Boeing investuje 450 milionů dolarů do vývojáře létajících taxíků Wisk
Společnost Boeing Co investuje dalších 450 milionů dolarů do firmy Wisk Aero, aby podpořila vývoj budoucích létajících taxíků bez pilota, uvedl v pondělí americký letecký gigant.
Kalifornská společnost Wisk, kterou vlastní Boeing (NYSE:BA) a Kitty Hawk – firma vyrábějící letecká vozidla, kterou založil spoluzakladatel společnosti Google (NASDAQ:GOOGL) Larry Page – je jedním z desítek výrobců elektrických letadel s kolmým startem a přistáním (eVTOL), ale liší se tím, že své úsilí zaměřuje na autonomní let.
„Podle našeho názoru je to velká strategická výhoda společnosti Wisk, která se zaměřuje přímo na samostatně létající letadlo a tyto principy začleňuje na všech úrovních návrhu a vývoje,“ řekl agentuře Reuters ředitel pro strategii společnosti Boeing Marc Allen.
Rozhodnutí přeskočit generaci pilotovaných letounů eVTOL vyvíjených nezávislými startupy a některými leteckými skupinami znamená pozdější vstup do provozu, než je cílové datum 2024, které předpokládá většina konkurentů.
Společnost Boeing odmítla uvést datum, kdy by měl být osobní letoun Wisk šesté generace vyroben, ale podle průmyslových zdrojů se předpokládá, že by měl být předložen k certifikaci kolem roku 2028.
Podle společnosti Boeing by se jednalo o první autonomní vozidlo pro přepravu osob, které by bylo certifikováno ve Spojených státech.
Společnost Wisk ve svém prohlášení uvedla, že díky investici 450 milionů dolarů od Boeingu se stane „jednou z nejlépe financovaných“ společností tohoto typu, ale neuvedla žádné další podrobnosti.
Získání finančních prostředků následuje po řadě miliardových fúzí SPAC ze strany konkurentů v rámci trendu, který v poslední době ochladl.
Podle analytiků zůstává klíčovým zdrojem nejistoty kolem tohoto odvětví, mezi jehož debutanty patří kalifornské společnosti Joby a Archer a evropští konkurenti Lilium a Vertical Aerospace.
Společnost Boeing vlastní nezveřejněný většinový podíl ve společnosti Wisk.
Není to jediná letecká společnost, která se spojila se Silicon Valley, aby se podělila o náklady na vývoj a podpořila agilní přístup k inovacím, protože souběžné skoky v oblasti elektrické energie, materiálů a zpracovatelských technologií přiblížily letectví na dosah začínajícím firmám.
„Takové neustálé změny poptávky, které budou doprovázet tato nově vznikající odvětví, skutečně vyžadují širokou spolupráci mezi těmi, kteří v průmyslu spojují různé schopnosti,“ řekl Allen v rozhovoru.
Kromě toho je zadlužený americký letecký gigant považován za selektivně ochotnějšího ke společnému vývoji know-how v oblasti širokých schopností, jako je autonomie a pokročilé výrobní procesy, než k ovládání všech špičkových technologií ve vlastní režii.
Na otázku, zda by mohlo dojít k dalším partnerstvím v rámci hlavních aktivit společnosti Boeing v leteckém průmyslu, Allen odpověděl: „Wisk je jen jeden skvělý příklad. Jsem si jistý, že to nebude příklad jediný.“
Dodal, že investice Boeingu do této společnosti by mohla přinést zlepšení, která by se mohla uplatnit v celém portfoliu Boeingu.
Kalifornská společnost Wisk, kterou vlastní Boeing a Kitty Hawk – firma vyrábějící letecká vozidla, kterou založil spoluzakladatel společnosti Google Larry Page – je jedním z desítek výrobců elektrických letadel s kolmým startem a přistáním , ale liší se tím, že své úsilí zaměřuje na autonomní let.„Podle našeho názoru je to velká strategická výhoda společnosti Wisk, která se zaměřuje přímo na samostatně létající letadlo a tyto principy začleňuje na všech úrovních návrhu a vývoje,“ řekl agentuře Reuters ředitel pro strategii společnosti Boeing Marc Allen.Rozhodnutí přeskočit generaci pilotovaných letounů eVTOL vyvíjených nezávislými startupy a některými leteckými skupinami znamená pozdější vstup do provozu, než je cílové datum 2024, které předpokládá většina konkurentů.Společnost Boeing odmítla uvést datum, kdy by měl být osobní letoun Wisk šesté generace vyroben, ale podle průmyslových zdrojů se předpokládá, že by měl být předložen k certifikaci kolem roku 2028.Podle společnosti Boeing by se jednalo o první autonomní vozidlo pro přepravu osob, které by bylo certifikováno ve Spojených státech.Společnost Wisk ve svém prohlášení uvedla, že díky investici 450 milionů dolarů od Boeingu se stane „jednou z nejlépe financovaných“ společností tohoto typu, ale neuvedla žádné další podrobnosti.Chcete využít této příležitosti?Získání finančních prostředků následuje po řadě miliardových fúzí SPAC ze strany konkurentů v rámci trendu, který v poslední době ochladl.Podle analytiků zůstává klíčovým zdrojem nejistoty kolem tohoto odvětví, mezi jehož debutanty patří kalifornské společnosti Joby a Archer a evropští konkurenti Lilium a Vertical Aerospace.Společnost Boeing vlastní nezveřejněný většinový podíl ve společnosti Wisk.Není to jediná letecká společnost, která se spojila se Silicon Valley, aby se podělila o náklady na vývoj a podpořila agilní přístup k inovacím, protože souběžné skoky v oblasti elektrické energie, materiálů a zpracovatelských technologií přiblížily letectví na dosah začínajícím firmám.„Takové neustálé změny poptávky, které budou doprovázet tato nově vznikající odvětví, skutečně vyžadují širokou spolupráci mezi těmi, kteří v průmyslu spojují různé schopnosti,“ řekl Allen v rozhovoru.Kromě toho je zadlužený americký letecký gigant považován za selektivně ochotnějšího ke společnému vývoji know-how v oblasti širokých schopností, jako je autonomie a pokročilé výrobní procesy, než k ovládání všech špičkových technologií ve vlastní režii.Na otázku, zda by mohlo dojít k dalším partnerstvím v rámci hlavních aktivit společnosti Boeing v leteckém průmyslu, Allen odpověděl: „Wisk je jen jeden skvělý příklad. Jsem si jistý, že to nebude příklad jediný.“Dodal, že investice Boeingu do této společnosti by mohla přinést zlepšení, která by se mohla uplatnit v celém portfoliu Boeingu.
Zářijové týdny roku 2025 přinesly na světových kapitálových trzích nebývalou vlnu optimismu. Investoři se dočkali hned tří mimořádně sledovaných primárních...