Velká většina britských společností, které se zúčastnily testu čtyřdenního pracovního týdne, uvedla, že u něj zůstanou poté, co během šestiměsíční studie zaznamenaly výrazný pokles fluktuace a absencí zaměstnanců a zároveň si do značné míry udržely produktivitu.
V jednom z dosud největších testů čtyřdenního pracovního týdne poskytlo 61 britských podniků od bank přes restaurace s rychlým občerstvením až po marketingové agentury svým 2 900 zaměstnancům placený den volna týdně, aby zjistili, zda mohou udělat stejně mnoho práce, když budou pracovat méně, ale efektivněji. Podle nové zprávy organizátorů studie více než 90 % z nich uvedlo, že budou v testování kratšího týdne pokračovat, zatímco 18 z nich plánuje zavést tento systém natrvalo.
O myšlence pracovat méně než obvyklých 40 hodin po dobu pěti dnů v týdnu se diskutuje již desítky let. V poslední době tento koncept nabývá na síle, protože zaměstnavatelé i zaměstnanci hledají nové a lepší způsoby práce. Éra Covid-19 přinesla širší přijetí vzdálených a hybridních pracovních úvazků. Nyní někteří zaměstnavatelé i tvůrci politik zkoumají, zda kratší pracovní týden může zlepšit pohodu a loajalitu zaměstnanců.
Zdroj: Unsplash
„Na začátku šlo u mnoha zaměstnavatelů o pandemii vyhoření. Nyní je to pro mnoho z nich spíše otázka udržení a náboru zaměstnanců,“ uvedla Juliet Schorová, ekonomka a socioložka z Boston College. Její tým pomáhal studii provádět společně s neziskovou skupinou na podporu 4 Day Week Global, britským think tankem Autonomy, který se zaměřuje na otázky včetně budoucnosti práce a změny klimatu, a výzkumníky z univerzity v Cambridge.
Globální testy
Společnosti v USA a Kanadě nedávno ukončily menší pilotní projekt čtyřdenního pracovního týdne, který vedli britští organizátoři studie, a podobné testy se připravují v Austrálii, Brazílii a dalších zemích. Společnost Unilever, která vyrábí spotřební zboží, nedávno testovala tento koncept ve svých pobočkách na Novém Zélandu, zatímco španělská vláda plánuje zaplatit společnostem za experimentování se čtyřdenním pracovním týdnem. Ve studii na Islandu, které se zúčastnilo více než 2 500 zaměstnanců z různých odvětví, vědci zjistili, že většina pracovníků si udržela nebo zvýšila produktivitu a hlásila snížení stresu.
Široké zavedení pracovního týdne naráží na řadu překážek. Většina společností, které experimentují se čtyřdenním pracovním týdnem, jsou malí zaměstnavatelé. Mnoho větších společností tento koncept nepřijalo. A v některých společnostech, které zkoušejí čtyřdenní pracovní týden, někteří pracovníci uvádějí, že mají problém za tu dobu všechno stihnout.
V britské studii, která probíhala od června do listopadu, většina zaměstnanců podle výzkumníků nepracovala intenzivněji. Spíše se oni a jejich šéfové snažili zefektivnit pracovní dny pomocí hacků, jako je omezení schůzek a zajištění toho, aby zaměstnanci měli více času soustředit se na plnění úkolů.
Zdroj: Unsplash
Na stupnici od 0 (velmi negativní) do 10 (velmi pozitivní) ohodnotili zaměstnavatelé svou produktivitu a výkonnost za šest měsíců v průměru známkou 7,5. Průzkum provedený v polovině zkušebního období ukázal, že 46 % společností uvedlo, že produktivita jejich podniku zůstala přibližně stejná, zatímco 34 % uvedlo mírné zlepšení a 15 % výrazné zlepšení.
Mezitím 39 % zaměstnanců uvedlo, že jsou méně stresovaní než před zahájením pilotního programu; přibližně polovina neuvedla žádnou změnu. Téměř polovina zaznamenala zlepšení duševního zdraví a 37 % také zlepšení fyzického zdraví.
Schůzky v rámci programu Zapping
Claire Danielsová, výkonná ředitelka společnosti Trio Media, digitálně-marketingové agentury se 13 zaměstnanci, která sídlí v anglickém Leedsu, uvedla, že se k pokusu připojila, aby zjistila, zda by efektivněji strukturovaný týden mohl zvýšit produktivitu její firmy. Před zahájením projektu spolu se svými zaměstnanci sledovala a analyzovala svůj pracovní týden a dospěla k závěru, že 20 % z něj je promarněno na nepotřebných schůzkách, služebních cestách a dalších neefektivních činnostech.
„Takže jsme okamžitě věděli, že nemusíme do čtyř dnů cpát práci navíc,“ řekla.
Zdroj: Pixabay
Rozložila všem rozvrhy na pondělí-čtvrtek a úterý-pátek – s tím, že každý zaměstnanec měl partnera, který za něj měl volný den – a Danielsová uvedla, že ona a její zaměstnanci přestali pořádat maratonské každodenní týmové porady. A na delších schůzkách, které se týkaly klientů a několika prezentací, se zaměstnanci na část schůzky zastavili a zase odešli, podle toho, jak byla jejich účast nutná.
Nejtěžší podle ní bylo pro zaměstnance zajistit, aby nesklouzli ke starým pracovním návykům nebo myšlenkám. Celkově byla produktivita stejná nebo se mírně zlepšila a tržby vzrostly o 47 % ve srovnání s předchozím rokem, uvedla.
Danielsová řekla, že chce ve zkušebním provozu pokračovat dalších šest měsíců, než dojde k trvalé změně, „ale nevidím možnost, že bychom se vrátili k typickému modelu pěti dnů v týdnu“.
Dejte to šéfovi na stůl.Velká většina britských společností, které se zúčastnily testu čtyřdenního pracovního týdne, uvedla, že u něj zůstanou poté, co během šestiměsíční studie zaznamenaly výrazný pokles fluktuace a absencí zaměstnanců a zároveň si do značné míry udržely produktivitu.V jednom z dosud největších testů čtyřdenního pracovního týdne poskytlo 61 britských podniků od bank přes restaurace s rychlým občerstvením až po marketingové agentury svým 2 900 zaměstnancům placený den volna týdně, aby zjistili, zda mohou udělat stejně mnoho práce, když budou pracovat méně, ale efektivněji. Podle nové zprávy organizátorů studie více než 90 % z nich uvedlo, že budou v testování kratšího týdne pokračovat, zatímco 18 z nich plánuje zavést tento systém natrvalo.O myšlence pracovat méně než obvyklých 40 hodin po dobu pěti dnů v týdnu se diskutuje již desítky let. V poslední době tento koncept nabývá na síle, protože zaměstnavatelé i zaměstnanci hledají nové a lepší způsoby práce. Éra Covid-19 přinesla širší přijetí vzdálených a hybridních pracovních úvazků. Nyní někteří zaměstnavatelé i tvůrci politik zkoumají, zda kratší pracovní týden může zlepšit pohodu a loajalitu zaměstnanců.„Na začátku šlo u mnoha zaměstnavatelů o pandemii vyhoření. Nyní je to pro mnoho z nich spíše otázka udržení a náboru zaměstnanců,“ uvedla Juliet Schorová, ekonomka a socioložka z Boston College. Její tým pomáhal studii provádět společně s neziskovou skupinou na podporu 4 Day Week Global, britským think tankem Autonomy, který se zaměřuje na otázky včetně budoucnosti práce a změny klimatu, a výzkumníky z univerzity v Cambridge.Globální testySpolečnosti v USA a Kanadě nedávno ukončily menší pilotní projekt čtyřdenního pracovního týdne, který vedli britští organizátoři studie, a podobné testy se připravují v Austrálii, Brazílii a dalších zemích. Společnost Unilever, která vyrábí spotřební zboží, nedávno testovala tento koncept ve svých pobočkách na Novém Zélandu, zatímco španělská vláda plánuje zaplatit společnostem za experimentování se čtyřdenním pracovním týdnem. Ve studii na Islandu, které se zúčastnilo více než 2 500 zaměstnanců z různých odvětví, vědci zjistili, že většina pracovníků si udržela nebo zvýšila produktivitu a hlásila snížení stresu.Široké zavedení pracovního týdne naráží na řadu překážek. Většina společností, které experimentují se čtyřdenním pracovním týdnem, jsou malí zaměstnavatelé. Mnoho větších společností tento koncept nepřijalo. A v některých společnostech, které zkoušejí čtyřdenní pracovní týden, někteří pracovníci uvádějí, že mají problém za tu dobu všechno stihnout.V britské studii, která probíhala od června do listopadu, většina zaměstnanců podle výzkumníků nepracovala intenzivněji. Spíše se oni a jejich šéfové snažili zefektivnit pracovní dny pomocí hacků, jako je omezení schůzek a zajištění toho, aby zaměstnanci měli více času soustředit se na plnění úkolů.Na stupnici od 0 do 10 ohodnotili zaměstnavatelé svou produktivitu a výkonnost za šest měsíců v průměru známkou 7,5. Průzkum provedený v polovině zkušebního období ukázal, že 46 % společností uvedlo, že produktivita jejich podniku zůstala přibližně stejná, zatímco 34 % uvedlo mírné zlepšení a 15 % výrazné zlepšení.Mezitím 39 % zaměstnanců uvedlo, že jsou méně stresovaní než před zahájením pilotního programu; přibližně polovina neuvedla žádnou změnu. Téměř polovina zaznamenala zlepšení duševního zdraví a 37 % také zlepšení fyzického zdraví.Schůzky v rámci programu ZappingClaire Danielsová, výkonná ředitelka společnosti Trio Media, digitálně-marketingové agentury se 13 zaměstnanci, která sídlí v anglickém Leedsu, uvedla, že se k pokusu připojila, aby zjistila, zda by efektivněji strukturovaný týden mohl zvýšit produktivitu její firmy. Před zahájením projektu spolu se svými zaměstnanci sledovala a analyzovala svůj pracovní týden a dospěla k závěru, že 20 % z něj je promarněno na nepotřebných schůzkách, služebních cestách a dalších neefektivních činnostech.„Takže jsme okamžitě věděli, že nemusíme do čtyř dnů cpát práci navíc,“ řekla.Rozložila všem rozvrhy na pondělí-čtvrtek a úterý-pátek – s tím, že každý zaměstnanec měl partnera, který za něj měl volný den – a Danielsová uvedla, že ona a její zaměstnanci přestali pořádat maratonské každodenní týmové porady. A na delších schůzkách, které se týkaly klientů a několika prezentací, se zaměstnanci na část schůzky zastavili a zase odešli, podle toho, jak byla jejich účast nutná.Nejtěžší podle ní bylo pro zaměstnance zajistit, aby nesklouzli ke starým pracovním návykům nebo myšlenkám. Celkově byla produktivita stejná nebo se mírně zlepšila a tržby vzrostly o 47 % ve srovnání s předchozím rokem, uvedla.Danielsová řekla, že chce ve zkušebním provozu pokračovat dalších šest měsíců, než dojde k trvalé změně, „ale nevidím možnost, že bychom se vrátili k typickému modelu pěti dnů v týdnu“.