Klíčové body
- Budování komunity zvyšuje angažovanost zaměstnanců: Silný smysl pro komunitu posiluje vazby mezi pracovníky a zvyšuje jejich spolupráci
- Komunita podporuje duševní zdraví: Pocit sounáležitosti zmírňuje stres a zlepšuje celkovou pohodu zaměstnanců
- Soudržná komunita snižuje fluktuaci: Zaměstnanci s pocitem sounáležitosti zůstávají v organizaci déle, což snižuje míru odchodu
Vedoucí pracovníci často kážou o důležitosti budování zdravé firemní kultury.
Je pochopitelné, že společnosti se v minulosti zabývaly především budováním kultury, která definuje a propaguje hodnoty, normy a přesvědčení jejich korporace. Ale i když je kultura na pracovišti důležitá, nezajišťuje, aby byly zohledněny různorodé potřeby jejích členů. Místo toho je typickým účelem vytvoření specifické firemní kultury zvýšení fiskálních výsledků a růst organizace.
Domnívám se, že namísto snahy o záměrnou architektaci určité firemní kultury by se vedoucí pracovníci měli zaměřit na budování pocitu společenství. Budování komunity vyžaduje mnohem širší a dlouhodobější perspektivu, která se snaží zajistit, aby se její členové cítili bezpečně, měli pocit sounáležitosti a měli možnost rozvíjet hlubší vztahy s lidmi, s nimiž tráví velkou část svého života.
„Rámce komunitního organizování a budování komunit jsou jedny z nejúčinnějších strategií pro zlepšení a posílení způsobů, jakými lidé spolupracují,“ říká Lauren Buckley, spoluzakladatelka společnosti The Hush Collaborative, která se zabývá poradenstvím v oblasti organizačních strategií. „Ve firemním prostředí se však příliš neuplatňují.“

Podle průzkumu společnosti BetterUp je 69 % zaměstnanců nespokojeno se svými vazbami v práci a 43 % necítí propojení. A podle Gallupovy zprávy 2024 Global Workplace Report každý pátý zaměstnanec na světě tvrdí, že se předchozí den cítil osamělý. Ve své práci se zabývám tím, jak bojovat proti osamělosti zaměstnanců a zároveň budovat komunitu v práci.
A přestože někteří lidé ve vyšším managementu necítí potřebu navazovat v práci smysluplné vztahy, výzkumy naznačují, že se mýlí. „Pokud je mandátem pro vedoucí pracovníky napříč všemi oblastmi řídit se daty, ignorujeme velmi rozsáhlý soubor dat, který dokazuje, že zaměření se na iniciativy, které zlepšují zkušenosti zaměstnanců, vedou k dosažení a často i překonání cílů růstu horní i dolní linie,“ vysvětluje Buckley.
Zde je pět způsobů, jak budování silné komunity na pracovišti celkově prospívá organizaci.
SILNÁ KOMUNITA POSILUJE ANGAŽOVANOST ZAMĚSTNANCŮ
Budování pocitu komunity v rámci organizace pomáhá budovat vazby mezi pracovníky. Společné zážitky, vzájemné poznávání a diskuse o společných hodnotách i odlišnostech upevňují pocit sounáležitosti. To vede k větší spolupráci, méně času stráveného řešením konfliktů a většímu pocitu smysluplnosti. Komunita vytváří širší a pevnější rámec pro rozvoj soudržného pracoviště než kultura, která se soustředí na vnější výhody, jež může poskytnout úspěch organizace.
KOMUNITA POSILUJE DUŠEVNÍ ZDRAVÍ A WELLNESS
Výzkumníci zjistili, že duševní zdraví a wellness do značné míry závisí na tom, zda máte silný pocit komunity a s ním spojený systém podpory. Pocit bezpečí, přijetí a vzájemného propojení zmírňuje stres a pocity nejistoty, které jsou způsobeny tím, že nemáme pocit sounáležitosti a cítíme se izolovaní a osamocení. Komunita také zvyšuje šanci, že zaměstnanci budou mít pocit, že budou přijati a že se jim dostane pomoci, pokud se na ně obrátí.
PEVNÉ VAZBY V KOMUNITĚ SPOJUJÍ A POSILUJÍ TÝM
Organizace neustále hledají způsoby, jak si udržet své nejlepší zaměstnance. Pocit sounáležitosti mezi zaměstnanci jim pomáhá pochopit, že jsou nedílnou součástí organizace. Takoví lidé s větší pravděpodobností zůstanou v organizaci, i když je výhodné najít si jinou práci jinde. Pocit sounáležitosti a příslušnosti k něčemu většímu, než jsme my sami, je silnou lidskou potřebou. Budování silné komunity dává pracovníkům tento pocit, že jsou součástí většího týmu.
SOUDRŽNÉ PRACOVNÍ PROSTŘEDÍ SNIŽUJE FLUKTUACI ZAMĚSTNANCŮ
Jedním z hlavních problémů, s nimiž se organizace potýkají, je udržet si dobré lidi. To se stává ještě důležitějším, když na trhu práce panuje konkurence. Právě v těchto dobách se úsilí, které je třeba věnovat budování silné komunity, skutečně vyplatí.

Když zaměstnanci zažívají pocit společenství, cítí se bezpečně a jsou oceňováni, zůstávají v organizaci déle. Silný smysl pro komunitu vytváří emocionální vazby, které se obtížně obnovují a které jinde nemusí existovat, což způsobuje, že lidé chtějí zůstat tam, kde jsou.
KOMUNITA BUDUJE SÍLU V OBLASTI ROZMANITOSTI A ZAČLEŇOVÁNÍ
Mnoho organizací uvádí, že chtějí diverzifikovat své zaměstnance a využívat výhod různorodého týmu lidí. Silná kultura, která je známá tím, že přijímá lidi z různých skupin společnosti, působí jako silná pobídka pro talentované lidi z těchto skupin, aby v ní pracovali. Vědomí, že v organizaci panuje přívětivá a vstřícná atmosféra, přitáhne do každé organizace více rozmanitosti a talentů. To vytváří výhru pro zdraví organizace i jednotlivců, kteří v ní pracují.
„Rozdíl mezi kulturou a komunitou může působit nuancovaně, ale ujišťuji vás, že tomu tak není. Kultura ovlivňuje změny. Komunita ji řídí,“ říká Buckley. „Jako vedoucí pracovníci můžeme vytvářet strategické plány, pracovní postupy a zkušenosti, které budují skutečnou komunitu. Takové, které naplňují, spolupracují, samoregulují se a jsou schopny trvale překračovat finanční cíle.“
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky