Fain z UAW možná vede domácí “válku”. Ale automobilky mají bojové linie i v zahraničí
Prezident odborové organizace UAW (United Auto Workers) Shawn Fain pronesl na shromáždění v Chicagu plamenný projev den poté, co dosáhl monumentálních ústupků od společnosti General Motors (GM) v rámci náročných pracovních jednání do roku 2023.
Fainův projev plný politických prvků a narážek na transformační “třídní válku proti lidstvu” zanechal mnoho investorů v nejistotě, kdy by mohly být požadavky zaměstnanců uspokojeny. Obavy se točí především kolem narážky na to, že intenzivní vyjednávací taktika by mohla nechtěně poškodit velkou trojku neboli detroitskou trojku výrobců automobilů – GM, Ford Motor (F) a mateřskou společnost Chrysleru, Stellantis (STLA). Fainova neúnavná snaha by mohla potenciálně vytvořit nepříznivou situaci, která by nikomu neprospěla.
Jako významné vítězství pro UAW Fain v pátek oznámil, že GM souhlasila se začleněním pracovníků továrny na elektrické baterie do rámcové pracovní smlouvy, která upravuje všechny zaměstnance UAW v GM. Toto rozhodnutí bylo považováno za pozoruhodné, neboť stále nebylo rozhodnuto, zda budou tito pracovníci považováni za dodavatele GM, nebo za pracovníky GM a na základě jaké smlouvy budou zaměstnáni. Díky souhlasu GM je velmi pravděpodobné, že noví zaměstnanci továren na baterie v Ohiu a Michiganu vstoupí do odborů UAW.
Společnost GM v odpovědi na dotazy potvrzující tuto zprávu uvedla, že jednání probíhají. Mluvčí GM v pátek uvedl, že cílem společnosti je i nadále dosáhnout dohody, která odmění zaměstnance a zároveň zajistí podíl GM na budoucím úspěchu.
Zdroj: Bloomberg
Fain během sobotního shromáždění vyjádřil své nadšení nad nedávným vývojem a zdůraznil, že průmysl původně odmítal vyjít vstříc přechodu na výrobu elektromobilů (EV). Fainova sebedůvěra byla v jeho projevu na shromáždění patrná, když tvrdil, že UAW jednoznačně přelstilo a převálcovalo korporátní Ameriku. Dále prohlásil, že bude pokračovat v úsilí, dokud nebude dosaženo sociální a ekonomické spravedlnosti ve Velké trojce i mimo ni. Na dotazy o objasnění Fainovy vize sociální a ekonomické spravedlnosti však UAW nereagovala.
Fain sice zdůraznil domácí třídní boj proti korporátní chamtivosti, ale zároveň uznal, že automobilky se účastní globální soutěže. Často zmiňoval značné kumulované zisky velké trojky v posledním desetiletí a tvrdil, že velké zisky by se měly promítnout do lepších podmínek pro zaměstnance.
Podle údajů Wall Street a FactSet činil společný provozní zisk GM, Fordu a Stellantisu za desetiletí od roku 2013 do roku 2023 přibližně 315 miliard dolarů. Ačkoli je toto číslo působivé, je třeba na něj pohlížet v kontextu tržeb ve výši 4,8 bilionu dolarů a výdajů ve výši 4,5 bilionu dolarů, což dává ziskovou marži pouhých 6,6 %. V porovnání s nedetroitskými automobilkami, jako jsou Toyota Motor (TYO: 7201), Hyundai Motor (005380.Korea) a Honda Motor (HMC), které dosáhly provozní ziskové marže 7,2 %, je Velká trojka rozhodně nevýkonná. Taková srovnání vyvolávají otázky o dlouhodobé efektivitě detroitské trojky v silně konkurenčním odvětví.
Kromě ústupků v továrnách na výrobu baterií GM podle vyjádření odborů a společnosti nabídl zvýšení mezd o přibližně 20 % po dobu trvání smlouvy. Tato zvýšení zahrnují ochranu proti inflaci a výrazné zvýšení mezd v prvním roce, které má čelit nedávné inflaci.
Odrazem nálady na trhu je pokles akcií společností Ford a GM za poslední tři měsíce o 21 %, zatímco index S&P 500 klesl přibližně o 2 %. Naproti tomu akcie globálněji orientované společnosti Stellantis vzrostly přibližně o 11 %. Stellantis, který je považován za méně ovlivněný událostmi v USA, a jeho relativně nízká obchodní hodnota, která je nižší než čtyřnásobek odhadovaného zisku v roce 2024, stojí mezi detroitskou trojkou jasně mimo.
Nadcházející výzvy jsou pro Velkou trojku významné – vyrovnaná jednání s odbory, udržení konkurenční výhody a uspokojení akcionářů jsou pro jejich úspěch klíčové. Tato přelomová jednání by mohla být zlomovým okamžikem jak pro zaměstnance automobilového průmyslu, tak pro jeho schopnost prosazovat se ve stále elektrifikovanější budoucnosti.
Fainův projev plný politických prvků a narážek na transformační “třídní válku proti lidstvu” zanechal mnoho investorů v nejistotě, kdy by mohly být požadavky zaměstnanců uspokojeny. Obavy se točí především kolem narážky na to, že intenzivní vyjednávací taktika by mohla nechtěně poškodit velkou trojku neboli detroitskou trojku výrobců automobilů – GM, Ford Motor a mateřskou společnost Chrysleru, Stellantis . Fainova neúnavná snaha by mohla potenciálně vytvořit nepříznivou situaci, která by nikomu neprospěla.Jako významné vítězství pro UAW Fain v pátek oznámil, že GM souhlasila se začleněním pracovníků továrny na elektrické baterie do rámcové pracovní smlouvy, která upravuje všechny zaměstnance UAW v GM. Toto rozhodnutí bylo považováno za pozoruhodné, neboť stále nebylo rozhodnuto, zda budou tito pracovníci považováni za dodavatele GM, nebo za pracovníky GM a na základě jaké smlouvy budou zaměstnáni. Díky souhlasu GM je velmi pravděpodobné, že noví zaměstnanci továren na baterie v Ohiu a Michiganu vstoupí do odborů UAW.Společnost GM v odpovědi na dotazy potvrzující tuto zprávu uvedla, že jednání probíhají. Mluvčí GM v pátek uvedl, že cílem společnosti je i nadále dosáhnout dohody, která odmění zaměstnance a zároveň zajistí podíl GM na budoucím úspěchu.Fain během sobotního shromáždění vyjádřil své nadšení nad nedávným vývojem a zdůraznil, že průmysl původně odmítal vyjít vstříc přechodu na výrobu elektromobilů . Fainova sebedůvěra byla v jeho projevu na shromáždění patrná, když tvrdil, že UAW jednoznačně přelstilo a převálcovalo korporátní Ameriku. Dále prohlásil, že bude pokračovat v úsilí, dokud nebude dosaženo sociální a ekonomické spravedlnosti ve Velké trojce i mimo ni. Na dotazy o objasnění Fainovy vize sociální a ekonomické spravedlnosti však UAW nereagovala.Fain sice zdůraznil domácí třídní boj proti korporátní chamtivosti, ale zároveň uznal, že automobilky se účastní globální soutěže. Často zmiňoval značné kumulované zisky velké trojky v posledním desetiletí a tvrdil, že velké zisky by se měly promítnout do lepších podmínek pro zaměstnance.Podle údajů Wall Street a FactSet činil společný provozní zisk GM, Fordu a Stellantisu za desetiletí od roku 2013 do roku 2023 přibližně 315 miliard dolarů. Ačkoli je toto číslo působivé, je třeba na něj pohlížet v kontextu tržeb ve výši 4,8 bilionu dolarů a výdajů ve výši 4,5 bilionu dolarů, což dává ziskovou marži pouhých 6,6 %. V porovnání s nedetroitskými automobilkami, jako jsou Toyota Motor , Hyundai Motor a Honda Motor , které dosáhly provozní ziskové marže 7,2 %, je Velká trojka rozhodně nevýkonná. Taková srovnání vyvolávají otázky o dlouhodobé efektivitě detroitské trojky v silně konkurenčním odvětví.Kromě ústupků v továrnách na výrobu baterií GM podle vyjádření odborů a společnosti nabídl zvýšení mezd o přibližně 20 % po dobu trvání smlouvy. Tato zvýšení zahrnují ochranu proti inflaci a výrazné zvýšení mezd v prvním roce, které má čelit nedávné inflaci. Odrazem nálady na trhu je pokles akcií společností Ford a GM za poslední tři měsíce o 21 %, zatímco index S&P 500 klesl přibližně o 2 %. Naproti tomu akcie globálněji orientované společnosti Stellantis vzrostly přibližně o 11 %. Stellantis, který je považován za méně ovlivněný událostmi v USA, a jeho relativně nízká obchodní hodnota, která je nižší než čtyřnásobek odhadovaného zisku v roce 2024, stojí mezi detroitskou trojkou jasně mimo. Nadcházející výzvy jsou pro Velkou trojku významné – vyrovnaná jednání s odbory, udržení konkurenční výhody a uspokojení akcionářů jsou pro jejich úspěch klíčové. Tato přelomová jednání by mohla být zlomovým okamžikem jak pro zaměstnance automobilového průmyslu, tak pro jeho schopnost prosazovat se ve stále elektrifikovanější budoucnosti.