K tomu však bude zapotřebí více investic a regulačních povolení. Pěstované nebo kultivované maso jsou skutečné živočišné produkty vyrobené v laboratořích a komerčních výrobních zařízeních. V současné době je tento proces nákladný, ale výzkumníci a podnikatelé tvrdí, že časem bude výroba efektivnější a levnější. Pokud spotřebitelé přejdou na pěstované maso, mohlo by to pomoci snížit emise skleníkových plynů ze zemědělství a zmírnit klimatické změny.
„Není to nevyhnutelné,“ řekl Tetrick v rozhovoru. „Může to trvat 300 let nebo 30 let. Je na společnostech, jako je ta naše, aby odvedly skutečnou práci při budování technických kapacit … a přímo komunikovaly se spotřebiteli o tom, co to je a není a jak to může prospět jejich životu.“
Podle údajů z databáze Crunchbase investoři do této oblasti v posledních dvou letech vložili přibližně 2 miliardy dolarů. Příští rok přinese další investice. Společnost Eat Just a další se snaží získat ve Spojených státech schválení regulačních orgánů, tedy Úřadu pro kontrolu potravin a léčiv a Ministerstva zemědělství.
Nick Cooney, řídící partner společnosti LeverVC, která investuje do tohoto odvětví, uvedl, že očekává schválení již v letošním roce.

„V této oblasti existuje několik společností, které budují rozsáhlá pilotní zařízení na výrobu kultivovaných masných výrobků, ale aby bylo možné vyrábět v poměrně významných objemech, bude to vyžadovat velké kapitálové výdaje, hodně oceli, a to prostě bude trvat dlouho,“ řekl.
Společnost Eat Just zaznamenala v posledních dvou letech velké úspěchy. V Singapuru získala v prosinci 2020 první povolení od regulačních orgánů pro své kultivované kuřecí maso Good Meat a od té doby jí bylo schváleno prodávat tam nové druhy kultivovaného kuřecího masa, včetně kuřecích prsou, plátků a drcených kuřecích výrobků.
„Je to skutečné maso,“ řekl Tetrick. „A místo toho, abychom potřebovali miliardy zvířat a veškerou půdu a vodu a všechny deštné pralesy, které je obvykle potřeba vykácet, abychom to mohli udělat, začínáme s buňkou. Buňku můžete získat z biopsie zvířete, z čerstvého kusu masa nebo z buněčné banky. Nyní už zvíře nepotřebujeme. Pak určíme živiny potřebné k výživě této buňky a … vyrobíme ji v nádobě z nerezové oceli, které se říká bioreaktor.“
Společnost Eat Just prodává rostlinné vaječné výrobky z mungo fazolí také v obchodech Whole Foods a Publix v USA a zaměstnává více než 200 lidí.
K dnešnímu dni byly podle jejích slov její výrobky z pěstovaného masa podávány více než 700 lidem v Singapuru – Tetrick doufá, že se toto číslo rychle zvýší, jakmile získá povolení v dalších zemích.

Jakmile bude společnost Eat Just schválena, uvedla, že již položila základy k tomu, aby mohla začít fungovat. Divize Good Meat společnosti loni oznámila navýšení kapitálu o 267 milionů dolarů na vybudování nádob a systémů, které umožní zvýšit výrobu jak v USA, tak v Singapuru, kde v současnosti vyrábí, s cílem zprovoznit toto zařízení v příštích dvou letech. V srpnu také oznámila, že ve spolupráci s Doha Venture Capital a Qatar Free Zones Authority vybuduje zařízení v Kataru, ale k vybudování dostatečně velkých bioreaktorů pro rozšíření bude potřeba mnohem více kapitálu.
Podle neziskové skupiny na podporu výzkumu The Good Food Institute pracuje na výrobcích z kultivovaného masa více než 100 začínajících podniků a své vlastní provozy rozšiřují i větší společnosti.
Koncem roku 2021 koupil globální proteinový gigant JBS společnost BioTech Foods, která investovala 100 milionů dolarů do vstupu na trh s kultivovaným masem a vybudování výzkumného a vývojového centra v Brazílii. Španělská biotechnologická společnost je dalším lídrem v oblasti kultivovaných potravin a zaměřuje se na vývoj biotechnologií pro výrobu kultivovaného masa.
Tento vývoj přichází v době, kdy spotřebitelé projevují zvýšené obavy ze změny klimatu a touhu změnit své stravovací návyky, aby proti ní bojovali. Rostlinné masné výrobky se stávají všudypřítomnějšími, objevují se na jídelních lístcích, jako je KFC, nebo se objevují v uličce s potravinami v obchodě Target. Pěstované maso by mohlo Američanům poskytnout další alternativu a mohlo by koexistovat s výrobky společností jako Beyond Meat a Impossible Foods.
„Svět se nedostane k nulovým čistým emisím, aniž by se zabýval potravinami a půdou,“ řekla Caroline Bushnellová, viceprezidentka pro firemní angažovanost v Good Food Institute.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky




























