Klíčové body
- EU zavádí prozatímní cla na čínské elektromobily až 48 %, což může zvýšit obchodní napětí s Čínou
- Nová cla ovlivní i západní výrobce jako Renault, BMW a Tesla, kteří dováží elektromobily z Číny
- Čína hrozí odvetnými opatřeními na evropské zboží, včetně zemědělských produktů a automobilů
Evropská unie pokročila v plánech na zavedení prozatímních cel na elektromobily dovážené z Číny, která by zvýšila sazby až na 48 %, což pravděpodobně povede k eskalaci obchodního napětí s Pekingem.
EU ve čtvrtek potvrdila, že uplatní prozatímní cla na tři čínské výrobce, kteří byli vybráni do vzorku pro její antisubvenční šetření. Státnímu výrobci MG SAIC Motor Corp. hrozí 37,6% clo nad rámec stávající 10% sazby, zatímco mateřské společnosti Volvo Car AB Geely a BYD Co. budou postiženy přidanými poplatky ve výši 19,9 %, resp. 17,4 %.
Ostatní výrobci elektromobilů v Číně, kteří při šetření spolupracovali, ale nebyli zařazeni do vzorku, budou podléhat váženému průměru cla ve výši 20,8 %, zatímco firmy, které nespolupracovaly, budou čelit 37,6% navýšení.
Opatření se týká i západních výrobců automobilů, jako jsou Renault, BMW a Tesla, přičemž americký výrobce v současnosti tvoří většinu dodávek elektromobilů z Číny do EU.
Prozatímní cla budou platit od pátku a definitivní cla by měla začít platit od listopadu, pokud nebude nalezeno alternativní řešení nebo pokud kvalifikovaná většina členských států EU konečný krok zablokuje.
EU, která uvedla, že rozhovory s Čínou se v posledních týdnech zintenzivnily, dospěla ve svém šetření k závěru, že Čína dotuje svůj průmysl elektromobilů v míře, která způsobuje výrobcům automobilů v bloku hospodářskou újmu.
„Tyto rozhovory s Čínou probíhají,“ řekl Valdis Dombrovskis, výkonný místopředseda Evropské komise, v rozhovoru s Francine Lacquaovou pro televizi Bloomberg.
„Pokud se objeví oboustranně výhodné řešení, můžeme pak také najít způsob, jak nakonec neuplatnit definitivní cla – ale je zcela jasné, že toto řešení musí vyřešit toto narušení trhu, které v současné době máme.“
Tento krok EU následuje po rozhodnutí USA uvalit na elektromobily z Číny 100% clo, ačkoli dodávky se v současné době blíží nule. Kanada minulý měsíc uvedla, že rovněž zvažuje zavedení cel.
Zatímco Čína pohrozila odvetnými opatřeními, relativně dobře situovaní spotřebitelé v EU představují důležité odbytiště pro domácí výrobce elektromobilů, kteří bojují s nadbytečnou kapacitou.
Čína již zahájila cílené antidumpingové šetření týkající se dovozu vepřového masa. Závěry šetření týkajícího se lihovin z EU by měly být známy na začátku příštího roku, ale na základě předchozích událostí mohou přijít kdykoli.
Peking varoval, že by mohl zasáhnout evropské zemědělské zboží, letectví a automobily s velkými motory. Čína by se také mohla rozhodnout napadnout šetření EU u Světové obchodní organizace.
„Nevidíme důvod k odvetným opatřením, protože to, co provádíme, je skutečně v souladu s pravidly WTO,“ řekl Dombrovskis.
Akcie společnosti Volvo Car ve čtvrtek ve Stockholmu klesly až o 8,9 %. Společnost plánuje v příštím roce přesunout výrobu svého nejprodávanějšího plně elektrického modelu, SUV EX30, z Číny do Belgie, ale prozatím bude podléhat novým odvodům. Bezprostřední komentář neposkytla.
EU a Čína vedou konzultace o dalším postupu a obě strany plánují v příštích čtyřech měsících v rozhovorech pokračovat. Čínští výrobci elektromobilů se stále více prosazují v Evropě, ačkoli jejich celkový podíl na trhu s prodejem pouze elektrických vozidel je prozatím nižší než 10 %.
V čele stojí MG, bývalá britská značka, kterou SAIC oživil, následovaná společnostmi BYD a Nio Inc.
Společnost Nio, která v Evropě prodává luxusní sedan ET7, ve čtvrtek uvedla, že v budoucnu možná zvýší ceny kvůli clům.
Společnost Tesla minulý měsíc přidala na své stránky s objednávkami v Evropě text, v němž potenciálním kupcům doporučuje, aby si sedany Model 3 převzali před očekávaným zvýšením cen od července.
Automobilka vyrábí vozy Model 3 v Šanghaji a požádala, aby se na ni vztahovala nižší celní sazba než na ostatní výrobce, což zdůvodnila tím, že využívá méně výrazné státní podpory.
Pravidla WTO
Pro Brusel musí mít jakékoli řešení oporu v pravidlech WTO a řešit základní škodlivé dotace, které sonda identifikovala. Peking se snaží vyšetřování přeměnit ve vyjednávání a snaží se členské státy rozdělit tím, že na ně vyvíjí dvoustranný tlak.
Některé země, včetně Německa, prosazují vyjednání kompromisu.
Podle lidí obeznámených s touto záležitostí Čína při jednáních mezi oběma stranami požádala EU, aby prozatímní opatření vůbec nezaváděla – nebo aby zvážila nižší sazby na základě menšího počtu kritérií a poté je v listopadu zvýšila, pokud se nepodaří najít řešení před termínem zavedení definitivních cel.
Peking se také zeptal, zda je možné sazby do listopadu upravit, pokud se situace v průběhu jednání změní, uvedli tito lidé.
Ačkoli jsou úpravy možné, EU dává přednost společnému chápání faktů před zkoumáním vzájemně dohodnutého řešení, které by dodržovalo pravidla WTO, dodali.
Technické rozhovory budou obnoveny v nadcházejících dnech, uvedli tito lidé.
Prozatímní cla budou vydávána jako „záruky“ a budou vybírána pouze v případě, že budou zavedena cla konečná, uvedla EU.
Společnosti Zhejiang Geely Holding Group Co. a BYD se ve čtvrtek odmítly vyjádřit k tomu, že prozatímní cla vstoupí v platnost. Společnost SAIC na žádost o komentář okamžitě nereagovala.
Podle odhadu Moritze Schularicka, prezidenta německého Kielského institutu pro světovou ekonomiku, cla pravděpodobně sníží dovoz z Číny o čtvrtinu, což představuje hodnotu zhruba 4 miliard USD.
Proti vyšším clům se postavila řada evropských výrobců automobilů, včetně společností Mercedes-Benz Group AG a Volkswagen AG. Čína je pro Mercedes, VW a BMW AG největším trhem.
Cla jsou „slepou uličkou“ a poškodí evropské výrobce automobilů, přičemž mohou zpomalit pokrok v dekarbonizaci, uvedl v prohlášení generální ředitel BMW Oliver Zipse.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky