A co má společného s International Business Machines [IBM]?
Chtěli jsme jen ukázat základní součástky dvou průmyslových odvětví, která změnila to, jak dnes cestujeme a přenášíme z místa na místo buď sami sebe, anebo naše data. Žijeme totiž ve globalizovaném světě – a schopnost dostat se z bodu A do bodu B je klíčová. U informací to pak platí minimálně dvojnásob.
Zdroj: Getty Images
V průřezu historií toho ale na dnešní den samozřejmě připadá ještě o mnoho více:
1775: Patrick Henry pronese ve Virginii svůj slavný projev „Dejte mi svobodu, nebo mě zabijte“.
1806: Cestovatelé Lewis a Clark se vydávají na zpáteční cestu domů po průzkumu západní části Spojených států.
1903: Bratři Wrightové podávají žádost o patent na vynález letadla.
1933: V Německu je přijat zmocňovací zákon, který Adolfu Hitlerovi uděluje diktátorské pravomoci.
1983: Prezident Ronald Reagan navrhuje Strategickou obrannou iniciativu, známou také jako Hvězdné války, systém na obranu Spojených států proti útokům jadernými raketami.
A nyní se už pojďme přesunout do světa byznysu a ekonomiky:
1836: První americký patent na hasicí přístroj je vydán Alansonu Craneovi z Virginie.
1857: Elisha Otis instaluje na adrese Broadway 488 v New Yorku první komerční osobní výtah ve Spojených státech.
1903: Bratři Wrightové podávají patentovou přihlášku na létající stroj.
1965: Ranger 9 NASA úspěšně dorazí na Měsíc a těsně před dopadem posílá zpět snímky jeho povrchu.
1977: Do prodeje se dostávají první počítače Apple II.
1981: Společnost IBM vydává úplně novou generaci osobních počítačů – a do velké míry tak mění postavení PC v běžném společnosti v USA.
1998: Společnost Netscape oznamuje, že její prohlížeč Navigator bude k dispozici zdarma, což vyvolává válku o zákazníky s konkurenčním prohlížečem Internet Explorer společnosti Microsof, který v té době dominoval trhu.
2010: Prezident Barack Obama podepisuje zákon o dostupné zdravotní péči, který mění americký systém sociálních jistot.
Ze země k nebesům: Příběh bratrů Wrightových
Wilbur (1867-1912) a Orville Wrightovi (1871-1948) žili v Daytonu v Ohiu na Hawthorn Street 7. Jejich otec Milton byl biskupem v Církvi sjednocených bratří v Kristu. Matka Susan, dcera povozníka, mezitím vyráběla pro děti hračky a podporovala jejich zvídavost. Jednoho dne přinesl biskup Wright domů malou hračku, vrtulník vyrobený ze dřeva se dvěma zkroucenými gumičkami, které otáčely malou vrtulkou. Wilbur a Orville si s ní hráli, dokud se nerozbila, a pak si sami vyrobili nové kopie hračky. Hračky také prodávali svým přátelům, včetně ručně vyrobených draků. Bratři Wrightové dělali různé věci společně už jako malí chlapci.
Obchod s jízdními koly
V roce 1889 se bratři Wrightové společně pustili do podnikání v oblasti tisku. O tři roky později si otevřeli první obchod s jízdními koly. Zpočátku prodávali a opravovali vše kolem cyklistiky. Vyměňovali špice, opravovali přetržené řetězy a prodávali příslušenství. V roce 1896 začali vyrábět vlastní značku jízdních kol. Zkušenosti bratří Wrightů s jízdními koly jim pomohly při zkoumání létání. Ve svých letadlech použili technologie, které se naučili při podnikání s jízdními koly: řetězy, řetězová kola, dráty s paprsky, kuličková ložiska a tak dále. Jejich myšlenky o vyvážení a ovládání letadel rovněž vycházely z jejich zkušeností z tohoto oboru.
Zdroj: Canva
Hledání kontroly
Orville a Wilbur Wrightovi byli přesvědčeni, že je třeba řídit letadlo hned ve třech osách pohybu. Orville a Wilbur tuto myšlenku vyvinuli na základě pozorování ptáků za letu. Pozorovali, jak káňata udržují rovnováhu kroucením křídel a někdy zakřivením jednoho více než toho druhého. V roce 1902 tak bratři přidali na zadní část svého stroje svislé kormidlo, kterým ovládali levý a pravý pohyb přídě letadla (osa vychýlení).
Bratři Wrightové ale zahájili svůj letecký výzkum už v roce 1899. Jejich prvním letadlem byl malý drak s rozpětím křídel 5 stop, který sloužil k testování jejich představ o řízení letadla. V roce 1900 sestrojili svůj první stroj určený pro přepravu pilota a jako vhodnou zkušební základnu si vybrali Kitty Hawk v americkém státě New York. Díky silnému stálému větru, otevřeným plochám a vysokým písečným dunám byla tato oblast pro jejich experimenty ideální. Když jejich letadlo z roku 1900 vytvářelo menší vztlak, než se očekávalo, bratři Wrightové s ním létali jako s drakem a sbírali informace, které jim umožnily navrhnout lepší stroje. V roce 1901 se do Kitty Hawku vrátili s novým kluzákem, který však nefungoval podle jejich představ. Na svých prvních dvou strojích se sice hodně naučili, ale narazili také na nové výzvy a nebezpečí.
Pro simulaci letových podmínek Wrightovi testovali malé modely křídel v aerodynamickém tunelu, který si postavili. Větrný tunel představoval krabici s ventilátorem na jednom konci, který vháněl stálý proud vzduchu nad modely křídel umístěné na speciální váze uvnitř tunelu. Pomocí tohoto zařízení byli bratři schopni získat informace, které mohli využít při konstrukci křídel kluzáků a motorových letadel, která je měla vynést do vzduchu. Větrný tunel jim poskytl informace o nejvyhovujícím tvaru křídel. Umožnil jim také vypočítat velikost křídla, které by bylo potřeba k jejich vynesení do vzduchu, výkon vrtulí a množství výkonu, který by musel jejich motor vyvinout. Na základě těchto informací navrhli konstrukci svého příštího kluzáku.
Řízení letadla
Během zkoušek kluzáku v roce 1901 bratři Wrightové zjistili, že „kroucení křídel“ vytváří nerovnoměrný odpor na obou křídlech. Klíčem k vyřešení problému s ovládáním bylo přidání kormidla do konstrukce kluzáku v roce 1902. Vyvinuli přímou vazbu mezi kormidlem a deformačním systémem.Po úspěchu této systémové konstrukce byli Wrightové připraveni přejít k motorovému letadlu.
Řešení
V Kill Devil Hills v americkém státě New York v 10:35 dopoledne vzlétl Wrightův letoun 1903 Flyer s Orvillem jako pilotem na vlastní pohon. Letěl 12 sekund a urazil vzdálenost 37 metrů. Toho rána se Orville a Wilbur vystřídali při dalších třech letech. Při čtvrtém a nejdelším letu, při němž urazil 260 metrů za 59 sekund, byl u řízení Wilbur. Wright 1903 Flyer se stal prvním motorovým strojem těžším než vzduch, který dosáhl řízeného, trvalého letu s pilotem na palubě. Dnes si tento úžasný létající vynález můžete prohlédnout zavěšený v Národním muzeu letectví a kosmonautiky ve Washingtonu.
Chtěli jsme jen ukázat základní součástky dvou průmyslových odvětví, která změnila to, jak dnes cestujeme a přenášíme z místa na místo buď sami sebe, anebo naše data. Žijeme totiž ve globalizovaném světě – a schopnost dostat se z bodu A do bodu B je klíčová. U informací to pak platí minimálně dvojnásob.V průřezu historií toho ale na dnešní den samozřejmě připadá ještě o mnoho více:
1775: Patrick Henry pronese ve Virginii svůj slavný projev „Dejte mi svobodu, nebo mě zabijte“.
1806: Cestovatelé Lewis a Clark se vydávají na zpáteční cestu domů po průzkumu západní části Spojených států.
1903: Bratři Wrightové podávají žádost o patent na vynález letadla.
1933: V Německu je přijat zmocňovací zákon, který Adolfu Hitlerovi uděluje diktátorské pravomoci.
1983: Prezident Ronald Reagan navrhuje Strategickou obrannou iniciativu, známou také jako Hvězdné války, systém na obranu Spojených států proti útokům jadernými raketami.
A nyní se už pojďme přesunout do světa byznysu a ekonomiky:
1836: První americký patent na hasicí přístroj je vydán Alansonu Craneovi z Virginie.
1857: Elisha Otis instaluje na adrese Broadway 488 v New Yorku první komerční osobní výtah ve Spojených státech.
1903: Bratři Wrightové podávají patentovou přihlášku na létající stroj.
1965: Ranger 9 NASA úspěšně dorazí na Měsíc a těsně před dopadem posílá zpět snímky jeho povrchu.
1977: Do prodeje se dostávají první počítače Apple II.
1981: Společnost IBM vydává úplně novou generaci osobních počítačů – a do velké míry tak mění postavení PC v běžném společnosti v USA.
1998: Společnost Netscape oznamuje, že její prohlížeč Navigator bude k dispozici zdarma, což vyvolává válku o zákazníky s konkurenčním prohlížečem Internet Explorer společnosti Microsof, který v té době dominoval trhu.
2010: Prezident Barack Obama podepisuje zákon o dostupné zdravotní péči, který mění americký systém sociálních jistot.
Wilbur a Orville Wrightovi žili v Daytonu v Ohiu na Hawthorn Street 7. Jejich otec Milton byl biskupem v Církvi sjednocených bratří v Kristu. Matka Susan, dcera povozníka, mezitím vyráběla pro děti hračky a podporovala jejich zvídavost. Jednoho dne přinesl biskup Wright domů malou hračku, vrtulník vyrobený ze dřeva se dvěma zkroucenými gumičkami, které otáčely malou vrtulkou. Wilbur a Orville si s ní hráli, dokud se nerozbila, a pak si sami vyrobili nové kopie hračky. Hračky také prodávali svým přátelům, včetně ručně vyrobených draků. Bratři Wrightové dělali různé věci společně už jako malí chlapci.Obchod s jízdními kolyV roce 1889 se bratři Wrightové společně pustili do podnikání v oblasti tisku. O tři roky později si otevřeli první obchod s jízdními koly. Zpočátku prodávali a opravovali vše kolem cyklistiky. Vyměňovali špice, opravovali přetržené řetězy a prodávali příslušenství. V roce 1896 začali vyrábět vlastní značku jízdních kol. Zkušenosti bratří Wrightů s jízdními koly jim pomohly při zkoumání létání. Ve svých letadlech použili technologie, které se naučili při podnikání s jízdními koly: řetězy, řetězová kola, dráty s paprsky, kuličková ložiska a tak dále. Jejich myšlenky o vyvážení a ovládání letadel rovněž vycházely z jejich zkušeností z tohoto oboru.Hledání kontrolyOrville a Wilbur Wrightovi byli přesvědčeni, že je třeba řídit letadlo hned ve třech osách pohybu. Orville a Wilbur tuto myšlenku vyvinuli na základě pozorování ptáků za letu. Pozorovali, jak káňata udržují rovnováhu kroucením křídel a někdy zakřivením jednoho více než toho druhého. V roce 1902 tak bratři přidali na zadní část svého stroje svislé kormidlo, kterým ovládali levý a pravý pohyb přídě letadla .Bratři Wrightové ale zahájili svůj letecký výzkum už v roce 1899. Jejich prvním letadlem byl malý drak s rozpětím křídel 5 stop, který sloužil k testování jejich představ o řízení letadla. V roce 1900 sestrojili svůj první stroj určený pro přepravu pilota a jako vhodnou zkušební základnu si vybrali Kitty Hawk v americkém státě New York. Díky silnému stálému větru, otevřeným plochám a vysokým písečným dunám byla tato oblast pro jejich experimenty ideální. Když jejich letadlo z roku 1900 vytvářelo menší vztlak, než se očekávalo, bratři Wrightové s ním létali jako s drakem a sbírali informace, které jim umožnily navrhnout lepší stroje. V roce 1901 se do Kitty Hawku vrátili s novým kluzákem, který však nefungoval podle jejich představ. Na svých prvních dvou strojích se sice hodně naučili, ale narazili také na nové výzvy a nebezpečí. Pro simulaci letových podmínek Wrightovi testovali malé modely křídel v aerodynamickém tunelu, který si postavili. Větrný tunel představoval krabici s ventilátorem na jednom konci, který vháněl stálý proud vzduchu nad modely křídel umístěné na speciální váze uvnitř tunelu. Pomocí tohoto zařízení byli bratři schopni získat informace, které mohli využít při konstrukci křídel kluzáků a motorových letadel, která je měla vynést do vzduchu. Větrný tunel jim poskytl informace o nejvyhovujícím tvaru křídel. Umožnil jim také vypočítat velikost křídla, které by bylo potřeba k jejich vynesení do vzduchu, výkon vrtulí a množství výkonu, který by musel jejich motor vyvinout. Na základě těchto informací navrhli konstrukci svého příštího kluzáku.Během zkoušek kluzáku v roce 1901 bratři Wrightové zjistili, že „kroucení křídel“ vytváří nerovnoměrný odpor na obou křídlech. Klíčem k vyřešení problému s ovládáním bylo přidání kormidla do konstrukce kluzáku v roce 1902. Vyvinuli přímou vazbu mezi kormidlem a deformačním systémem.Po úspěchu této systémové konstrukce byli Wrightové připraveni přejít k motorovému letadlu.V Kill Devil Hills v americkém státě New York v 10:35 dopoledne vzlétl Wrightův letoun 1903 Flyer s Orvillem jako pilotem na vlastní pohon. Letěl 12 sekund a urazil vzdálenost 37 metrů. Toho rána se Orville a Wilbur vystřídali při dalších třech letech. Při čtvrtém a nejdelším letu, při němž urazil 260 metrů za 59 sekund, byl u řízení Wilbur. Wright 1903 Flyer se stal prvním motorovým strojem těžším než vzduch, který dosáhl řízeného, trvalého letu s pilotem na palubě. Dnes si tento úžasný létající vynález můžete prohlédnout zavěšený v Národním muzeu letectví a kosmonautiky ve Washingtonu.
Společnost AppLovin, významný hráč v oblasti reklamních technologií, znovu přitáhla pozornost investorů i analytiků poté, co ve středu oznámila výsledky...