Marže společnosti Tesla se po vytrvalém poklesu cen výrazně snížily a klesly pod dřívější standardy, které stanovil nedávno odstoupivší finanční ředitel společnosti Tesla. Automobilka nyní v reakci na tyto problémy “nemilosrdně” snižuje náklady, a to pod dohledem šéfa konstrukce vozidel Larse Moravyho.
Nepředvídatelné ekonomické okolnosti rovněž podnítily Muskovy obavy, což Teslu přimělo k opatrnějšímu přístupu k rozvoji své nejnovější továrny umístěné v Mexiku. “Tesla je neuvěřitelně schopná loď,” řekl Musk nedávno ve středu po zprávě o výsledcích, která nesplnila prognózy analytiků. “Nebudeme se potápět, ale i skvělá loď v bouři má své problémy.”
Spotřebitelskou náladu a kupní sílu výrazně ovlivnily vysoké úrokové sazby a četné globální konflikty, jak Musk zdůraznil ve svých prohlášeních. Musk také přirovnal problémy se zvyšováním výroby nového kybernetického vozu Tesla k “výrobnímu peklu”, kterým společnost dříve procházela.

Akcie společnosti Tesla se během čtvrtečního předobchodního období propadly až o 5,1 % po dalším poklesu o 4,8 % ve středu. Přesto se cena akcií společnosti v průběhu letošního roku téměř zdvojnásobila.
Bylo však oznámeno, že první kybernetické vozy budou zákazníkům předány 30. listopadu, což je přibližně s dvouletým zpožděním. Dalších 18 měsíců by se mohlo čekat, než automobilka dosáhne sériové výroby pick-upu a bude z něj mít významné příjmy. Musk přiznal, že se společnost potýká se složitostí výroby Cybertrucku, a prohlásil: “S Cybertruckem jsme si vykopali vlastní hrob. Speciální produkty, které se objevují jen jednou za dlouhou dobu, je prostě neuvěřitelně obtížné uvést na trh, dosáhnout objemu a být prosperující.”
Tesla je dokonce připravena odstranit nálepky a QR kódy z dílů svých vozidel, pokud to bude znamenat úsporu drobných nákladů, dodal Musk.
Za čtvrtletí zisk Tesly klesl na 66 centů na akcii bez zahrnutí některých položek, což je méně než odhadovaných 74 centů. Společnost mezitím vykázala nárůst tržeb na 23,4 miliardy dolarů, zatímco analytici předpovídali 24,06 miliardy dolarů. V reakci na to Tesla letos důsledně snížila ceny svých vozů, přičemž Musk prohlásil, že je ochoten obětovat zisky výměnou za zvýšení prodeje. Tyto slevy však měly jen omezený vliv na snížení měsíčních plateb potenciálních zákazníků, a to kvůli výraznému nárůstu nákladů na půjčky.

Hrubá marže automobilového průmyslu bez započtení regulačních úvěrů, což je údaj bedlivě sledovaný investory, klesla na nejnižší úroveň za poslední čtyři roky a za čtvrtletí činila 16,3 %. Analytici oslovení agenturou Bloomberg očekávali hodnotu 17,7 %.
Na pozadí těchto rostoucích problémů dodala Tesla ve čtvrtletí celosvětově 435 059 vozů, což znamenalo první čtvrtletní pokles za poslední rok, protože plánované odstávky továren zpomalily výrobu. Společnost přesto ujišťuje investory, že je na dobré cestě vyrobit a dodat v letošním roce přibližně 1,8 milionu vozidel. Nicméně ve čtvrtém čtvrtletí bude muset zrychlit, aby tohoto cíle dosáhla, a nový finanční ředitel Vaibhav Taneja zůstává při dotazech na výhled pro příští rok zdrženlivý.
Musk ujistil, že plány společnosti Tesla na výstavbu továrny na výrobu vozidel v mexickém Monterrey stále existují, ale výstavba zatím není připravena pokračovat plnou rychlostí kvůli globální ekonomické situaci. To následuje po týdnech spekulací o tom, zda se továrna, původně ohlášená v březnu, vůbec postaví. Navzdory těmto plánům se Seth Goldstein, akciový analytik společnosti Morningstar, domnívá, že “Mexiko nebude v příštích dvou až třech letech velkou součástí růstu jejich dodávek”, jak uvedl v rozhovoru po oznámení výsledků.

Výrobce automobilů rovněž prostřednictvím slide decku ze čtvrtletní zprávy upozornil, že výroba v jeho závodech v Texasu a Německu se bude zvyšovat jen postupně. Vyloučil rovněž výraznější nárůst výroby ve své továrně v Číně. Vzhledem k rostoucí kontrole a vznikajícím obavám ohledně provozu a obchodních strategií čeká Teslu potenciálně bouřlivá cesta.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky