Klíčové body
- Spotřebitelská důvěra jako hnací síla: Klíčový moment pro eurozónu
- Náznaky oživení: Růst obchodní aktivity a optimistické signály
- Psychologie a nejistota: Vliv na budoucí výdaje a ekonomický růst
Vzhledem k rekordní zaměstnanosti, prudce rostoucím mzdám a inflaci nedaleko 2 % jsou podmínky pro to, aby lidé začali utrácet. Obchodní průzkumy začínají dávat určitou naději a Kaweh Nemati, podnikatel v maloobchodě ve Frankfurtu, se domnívá, že je jen otázkou času, kdy se zákazníci vrátí v hojném počtu.
„Musíte zůstat pozitivní a optimističtí – všechno ostatní znamená vzdát se,“ říká Nemati, který vlastní malý butik v městské čtvrti Nordend a vede místní obchodní sdružení. „V určitém okamžiku si spotřebitelé budou muset říct ‚šetřili jsme dost dlouho‘. A až spadne první domino, pak to snad strhne i ostatní.“
Hospodářský vzestup v roce 2024 představuje pro eurozónu zatím nejlepší šanci udělat tlustou čáru za roky rozvratu, počínaje pandemií a konče následnou krizí životních nákladů. Vzhledem k tomu, že výroba stále vázne, spoléhají tvůrci politik na to, že růst podpoří výdaje domácností.
Dosavadní poznatky naznačují, že se tak v prvním čtvrtletí skutečně nestalo. Ačkoli údaje z minulého týdne ukázaly, že region vystoupil z recese a všechny čtyři největší ekonomiky eurozóny rostly více, než se očekávalo, situace v oblasti spotřeby byla smíšená a Německo i Itálie stále trpěly slabou domácí poptávkou.
Francouzské domácnosti však utrácely více a v poslední době se objevují další náznaky, že by se mohlo projevit oživení tažené spotřebou.

Aktivita v sektoru služeb v eurozóně dosáhla v dubnu jedenáctiměsíčního maxima v údaji, který byl v pondělí po výrazném zlepšení výsledku ve Francii revidován směrem nahoru. Společnost S&P Global, která provádí podnikatelské průzkumy, uvedla, že rostoucí zakázky naznačují, že tato dynamika může být udržitelná.
Nizozemský maloobchodní gigant Ahold Delhaize NV, vlastník řetězce supermarketů Albert Heijn BV, byl v únoru optimistický ohledně výhledu poptávky evropských spotřebitelů poté, co byly objemy ve čtvrtém čtvrtletí poprvé za více než dva roky u různých značek Ahold Delhaize kladné.
„Nacházíme se v bodě obratu,“ uvedl Antonio Espasa, hlavní ekonom pro Evropu společnosti Santander CIB, který jako hnací sílu poptávky ve druhé polovině roku a v dalších letech uvádí růst mezd, ustupující inflaci a vyhlídky na snížení úrokových sazeb Evropskou centrální bankou.
Ze svého stolu v Boadilla Del Monte, městečku západně od Madridu, má Espasa dobrý přehled o tom, jak by takové oživení mohlo vypadat.
„Španělsko zaznamenalo silnější tvorbu pracovních míst než jiné země, reálné příjmy z prodeje rostou rychleji,“ řekl. „Zároveň se španělská populace výrazně rozšiřuje. To je pro spotřebu velmi důležité. Více lidí, kteří přicházejí, znamená, že více lidí utrácí.“
Ekonomové oslovení agenturou Bloomberg předpovídají, že soukromá spotřeba ve Španělsku poroste dvakrát rychleji než v eurozóně a téměř stejně jako v USA, kde pomáhá ekonomice růst výrazně rychleji.
Pokud se takové efekty podaří zopakovat v celém regionu, bude to znamenat oživení, na které představitelé ECB dlouho čekali a které předpovídali – protože růst soukromé spotřeby neustále přeceňovali. Jejich poslední projekce z března by mohly být stále příliš optimistické.
Espasa ze Santanderu předpovídá v letošním roce nárůst pouze o 0,7 % a medián odhadů ekonomů hovoří o 1 %. Obě tyto hodnoty jsou nižší než 1,2 %, která předpokládají pracovníci centrální banky.

Snaha rozlousknout psychiku nestálých spotřebitelů v regionu je pro ECB již dlouho klíčovou posedlostí. Prezidentka Christine Lagardeová nedávno vyzdvihla chování domácností jako největší rozdíl mezi evropskou a americkou ekonomikou a zdůraznila štědré pandemické stimulační šeky z Washingtonu a menší obavy z krizí na Blízkém východě a Ukrajině.
„Je to fiskální, je to energie a je to přirozená tendence amerických spotřebitelů mít důvěru utrácet, ne tolik šetřit,“ řekla televizi CNBC.
Právě v Německu, největší evropské ekonomice, bude síla spotřeby nejvýznamnějším faktorem. Tamní domácnosti patří k nejopatrnějším v regionu, zneklidněné důsledky války na Ukrajině pro obchodní model země s levným plynem a politickou nerozhodností rozhádané vlády.
Ale i tam se začíná blýskat na lepší časy. Prezident institutu Ifo Clemens Fuest minulý měsíc řekl, že výdaje domácností mohou ve druhém čtvrtletí pomoci růstu. „To, na co jsme čekali, svým způsobem vypadá, že se blíží,“ řekl.
V pátek ekonomové Deutsche Bank AG zvýšili svou prognózu pro rok 2024 a předpovídají růst o 0,3 % – namísto poklesu o 0,2 % – s tím, že soukromá spotřeba by měla oživit výrazněji, než původně předpokládali. Mezitím ukazatel spotřebitelských očekávání sestavovaný německou maloobchodní federací HDE podle pondělní zprávy vzrostl na nejvyšší hodnotu od listopadu 2021.
Rozhodující pro podnícení a udržení těchto výdajů bude pocit větší jistoty spotřebitelů v tom, že ekonomické podmínky se stabilizují.
„Nic v údajích nehovoří proti velmi silnému nárůstu spotřeby,“ uvedl Rolf Bürkl, vedoucí oddělení spotřebitelského klimatu ve společnosti NIM, která provádí průzkumy spotřebitelské důvěry v zemích včetně Německa. „Je tu však silný psychologický faktor, který se často podceňuje – nejistota. Ta je pro spotřebitelské výdaje důležitá stejně jako pro podnikatelské investice.“
Po letech záporných sazeb působí na spotřebitelskou poptávku také vyhlídka na to, že si opět vyděláme na prosté spoření. Zatímco celkové vklady rostly pomalejším tempem než obvykle od doby, kdy začala stoupat inflace, ty, které nabízejí vyšší úrok za delší dobu, se v Německu téměř zdesetinásobily a znatelně vzrostly i v dalších zemích.

S tím, jak se ECB chystá snížit náklady na půjčky, zmizí některé pobídky ke spoření, což by mohlo podpořit výdaje. Tvůrci politiky signalizovali svůj záměr provést v červnu snížení sazeb o čtvrt procentního bodu, ačkoli Lagardeová se prozatím vyhýbá signalizování dalšího uvolnění nad tento rámec.
Zpět ve Frankfurtu nemůže další nákupní boom nastat dost brzy. Nemati při procházce po Berger Straße, nejdelší nákupní ulici ve městě, ukazuje na obchod s bytovými doplňky, který brzy zavře.
O kousek dál se butiky snaží nalákat zákazníky velkými slevami. Jiné zkracují otevírací dobu a příliš mnoho výloh je už delší dobu prázdných.
„Dlouho jsme očekávali, že se obchod vrátí tam, kde byl před pandemií, i když jsem stále více přesvědčen, že tomu tak nebude,“ říká. „Ale naděje zůstává.“
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky