Nedostatek elektrických dodávek otevírá dveře čínským a dalším výrobcům elektromobilů
Starší automobilky začaly se svými užitkovými elektrickými dodávkami pozdě, což otevřelo dveře dalším výrobcům elektrických užitkových vozidel (ECV), aby se prosadili, jako se to podařilo značce Maxus čínské společnosti SAIC Motor Corp v Evropě.
Fleetoví zákazníci si stěžují, že jednoduše nemohou získat dostatek elektrických dodávek od společností jako Ford Motor (NYSE:F) Co, Stellantis NV značky Peugeot (OTC:PUGOY), Renault (EPA:RENA) nebo Mercedes, a proto hledají alternativy.
Zavedené automobilky se k elektromobilům dostávaly pomalu, což umožnilo společnosti Tesla (NASDAQ:TSLA) Inc předstihnout osobní automobily. U užitkových vozů se však potýkaly také s problémy v dodavatelském řetězci.
Britský startup Packfleet, který se zabývá doručováním zásilek na poslední míli, používá k doručování zásilek v Londýně pro velké i malé firemní zákazníky, kteří chtějí, aby jejich doručování bylo bezemisní.
Packfleet se v roce 2022 rozrostl desetinásobně a generální ředitel Tristan Thomas uvedl, že většinu z 53 vozidel flotily společnosti tvoří dodávky Maxus. V letošním roce chce společnost svůj vozový park zdvojnásobit.
Když společnost koncem roku 2021 hledala první vozy ECV, „většina prodejců se nám v podstatě vysmála“ a většina vozů starších značek byla objednána na 12 měsíců, řekl.
Nedávno se společnosti Packfleet podařilo získat další vozy Peugeot, Ford a Citroen ECV, ale musí postupovat rychle, aby je získala.
„Jakmile přijedou dodávky, obchodníci nám zavolají a my musíme jednat rychle,“ řekl Thomas. „Když to neuděláme, jsou za pár dní pryč.“
Zdroj: Reuters
S přechodem vozových parků na vozidla s nulovými emisemi mají novější značky šanci získat podíl na trhu. Maxus má výhodu, zatímco starší automobilky se snaží elektrifikovat celé modelové řady.
Společnost SAIC uvedla, že v loňském roce prodala v západní Evropě a Skandinávii 18 000 převážně elektrických vozidel značky Maxus, včetně autobusů a pickupů. „Plánujeme další expanzi do oblastí střední Evropy,“ dodala.
Údaje o trhu s elektrickými dodávkami jsou nedostatečné, ale podle statistik, které agentuře Reuters poskytla Mezinárodní rada pro čistou dopravu, měla společnost Maxus v roce 2022 přibližně 6% podíl na evropském trhu s novými ECV, včetně Spojeného království, a prodala téměř 5 000 ECV. Tento celkový počet je vyšší než u společností Ford, Nissan (OTC:NSANY) nebo Fiat a oproti roku 2021 vzrostl o 28 %.
Mezi další společnosti, které chtějí získat podíl, patří značka dodávek Farizon společnosti Geely, která začne dodávat dodávky v Evropě v roce 2024.
Společnost B-ON, která odkoupila značku StreetScooter ECV od společnosti Deutsche Post (OTC:DPSGY), zvyšuje výrobu v Německu a Spojených státech, zatímco americká automobilka General Motors Co (NYSE:GM) vyrábí ve svém závodě v kanadském Ontariu dodávkové vozy BrightDrop.
„Neexistuje žádná kouzelná hůlka, která by to vyřešila, musíme jen přimět výrobce k tomu, aby to zvládli,“ řekl Tim Albertsen, generální ředitel společnosti ALD, jedné z největších evropských firem zabývajících se leasingem vozidel. „V příštích několika letech nebude dostatečná nabídka vozidel ECV.“
EXISTENCIÁLNÍ OTÁZKY
Zdroj: Canoo
Sedm z osmi vozítek ECV britského řetězce supermarketů Asda jsou modely Maxus, další je Ford. Manažer vozového parku Sean Clifton má objednáno dalších 50 dodávek Ford a 20 dodávek Maxus, ale brzy bude potřebovat další, protože Asda elektrifikuje svých 1 300 dodávek.
Clifton chce elektrické dodávky Mercedes s podvozkem, ale podle jeho slov byly původně plánovány na rok 2022, ale přijdou až v roce 2024.
Mluvčí společnosti Mercedes-Benz uvedl, že se automobilka záměrně zaměřila nejprve na vozidla ECV pro dodávku balíků a verze s kabinou na podvozku bude uvedena na trh včas v roce 2024.
Mluvčí italského výrobce nákladních automobilů, dodávek a autobusů Iveco Group uvedl, že v letošním roce by měl vyrobit několik tisíc kusů svého nového modelu eDAILY ECV, a dodal, že výroba dodávek byla postižena nedostatkem komponentů a vysokými náklady na suroviny.
Podle ředitele marketingu užitkových vozů Johna Clewortha se zpoždění konvenčních a elektrických dodávek u Renaultu neliší.
Steven Merkt, vedoucí oddělení dopravních řešení u významného dodavatele TE Connectivity (NYSE:TEL), uvedl, že starší výrobci automobilů dávají přednost velkoobjemovým osobním modelům před dodávkami kvůli omezeným dodávkám baterií pro elektromobily.
„Chevy Silverado, Mercedes EQS, Ford F-150 Lightning jsou pro tyto společnosti existenčními otázkami, dodávky nikoli,“ říká Merkt. „Pokud Ford prohraje tento boj (F-150 Lightning), Ford nebude existovat. Taková je realita.“
Šéf Fordu ve Velké Británii Tim Slatter uvedl, že automobilka podcenila poptávku po svém modelu E Transit a snaží se ji dohnat. Slatter uvedl, že zvýšit výrobu elektrických vozidel v celé modelové řadě je obtížné, a proto například automobilka letos v Evropě přestane vyrábět hatchback Ford Fiesta (NASDAQ:FRGI).
Zdroj: Getty Images
„Je to velká výzva a je třeba učinit několik těžkých rozhodnutí,“ řekl Slatter. „Jinak jste příliš roztažení.“
Ford minulý týden představil novou menší elektrickou dodávku Courier, která má v Evropě získat firemní zákazníky a vyřadit začínající firmy.
Některé elektrické startupy, jako Arrival nebo Canoo, které se v počátcích ukázaly jako slibné, propálily hory peněz a zaostaly.
Společnosti Maxus, Farizon a BrightDrop však mají bohaté sponzory.
Generální ředitel společnosti BrightDrop Travis Katz uvedl, že rozšiřování výroby je „neuvěřitelně náročný a nákladný proces“, ale s podporou GM je společnost na dobré cestě dosáhnout do roku 2025 roční kapacity 50 000 vozidel.
Po koupi společnosti StreetScooter si společnost B-ON ponechala společnost DHL jako hlavního zákazníka. V loňském roce společnost B-ON vyrobila přibližně 2 500 vozidel ECV a rozšiřuje výrobu v Německu prostřednictvím smluvního výrobce Neapco a v Kalifornii s výrobcem elektromobilů Karma Automotive.
Společnost získává 100 milionů dolarů provozního kapitálu a do dvou až tří let očekává roční kapacitu 60 000 vozů ECV rozdělenou rovnoměrně mezi Evropu a Spojené státy, uvedl generální ředitel Stefan Krause.
„Tento trh bude ještě dlouho řízen nabídkou,“ řekl Krause. „Bude zde velký prostor pro mnoho konkurentů.“
Fleetoví zákazníci si stěžují, že jednoduše nemohou získat dostatek elektrických dodávek od společností jako Ford Motor Co, Stellantis NV značky Peugeot , Renault nebo Mercedes, a proto hledají alternativy.Zavedené automobilky se k elektromobilům dostávaly pomalu, což umožnilo společnosti Tesla Inc předstihnout osobní automobily. U užitkových vozů se však potýkaly také s problémy v dodavatelském řetězci.Britský startup Packfleet, který se zabývá doručováním zásilek na poslední míli, používá k doručování zásilek v Londýně pro velké i malé firemní zákazníky, kteří chtějí, aby jejich doručování bylo bezemisní.Packfleet se v roce 2022 rozrostl desetinásobně a generální ředitel Tristan Thomas uvedl, že většinu z 53 vozidel flotily společnosti tvoří dodávky Maxus. V letošním roce chce společnost svůj vozový park zdvojnásobit.Když společnost koncem roku 2021 hledala první vozy ECV, „většina prodejců se nám v podstatě vysmála“ a většina vozů starších značek byla objednána na 12 měsíců, řekl.Nedávno se společnosti Packfleet podařilo získat další vozy Peugeot, Ford a Citroen ECV, ale musí postupovat rychle, aby je získala.„Jakmile přijedou dodávky, obchodníci nám zavolají a my musíme jednat rychle,“ řekl Thomas. „Když to neuděláme, jsou za pár dní pryč.“S přechodem vozových parků na vozidla s nulovými emisemi mají novější značky šanci získat podíl na trhu. Maxus má výhodu, zatímco starší automobilky se snaží elektrifikovat celé modelové řady.Společnost SAIC uvedla, že v loňském roce prodala v západní Evropě a Skandinávii 18 000 převážně elektrických vozidel značky Maxus, včetně autobusů a pickupů. „Plánujeme další expanzi do oblastí střední Evropy,“ dodala.Údaje o trhu s elektrickými dodávkami jsou nedostatečné, ale podle statistik, které agentuře Reuters poskytla Mezinárodní rada pro čistou dopravu, měla společnost Maxus v roce 2022 přibližně 6% podíl na evropském trhu s novými ECV, včetně Spojeného království, a prodala téměř 5 000 ECV. Tento celkový počet je vyšší než u společností Ford, Nissan nebo Fiat a oproti roku 2021 vzrostl o 28 %.Mezi další společnosti, které chtějí získat podíl, patří značka dodávek Farizon společnosti Geely, která začne dodávat dodávky v Evropě v roce 2024.Společnost B-ON, která odkoupila značku StreetScooter ECV od společnosti Deutsche Post , zvyšuje výrobu v Německu a Spojených státech, zatímco americká automobilka General Motors Co vyrábí ve svém závodě v kanadském Ontariu dodávkové vozy BrightDrop.„Neexistuje žádná kouzelná hůlka, která by to vyřešila, musíme jen přimět výrobce k tomu, aby to zvládli,“ řekl Tim Albertsen, generální ředitel společnosti ALD, jedné z největších evropských firem zabývajících se leasingem vozidel. „V příštích několika letech nebude dostatečná nabídka vozidel ECV.“EXISTENCIÁLNÍ OTÁZKYSedm z osmi vozítek ECV britského řetězce supermarketů Asda jsou modely Maxus, další je Ford. Manažer vozového parku Sean Clifton má objednáno dalších 50 dodávek Ford a 20 dodávek Maxus, ale brzy bude potřebovat další, protože Asda elektrifikuje svých 1 300 dodávek.Clifton chce elektrické dodávky Mercedes s podvozkem, ale podle jeho slov byly původně plánovány na rok 2022, ale přijdou až v roce 2024.Mluvčí společnosti Mercedes-Benz uvedl, že se automobilka záměrně zaměřila nejprve na vozidla ECV pro dodávku balíků a verze s kabinou na podvozku bude uvedena na trh včas v roce 2024.Mluvčí italského výrobce nákladních automobilů, dodávek a autobusů Iveco Group uvedl, že v letošním roce by měl vyrobit několik tisíc kusů svého nového modelu eDAILY ECV, a dodal, že výroba dodávek byla postižena nedostatkem komponentů a vysokými náklady na suroviny.Podle ředitele marketingu užitkových vozů Johna Clewortha se zpoždění konvenčních a elektrických dodávek u Renaultu neliší.Steven Merkt, vedoucí oddělení dopravních řešení u významného dodavatele TE Connectivity , uvedl, že starší výrobci automobilů dávají přednost velkoobjemovým osobním modelům před dodávkami kvůli omezeným dodávkám baterií pro elektromobily.„Chevy Silverado, Mercedes EQS, Ford F-150 Lightning jsou pro tyto společnosti existenčními otázkami, dodávky nikoli,“ říká Merkt. „Pokud Ford prohraje tento boj , Ford nebude existovat. Taková je realita.“Šéf Fordu ve Velké Británii Tim Slatter uvedl, že automobilka podcenila poptávku po svém modelu E Transit a snaží se ji dohnat. Slatter uvedl, že zvýšit výrobu elektrických vozidel v celé modelové řadě je obtížné, a proto například automobilka letos v Evropě přestane vyrábět hatchback Ford Fiesta .„Je to velká výzva a je třeba učinit několik těžkých rozhodnutí,“ řekl Slatter. „Jinak jste příliš roztažení.“Ford minulý týden představil novou menší elektrickou dodávku Courier, která má v Evropě získat firemní zákazníky a vyřadit začínající firmy.Některé elektrické startupy, jako Arrival nebo Canoo, které se v počátcích ukázaly jako slibné, propálily hory peněz a zaostaly.Společnosti Maxus, Farizon a BrightDrop však mají bohaté sponzory.Generální ředitel společnosti BrightDrop Travis Katz uvedl, že rozšiřování výroby je „neuvěřitelně náročný a nákladný proces“, ale s podporou GM je společnost na dobré cestě dosáhnout do roku 2025 roční kapacity 50 000 vozidel.Po koupi společnosti StreetScooter si společnost B-ON ponechala společnost DHL jako hlavního zákazníka. V loňském roce společnost B-ON vyrobila přibližně 2 500 vozidel ECV a rozšiřuje výrobu v Německu prostřednictvím smluvního výrobce Neapco a v Kalifornii s výrobcem elektromobilů Karma Automotive.Společnost získává 100 milionů dolarů provozního kapitálu a do dvou až tří let očekává roční kapacitu 60 000 vozů ECV rozdělenou rovnoměrně mezi Evropu a Spojené státy, uvedl generální ředitel Stefan Krause.„Tento trh bude ještě dlouho řízen nabídkou,“ řekl Krause. „Bude zde velký prostor pro mnoho konkurentů.“
Společnost AppLovin, významný hráč v oblasti reklamních technologií, znovu přitáhla pozornost investorů i analytiků poté, co ve středu oznámila výsledky...