Carvana v posledních několika letech obrovský růst.
Makroekonomické faktory v loňském roce tlačily na poptávku po ojetých automobilech, což poškodilo zadlužené podnikání společnosti Carvana.
Investoři, kteří se nechají zlákat levným oceněním, by si měli uvědomit, že se jedná o vysoce rizikovou hru.
Toto online tržiště s ojetými vozy bylo dlouho miláčkem Wall Street a všichni investoři se zajímali o jeho prudký růst a převratný potenciál.
Dnes je situace úplně jiná a finanční problémy společnosti se naplno projevují. Někteří si myslí, že je firma odsouzena k zániku, zatímco jiní se domnívají, že se prostě jen dostala do dočasně nepříznivého období.
Pokud jste byli jedním z těch investorů, kteří do společnosti Carvana vložili 1 000 dolarů během její primární veřejné nabídky (IPO) v dubnu 2017, měli byste nyní na účtu 810 dolarů, což znamená ztrátu 19 % (k 6. dubnu). Zatímco indexy S&P 500 a Nasdaq Composite za stejnou dobu vzrostly o 73 %, resp. 102 %. Co se tedy stalo s tímto podnikem? Čtěte dále a dozvíte se o příběhu společnosti Carvana.
Zdroj: Unsplash
Úžasný vzestup
Důvodem existence společnosti Carvana je změnit způsob prodeje ojetých vozů. Dlouho to fungovalo tak, že zákazníci chodili do autobazaru, což může být komplikovaná a nepříjemná zkušenost. Využitím dat, technologií a internetu je cílem společnosti Carvana poskytnout zcela online nákupní zkušenost, což může znamenat pohodlnější a bezproblémový zážitek.
Tento obchodní model katapultoval společnost Carvana k pozoruhodnému úspěchu. V roce 2014, což je nejstarší rok, kdy jsou údaje k dispozici, působila společnost na pouhých třech trzích, prodala 2 105 kusů a dosáhla příjmů ve výši 42 milionů dolarů.
V roce 2021, který byl pravděpodobně nejlepším rokem v historii společnosti Carvana, působila na 311 trzích po celé zemi, prodala 425 237 vozů a vygenerovala tržby ve výši 12,8 miliardy dolarů.
To je neuvěřitelný růst. Navíc během tohoto sedmiletého období klesla čistá ztráta společnosti Carvana natolik, že se očekávalo, že v roce 2022 bude společnost zisková.
Zdroj: Unsplash
Není překvapením, že tyto zisky přinesly akcionářům obrovské výnosy z akcií. Od IPO do dosažení historického maxima společnosti Carvana v srpnu 2021, tedy za období o něco delší než čtyři roky, akcie vzrostly o 3200 %. A tržní kapitalizace společnosti Carvana činila více než 31 miliard dolarů. Zdálo se, že tato společnost nemůže udělat nic špatně.
Monumentální pád
Čtenáři pravděpodobně vědí, jak tento příběh skončí. Ke konci roku 2021 a v průběhu roku 2022 zasáhla firmu dokonalá bouře problémů.
Problémy v dodavatelském řetězci způsobily nárůst cen ojetých automobilů. Rychle rostoucí úrokové sazby je pro spotřebitele učinily ještě méně dostupnými. Prudce rostoucí inflace také znamenala, že spotřebitelé měli méně volných příjmů. V tomto scénáři by se spíše snažili prodloužit životnost svých stávajících vozidel, než aby si koupili další.
Důsledkem všech těchto faktorů byl pro společnost Carvana příšerný rok
V roce 2022 se tržby zvýšily o 6 %, ale jednotkové objemy klesly o 3 %, což je výrazný zvrat oproti předchozím několika letům. To není tak špatné, ale protože společnost Carvana investovala do své provozní kapacity s očekáváním, že poptávka bude mnohem vyšší, její finanční výsledky se zhoršily. Čistá ztráta v loňském roce ve výši 2,9 miliardy dolarů byla mnohem vyšší než ztráta 287 milionů dolarů v roce 2021.
Zdroj: Getty Images
Situaci ještě zhoršila akvizice přední aukční společnosti s ojetými vozy Adesa, kterou Carvana uskutečnila v květnu loňského roku za 2,2 miliardy dolarů a která zadluženou společnost zatížila dalším pákovým efektem. Načasování nemohlo být horší, protože Carvana se již potýkala s nepříznivým tržním prostředím.
Vzhledem k vysokým úrokům a velmi nejisté ekonomické situaci někteří investoři zpochybňují přežití společnosti Carvana. Není divu, že akcie klesly o 98 % oproti svému historickému maximu.
Možná, že jednoho dne bude Carvana zajímavou případovou studií o tom, jak převratná internetová firma rychleji padala, než rostla. V tuto chvíli by však investoři měli o akciích za zvýhodněnou cenu uvažovat pouze v případě, že věří v dlouhodobou životaschopnost společnosti.
Díky svému převratnému potenciálu zaznamenala společnost Carvana v posledních několika letech obrovský růst.
Makroekonomické faktory v loňském roce tlačily na poptávku po ojetých automobilech, což poškodilo zadlužené podnikání společnosti Carvana.
Investoři, kteří se nechají zlákat levným oceněním, by si měli uvědomit, že se jedná o vysoce rizikovou hru.
Toto online tržiště s ojetými vozy bylo dlouho miláčkem Wall Street a všichni investoři se zajímali o jeho prudký růst a převratný potenciál.Dnes je situace úplně jiná a finanční problémy společnosti se naplno projevují. Někteří si myslí, že je firma odsouzena k zániku, zatímco jiní se domnívají, že se prostě jen dostala do dočasně nepříznivého období.Pokud jste byli jedním z těch investorů, kteří do společnosti Carvana vložili 1 000 dolarů během její primární veřejné nabídky v dubnu 2017, měli byste nyní na účtu 810 dolarů, což znamená ztrátu 19 % . Zatímco indexy S&P 500 a Nasdaq Composite za stejnou dobu vzrostly o 73 %, resp. 102 %. Co se tedy stalo s tímto podnikem? Čtěte dále a dozvíte se o příběhu společnosti Carvana.Důvodem existence společnosti Carvana je změnit způsob prodeje ojetých vozů. Dlouho to fungovalo tak, že zákazníci chodili do autobazaru, což může být komplikovaná a nepříjemná zkušenost. Využitím dat, technologií a internetu je cílem společnosti Carvana poskytnout zcela online nákupní zkušenost, což může znamenat pohodlnější a bezproblémový zážitek.Tento obchodní model katapultoval společnost Carvana k pozoruhodnému úspěchu. V roce 2014, což je nejstarší rok, kdy jsou údaje k dispozici, působila společnost na pouhých třech trzích, prodala 2 105 kusů a dosáhla příjmů ve výši 42 milionů dolarů.V roce 2021, který byl pravděpodobně nejlepším rokem v historii společnosti Carvana, působila na 311 trzích po celé zemi, prodala 425 237 vozů a vygenerovala tržby ve výši 12,8 miliardy dolarů.To je neuvěřitelný růst. Navíc během tohoto sedmiletého období klesla čistá ztráta společnosti Carvana natolik, že se očekávalo, že v roce 2022 bude společnost zisková.Není překvapením, že tyto zisky přinesly akcionářům obrovské výnosy z akcií. Od IPO do dosažení historického maxima společnosti Carvana v srpnu 2021, tedy za období o něco delší než čtyři roky, akcie vzrostly o 3200 %. A tržní kapitalizace společnosti Carvana činila více než 31 miliard dolarů. Zdálo se, že tato společnost nemůže udělat nic špatně.Čtenáři pravděpodobně vědí, jak tento příběh skončí. Ke konci roku 2021 a v průběhu roku 2022 zasáhla firmu dokonalá bouře problémů.Problémy v dodavatelském řetězci způsobily nárůst cen ojetých automobilů. Rychle rostoucí úrokové sazby je pro spotřebitele učinily ještě méně dostupnými. Prudce rostoucí inflace také znamenala, že spotřebitelé měli méně volných příjmů. V tomto scénáři by se spíše snažili prodloužit životnost svých stávajících vozidel, než aby si koupili další.V roce 2022 se tržby zvýšily o 6 %, ale jednotkové objemy klesly o 3 %, což je výrazný zvrat oproti předchozím několika letům. To není tak špatné, ale protože společnost Carvana investovala do své provozní kapacity s očekáváním, že poptávka bude mnohem vyšší, její finanční výsledky se zhoršily. Čistá ztráta v loňském roce ve výši 2,9 miliardy dolarů byla mnohem vyšší než ztráta 287 milionů dolarů v roce 2021.Situaci ještě zhoršila akvizice přední aukční společnosti s ojetými vozy Adesa, kterou Carvana uskutečnila v květnu loňského roku za 2,2 miliardy dolarů a která zadluženou společnost zatížila dalším pákovým efektem. Načasování nemohlo být horší, protože Carvana se již potýkala s nepříznivým tržním prostředím.Vzhledem k vysokým úrokům a velmi nejisté ekonomické situaci někteří investoři zpochybňují přežití společnosti Carvana. Není divu, že akcie klesly o 98 % oproti svému historickému maximu.Možná, že jednoho dne bude Carvana zajímavou případovou studií o tom, jak převratná internetová firma rychleji padala, než rostla. V tuto chvíli by však investoři měli o akciích za zvýhodněnou cenu uvažovat pouze v případě, že věří v dlouhodobou životaschopnost společnosti.
Společnost AppLovin, významný hráč v oblasti reklamních technologií, znovu přitáhla pozornost investorů i analytiků poté, co ve středu oznámila výsledky...