ČNB: Platební bilance skončila ve 2. čtvrtletí schodkem 30,4 miliardy Kč
Běžný účet platební bilance, který je souhrnem všech ekonomických transakcí české ekonomiky se zahraničím, skončil ve druhém čtvrtletí schodkem 30,4 miliardy korun.
Předběžné údaje dnes zveřejnila Česká národní banka (ČNB). Loni ve stejném období vykázala bilance deficit 85,2 miliardy korun. ČNB zároveň revidovala výsledky platební bilance za první čtvrtletí, podle aktualizovaných dat tehdy běžný účet skončil v přebytku 34,1 miliardy korun, v červnu centrální banka uváděla přebytek 39,6 miliardy korun.
Ve druhém čtvrtletí se oproti loňsku zlepšilo saldo bilance zboží a služeb, skončilo přebytkem 105,2 miliardy korun. „Meziročně se výsledné saldo v běžných cenách zlepšilo o 112,1 miliardy korun vzhledem k poklesu dovozu zboží o téměř deset procent při mírném navýšení vývozu zboží,“ uvedla banka.
Obchodní bilance se zbožím vykázala přebytek 80,6 miliardy korun, což představuje meziroční zlepšení o 118,6 miliardy korun. Bilance služeb skončila také přebytkem, ale meziročně aktivní saldo kleslo o 6,6 miliardy korun na 24,6 miliardy korun. Pokles podle ČNB ovlivnilo především navýšení dovozu pojišťovacích a telekomunikačních služeb, a dále vznik pasivní bilance zahraničního cestovního ruchu.
Deficit bilance prvotních důchodů činil ve druhém čtvrtletí 131,1 miliardy korun. Za meziroční nárůstem o 58,7 miliardy korun je podle banky především zvýšení objemu dividend vyplacených zahraničním vlastníkům. V bilanci druhotných důchodů vznikl schodek 4,5 miliardy korun, meziročně je o 1,5 miliardy korun nižší, příznivě se promítl pokles sociálních dávek vyplácených nerezidentům.
Kapitálový účet byl ve druhém čtvrtletí v přebytku 50,5 miliardy korun. „Meziroční zlepšení jeho bilance o 35 miliard korun způsobily vyšší příjmy z rozpočtu Evropské unie zaznamenávané na kapitálovém účtu a kladné saldo z obchodů českých podniků s emisními povolenkami,“ uvedla ČNB.
Zdroj: Canva
Počet aut v Česku za pololetí vzrostl o 102.000 na 6,53 milionu
Počet osobních aut na českých silnicích letos za první pololetí vzrostl o 102.000 na 6,527 milionu. Více než 3,4 milionu aut, tedy přes 52 procent, bylo ve věku vyšším než 15 let. Třetina vozů je pak více než dvacetiletých. Vyplývá to z údajů Svazu dovozců automobilů.
„Nejsilněji zastoupenými ročníky osobních automobilů v centrálním registru vozidel jsou roky 2002 až 2012 s celkem 2,7 milionu vozů. Nejmladší osobní automobily, tedy vozy s datem první registrace v letech 2020 až 2023, jsou zastoupeny pouze zhruba deseti procenty,“ uvedl nezávislý analytik Antonín Šípek.
Nejpřísnější normu Euro 6 plní podle Šípka přibližně přes 25 procent vozidel, normu Euro 5 necelých 20 procent a normu Euro 4 a nižší více než 54 procent osobních automobilů. Žádnou normu Euro vykazuje přibližně devět procent aut v registru.
Nejvíce registrací má domácí Škoda s 2,173 milionu vozů a průměrným stářím 17 let, následují značky VW s 689.748 vozy a věkem 14,6 roku a Ford se 427.257 vozy v registru a průměrným stářím 15,9 roku. Tyto tři značky dohromady tvoří přes polovinu vozového parku osobních automobilů v ČR.
Zdroj: Canva
Předběžné údaje dnes zveřejnila Česká národní banka . Loni ve stejném období vykázala bilance deficit 85,2 miliardy korun. ČNB zároveň revidovala výsledky platební bilance za první čtvrtletí, podle aktualizovaných dat tehdy běžný účet skončil v přebytku 34,1 miliardy korun, v červnu centrální banka uváděla přebytek 39,6 miliardy korun.Ve druhém čtvrtletí se oproti loňsku zlepšilo saldo bilance zboží a služeb, skončilo přebytkem 105,2 miliardy korun. „Meziročně se výsledné saldo v běžných cenách zlepšilo o 112,1 miliardy korun vzhledem k poklesu dovozu zboží o téměř deset procent při mírném navýšení vývozu zboží,“ uvedla banka.Obchodní bilance se zbožím vykázala přebytek 80,6 miliardy korun, což představuje meziroční zlepšení o 118,6 miliardy korun. Bilance služeb skončila také přebytkem, ale meziročně aktivní saldo kleslo o 6,6 miliardy korun na 24,6 miliardy korun. Pokles podle ČNB ovlivnilo především navýšení dovozu pojišťovacích a telekomunikačních služeb, a dále vznik pasivní bilance zahraničního cestovního ruchu.Deficit bilance prvotních důchodů činil ve druhém čtvrtletí 131,1 miliardy korun. Za meziroční nárůstem o 58,7 miliardy korun je podle banky především zvýšení objemu dividend vyplacených zahraničním vlastníkům. V bilanci druhotných důchodů vznikl schodek 4,5 miliardy korun, meziročně je o 1,5 miliardy korun nižší, příznivě se promítl pokles sociálních dávek vyplácených nerezidentům.Kapitálový účet byl ve druhém čtvrtletí v přebytku 50,5 miliardy korun. „Meziroční zlepšení jeho bilance o 35 miliard korun způsobily vyšší příjmy z rozpočtu Evropské unie zaznamenávané na kapitálovém účtu a kladné saldo z obchodů českých podniků s emisními povolenkami,“ uvedla ČNB.Počet osobních aut na českých silnicích letos za první pololetí vzrostl o 102.000 na 6,527 milionu. Více než 3,4 milionu aut, tedy přes 52 procent, bylo ve věku vyšším než 15 let. Třetina vozů je pak více než dvacetiletých. Vyplývá to z údajů Svazu dovozců automobilů.„Nejsilněji zastoupenými ročníky osobních automobilů v centrálním registru vozidel jsou roky 2002 až 2012 s celkem 2,7 milionu vozů. Nejmladší osobní automobily, tedy vozy s datem první registrace v letech 2020 až 2023, jsou zastoupeny pouze zhruba deseti procenty,“ uvedl nezávislý analytik Antonín Šípek.Nejpřísnější normu Euro 6 plní podle Šípka přibližně přes 25 procent vozidel, normu Euro 5 necelých 20 procent a normu Euro 4 a nižší více než 54 procent osobních automobilů. Žádnou normu Euro vykazuje přibližně devět procent aut v registru.Nejvíce registrací má domácí Škoda s 2,173 milionu vozů a průměrným stářím 17 let, následují značky VW s 689.748 vozy a věkem 14,6 roku a Ford se 427.257 vozy v registru a průměrným stářím 15,9 roku. Tyto tři značky dohromady tvoří přes polovinu vozového parku osobních automobilů v ČR.