Od 1. ledna zvýší gigant rychlého občerstvení tyto poplatky ze 4 % na 5 %. Je to poprvé po téměř třech desetiletích, kdy McDonald’s zvyšuje licenční poplatky.
Změna se nedotkne stávajících franšízantů, kteří si zachovávají stávající provozovnu nebo kteří koupí franšízovou provozovnu od jiného provozovatele. Nebude se týkat ani přestavěných stávajících provozoven nebo restaurací převáděných mezi rodinnými příslušníky.
Vyšší sazba se však dotkne nových nabyvatelů franšízy, kupců restaurací ve vlastnictví společnosti, přemístěných restaurací a dalších scénářů, které se týkají franšízora.
„Přestože jsme vytvořili odvětví, kterému nyní vévodíme, musíme i nadále nově definovat, jak vypadá úspěch, a zajistit si pozici pro dlouhodobý úspěch, abychom zajistili, že hodnota naší značky zůstane stejně silná jako dosud,“ uvedl prezident společnosti McDonald’s v USA Joe Erlinger ve zprávě pro americké franšízanty, kterou si prohlédla televize CNBC.

McDonald’s také přestane platby nazývat „poplatky za služby“ a místo toho bude používat termín „licenční poplatky“, který upřednostňuje většina franšízorů.
„Neměníme služby, ale snažíme se změnit způsob myšlení tím, že lidem umožníme vidět a pochopit sílu toho, co si kupujete, když si koupíte značku McDonald’s, systém McDonald’s,“ řekl Erlinger pro CNBC.
Franšízanti provozují přibližně 95 % ze zhruba 13 400 restaurací McDonald’s v USA. Aby mohly fungovat jako součást systému McDonald’s, platí nájemné, měsíční licenční poplatky a další poplatky, například roční poplatky za mobilní aplikaci společnosti.
Zvýšení licenčních poplatků pravděpodobně nebude mít na mnoho franšízantů okamžitý dopad. Vzhledem ke špatným vztahům společnosti s jejími americkými provozovateli však pravděpodobně přijde zpětná reakce.
Společnost McDonald’s a její franšízanti se v posledních letech střetli kvůli řadě problémů, včetně nového systému hodnocení restaurací a kalifornského zákona, který v příštím roce zvýší mzdy pracovníků fastfoodů o 25 %.
Ve druhém čtvrtletí ohodnotili franšízanti McDonald’s své vztahy s vedením společnosti známkou 1,71 z pěti, a to ve čtvrtletním průzkumu, který provedla společnost Kalinowski Equity Research mezi několika desítkami provozovatelů tohoto řetězce. Jedná se o nejvyšší známku v průzkumu od čtvrtého čtvrtletí roku 2021, ale k potenciální vysoké známce pět má stále daleko.

Navzdory zmatkům se americkému byznysu McDonald’s daří. V jeho posledním čtvrtletí vzrostly domácí tržby ve stejných prodejnách o 10,3 %. Tržby podpořily propagační akce, jako je narozeninové jídlo Grimace, a silná poptávka po základních položkách menu McDonald’s, jako jsou Big Mac a McNuggets.
Finanční ředitel společnosti McDonald’s Ian Borden koncem července uvedl, že peněžní toky franšízantů se v důsledku toho meziročně zvýšily. Společnost uvedla, že průměrné peněžní toky amerických provozovatelů se za posledních pět let zvýšily o 35 %.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky