Klíčové body
- Čína plánuje zavést až 25% clo na dovoz aut s velkými motory z USA a EU
- Evropské automobilky jako Mercedes-Benz a BMW zaznamenaly pokles akcií o více než 2 %
- Hrozba cel přichází v době, kdy EU zkoumá čínské dotace na elektromobily
Čínská obchodní komora při EU uvedla, že byla o potenciálním kroku informována „zasvěcenými osobami“, podle prohlášení zveřejněného na webu X. Dávky by se dotkly evropských a amerických výrobců automobilů a měly by „významný“ dopad na vztahy s EU, dodala.
Akcie evropských výrobců automobilů, které by mohly být potenciálním clem nejvíce postiženy, ve středu klesly, přičemž akcie společností Mercedes-Benz Group AG a BMW AG klesly v počátku obchodování o více než 2 %.
Peking zvyšuje hrozby odvetných opatření v době, kdy se blíží termín, do kterého má EU oznámit výsledky svého šetření čínských dotací na elektrická vozidla. Podle Eurasia Group musí blok informovat čínské vývozce o tom, zda hodlá zavést cla, do začátku června a cla by mohla vstoupit v platnost o měsíc později.
Peking zvyšuje hrozby odvetných opatření, protože se blíží termín, do kterého má EU oznámit výsledky svého šetření čínských dotací na elektrická vozidla. Podle Eurasia Group musí blok informovat čínské vývozce o tom, zda hodlá zavést cla, do začátku června a cla by mohla začít platit o měsíc později.
„Odvetná obchodní šetření a varování Číny EU neodrazují,“ napsali v úterý analytici Eurasia Group. „Brusel chce svým šetřením v oblasti elektromobilů vyslat Pekingu jasný signál, že EU bude čelit čínským dotacím a nadměrné kapacitě.“
Čínská komora se odvolává na zprávu, kterou v úterý zveřejnil list Global Times vydávaný vládnoucí komunistickou stranou a v němž Liou Bin, hlavní expert Čínského centra pro automobilové technologie a výzkum, vyzval k dočasnému zvýšení celní sazby na automobily s motory většími než 2,5 litru.

V loňském roce Čína dovezla 250 000 automobilů této kategorie a pravidla Světové obchodní organizace by umožňovala zavedení až 25% cla, cituje zpráva Lioua. Podle stránky ministerstva obchodu s vyhledávačem celních sazeb činí současná sazba na dovoz osobních automobilů z Evropy 15 %. Ministerstvo na žádost o komentář nereagovalo.
Nejvíce postiženými výrobci automobilů by byly Toyota Motor Corp., Mercedes-Benz Group AG a BMW AG, uvedl Daniel Kollar, vedoucí praxe poradenské společnosti Intralink v oblasti automobilového průmyslu a mobility.
Většina čínského dovozu automobilů spadá do segmentu luxusních vozů, přičemž v roce 2023 budou mezi deseti nejvýznamnějšími značkami Porsche, Audi a Range Rover. V případě zavedení nového cla by mohly být postiženy modely s většími motory, včetně SUV GLE a sedanu třídy S od Mercedesu a SUV Cayenne od Porsche.
Značka Lexus společnosti Toyota byla v loňském roce na prvním místě celkového žebříčku dovozu se 180 000 prodanými vozy, což představuje více než pětinu celkového prodeje. Pokud se Peking rozhodne zavést clo ve všech zemích, mohla by se japonská společnost stát vedlejší škodou v obchodním sporu s EU a USA.
Kromě útoku na obchod s automobily Čína nedávno naznačila, že by mohla uvalit tit-for-tat cla na evropské víno a mléčné výrobky, a zahájila vyšetřování evropského vývozu brandy.
V souvislosti s celosvětovými obavami z rostoucího čínského exportu se zvláštní pozornosti těší odvětví elektromobilů. Čína vyrábí více elektromobilů než kdekoli jinde a ovládá většinu dodavatelského řetězce baterií. Vzhledem k cenové válce a zpomalující ekonomice doma se její výrobci automobilů snaží expandovat do zahraničí. V loňském roce vyvezly 1,55 milionu elektromobilů, z toho asi 40 % do Evropy.

Bidenova administrativa počátkem tohoto měsíce oznámila uvalení 100% cel na čínské elektromobily, zatímco EU vyšetřuje dotace Pekingu v celé řadě průmyslových odvětví, což přimělo čínské firmy stáhnout se z tendrů v oblasti železniční dopravy a energetiky.
Mluvčí čínského ministerstva zahraničí Wang Wenbin na dotaz ohledně sporu o automobily s Evropou na pravidelném středečním brífinku v Pekingu uvedl, že tyto otázky by se měly řešit prostřednictvím dialogu.
„Vzali jsme na vědomí příslušná prohlášení evropské strany,“ řekl, „a doufáme, že dodrží své závazky podporovat volný obchod a bránit protekcionismu.“
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky