Klíčové body
- Virgin Australia zahájila IPO v hodnotě 443 milionů dolarů po pětileté pauze
- Podíl Bain Capital se sníží, Qatar Airways si ponechá 23 % akcií
- Silná domácí poptávka a omezená konkurence podporují zotavení společnosti
- Obchodování s akciemi má být zahájeno 24. června na australské burze
Letecká společnost, která prošla zásadní restrukturalizací po krachu během pandemie COVID-19, nyní zahajuje IPO v hodnotě 685 milionů australských dolarů
IPO přichází s pevnou cenou 2,90 australského dolaru za akcii, což stanovuje hodnotu společnosti při plném zředění na 2,32 miliardy australských dolarů. Podle podmínek nabídky dojde také ke snížení podílu současného vlastníka, americké investiční společnosti Bain Capital, z přibližně 70 % na 39,4 %. Zároveň si Qatar Airways, které nedávno investovaly do společnosti, ponechají podíl 23 %, což odráží strategické partnerství mezi oběma dopravci.

Společnost Bain Capital koupila Virgin Australia v roce 2020 za částku 3,5 miliardy australských dolarů včetně závazků, a to poté, co se aerolinka dostala do dobrovolné správy kvůli tvrdému dopadu pandemických omezení. Transakce tehdy zachránila druhého největšího australského dopravce před likvidací a znamenala začátek nové kapitoly v historii společnosti. Nynější IPO je vnímáno jako klíčový milník oživení a zároveň jako důkaz, že restrukturalizační úsilí přináší výsledky.
Podle údajů z trhu byla počáteční poptávka investorů velmi silná. Bookrunneři uvedli, že ještě před zahájením oficiálního bookbuildingu byly podány indikativní nabídky, které pokryly celý objem transakce. To znamená, že investoři mají o akcie zájem, což podtrhuje důvěru v budoucí výkonnost společnosti a především ve vývoj australského leteckého trhu, který se postupně zotavuje z pandemického útlumu.
Jedním z hlavních důvodů tohoto optimismu je pozitivní makroekonomický vývoj – zejména dvě nedávná snížení úrokových sazeb v Austrálii, která podpořila spotřebitelské výdaje. Tyto faktory se odrážejí i v silném výkonu akcií konkurenční společnosti Qantas, které se v současnosti obchodují poblíž historického maxima. Rovněž australský akciový index ASX200 se pohybuje nedaleko od svého letošního vrcholu.
Virgin Australia během restrukturalizace omezila mezinárodní operace a zaměřila se na domácí trh. Ten nyní tvoří hlavní pilíř její strategie, avšak společnost již avizovala, že se díky partnerství s Qatar Airways plánuje vrátit i k dálkovým letům. Společně plánují až 28 nových týdenních letů mezi Dauhá a hlavními letišti v Austrálii. To by mohlo výrazně posílit příjmy Virgin v segmentu mezinárodní přepravy a nabídnout atraktivní možnosti pro cestující.
Z oficiálních dat vyplývá, že v březnu přepravily vnitrostátní komerční aerolinky 5,1 milionu cestujících, což je sice mírně méně než v předchozím roce, ale více než čtyřnásobek objemu v porovnání s dobou nejtvrdších pandemických omezení v roce 2021. To svědčí o trvalém návratu důvěry cestujících a také o přizpůsobení se provozních modelů leteckých společností novým podmínkám.

Analytik Simon Elsegood z CAPA Centre for Aviation k tomu poznamenal, že úspěšné oživení Virgin Australia podporuje nejen stabilní domácí poptávka, ale také omezená konkurence a pomalé tempo růstu kapacity. Upozornil přitom na problémy jiných dopravců, jako jsou Bonza a REX, jejichž neúspěchy vytvořily prostor právě pro Virgin a Qantas. To se odráží i v tržních podílech – Virgin má podle Australské komise pro hospodářskou soutěž 34,4 % domácího trhu, zatímco Qantas drží 37,5 %.
Z pohledu technického procesu probíhá IPO prostřednictvím tzv. front-end bookbuildingu, což znamená, že nabídky investorů jsou přijímány ještě před schválením prospektu regulátorem. Institucionální investoři mají možnost podávat své nabídky do čtvrtka, a první obchodní den s akciemi Virgin Australia je naplánován na 24. června.
Tato transakce je největší veřejnou nabídkou akcií v Austrálii od loňského prosince, kdy společnost DigiCo Infrastructure REIT získala 2 miliardy australských dolarů. Na rozdíl od DigiCo, jehož akcie od IPO oslabily o 30 %, očekávání v případě Virgin Australia jsou výrazně optimističtější – a to především díky lepšímu načasování, stabilnímu trhu a zavedené značce.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky