Osmadvacetiletý veterán společnosti nahradí Alana Joyce, který v listopadu po patnácti letech ve funkci odstoupí, což je jedno z nejdelších působení ve světovém leteckém průmyslu. Joyce je sice známý tím, že se mu podařilo leteckou společnost přinejmenším dvakrát změnit – nedávno dosáhl rekordního zisku 1 miliardy australských dolarů (663 milionů USD) za první pololetí -, ale zanechává po sobě rozporuplné dědictví a drahou budoucnost pro Hudsonová.
Zde je pět nejdůležitějších úkolů, které stojí před první ženou ve vedení 103 let staré letecké společnosti:
Placení za letadla
Některá letadla Boeing Co. 737 společnosti Qantas, která již více než 20 let létají na krátké vzdálenosti, jako je Sydney-Melbourne, již dosluhují. Největším Joyceovým dárkem Hudsonove na odchodu je mnohamiliardový účet za modernizaci flotily. Po dohodě, kterou uzavřel v roce 2021, může Qantas v rámci historicky největší objednávky letadel v Austrálii využít asi 300 nových letadel Airbus SE. V následujících třech letech má letecká společnost každé tři týdny obdržet nové letadlo. Přesto náklady na dodávku zvýší roční kapitálové výdaje na rekordních 3,36 miliardy australských dolarů do roku 2025, odhadují analytici. Tyto výdaje sníží zisk a vše, co by mohlo zůstat akcionářům.
Oprava vazeb
Zdroj: Getty Images
Hudsonová se ujme řízení v době, kdy jsou vztahy s odbory a cestujícími na historickém minimu. Zhoršené vztahy se datují přinejmenším od roku 2011, kdy Joyce kvůli urovnání pracovněprávního sporu uzemnil celou flotilu společnosti Qantas a zanechal na celém světě asi 70 000 zákazníků. Zástupci zaměstnanců později obvinili Joyce, že využil pandemie Covid-19, aby se zbavil některých nejlépe placených členů palubního personálu, a soud rozhodl, že Qantas propustil více než 1 000 pozemních zaměstnanců nezákonně. Když se poptávka po letecké dopravě opět zvýšila, stal se Joyce hromosvodem pro cestující, kteří byli rozzlobeni přívalem zrušených letů, zpožděných letů a ztracených zavazadel. Jeho dům v Sydney byl zasypán vajíčky a jeho příjmení se stalo synonymem pro narušení letecké dopravy na sociálních sítích.
Non-Stop do New Yorku
Hudsonová stojí před bezprecedentním úkolem zavést koncem roku 2025 nepřetržité lety mezi Sydney a Londýnem a New Yorkem, což je nejdelší přímá komerční linka na světě. Joyce by možná zůstal na palubě a připojil se k prvním dvacetihodinovým cestám, kdyby Covid plánované zahájení neodložil. Místo toho musí jeho nástupce nějak vydělat na přelomovém projektu, který se za Joyceova vedení zrodil nejméně před šesti lety a loni byl stvrzen objednávkou upravených dálkových letadel Airbus A350. Náklady na těchto 12 letadel se odhadují na více než 3 miliardy australských dolarů.
Zdravá rivalita
Zdroj: Getty Images
Před třemi lety tato pandemie způsobila téměř okamžitý pád hlavního domácího konkurenta společnosti Qantas, společnosti Virgin Australia, která byla tehdy zatížena dluhy. V důsledku toho se společnost Qantas vrhla na prázdné místo po společnosti Virgin. Podíl největší australské letecké společnosti na australském trhu dosáhl 74 %.
Společnost Virgin Australia je však zpět. Nyní je vlastněna odkupní společností Bain Capital, není zatížena půjčkami a řídí ji bývalý manažer společnosti Qantas Jayne Hrdlicka.Menší dopravce vydělává peníze a zvažuje, že ještě letos vstoupí na burzu. Společný podíl společností Qantas a Jetstar na domácím trhu klesl na 62 % a Virgin přepravuje více cestujících na nejvytíženějších trasách mezi hlavními australskými městy. Poprvé po více než deseti letech čelí Qantas hlavnímu konkurentovi, který je ziskový, má nízké náklady a nízký dluh.
Ekologický přístup
Joyce vsadil na dálkové lety, které nejvíce znečišťují ovzduší. Úkol uklidit po nich začne Hudsonová. Stejně jako mnoho dalších společností v leteckém průmyslu plánuje Qantas dosáhnout do roku 2050 nulových čistých emisí. Udržitelné letecké palivo sice nabízí okamžitý způsob, jak dekarbonizovat létání, ale petrolejová alternativa je stále drahá a její zásoby jsou omezené. Problém pro společnost Hudsonové ještě zhoršuje skutečnost, že v Austrálii neexistuje žádný významný dodavatel SAF, přestože Joyce opakovaně žádal vládu, aby nastartovala domácí výrobu.
Osmadvacetiletý veterán společnosti nahradí Alana Joyce, který v listopadu po patnácti letech ve funkci odstoupí, což je jedno z nejdelších působení ve světovém leteckém průmyslu. Joyce je sice známý tím, že se mu podařilo leteckou společnost přinejmenším dvakrát změnit – nedávno dosáhl rekordního zisku 1 miliardy australských dolarů za první pololetí -, ale zanechává po sobě rozporuplné dědictví a drahou budoucnost pro Hudsonová.Zde je pět nejdůležitějších úkolů, které stojí před první ženou ve vedení 103 let staré letecké společnosti:Placení za letadlaNěkterá letadla Boeing Co. 737 společnosti Qantas, která již více než 20 let létají na krátké vzdálenosti, jako je Sydney-Melbourne, již dosluhují. Největším Joyceovým dárkem Hudsonove na odchodu je mnohamiliardový účet za modernizaci flotily. Po dohodě, kterou uzavřel v roce 2021, může Qantas v rámci historicky největší objednávky letadel v Austrálii využít asi 300 nových letadel Airbus SE. V následujících třech letech má letecká společnost každé tři týdny obdržet nové letadlo. Přesto náklady na dodávku zvýší roční kapitálové výdaje na rekordních 3,36 miliardy australských dolarů do roku 2025, odhadují analytici. Tyto výdaje sníží zisk a vše, co by mohlo zůstat akcionářům.Oprava vazebHudsonová se ujme řízení v době, kdy jsou vztahy s odbory a cestujícími na historickém minimu. Zhoršené vztahy se datují přinejmenším od roku 2011, kdy Joyce kvůli urovnání pracovněprávního sporu uzemnil celou flotilu společnosti Qantas a zanechal na celém světě asi 70 000 zákazníků. Zástupci zaměstnanců později obvinili Joyce, že využil pandemie Covid-19, aby se zbavil některých nejlépe placených členů palubního personálu, a soud rozhodl, že Qantas propustil více než 1 000 pozemních zaměstnanců nezákonně. Když se poptávka po letecké dopravě opět zvýšila, stal se Joyce hromosvodem pro cestující, kteří byli rozzlobeni přívalem zrušených letů, zpožděných letů a ztracených zavazadel. Jeho dům v Sydney byl zasypán vajíčky a jeho příjmení se stalo synonymem pro narušení letecké dopravy na sociálních sítích.Non-Stop do New YorkuHudsonová stojí před bezprecedentním úkolem zavést koncem roku 2025 nepřetržité lety mezi Sydney a Londýnem a New Yorkem, což je nejdelší přímá komerční linka na světě. Joyce by možná zůstal na palubě a připojil se k prvním dvacetihodinovým cestám, kdyby Covid plánované zahájení neodložil. Místo toho musí jeho nástupce nějak vydělat na přelomovém projektu, který se za Joyceova vedení zrodil nejméně před šesti lety a loni byl stvrzen objednávkou upravených dálkových letadel Airbus A350. Náklady na těchto 12 letadel se odhadují na více než 3 miliardy australských dolarů.Zdravá rivalitaPřed třemi lety tato pandemie způsobila téměř okamžitý pád hlavního domácího konkurenta společnosti Qantas, společnosti Virgin Australia, která byla tehdy zatížena dluhy. V důsledku toho se společnost Qantas vrhla na prázdné místo po společnosti Virgin. Podíl největší australské letecké společnosti na australském trhu dosáhl 74 %.Společnost Virgin Australia je však zpět. Nyní je vlastněna odkupní společností Bain Capital, není zatížena půjčkami a řídí ji bývalý manažer společnosti Qantas Jayne Hrdlicka.Menší dopravce vydělává peníze a zvažuje, že ještě letos vstoupí na burzu. Společný podíl společností Qantas a Jetstar na domácím trhu klesl na 62 % a Virgin přepravuje více cestujících na nejvytíženějších trasách mezi hlavními australskými městy. Poprvé po více než deseti letech čelí Qantas hlavnímu konkurentovi, který je ziskový, má nízké náklady a nízký dluh.Ekologický přístupJoyce vsadil na dálkové lety, které nejvíce znečišťují ovzduší. Úkol uklidit po nich začne Hudsonová. Stejně jako mnoho dalších společností v leteckém průmyslu plánuje Qantas dosáhnout do roku 2050 nulových čistých emisí. Udržitelné letecké palivo sice nabízí okamžitý způsob, jak dekarbonizovat létání, ale petrolejová alternativa je stále drahá a její zásoby jsou omezené. Problém pro společnost Hudsonové ještě zhoršuje skutečnost, že v Austrálii neexistuje žádný významný dodavatel SAF, přestože Joyce opakovaně žádal vládu, aby nastartovala domácí výrobu.