Skupině růstových akcií vévodila společnost Alphabet (NASDAQ:GOOG)(NASDAQ:GOOGL) s ročním výnosem 65 %, následovaná společností Apple (NASDAQ:AAPL) s téměř 34% výnosem. Zbytek skupiny – Meta Platforms (NASDAQ:FB), Amazon (NASDAQ:AMZN) a Netflix (NASDAQ:NFLX) – nedosáhl výkonnosti indexu S&P 500, který se za rok vrátil o téměř 27 %. Největší výkonnostní propad zaznamenaly akcie Amazonu, které v roce 2021 stouply jen o 2,4 %.
Investoři by se však měli vždy dívat dopředu, a proto se podívejte, co mohou od akcií FAANG očekávat v roce 2022.
Snadnější srovnatelnost bude přínosem pro společnosti Amazon a Netflix
Rok 2020 byl pro Amazon i Netflix skvělý. Amazon těžil z masivního přesunu k elektronickému obchodování uprostřed nejhorších částí pandemie koronaviru. Stejně tak Netflix zaznamenal příliv předplatitelů, protože více spotřebitelů zůstávalo doma a vyhledávalo zábavu v obývacím pokoji.
V loňském roce však oba tvrdě zasáhla kocovina. Ve druhém a třetím čtvrtletí roku 2021 vzrostly hlavní aktivity společnosti Amazon v oblasti internetového maloobchodu pouze o 13 %, respektive o 3 %. Jeho zisky se oproti úrovni roku 2020 také zmenšily, protože investoval do budování své sítě pro plnění zboží, najímal více pracovníků a více jim platil.
Poté, co se společnosti Netflix podařilo v předchozích dvou čtvrtletích přidat téměř 26 milionů předplatitelů, došlo od třetího čtvrtletí roku 2020 k poklesu. Za prvních devět měsíců roku 2021 přidala méně než 10 milionů předplatitelů.
Přesto by obě společnosti měly v roce 2022 zaznamenat normálnější růst. Amazon tvrdí, že jeho problémy s omezenou kapacitou jsou již z větší části za ním a měl by nadále překonávat růst internetového maloobchodu. Také Netflix by měl v roce 2022 vydat více originálních filmů než v roce 2021, včetně několika velmi očekávaných seriálů, jako je finále seriálu Ozark a čtvrtá série seriálu Stranger Things.
Meta Platforms by mohly být vítězem v oblasti reklamy
Odvětví digitální reklamy zaznamenalo velkou změnu loni v létě, kdy společnost Apple představila nové funkce ochrany soukromí v systému iOS 14. Uživatelé jsou nyní vyzváni k souhlasu se sledováním dat napříč aplikacemi, což může velmi ztížit sledování konverzí z reklam. V důsledku toho aplikace sociálních médií zaznamenaly plošné snížení výdajů na reklamu, protože inzerenti již nemohli zjistit, zda utrácejí rozumně, nebo ne.
Google byl jasným vítězem přesunu výdajů na reklamu. Ve třetím čtvrtletí zaznamenal nejrychlejší růst příjmů z reklamy za více než deset let – 43 %. Jeho hlavní reklamní byznys ve vyhledávání těží ze snadno sledovatelných reklam v jakémkoli webovém prohlížeči bez nutnosti sdílet data mezi více aplikacemi.
Společnost Meta by se však mohla zotavit rychleji než její kolegové v důležitém reklamním kanálu sociálních médií. Vyvíjí nové nástroje a systémy pro měření reklamy a zároveň buduje služby, které by mohly umožnit konverzi reklamy v rámci jejích ohrazených zahrad, jako jsou Facebook Shops.
Zapojení do jejích aplikací je stále silné, Instagram nedávno překročil hranici 2 miliard uživatelů. V porovnání s většinou ostatních platforem sociálních médií nabízí Facebook a Instagram historicky možnost lepšího zacílení a konverze, což si žádá vyšší cenu. Společnost Meta by tak mohla zaznamenat rychlejší růst svého hlavního zdroje příjmů ve srovnání s konkurencí, což by v roce 2022 vedlo k růstu ceny jejích akcií.
Přesto bude pro Alphabet těžší udržet si dynamiku, kterou si vybudoval v druhé polovině roku 2021. Zdá se, že přínosy změn v oblasti ochrany soukromí v mobilních operačních systémech jsou v ceně akcií zapečeny. Přesto zůstává špičkovým kanálem pro digitální reklamu, protože Google, YouTube a různé další reklamní platformy jsou vzájemně propojeny, což umožňuje více možností retargetingu reklamy (přimět uživatele, aby si reklamu prohlédli vícekrát). Google by měl přinejmenším udržet krok s celým odvětvím, což by se však po hvězdném roce 2021 mohlo zdát jako zklamání.
Dokáže Apple překonat hranici 3 bilionů dolarů?
S tržní kapitalizací přesahující 3 biliony dolarů je těžké si představit, že by cena akcií společnosti Apple nadále rostla stejným tempem jako v loňském roce. Přitom by to znamenalo, že do akcií společnosti Apple v příštím roce přiteče další 1 bilion dolarů. I tak má Apple několik velkých pozitiv, díky nimž by jeho akcie mohly zůstat silnou investicí.
Především by mohl v roce 2022 zaznamenat další rekordní rok v prodeji iPhonů díky většímu rozšíření 5G a zmírnění omezení v dodavatelském řetězci. Na iPhone připadá polovina příjmů společnosti Apple, takže rostoucí prodej kusů by měl obrovský dopad na její nejvyšší zisk.
Za druhé, společnost Apple pokračuje v růstu svého podnikání v oblasti služeb, které přináší mnohem vyšší ziskové marže než podnikání v oblasti hardwaru. Růst obchodu se službami je výsledkem větší instalační základny a vyšších příjmů na uživatele, protože se zvyšuje počet předplatných první strany a rostou tržby App Store na uživatele.
Za třetí, Apple možná v roce 2022 představí nový hardware: náhlavní soupravu AR/VR. Nové zařízení sice nemusí hned generovat významné příjmy, ale mohlo by podnítit další zavádění náhlavních souprav a vývoj metaverzálních aplikací. Mohly by to být další hodinky Apple Watch nebo sluchátka AirPods.
A konečně, Apple se stal pro mnoho investorů bezpečným přístavem. Vzhledem k tomu, že dluhopisy nabízejí velmi nízké výnosy, jsou rozvaha a silné peněžní toky společnosti Apple v prostředí nízkých výnosů atraktivní. Nemluvě o tom, že stále nabízí 0,5% dividendový výnos, který se letos pravděpodobně dočká dalšího zvýšení.
Ačkoli Apple v roce 2022 možná opět nezajistí tržní výnosy, pro většinu lidí je stále solidní investiční možností.
Skupině růstových akcií vévodila společnost Alphabet s ročním výnosem 65 %, následovaná společností Apple s téměř 34% výnosem. Zbytek skupiny – Meta Platforms , Amazon a Netflix – nedosáhl výkonnosti indexu S&P 500, který se za rok vrátil o téměř 27 %. Největší výkonnostní propad zaznamenaly akcie Amazonu, které v roce 2021 stouply jen o 2,4 %.Investoři by se však měli vždy dívat dopředu, a proto se podívejte, co mohou od akcií FAANG očekávat v roce 2022.Snadnější srovnatelnost bude přínosem pro společnosti Amazon a NetflixRok 2020 byl pro Amazon i Netflix skvělý. Amazon těžil z masivního přesunu k elektronickému obchodování uprostřed nejhorších částí pandemie koronaviru. Stejně tak Netflix zaznamenal příliv předplatitelů, protože více spotřebitelů zůstávalo doma a vyhledávalo zábavu v obývacím pokoji.V loňském roce však oba tvrdě zasáhla kocovina. Ve druhém a třetím čtvrtletí roku 2021 vzrostly hlavní aktivity společnosti Amazon v oblasti internetového maloobchodu pouze o 13 %, respektive o 3 %. Jeho zisky se oproti úrovni roku 2020 také zmenšily, protože investoval do budování své sítě pro plnění zboží, najímal více pracovníků a více jim platil.Poté, co se společnosti Netflix podařilo v předchozích dvou čtvrtletích přidat téměř 26 milionů předplatitelů, došlo od třetího čtvrtletí roku 2020 k poklesu. Za prvních devět měsíců roku 2021 přidala méně než 10 milionů předplatitelů.Přesto by obě společnosti měly v roce 2022 zaznamenat normálnější růst. Amazon tvrdí, že jeho problémy s omezenou kapacitou jsou již z větší části za ním a měl by nadále překonávat růst internetového maloobchodu. Také Netflix by měl v roce 2022 vydat více originálních filmů než v roce 2021, včetně několika velmi očekávaných seriálů, jako je finále seriálu Ozark a čtvrtá série seriálu Stranger Things.Chcete využít této příležitosti?Meta Platforms by mohly být vítězem v oblasti reklamyOdvětví digitální reklamy zaznamenalo velkou změnu loni v létě, kdy společnost Apple představila nové funkce ochrany soukromí v systému iOS 14. Uživatelé jsou nyní vyzváni k souhlasu se sledováním dat napříč aplikacemi, což může velmi ztížit sledování konverzí z reklam. V důsledku toho aplikace sociálních médií zaznamenaly plošné snížení výdajů na reklamu, protože inzerenti již nemohli zjistit, zda utrácejí rozumně, nebo ne.Google byl jasným vítězem přesunu výdajů na reklamu. Ve třetím čtvrtletí zaznamenal nejrychlejší růst příjmů z reklamy za více než deset let – 43 %. Jeho hlavní reklamní byznys ve vyhledávání těží ze snadno sledovatelných reklam v jakémkoli webovém prohlížeči bez nutnosti sdílet data mezi více aplikacemi.Společnost Meta by se však mohla zotavit rychleji než její kolegové v důležitém reklamním kanálu sociálních médií. Vyvíjí nové nástroje a systémy pro měření reklamy a zároveň buduje služby, které by mohly umožnit konverzi reklamy v rámci jejích ohrazených zahrad, jako jsou Facebook Shops.Zapojení do jejích aplikací je stále silné, Instagram nedávno překročil hranici 2 miliard uživatelů. V porovnání s většinou ostatních platforem sociálních médií nabízí Facebook a Instagram historicky možnost lepšího zacílení a konverze, což si žádá vyšší cenu. Společnost Meta by tak mohla zaznamenat rychlejší růst svého hlavního zdroje příjmů ve srovnání s konkurencí, což by v roce 2022 vedlo k růstu ceny jejích akcií.Přesto bude pro Alphabet těžší udržet si dynamiku, kterou si vybudoval v druhé polovině roku 2021. Zdá se, že přínosy změn v oblasti ochrany soukromí v mobilních operačních systémech jsou v ceně akcií zapečeny. Přesto zůstává špičkovým kanálem pro digitální reklamu, protože Google, YouTube a různé další reklamní platformy jsou vzájemně propojeny, což umožňuje více možností retargetingu reklamy . Google by měl přinejmenším udržet krok s celým odvětvím, což by se však po hvězdném roce 2021 mohlo zdát jako zklamání.Dokáže Apple překonat hranici 3 bilionů dolarů?S tržní kapitalizací přesahující 3 biliony dolarů je těžké si představit, že by cena akcií společnosti Apple nadále rostla stejným tempem jako v loňském roce. Přitom by to znamenalo, že do akcií společnosti Apple v příštím roce přiteče další 1 bilion dolarů. I tak má Apple několik velkých pozitiv, díky nimž by jeho akcie mohly zůstat silnou investicí.Především by mohl v roce 2022 zaznamenat další rekordní rok v prodeji iPhonů díky většímu rozšíření 5G a zmírnění omezení v dodavatelském řetězci. Na iPhone připadá polovina příjmů společnosti Apple, takže rostoucí prodej kusů by měl obrovský dopad na její nejvyšší zisk.Za druhé, společnost Apple pokračuje v růstu svého podnikání v oblasti služeb, které přináší mnohem vyšší ziskové marže než podnikání v oblasti hardwaru. Růst obchodu se službami je výsledkem větší instalační základny a vyšších příjmů na uživatele, protože se zvyšuje počet předplatných první strany a rostou tržby App Store na uživatele.Za třetí, Apple možná v roce 2022 představí nový hardware: náhlavní soupravu AR/VR. Nové zařízení sice nemusí hned generovat významné příjmy, ale mohlo by podnítit další zavádění náhlavních souprav a vývoj metaverzálních aplikací. Mohly by to být další hodinky Apple Watch nebo sluchátka AirPods.A konečně, Apple se stal pro mnoho investorů bezpečným přístavem. Vzhledem k tomu, že dluhopisy nabízejí velmi nízké výnosy, jsou rozvaha a silné peněžní toky společnosti Apple v prostředí nízkých výnosů atraktivní. Nemluvě o tom, že stále nabízí 0,5% dividendový výnos, který se letos pravděpodobně dočká dalšího zvýšení.Ačkoli Apple v roce 2022 možná opět nezajistí tržní výnosy, pro většinu lidí je stále solidní investiční možností.Ing. David JuklAsset ManagerMercurius Pro, o.c.p., a. s.