Klíčové body
- Růst vývozu: Jihokorejský vývoz roste díky poptávce ze Spojených států
- Směřování vývozu: Vývozní směr se posouvá směrem k USA, zatímco poptávka v Číně stagnuje
- Oživení průmyslu: Průmysl, zejména v oblasti polovodičů, se zotavuje, přestože jsou přítomna geopolitická rizika
Podle údajů, které ve středu zveřejnil celní úřad, se dodávky zohledňující rozdíly v počtu pracovních dnů zvýšily o 11,3 % oproti předchozímu roku. Bez této úpravy vzrostl celkový vývoz o 13,8 %, zatímco celkový dovoz se zvýšil o 5,4 %. Přebytek obchodní bilance dosáhl 1,5 miliardy dolarů.
Podle ministerstva obchodu dosáhl vývoz do USA v dubnu historicky nejvyšší hodnoty 11,4 mld. dolarů a oproti předchozímu roku se zvýšil o 24 %. Mezitím dodávky do Číny činily 10,5 miliardy dolarů při meziročním nárůstu o 9,9 %. Trend, kdy vývoz do USA převyšoval vývoz do Číny, se protáhl na třetí měsíc v řadě.
Změna v obchodní aktivitě Jižní Koreje s jejími dvěma hlavními destinacemi pro zboží se shoduje s rostoucími geopolitickými riziky, protože Washington ve snaze udržet si globální dominanci zpřísňuje své vývozní kontroly vůči Pekingu. Spojené státy začátkem tohoto roku obvinily Čínu, že ovlivňuje světové ceny nadměrnou výrobou zboží, které se podle nich prodává pod výrobními náklady.
Soul musel najít cestu, jak se s tímto napětím vyrovnat. Jižní Korea se stala hlavním příjemcem amerického boomu v oblasti infrastruktury a dodává vše od strojů až po elektrické kabely. Podle Austina Changa, ředitele pro analýzy a prognózy Korejské asociace mezinárodního obchodu, se navíc oživil prodej polovodičů používaných při vývoji umělé inteligence a elektromobilů, které jsou v největší světové ekonomice populární.
„Jižní Korea se těší nečekanému zisku z toho, že stále více čínských výrobků je vytlačováno z USA,“ řekl Chang. „Je stále větší pravděpodobnost, že více vývozu bude i nadále směřovat do USA než do Číny.

Čína, která byla po dvě desetiletí cílem číslo jedna pro jihokorejské výrobky, se snaží zotavit ze zpomalení spotřeby vyvolaného propadem na trhu s nemovitostmi. V březnu vykázala překvapivý pokles průmyslových zisků, což podtrhuje rizika.
Druhá největší ekonomika světa také pokračuje v nahrazování dovozu domácím zbožím, což ztěžuje prodej výrobků společností jako Samsung Electronics Co. a Hyundai Motor Co. v této zemi.
Jihokorejští vývozci mezitím těží ze silné poptávky ve vyspělých ekonomikách včetně USA. Mezinárodní měnový fond minulý měsíc uvedl, že vyspělé ekonomiky v letošním roce pravděpodobně zaznamenají zrychlení svého růstu ve srovnání s rokem 2023, zatímco rozvíjející se a rozvojové trhy zaznamenají mírné zpomalení.
Prodej polovodičů se zotavuje i přesto, že napětí na Blízkém východě přetrvává a globální úrokové sazby zůstávají zvýšené, což tlačí na spotřebu. Přední společnosti, včetně SK Hynix Inc. a Samsung Electronics Co. vykázaly lepší než očekávané zisky, protože poptávka po paměťových čipech, které pohánějí moderní elektroniku a umělou inteligenci, se po loňském poklesu zotavuje.
Vývoz polovodičů v dubnu vzrostl o 56,1 % oproti předchozímu roku. Vývoz automobilů se podle ministerstva obchodu zvýšil o 10,3 %. Dodávky ropných produktů se zvýšily o 19 %.
„Růst vývozu pravděpodobně zůstane hlavním motorem růstu v tomto čtvrtletí v souvislosti se silnou poptávkou po polovodičích,“ uvedl Dave Chia, přidružený ekonom Moody’s Analytics, v poznámce před zveřejněním údajů o obchodu. „Růst vývozu pravděpodobně zůstane hlavním motorem růstu i v tomto čtvrtletí.“

Jihokorejská ekonomika v prvním čtvrtletí vzrostla o 1,3 %, což je rychlejší tempo než nejoptimističtější odhady, přičemž hybnou silou byl vývoz. Samostatně Tchaj-wan, další významná země vyrábějící polovodiče, vykázal v prvním čtvrtletí nejrychlejší hospodářskou expanzi za téměř tři roky, protože globální poptávka po technologiích souvisejících s umělou inteligencí podpořila rozmach vývozu.
„Nedávné údaje naznačují, že síla asijského vývozu může ještě nějakou dobu trvat,“ uvedla Sheana Yue, ekonomka Oxford Economics. „Čipový cyklus by měl udržet vývoz vyspělých polovodičů a souvisejících výrobních zařízení na vysoké úrovni. Nadále však zůstáváme opatrní, pokud jde o celkový výhled zahraniční poptávky.“
Hlavním zdrojem obav jihokorejských politiků je klesající hodnota wonu vůči dolaru. Zatímco společnosti jako Hyundai Motor Co. překonaly prognózy zisku částečně díky slabší místní měně, menší společnosti a dovozci se potýkají s vyššími náklady na suroviny a energie. V letošním roce je won jednou z měn s nejhoršími výsledky v Asii.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky