Čínský výrobce elektromobilů NIO se od svého vstupu na burzu v září 2018 vydal na divokou jízdu. Na burzu vstoupil za cenu 6,26 USD za akcii a loni v únoru se vyšplhal na historické maximum 62,84 USD, ale následně se potácel zpět k hodnotě kolem 14 USD. Stejně jako mnoho dalších výrobců elektromobilů i NIO zpočátku přilákalo houf býků během stimulací vyvolané rallye růstových akcií, ale v souvislosti s rostoucími úrokovými sazbami a dalšími makroekonomickými protivětry rychle ztratilo svůj lesk.
NIO však již nyní vyrábí desítky tisíc vozidel ročně, což ji staví daleko před menší výrobce elektromobilů, kteří se snaží zvýšit svou produkci. Při trojnásobku loňských prodejů vypadají akcie NIO levně i ve srovnání s většinou svých kolegů v oboru. Mohl by tedy nastat ten správný čas pro trpělivé investory, aby si pořídili akcie NIO?

Přehled hlavní činnosti společnosti NIO
Společnost NIO uvedla na trh svůj první elektromobil, špičkový supersport EP9, již v roce 2016. Tento vůz se však nikdy nevyráběl sériově a žádný z jeho 16 sériových modelů nebyl nikdy registrován pro provoz na běžných silnicích. Koncem roku 2017 společnost NIO řádně vstoupila na běžný trh s elektromobily uvedením svého plnohodnotného SUV ES8.
Následně NIO uvedlo na trh další dva vozy SUV střední velikosti, ES6 a EC6, v roce 2019, resp. 2020. V roce 2021 uvedla na trh dva sedany ET5 a ET7 a oba vozy začala dodávat na začátku loňského roku. Loni v červnu uvedla na trh také další „středně velké“ SUV, model ES7. Následující tabulka ilustruje, jak rychle NIO od svého vstupu na burzu navyšovala výrobu.
Meziroční růst dodávek společnosti NIO se v prvních devíti měsících roku 2022 znatelně zpomalil, ale společnost toto zpomalení přičítá především narušením v rámci programu COVID-19, extrémním povětrnostním podmínkám a problémům v dodavatelském řetězci, nikoliv nižší poptávce po svých vozidlech. Podobné zpomalení zaznamenal i čínský konkurent NIO, společnost Li Auto, která v roce 2021 dodala 90 491 vozů SUV Li ONE, s 86 927 dodávkami v prvních devíti měsících roku 2022.
NIO i Li jsou však stále daleko před svými menšími americkými protějšky, jako je Lucid který loni očekával výrobu 6 000 až 7 000 vozů, a Rivian, který se snaží navýšit výrobu tak, aby letos vyrobil 25 000 vozů.

NIO se od svých domácích a zahraničních kolegů liší také tím, že místo nabíjecích stanic využívá výměnné stanice, které řidičům umožňují rychle vyměnit vybité baterie za plně nabité. Tímto přístupem se NIO podobá tchajwanskému výrobci elektrických skútrů Gogoro, který rovněž buduje sítě stanic pro výměnu baterií pro řidiče. Stejně jako Gogoro si NIO účtuje předplatné za přístup k těmto stanicím.
Přehled hlavních výzev společnosti NIO
NIO postupně expanduje do zámoří na menší evropské trhy, jako je Norsko, ale většinu svých příjmů stále generuje v Číně. Tato koncentrace ji vystavuje nepředvídatelným výlukám souvisejícím s čínskou politikou nulové daně z přidané hodnoty a oslabováním jüanu vůči americkému dolaru, což snižuje hodnotu jejích zámořských akcií. Jako čínskou společnost by NIO mohla poškodit také přísnější obchodní omezení pro polovodiče a také pokračující hrozby vyřazení čínských akcií kótovaných na americkém trhu.
Analytici očekávají, že tržby společnosti NIO v roce 2022 vzrostou o 61 % a v roce 2023 se zvýší o dalších 82 %, ale tyto odhady se zdají být příliš optimistické a zřejmě plně nezohledňují zpomalení jejích loňských dodávek. Makroekonomické problémy by také mohly omezit poptávku běžných spotřebitelů po jejích drahých vozech, jejichž cena začíná na 70 000 až 80 000 USD
NIO je stále hluboce ztrátový, ale analytici očekávají, že se stane ziskovým v roce 2024. To by se mohlo zdát možné, protože hrubá marže společnosti NIO již vzrostla ze záporných 5,2 % v roce 2018 na kladných 18,9 % v roce 2021, protože rozšířila své podnikání. V první polovině roku 2022 však její hrubá marže meziročně také poklesla, protože makrovětry stlačily marže na vozidlech, zatímco společnost zvýšila investice do své sítě pro výměnu baterií.
Proto se očekávání analytiků, že se NIO stane ziskovou do dvou let – která jsou spojena s jejími vysokými odhady tržeb -, také zdají být příliš optimistická. Pozitivní je, že společnost NIO měla na konci června stále 8,1 miliardy dolarů v hotovosti, peněžních ekvivalentech a omezených peněžních prostředcích, zatímco v první polovině roku vykázala čistou ztrátu 410 milionů dolarů, takže hotovost jí v dohledné době nedojde. Nízký poměr dluhu k vlastnímu kapitálu ve výši 0,6 jí také dává určitý prostor pro získání nových finančních prostředků.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky