Indianapolis Motor Speedway Museum plánuje prodat 11 vzácných vozů, včetně Ferrari 250 LM a Mercedes-Benz W196
Prodejem historických aut, včetně vozů Fangia a Mossa, chce muzeum zajistit svou dlouhodobou budoucnost
Aukce proběhnou prostřednictvím RM Sotheby’s s cílem získat prostředky na údržbu zbývající sbírky muzea
Patří mezi ně Ferrari 250 LM z roku 1964 (vítěz závodu 24 hodin Le Mans v roce 1965) a Mercedes-Benz W196 Streamliner z roku 1954, se kterým kdysi jezdily legendy Formule 1 Stirling Moss a Juan Manuel Fangio, které budou spolu s dalšími devíti vozy prodány prostřednictvím RM Sotheby’s na různých místech společnosti v letošním roce a v roce 2025. Samotný Mercedes má hodnotu až 70 milionů USD, což z něj činí jeden z nejcennějších vozů na světě.
Prodej má pomoci posílit dlouhodobé vyhlídky muzea v Indianapolis, uvádí Kara Kovert Pray, viceprezidentka pro rozvoj muzea. „Tyto automobily, včetně dvou výjimečných uměleckých děl, která přitahují pozornost, jsou součástí naší sbírky už mnoho let,“ uvedla Pray.
„Nesplňují však poslání našeho muzea. Jsme tu proto, abychom oslavovali Speedway a Indianapolis 500. Získané prostředky půjdou do nadačního fondu pro sbírku a z úroků budeme provádět akvizice a zajišťovat údržbu zbývajících vozů – je jich asi 120.“
Vůz W196, vystavený v Kalifornii během Monterey Car Week, darovala v roce 1965 společnost Mercedes-Benz a Ferrari získalo muzeum v roce 1972 od známého sběratele Kirka F. Whitea, říká Pray.
Joe Hale, prezident muzea, řekl deníku Indianapolis Business Journal, že prodej trofejních vozů nabízí jedinečnou příležitost „vytvořit situaci, která téměř zaručí budoucnost muzea“.
„Jsou to vozy, o kterých si mnoho lidí nemyslelo, že se někdy dostanou na trh,“ říká Ethan Gibson, ředitel komunikace RM Sotheby’s.
Zdroj: Getty images
„S vozem W196 závodili Fangio a Moss a v daném období byl přestavěn na karoserii streamliner,“ říká Gibson. „Je to jeden z nejvýznamnějších a nejkrásnějších vozů vůbec a svým významem se řadí po bok Mercedesu 300 SLR Uhlenhaut [který se v roce 2022 prodal za 143 milionů USD].
Ferrari vyhrálo první místo v celkovém pořadí v Le Mans v roce 1965 a v tomto závodě startovalo třikrát. Je to špička mezi špičkou.“ RM Sotheby’s neuvedla předběžný odhad prodeje Ferrari ani dalších vozů kromě Benzu W196.
S vozem Mercedes-Benz závodil Fangio v roce 1954 na závodě v Buenos Aires. Moss s ním s pozdější karoserií streamliner startoval na Velké ceně Itálie v Monze v roce 1955. Moss v tomto závodě zajel nejrychlejší čas na kolo a získal tak bod do mistrovství světa jezdců. Benz byl poté před darováním muzeu používán jako tréninkový a testovací vůz společnosti. Je zřejmé, že oba vozy od doby, kdy byly pořízeny, nesmírně zhodnotily svou hodnotu.
Podle Gibsona bude Mercedes W196 prodán v německém Stuttgartu, přičemž datum prodeje se ještě upřesňuje. Výše zmíněný model 300 SLR byl rovněž prodán tam – v muzeu Mercedes-Benz. „Bude to veřejnější akce než prodej v Uhlenhautu,“ říká. Místa a místa prodeje dalších vozů z Indianapolisu budou oznámena později.
Ostatní prodávané vozy jsou velmi rozmanité. Ford GT40 MK II z roku 1966, se kterým Holman-Moody závodil v roce 1966 na Sebringu a skončil druhý. Poté byl v témže roce přihlášen do Le Mans jako jeden ze tří vozů Ford/Holman Moody. Řídili ho Mark Donohue a Paul Hawkins, odstoupil kvůli problémům s diferenciálem, ale vozy GT40 obsadily první tři místa, což bylo oslavováno ve filmu Ford vs. Ferrari z roku 2019.
Chevrolet Corvette SS Project XP64 z roku 1957 měl hořčíkovou karoserii a podle aukční síně RM Sotheby’s byl „prvním účelově postaveným závodním vozem značky Chevrolet“. Byly vyrobeny pouze dva kusy, přičemž druhý byl prototyp. Model SS se v roce 1957 účastnil závodů v Sebringu s jezdci Johnem Fitchem a Pierem Taruffim. To byl jeho jediný závod, protože několik týdnů po Sebringu byl Asociací výrobců automobilů vydán zákaz automobilových závodů. Koncem 60. let byl vůz darován muzeu v Indianapolis.
Vůz Sonic One Craiga Breedlova pětkrát překonal pozemní rychlostní rekord a dosáhl nejvyšší rychlosti 965 km/h. Breedloveova manželka Lee s tímto vozem vytvořila rychlostní rekord pro ženy, který činil 495 km/h.
Zdroj: Reddit
Předpokládá se, že v roce 1928 závodil tovární vůz Bugatti Type 35B Grand Prix. V roce 1930 byl prodán rumunskému závodníkovi Georgesi Bourianovi, poté prošel několika majiteli, než byl v roce 1960 darován muzeu. Mercedes 22/40 „Colonial Car“ Touring z roku 1911 je impozantní exemplář s řetězovým pohonem, který byl postaven pro použití v Jižní Americe.
Zachoval si původní karoserii Sindelfingen a je z velké části původní. A závodní vůz Laurin & Klement z roku 1911 byl „pravděpodobně prvním vozem, který měl aktivní aerodynamiku“, uvádí RM Sotheby’s.
Dalšími vozy jsou Mercedes Brookland-Semmering Rennwagen z roku 1908, postavený pro sportovní závody do vrchu, vůz formule 1 Benetton B191 z roku 1991, který v roce 1992 řídil Michael Schumacher, a Italia z roku 1907, která je raným příkladem vozu pro Grand Prix. Předpokládá se, že je to jeden z pouhých tří těchto vozů, které dosud existují, a muzeum jej získalo v polovině 60. let.
Muzeum Speedway bylo otevřeno v roce 1956 a původně v něm bylo vystaveno pouze 12 vozů. Dnes má kromě sbírky vozidel více než 55 000 artefaktů.
Patří mezi ně Ferrari 250 LM z roku 1964 a Mercedes-Benz W196 Streamliner z roku 1954, se kterým kdysi jezdily legendy Formule 1 Stirling Moss a Juan Manuel Fangio, které budou spolu s dalšími devíti vozy prodány prostřednictvím RM Sotheby’s na různých místech společnosti v letošním roce a v roce 2025. Samotný Mercedes má hodnotu až 70 milionů USD, což z něj činí jeden z nejcennějších vozů na světě.Prodej má pomoci posílit dlouhodobé vyhlídky muzea v Indianapolis, uvádí Kara Kovert Pray, viceprezidentka pro rozvoj muzea.„Tyto automobily, včetně dvou výjimečných uměleckých děl, která přitahují pozornost, jsou součástí naší sbírky už mnoho let,“ uvedla Pray.„Nesplňují však poslání našeho muzea. Jsme tu proto, abychom oslavovali Speedway a Indianapolis 500. Získané prostředky půjdou do nadačního fondu pro sbírku a z úroků budeme provádět akvizice a zajišťovat údržbu zbývajících vozů – je jich asi 120.“Vůz W196, vystavený v Kalifornii během Monterey Car Week, darovala v roce 1965 společnost Mercedes-Benz a Ferrari získalo muzeum v roce 1972 od známého sběratele Kirka F. Whitea, říká Pray.Joe Hale, prezident muzea, řekl deníku Indianapolis Business Journal, že prodej trofejních vozů nabízí jedinečnou příležitost „vytvořit situaci, která téměř zaručí budoucnost muzea“.„Jsou to vozy, o kterých si mnoho lidí nemyslelo, že se někdy dostanou na trh,“ říká Ethan Gibson, ředitel komunikace RM Sotheby’s.„S vozem W196 závodili Fangio a Moss a v daném období byl přestavěn na karoserii streamliner,“ říká Gibson. „Je to jeden z nejvýznamnějších a nejkrásnějších vozů vůbec a svým významem se řadí po bok Mercedesu 300 SLR Uhlenhaut [který se v roce 2022 prodal za 143 milionů USD]. Ferrari vyhrálo první místo v celkovém pořadí v Le Mans v roce 1965 a v tomto závodě startovalo třikrát. Je to špička mezi špičkou.“ RM Sotheby’s neuvedla předběžný odhad prodeje Ferrari ani dalších vozů kromě Benzu W196.S vozem Mercedes-Benz závodil Fangio v roce 1954 na závodě v Buenos Aires. Moss s ním s pozdější karoserií streamliner startoval na Velké ceně Itálie v Monze v roce 1955. Moss v tomto závodě zajel nejrychlejší čas na kolo a získal tak bod do mistrovství světa jezdců. Benz byl poté před darováním muzeu používán jako tréninkový a testovací vůz společnosti. Je zřejmé, že oba vozy od doby, kdy byly pořízeny, nesmírně zhodnotily svou hodnotu.Podle Gibsona bude Mercedes W196 prodán v německém Stuttgartu, přičemž datum prodeje se ještě upřesňuje. Výše zmíněný model 300 SLR byl rovněž prodán tam – v muzeu Mercedes-Benz. „Bude to veřejnější akce než prodej v Uhlenhautu,“ říká. Místa a místa prodeje dalších vozů z Indianapolisu budou oznámena později.Ostatní prodávané vozy jsou velmi rozmanité. Ford GT40 MK II z roku 1966, se kterým Holman-Moody závodil v roce 1966 na Sebringu a skončil druhý. Poté byl v témže roce přihlášen do Le Mans jako jeden ze tří vozů Ford/Holman Moody. Řídili ho Mark Donohue a Paul Hawkins, odstoupil kvůli problémům s diferenciálem, ale vozy GT40 obsadily první tři místa, což bylo oslavováno ve filmu Ford vs. Ferrari z roku 2019.Chevrolet Corvette SS Project XP64 z roku 1957 měl hořčíkovou karoserii a podle aukční síně RM Sotheby’s byl „prvním účelově postaveným závodním vozem značky Chevrolet“. Byly vyrobeny pouze dva kusy, přičemž druhý byl prototyp. Model SS se v roce 1957 účastnil závodů v Sebringu s jezdci Johnem Fitchem a Pierem Taruffim. To byl jeho jediný závod, protože několik týdnů po Sebringu byl Asociací výrobců automobilů vydán zákaz automobilových závodů. Koncem 60. let byl vůz darován muzeu v Indianapolis.Vůz Sonic One Craiga Breedlova pětkrát překonal pozemní rychlostní rekord a dosáhl nejvyšší rychlosti 965 km/h. Breedloveova manželka Lee s tímto vozem vytvořila rychlostní rekord pro ženy, který činil 495 km/h.Předpokládá se, že v roce 1928 závodil tovární vůz Bugatti Type 35B Grand Prix. V roce 1930 byl prodán rumunskému závodníkovi Georgesi Bourianovi, poté prošel několika majiteli, než byl v roce 1960 darován muzeu. Mercedes 22/40 „Colonial Car“ Touring z roku 1911 je impozantní exemplář s řetězovým pohonem, který byl postaven pro použití v Jižní Americe. Zachoval si původní karoserii Sindelfingen a je z velké části původní. A závodní vůz Laurin & Klement z roku 1911 byl „pravděpodobně prvním vozem, který měl aktivní aerodynamiku“, uvádí RM Sotheby’s.Dalšími vozy jsou Mercedes Brookland-Semmering Rennwagen z roku 1908, postavený pro sportovní závody do vrchu, vůz formule 1 Benetton B191 z roku 1991, který v roce 1992 řídil Michael Schumacher, a Italia z roku 1907, která je raným příkladem vozu pro Grand Prix. Předpokládá se, že je to jeden z pouhých tří těchto vozů, které dosud existují, a muzeum jej získalo v polovině 60. let.Muzeum Speedway bylo otevřeno v roce 1956 a původně v něm bylo vystaveno pouze 12 vozů. Dnes má kromě sbírky vozidel více než 55 000 artefaktů.