Přesto mezi malou skupinou bohatých lodních magnátů převládl boom v hodnotě 95 miliard dolarů, který podnítil zběsilou snahu investovat a diverzifikovat, i když jim hrozí odplata.
Snad žádný příběh neilustruje tuto opojnou éru horečné poptávky, stísněných nabídkových linek a prudce rostoucích sazeb lépe než společnost Yildirim Holding AS. Hodnota této nenápadné turecké společnosti se za poslední tři roky více než ztrojnásobila, což z rodiny, která za ní stojí, udělalo mnohonásobné miliardáře a podpořilo její stále vyšší ambice.
Rodina vedená 61letým Robertem Yukselem Yildirimem zbohatla na těch nejméně okouzlujících průmyslových odvětvích, od obchodu s uhlím s Ruskem až po těžbu chromu v Kazachstánu a železného niklu v Kosovu. Nyní se chystají utratit 10 miliard dolarů, což je více než odhadovaná hodnota jejich současného podnikání, aby se prosadili na solárních farmách, v amerických závodech na výrobu hnojiv a v dalších oblastech. Prostředky na tento odvážný plán pocházejí z nečekaného nečekaného zisku, který přinesl životní obchod: sázka v roce 2010 na kontejnerovou linku, která se potýká s problémy a která se vrátila o více než 800 %.
Yildirimové se díky tomu dostali k penězům, ale také ke konfliktům. Žaloba poškozeného příbuzného o skutečnou hodnotu společnosti odhalila tlak a důsledky několika mimořádných a překvapivě výnosných let pro lodní dopravu. Podle indexu miliardářů agentury Bloomberg činí celkové čisté jmění deseti nejbohatších magnátů v odvětví 155 miliard dolarů, což je nárůst oproti 60 miliardám na začátku roku 2020.
Nenápadné rodinné dynastie námořní dopravy se nyní předhánějí v tom, jak tuto odměnu využít, aby upevnily svou pozici v odvětví, které se mění, a diverzifikovaly své koncentrované jmění – cesta k těmto razantním změnám se však každým dnem zužuje.
Sazby za kontejnery, tedy částky, které si mohou majitelé lodí účtovat za přepravu zboží přes oceán, se za poslední rok snížily o 77 % poté, co během pandemie prudce vzrostly. Rychle vstupují v platnost celosvětová pravidla omezující produkci uhlíku na lodích, která vyžadují nákladnou modernizaci a snižují marže právě v době, kdy klesají sazby za náklad. Válka na Ukrajině a pokračující hrozby ze strany darebáckých zemí a zločineckých gangů jen zvyšují tlak.
Pro Yildirimy je tedy důležité, aby podnikli agresivní kroky. Mezi dalšími miliardářskými dynastiemi, které činí takové kroky, je francouzská rodina Saade, která vede společnost CMA CGM – právě tento námořní gigant, který Yildirimům přinesl bohatství.
Na pokraji katastrofy

Před 14 lety stála společnost CMA CGM na pokraji katastrofy. Francouzská skupina kontejnerových lodí, kterou tehdy vedl její zakladatel Jacques Saade, se stala obětí dlouhotrvajícího poklesu v notoricky cyklickém odvětví námořní dopravy a byla nucena znovu projednat dluhy a hledat nový kapitál.
Na pomoc přišel Robert Yildirim, generální ředitel druhé generace rodinné průmyslové skupiny. Prostřednictvím jednotky rodinné společnosti převedl 500 milionů dolarů do společnosti CMA CGM, čímž získal ekvivalent 20% podílu. Tato pozice, o několik let později zvýšená na 24 %, má jen na základě loňských výsledků vyplatit 600 milionů dolarů na dividendách.
Podle indexu bohatství agentury Bloomberg, která poprvé odhaduje čisté jmění rodiny, je nyní zdaleka největším aktivem Yildirim Holdingu a zvýšila hodnotu turecké společnosti na 6,7 miliardy dolarů. Vlastnictví je rozděleno rovným dílem mezi generálního ředitele a jeho bratra, předsedu představenstva Aliho Rizu Yildirima.
Sázka CMA CGM je nyní základem Yildirimových globálních ambicí. Již nyní vlastní dva tucty přístavních terminálů, je druhým největším světovým výrobcem ferrochromu s vysokým obsahem uhlíku, jedním z největších těžařů chromové rudy a podniká v 56 zemích. Její investiční plán v hodnotě 10 miliard dolarů zahrnuje hlubší proniknutí do námořního obchodu a další expanzi do zahraničí, a to prostřednictvím závodů na výrobu čpavku a močoviny v USA a solárních elektráren v Albánii, Chorvatsku, Salvadoru, Kosovu a Turecku.
Robert Yildirim hodlá také rozvíjet přístavní jednotku skupiny, která již nyní patří k největším provozovatelům kontejnerových terminálů na světě. „Chceme se stát jedním z největších provozovatelů přístavů pro přepravu ovoce v USA,“ řekl v březnovém rozhovoru. Statistiky amerického ministerstva zemědělství ukazují, že Spojené státy v loňském roce dovezly 14,1 milionu tun čerstvého a mraženého ovoce, což představuje náklad v hodnotě 19,3 miliardy dolarů.
„Méně drastické“

V uplynulých šesti letech také investoval 70 milionů dolarů do tureckého fotbalového klubu Samsunspor a vykoupil menšinové akcionáře. Tým má v letošním roce vyhrát druhou ligu, čímž by se kvalifikoval do příští sezony nejvyšší národní ligy.
Rodiny, které diverzifikují, „mají tendenci udržet si vytvořené bohatství s menším rizikem drastických změn,“ řekl Ken Eyler, generální ředitel společnosti Aquilance, poradce pro jedno- a vícečlenné rodiny.
Odvážné kroky, jako je ten Yildirimův, se snaží opakovat miliardáři v lodní dopravě po celém světě.
Cílem některých je upevnit svou kontrolu nad logistickým cyklem. Tento týden se Rodolphe Saade, generální ředitel společnosti CMA CGM a syn Jacquese, dohodl na koupi dopravního a logistického podniku francouzského miliardáře Vincenta Bolloreho za 5,5 miliardy dolarů. Apontové, Saadeho italští konkurenti a majitelé námořního kolosu Mediterranean Shipping Co, loni za Bollorovu rozsáhlou síť přístavů v Africe zaplatili 5,3 miliardy dolarů.
Tito magnáti se také vznesli do oblak: V září německý miliardář Klaus-Michael Kuehne zvýšil svůj podíl v letecké společnosti Deutsche Lufthansa AG, Saadovi koupili 9 % Air France-KLM a Aponteho MSC se krátce ucházel o převzetí nástupnické společnosti Alitalia.
Raná léta
Ještě před pandemií, která odstartovala současný boom bohatství, měl Robert Yildirim vždy sklon k diverzifikaci.
Yildirim, prostřední syn obchodníka se stavebním materiálem, získal magisterský titul v oboru strojírenství na Oregonské státní univerzitě. Jeho rodiče souhlasili s tím, aby studoval v USA a naučil se anglicky, pokud se po třech letech vrátí do Turecka, jak uvádí v rozhovoru pro časopis Oregon State Engineering Alumni Magazine z roku 2018. Nakonec však v USA zůstal déle, přijal křestní jméno „Robert“ a nastoupil do zaměstnání v divizi společnosti Mitsui Corp. v Kalifornii, která navrhuje jeřáby pro přístavy.
Yildirim nastoupil do firmy svého otce o pět let později, na začátku 90. let, kdy měla pouhých 15 zaměstnanců, a rychle uzavřel dohodu o dovozu uhlí z Ruska.
Ale už před dvaceti lety se mu poprvé podařilo využít příležitost v krizi.
V roce 2004 Yildirim a jeho bratři převzali místní zkrachovalou firmu na těžbu chromu a výrobu hnojiv. Obě země se ocitly na dně v době katastrofální dluhové krize v Turecku v roce 2001, která způsobila prudký nárůst inflace, explozi rozpočtových deficitů a náhlý odliv zahraničních peněz, což si vyžádalo pomoc Mezinárodního měnového fondu. Oba podniky se nakonec podařilo oživit.
„Vždycky jsem přijímal výzvy dělat obtížné věci, které měly potenciál přinést lepší výnos,“ řekl Yildirim v rozhovoru pro časopis.
Téměř prodáno

S CMA CGM se Yildirim seznámil právě prostřednictvím přístavů. Po světové finanční krizi v roce 2008 nabídl Yildirim CMAG záchranné lano poté, co se francouzskému rejdaři nepodařilo získat dva další potenciální investory, skupinu z Kataru a zesnulého belgického miliardáře Alberta Frereho. Jacques Saade po uzavření dohody, díky níž turecká společnost získala tři z deseti míst v představenstvu, připustil, že vzhledem k tomu, že se v obou případech jedná o rodinné podniky, existují synergie.
„Yuksel si váží vztahů,“ řekl Scott Ashford, děkan oregonské státní technické školy, který Yildirima zná už deset let. Podle něj si turecký podnikatel dává načas na navazování kontaktů a má strategické myšlení. „Zdá se, že se vždy ptá sám sebe: ‚Jaká je moje konkurenční výhoda‘?“.
Dvakrát byli Yildirimovi blízko prodeji svého podílu v CMA CGM – jednou v roce 2015 a podruhé v roce 2017, kdy zvažovali koupi amerického provozovatele terminálů Ports America Holdings Inc.
Vydržet se vyplatilo. Od začátku roku 2020 vyplatila CMA CGM podle svých finančních výkazů dividendy v celkové výši více než 4,9 miliardy dolarů. Téměř čtvrtina z toho připadla manželům Yildirimovým.
A teď si každý přijde pro svůj podíl.
Rodinný spor
Bratr Roberta Yuksela a Aliho Rizy, Mehmet, rovnocenný partner společnosti Yildirim Holding, zemřel v roce 2017 na infarkt. Pozůstalí loni jeho podíl odkoupili a nabídli Mehmetovu synovi a dceři výměnou po 150 milionech dolarů. Podle jejich slov šlo o ekvivalent Mehmetova podílu v době jeho smrti.
Cansu, jeho dcera, souhlasila. Jeho syn Huseyin Can však nechtěl a tvrdil, že 16,7% podíl, který zdědil, má hodnotu až 4,2 miliardy dolarů. V únoru zažaloval své strýce o tuto částku. Místní soud jeho žalobu v březnu zamítl, ale právní bitva možná ještě neskončila – podle jeho právníků se hodlá odvolat nebo podat novou žalobu poté, co soud vydá odůvodnění zamítnutí.
S podobným problémem se Saadovi potýkali už před jednou generací, kdy Jacques téměř dvě desetiletí vedl ostré spory se svým bratrem a někdejším partnerem Johnnym.
K takovým situacím dochází pravidelně u bohatých klanů, zejména u těch, které se dočkají náhlého výdělku, říká David Werdiger, spisovatel a poradce pro rodinné podniky.
„Takovéto soudní spory,“ řekl Werdiger, „jsou často náhražkou zbytkové žárlivosti a zášti.“
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky