Téměř čtyři roky poté, co Elon Musk slavně představil „Cybertruck“, vizi generálního ředitele společnosti Tesla (TSLA) o tom, jak by měl vypadat elektrický pick-up 21. století, sjel minulou sobotu z montážní linky první sériový model tohoto vozu.
Tesla oficiálně vstoupila do války o elektrické nákladní vozy.
Cybertruck však přijíždí na pole, které je již přeplněné soupeři, kteří se tam dostali dříve.
Společnost Rivian (RIVN) je z těchto konkurentů pravděpodobně nejznámější, ale její elektrický pick-up R1T se potýká s horkou a chladnou poptávkou, což možná ještě zhoršuje vysoká doporučená prodejní cena nebo cena na nálepce. Ford Motor Company (F) představuje pravděpodobně ještě větší hrozbu. Ford, který je se svou nejprodávanější řadou pick-upů F-150 dlouhodobě dominantní silou v oblasti nákladních automobilů, začal loni prodávat svůj elektrický pick-up F-150 Lightning – a přinejmenším zpočátku za atraktivnější ceny.
Zdroj: Shutterstock
Ford proslavil model F-150 Lightning jako cenově výhodnou alternativu k drahým elektro-buggies od Tesly a při jeho představení sliboval, že základní modely Lightningu pro pracovní účely se budou prodávat za pouhých 40 000 dolarů. Společnost General Motors (GM), která byla šokována, že se podřídila tomuto slibu, rychle následovala a slíbila, že vyrobí elektrický pick-up Silverado a bude ho prodávat také za 40 000 USD.
Ford později svůj slib nedodržel a základní cenu modelu F-150 Lightning Pro zvýšil až na 60 000 dolarů, než ji minulý týden vrátil na 50 000 dolarů. Zdá se, že i GM odvolává sliby, že cena modelu Silverado EV bude nižší než 40 000 USD. Také Elon Musk původně označil „40 000 dolarů“ za cílovou cenu svého Cybertrucku – a přestože někteří pochybovali, že se tato cena udrží, nedávno naznačil, že alespoň některé verze Cybertrucku se budou prodávat za méně než poslední cena Fordu 50 000 dolarů.
Tesla versus Ford versus General Motors
Kde tedy zůstávají zájemci o elektrický pickup? A co to znamená pro investory těchto tří veřejně obchodovaných automobilových gigantů? Z čísel vyplývá, že situace nyní vypadá asi takto:
Zdroj: Ford
Ford F-150 Lightning Pro – $49,995
Chevy Silverado EV – $52,000
Tesla Cybertruck – $39,900
Na první pohled se zdá, že to vše dává výhodu elektromobilu Silverado od General Motors. Na jedné straně společnost nastavuje jeho startovací cenu o něco výše než konkurence. Na druhou stranu se zdá, že GM také nabízí za peníze kupujícího nákladního vozu více – více koní a větší dojezd na základní úrovni.
Například ceny, které je Ford ochoten akceptovat za svůj model F-150 Lightning, se zdají být poměrně proměnlivé a za poslední rok se změnily až o 50 % – a za poslední týden dokonce o 17 %. A nebylo by žádným velkým šokem, kdyby konkurenční nabídka GM, Silverado EV, v budoucnu stoupala a klesala, aby se vyrovnala cenám Fordu. Současně, a jak již upozornilo několik automobilových novinářů, se zdá poněkud bláznivé očekávat, že Tesla bude rozdávat obří kybernetické vozy za 39 900 USD, když na svých webových stránkách jasně uvádí ceny prostých verzí svého ekonoma Modelu 3 za 40 240 USD.
Zdroj: General Motors
Očekávejte, že se cena Cybertrucku časem také zvýší
A co je možná nejdůležitější, jak jsme všichni viděli v posledních několika letech, automobilky s omezenou výrobní kapacitou pro elektromobily, ale s obrovskou poptávkou po svých produktech (alespoň mezi prvními zájemci o první várku sériových modelů), mají tendenci klást důraz na výrobu modelů vyšších výbav, což ztěžuje zájemcům o levné automobily sehnat jakýkoli základní model za inzerované ceny. Kupující nákladních vozů to mohou považovat za nespravedlivé, ale pro výrobce je ekonomicky výhodné prodávat nejdříve vozy s nejvyšší cenou a nejvyšší marží a později využít zisk k rozšíření výroby, aby uspokojili všechny zbývající spořivé zákazníky.
Pokud je tedy nedávná historie vodítkem, je pravděpodobné, že všechna výše uvedená čísla zůstanou v příštích několika letech spíše teoretická, protože většina prodaných elektrických vozidel bude nabízet větší možnosti – a prodávat se za mnohem vyšší ceny – než čísla, která byla tolik propagována při prvním ohlášení.
Téměř čtyři roky poté, co Elon Musk slavně představil „Cybertruck“, vizi generálního ředitele společnosti Tesla o tom, jak by měl vypadat elektrický pick-up 21. století, sjel minulou sobotu z montážní linky první sériový model tohoto vozu.Tesla oficiálně vstoupila do války o elektrické nákladní vozy.Cybertruck však přijíždí na pole, které je již přeplněné soupeři, kteří se tam dostali dříve.Společnost Rivian je z těchto konkurentů pravděpodobně nejznámější, ale její elektrický pick-up R1T se potýká s horkou a chladnou poptávkou, což možná ještě zhoršuje vysoká doporučená prodejní cena nebo cena na nálepce. Ford Motor Company představuje pravděpodobně ještě větší hrozbu. Ford, který je se svou nejprodávanější řadou pick-upů F-150 dlouhodobě dominantní silou v oblasti nákladních automobilů, začal loni prodávat svůj elektrický pick-up F-150 Lightning – a přinejmenším zpočátku za atraktivnější ceny.Ford proslavil model F-150 Lightning jako cenově výhodnou alternativu k drahým elektro-buggies od Tesly a při jeho představení sliboval, že základní modely Lightningu pro pracovní účely se budou prodávat za pouhých 40 000 dolarů. Společnost General Motors , která byla šokována, že se podřídila tomuto slibu, rychle následovala a slíbila, že vyrobí elektrický pick-up Silverado a bude ho prodávat také za 40 000 USD.Ford později svůj slib nedodržel a základní cenu modelu F-150 Lightning Pro zvýšil až na 60 000 dolarů, než ji minulý týden vrátil na 50 000 dolarů. Zdá se, že i GM odvolává sliby, že cena modelu Silverado EV bude nižší než 40 000 USD. Také Elon Musk původně označil „40 000 dolarů“ za cílovou cenu svého Cybertrucku – a přestože někteří pochybovali, že se tato cena udrží, nedávno naznačil, že alespoň některé verze Cybertrucku se budou prodávat za méně než poslední cena Fordu 50 000 dolarů.Kde tedy zůstávají zájemci o elektrický pickup? A co to znamená pro investory těchto tří veřejně obchodovaných automobilových gigantů? Z čísel vyplývá, že situace nyní vypadá asi takto:Ford F-150 Lightning Pro – $49,995Chevy Silverado EV – $52,000Tesla Cybertruck – $39,900Na první pohled se zdá, že to vše dává výhodu elektromobilu Silverado od General Motors. Na jedné straně společnost nastavuje jeho startovací cenu o něco výše než konkurence. Na druhou stranu se zdá, že GM také nabízí za peníze kupujícího nákladního vozu více – více koní a větší dojezd na základní úrovni.Například ceny, které je Ford ochoten akceptovat za svůj model F-150 Lightning, se zdají být poměrně proměnlivé a za poslední rok se změnily až o 50 % – a za poslední týden dokonce o 17 %. A nebylo by žádným velkým šokem, kdyby konkurenční nabídka GM, Silverado EV, v budoucnu stoupala a klesala, aby se vyrovnala cenám Fordu. Současně, a jak již upozornilo několik automobilových novinářů, se zdá poněkud bláznivé očekávat, že Tesla bude rozdávat obří kybernetické vozy za 39 900 USD, když na svých webových stránkách jasně uvádí ceny prostých verzí svého ekonoma Modelu 3 za 40 240 USD.Zdroj: General Motors
A co je možná nejdůležitější, jak jsme všichni viděli v posledních několika letech, automobilky s omezenou výrobní kapacitou pro elektromobily, ale s obrovskou poptávkou po svých produktech , mají tendenci klást důraz na výrobu modelů vyšších výbav, což ztěžuje zájemcům o levné automobily sehnat jakýkoli základní model za inzerované ceny. Kupující nákladních vozů to mohou považovat za nespravedlivé, ale pro výrobce je ekonomicky výhodné prodávat nejdříve vozy s nejvyšší cenou a nejvyšší marží a později využít zisk k rozšíření výroby, aby uspokojili všechny zbývající spořivé zákazníky.Pokud je tedy nedávná historie vodítkem, je pravděpodobné, že všechna výše uvedená čísla zůstanou v příštích několika letech spíše teoretická, protože většina prodaných elektrických vozidel bude nabízet větší možnosti – a prodávat se za mnohem vyšší ceny – než čísla, která byla tolik propagována při prvním ohlášení.
Zatímco většina investorů sleduje technologické akcie nebo trendy v oblasti umělé inteligence, přehlížený sektor veřejných služeb skrývá několik skrytých drahokamů.