Klíčové body
- Letošní rok měl být pro elektromobily klíčový – přelomový
- Dynamika elektromobilů možná přestřelila poptávku amerických spotřebitelů
- Půjčovna automobilů Hertz oznámila, že vyřadila přibližně třetinu svého vozového parku elektromobilů
- Švédský startup Polestar, propustil přibližně 15 % svých zaměstnanců po celém světě
Ambiciózní přechod automobilového průmyslu na elektromobily
K řadě problémů v odvětví se přidala i společnost Tesla, nejhodnotnější výrobce automobilů na světě, která varovala před výrazně nižším růstem v letošním roce. Investorům zůstaly mlhavé představy o složitějších detailech, jako je strategie automobilky, která má zpomalit zhoršování ziskových marží. Tato zpráva přišla v době, kdy čerstvé údaje odhalily zpomalení růstu prodejů elektromobilů v USA, odklad nebo omezení plánů některých výrobců automobilů spolu s nárůstem obav majitelů dealerství.
Pokračující problémy na trhu s elektromobily budou pravděpodobně objasněny, až společnosti General Motors a Ford Motor oznámí svůj stav.
Letošní rok měl být pro elektromobily klíčový – přelomový pro odvětví, které si v minulých letech slibovalo odklon od tradičních spalovacích motorů. Automobilky se přiklonily k elektrickým modelům, aby splnily přísnější ekologické předpisy, snížily emise výfukových plynů a přilákaly investory z Wall Street. Stalo se tak ve světle prudce rostoucího tržního ocenění společnosti Tesla a dalších začínajících firem, které vyrábějí pouze elektromobily.
Bidenova administrativa tuto technologii rovněž podpořila a vyčlenila desítky miliard dolarů na výstavbu veřejné sítě nabíjecích stanic a podporu domácí výroby baterií. V posledních několika měsících se však objevily náznaky, že dynamika elektromobilů možná přestřelila poptávku amerických spotřebitelů, což přimělo několik výrobců automobilů odložit investice do elektromobilů a restrukturalizovat plány na prodej většího množství hybridů – což je mezistupeň pro spotřebitele, kteří váhají, zda zcela opustit benzinové motory.
Jedním z významných kroků bylo, že Ford v lednu omezil výrobu svého elektrického modelu F-150 Lightning poté, co o něj byl při uvedení na trh značný zájem. Kromě toho půjčovna automobilů Hertz oznámila, že tento měsíc vyřadila přibližně třetinu svého vozového parku elektromobilů a nahradila je vozy s benzinovým motorem.
V nedávné době švédský startup Polestar, který vyrábí elektromobily, propustil přibližně 15 % svých zaměstnanců po celém světě v reakci na náročné tržní podmínky a nižší očekávané objemy v roce 2025.
Podle výzkumné společnosti Motor Intelligence sice prodej elektromobilů v USA v loňském roce vzrostl o 47 % a překonal tak výsledky širšího automobilového trhu, ale tempo růstu se oproti předchozímu roku snížilo.
Elizabeth Krear, analytička EV ve společnosti J.D. Power, zaznamenala v prvních týdnech roku 2024 pomalý start maloobchodního podílu EV. Toto zpomalení je částečně přičítáno nově zavedeným omezením, která zužují seznam modelů poháněných bateriemi, na něž se vztahuje daňový úvěr ve výši 7 500 USD. J.D. Power nicméně předpovídá, že podíl elektromobilů na americkém maloobchodním trhu s automobily by mohl v letošním roce vzrůst a dosáhnout v průměru 12,4 %.
Vedoucí představitelé odvětví také nadále doufají v oživení růstu prodejů s tím, jak klesají ceny elektromobilů a je k dispozici širší nabídka. Optimismus je však mírněn pociťovaným kolísáním poptávky spotřebitelů, kdy stále více zákazníků vyjadřuje obavy z doby nabíjení a výdrže baterií a dojezdu.
Společnost Tesla se rovněž potýká s překážkami, které její generální ředitel Elon Musk přičítá vysokým úrokovým sazbám a drahým měsíčním splátkám jako překážkám poptávky po elektromobilech. Tyto problémy přispěly k více než čtvrtinovému poklesu tržní hodnoty společnosti Tesla v roce 2024.
V posledním hovoru k výsledkům společnosti Tesla Musk pouze zmínil, že růst v roce 2024 bude nižší než v roce 2023, aniž by uvedl cílovou hodnotu. Analytici předpovídají, že celosvětové dodávky společnosti Tesla letos vzrostou přibližně o 16 %, což je podstatně méně než dlouhodobý cíl, kterým je průměrný roční růst o 50 %.
Navzdory překážkám Musk tvrdí, že plán společnosti Tesla na masový prodej automobilů je stále v souladu s plánem. Výroba, která je naplánována na konec roku 2025 v texaské továrně společnosti Tesla, by mohla narazit na potíže kvůli použití nových technologií při konstrukci nové generace vozu.
Čínské automobilky, jako je BYD, které se zaměřují na levnější modely elektromobilů, mezitím rychle expandují mimo své domácí trhy a představují pro Teslu a její konkurenty tvrdou mezinárodní konkurenci.
S přílivem nových elektrických modelů na trh se konkurence ještě vyostří. Na konci prosince bylo na americkém trhu v prodeji více než 50 modelů poháněných bateriemi a očekává se, že tento počet se letos zdvojnásobí.
Přesto mnoho spotřebitelů stále váhá s přijetím elektromobilů, částečně kvůli obavám z omezeného dojezdu baterií a nedostatečné nabíjecí infrastruktury.
Nervózní prodejci předpovídají, že mohou skončit s neprodanými elektromobily. Stavy zásob elektromobilů se zvyšují a výrobci automobilů se museli uchýlit ke snižování cen a slevám, aby podnítili zájem kupujících.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky