Začátek roku přinesl rekordní prodeje, expanzi i technologické inovace
Čínská automobilka BYD[BYDDY] zažívá silný nástup do roku 2025. Výrobce elektromobilů se sídlem v jihočínském Šen-čenu oznámil, že v prvním čtvrtletí prodal více než jeden milion vozidel na novou energii. To znamená meziroční nárůst o 60 %, přičemž čistě elektrických vozidel BYD dodal přes 416 000, což představuje růst o 39 %. Ve stejném období se Tesla[TSLA] potýká s poklesem dodávek a snižujícím se vlivem na klíčových trzích.
Výsledky přicházejí krátce poté, co BYD oznámil rekordní roční tržby za rok 2024 ve výši 107 miliard dolarů. Pro srovnání, Tesla zaznamenala tržby 97,7 miliardy dolarů a její roční dodávky se vůbec poprvé meziročně snížily o 1,1 %.
Zdroj: Getty images
Zatímco BYD zůstává silně koncentrován na domácí čínský trh, kam směřuje 90 % jeho produkce, analytici vidí hlavní potenciál v jeho zahraniční expanzi. Společnost se zaměřuje na nové trhy, zejména Evropu, jihovýchodní Asii a Latinskou Ameriku. V Evropě už staví dvě továrny, zatímco Tesla na starém kontinentu ztrácí půdu pod nohama – například v únoru letošního roku se její prodeje podle Evropské asociace výrobců automobilů propadly o 40 % oproti loňsku.
Zakladatel a výkonný ředitel BYD Wang Chuanfu nedávno oznámil ambiciózní cíle pro letošní rok: zvýšení celkových dodávek o téměř 30 % a zdvojnásobení vývozu na více než 800 000 vozidel.
Silná technologická ofenziva
Na rozdíl od většiny konkurentů se BYD kromě expanze profiluje jako inovátor. V prvním čtvrtletí představila společnost novou technologii rychlonabíjení, která umožňuje přidat 250 mil dojezdu za pouhých 5 minut. Tím překonává i Tesla Superchargery, které pro 200 mil dojezdu potřebují 15 minut.
Další důležitou novinkou je pokročilý asistenční systém řízení, představený v únoru. Ten je dostupný bez příplatku pro většinu modelů a je konkurencí pro Teslou vyvíjený systém Full Self-Driving (FSD). Vývoj autonomního řízení se však ocitl pod drobnohledem veřejnosti poté, co elektromobil značky Xiaomi, vybavený obdobným systémem, způsobil smrtelnou nehodu na čínské dálnici. Společnost Xiaomi uvedla, že systém byl v okamžiku nehody aktivní, a přislíbila spolupráci s úřady při vyšetřování.
Tesla pod tlakem
Na domácím trhu se Tesle nedaří. Podle údajů Čínské asociace osobních automobilů klesly její prodeje v prvních dvou měsících roku o 14 %, což Teslu odsunulo až na šesté místo mezi výrobci elektromobilů v Číně s podílem na trhu pouhých 4 %. Naproti tomu BYD v tomto segmentu drží 27% podíl a celkový trh s vozy na novou energii v Číně vzrostl o 25 %.
Tesla se také potýká s image problémem v USA. Kontroverzní účast Elona Muska ve vládním projektu na efektivitu státní správy vedla k vlně nevole – zahrnující protesty, vandalské útoky na showroomy i nabíjecí stanice a propad cen ojetých vozů Tesla. Společnost se tak dostává do situace, kdy poptávka po elektromobilech roste, ale její pozice se oslabuje.
Bariéry růstu a plány na expanzi
Přestože má BYD zatím uzavřený přístup na americký trh kvůli 100% clům na čínské elektromobily, neznamená to, že by americký trh opomíjel. Naopak – společnost pokračuje v budování výrobních kapacit v Evropě. Výkonná viceprezidentka Stella Li nedávno uvedla, že BYD zvažuje výstavbu třetí evropské továrny, vedle již budovaných v Maďarsku a Turecku.
Nicméně i zahraniční expanze má svá úskalí. Podle analytika Shaochena Wanga ze společnosti Counterpoint Research čelí BYD problémům s rozpoznatelností značky a obchodními bariérami. I přesto je považována za stále silnějšího hráče, který může v blízké době výrazně ovlivnit globální rozložení sil v oblasti elektromobility.
Zdroj: Getty Images
Konsolidace na čínském trhu
Kromě zahraniční expanze dochází v Číně k postupné konsolidaci trhu. Dva státní giganti, Dongfeng Motor a Changan Automobile, partneři zahraničních značek jako Ford a Nissan, jsou podle médií ve fázích pokročilých rozhovorů o fúzi. Pokud k ní dojde, vznikne největší čínský výrobce automobilů a pátý největší na světě.
Státní média informovala, že obě společnosti již samostatně jednají o restrukturalizaci s dalšími podniky. Podle Wangových slov je čínský automobilový trh přeplněný, a mnoho značek pravděpodobně z trhu odejde, protože náklady na výzkum a vývoj začínají být neúnosné. Fúze má za cíl efektivněji využít státní majetek a posílit konkurenceschopnost na stále náročnějším trhu.
BYD tak stojí na čele nové éry čínské elektromobility, zatímco Tesla se snaží zorientovat ve stále složitější geopolitické i domácí realitě. S rostoucím tlakem na inovace, expanzi a konsolidaci bude vývoj v následujících měsících pro obě společnosti klíčový.
Začátek roku přinesl rekordní prodeje, expanzi i technologické inovaceČínská automobilka BYD [BYDDY] zažívá silný nástup do roku 2025. Výrobce elektromobilů se sídlem v jihočínském Šen-čenu oznámil, že v prvním čtvrtletí prodal více než jeden milion vozidel na novou energii. To znamená meziroční nárůst o 60 %, přičemž čistě elektrických vozidel BYD dodal přes 416 000, což představuje růst o 39 %. Ve stejném období se Tesla [TSLA] potýká s poklesem dodávek a snižujícím se vlivem na klíčových trzích.Výsledky přicházejí krátce poté, co BYD oznámil rekordní roční tržby za rok 2024 ve výši 107 miliard dolarů. Pro srovnání, Tesla zaznamenala tržby 97,7 miliardy dolarů a její roční dodávky se vůbec poprvé meziročně snížily o 1,1 %.Zatímco BYD zůstává silně koncentrován na domácí čínský trh, kam směřuje 90 % jeho produkce, analytici vidí hlavní potenciál v jeho zahraniční expanzi. Společnost se zaměřuje na nové trhy, zejména Evropu, jihovýchodní Asii a Latinskou Ameriku. V Evropě už staví dvě továrny, zatímco Tesla na starém kontinentu ztrácí půdu pod nohama – například v únoru letošního roku se její prodeje podle Evropské asociace výrobců automobilů propadly o 40 % oproti loňsku. Zakladatel a výkonný ředitel BYD Wang Chuanfu nedávno oznámil ambiciózní cíle pro letošní rok: zvýšení celkových dodávek o téměř 30 % a zdvojnásobení vývozu na více než 800 000 vozidel.Silná technologická ofenzivaNa rozdíl od většiny konkurentů se BYD kromě expanze profiluje jako inovátor. V prvním čtvrtletí představila společnost novou technologii rychlonabíjení, která umožňuje přidat 250 mil dojezdu za pouhých 5 minut. Tím překonává i Tesla Superchargery, které pro 200 mil dojezdu potřebují 15 minut.Další důležitou novinkou je pokročilý asistenční systém řízení, představený v únoru. Ten je dostupný bez příplatku pro většinu modelů a je konkurencí pro Teslou vyvíjený systém Full Self-Driving . Vývoj autonomního řízení se však ocitl pod drobnohledem veřejnosti poté, co elektromobil značky Xiaomi, vybavený obdobným systémem, způsobil smrtelnou nehodu na čínské dálnici. Společnost Xiaomi uvedla, že systém byl v okamžiku nehody aktivní, a přislíbila spolupráci s úřady při vyšetřování.Tesla pod tlakemNa domácím trhu se Tesle nedaří. Podle údajů Čínské asociace osobních automobilů klesly její prodeje v prvních dvou měsících roku o 14 %, což Teslu odsunulo až na šesté místo mezi výrobci elektromobilů v Číně s podílem na trhu pouhých 4 %. Naproti tomu BYD v tomto segmentu drží 27% podíl a celkový trh s vozy na novou energii v Číně vzrostl o 25 %.Tesla se také potýká s image problémem v USA. Kontroverzní účast Elona Muska ve vládním projektu na efektivitu státní správy vedla k vlně nevole – zahrnující protesty, vandalské útoky na showroomy i nabíjecí stanice a propad cen ojetých vozů Tesla. Společnost se tak dostává do situace, kdy poptávka po elektromobilech roste, ale její pozice se oslabuje.Bariéry růstu a plány na expanziPřestože má BYD zatím uzavřený přístup na americký trh kvůli 100% clům na čínské elektromobily, neznamená to, že by americký trh opomíjel. Naopak – společnost pokračuje v budování výrobních kapacit v Evropě. Výkonná viceprezidentka Stella Li nedávno uvedla, že BYD zvažuje výstavbu třetí evropské továrny, vedle již budovaných v Maďarsku a Turecku.Nicméně i zahraniční expanze má svá úskalí. Podle analytika Shaochena Wanga ze společnosti Counterpoint Research čelí BYD problémům s rozpoznatelností značky a obchodními bariérami. I přesto je považována za stále silnějšího hráče, který může v blízké době výrazně ovlivnit globální rozložení sil v oblasti elektromobility. Konsolidace na čínském trhuKromě zahraniční expanze dochází v Číně k postupné konsolidaci trhu. Dva státní giganti, Dongfeng Motor a Changan Automobile, partneři zahraničních značek jako Ford a Nissan, jsou podle médií ve fázích pokročilých rozhovorů o fúzi. Pokud k ní dojde, vznikne největší čínský výrobce automobilů a pátý největší na světě.Státní média informovala, že obě společnosti již samostatně jednají o restrukturalizaci s dalšími podniky. Podle Wangových slov je čínský automobilový trh přeplněný, a mnoho značek pravděpodobně z trhu odejde, protože náklady na výzkum a vývoj začínají být neúnosné. Fúze má za cíl efektivněji využít státní majetek a posílit konkurenceschopnost na stále náročnějším trhu.BYD tak stojí na čele nové éry čínské elektromobility, zatímco Tesla se snaží zorientovat ve stále složitější geopolitické i domácí realitě. S rostoucím tlakem na inovace, expanzi a konsolidaci bude vývoj v následujících měsících pro obě společnosti klíčový.