Klíčové body
- Vyhýbání se negativitě: Emočně inteligentní jedinci se vyhýbají negativním lidem, kteří jim berou energii
- Omezení srovnávání: Emočně inteligentní lidé se neporovnávají s ostatními a hledají spokojenost ve svém vlastním životě
- Překonávání minulých neúspěchů: Lidé s emoční inteligencí se nezabývají minulými neúspěchy, ale poučí se z nich a jdou dál
Většina toho, co bylo napsáno na téma emoční inteligence, se zaměřuje na to, co emočně inteligentní lidé dělají a jaké jsou výhody emoční inteligence. Je samozřejmě logické, že pokud chceme rozvíjet svou emoční inteligenci, musíme pochopit, jaké činy dělají někoho emočně inteligentním.
Stejně důležité je však vědět, co nedělat a jakých situací se vyvarovat, abychom byli emočně inteligentní. Zde je tedy 6 věcí, kterým se emočně inteligentní lidé vyhýbají.
NEGATIVNÍ LIDÉ
Lidé s vysokou úrovní emoční inteligence se negativním lidem vyhýbají jako moru. Ano, všichni potřebujeme jednou za čas ventilovat a uvolnit své frustrace. Neustálé zadržování frustrace v sobě může mít negativní dopady na naše duševní i fyzické zdraví.
Je však rozdíl mezi vyjadřováním emocí a neustálým stěžováním si. Lidé, kteří mají dobrou úroveň emoční inteligence, chápou, že negativní lidé vyčerpávají naši energii. Jsou si také vědomi toho, že naše energie je omezená a je třeba ji zaměřit na to, co je pro nás důležité.
Jakmile emočně inteligentní člověk identifikuje energetického upíra, vyhne se mu. A pokud vyhýbání není možné, snaží se omezit čas, který s nimi musí trávit.
POROVNÁVÁNÍ
Emočně inteligentní lidé se vyhýbají srovnávání. Základem emoční inteligence je sebeuvědomění. Čím více si uvědomujeme sami sebe, tím více se dokážeme povznést nad očekávání ostatních lidí vůči nám.
Když si uvědomujeme sami sebe a jsme si jistí sami sebou, jsme schopni lépe usilovat o život, který nás naplňuje a dělá šťastnými. Emoční inteligence nám umožňuje větší příležitost najít život, který nám vyhovuje.
Emočně inteligentní lidé si uvědomují, že pokud jsou šťastní a spokojení tam, kde se v životě nacházejí, nebudou mít potřebu srovnávat se s ostatními.
FIXACE NA MINULÉ NEÚSPĚCHY
Emočně inteligentní lidé chápou, že úspěch přichází s rizikem a schopností vystoupit ze své komfortní zóny. Důležité je, že nedovolí, aby neúspěchy podkopaly jejich sebedůvěru.
„V největší světové studii emoční inteligence State of the Heart jsme zaznamenali výrazný pokles schopnosti lidí uplatňovat optimismus i orientovat se v emocích,“ říká Joshua Freedman, generální ředitel think tanku Six Seconds zabývajícího se emoční inteligencí. „Tato kombinace dovedností umožňuje lidem razit si cestu přes nepřízeň osudu – což znamená, že ti, kteří tak činí, vyniknou.“
Ne všechny projekty skončí úspěchem a neúspěchy se stávají. Lidé se silnou emoční inteligencí si uvědomují, že úspěch na jakékoli úrovni není přímá linie. Emočně inteligentní lidé akceptují, že neúspěchy jsou cenou, kterou musí zaplatit, aby dosáhli svých cílů.
Všichni samozřejmě zažíváme určitá období neúspěchů, když se nám něco nedaří. Ale lidé s vysokou emoční inteligencí se dokáží znovu a znovu zvednout.
PŘEKROČENÉ HRANICE
Emočně inteligentní lidé mají jasně stanovené hranice, které jsou schopni dát ostatním jasně najevo. Lidé s vysokou emoční inteligencí si tyto hranice hlídají a dávají ostatním najevo, když jsou překročeny.
Lidé s vysokou emoční inteligencí si jsou jisti sami sebou a jsou přesvědčeni, že ti, s nimiž udržují zdravé vztahy, budou jejich hranice respektovat. Lidé s emoční inteligencí totiž nebudou tolerovat ty, kteří tyto hranice nerespektují, a odstraní je ze svého života.
Pokud členové rodiny nebo kolegové překročí jejich hranice, omezí s nimi čas, jak jen to bude možné.
PŘÍLIŠ ČASTÉ ŘÍKÁNÍ ANO
Lidé, kteří souhlasí s věcmi, které nechtějí dělat, se často cítí frustrovaní sami ze sebe. Lidé s dobrou úrovní emoční inteligence se však těmto obtížným situacím vyhýbají tím, že se nezavazují k něčemu, co ve skutečnosti dělat nechtějí.
Částečně to vychází ze sebeuvědomění a odhodlání žít v rámci svých hodnot. „Hodnoty utvářejí a řídí jednání, chování a přesvědčení člověka. Když jsou činy a chování v souladu s hodnotami, vše se zdá být v pořádku,“ říká Jennifer Nash, odbornice na vedení a komunikaci a autorka knihy Be Human, Lead Human: How to Connect People and Performance
„Pokud však soulad chybí, lidé se mohou cítit nesví nebo nespokojení.“
NOSTALGIE
Všichni rádi vzpomínáme, zejména na příjemné chvíle a příjemné události, které se nám staly. I když to někdy může být užitečné a navodit nám dobrý pocit, emočně inteligentní lidé myslí dopředu, stanovují si nové cíle a hledají nové způsoby, jak do svého života vnést více radosti a smyslu.
Emočně inteligentní lidé se učí celý život, vždy se těší na dosažení nových výšin a zůstávají zvědaví, co dalšího jim život může nabídnout.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky