Tesla začala prodávat svůj sedan Model S v roce 2012 a dlouhá léta bojovala se skepsí ohledně své vize trhu s elektromobily. Dnes má společnost hodnotu téměř 1 bilion dolarů a elektromobily přinášejí dosud nejsilnější argumenty, že jsou budoucností automobilového průmyslu.
Celosvětový trh s elektromobily na baterie se nyní odhaduje na 64 miliard dolarů, ale analytici společnosti Statista předpovídají, že do konce desetiletí by mohl vzrůst na 212 miliard dolarů. Nedávno vstoupili na burzu začínající výrobci elektromobilů, jako jsou NIO (NYSE:NIO), Rivian Automotive (NASDAQ:RIVN) a Lucid Group (NASDAQ:LCID), a všichni tři jsou dlouhodobě perspektivní. Která z nich však bude pro investory s největší pravděpodobností největším krátkodobým vítězem?
Argumenty pro NIO
NIO je čínský výrobce prémiových elektromobilů. V současné době prodává dva modely SUV – ES8 a ES6 – a sedan EC6. Do konce října dodala celkem 145 703 kusů. Díky tomu má z těchto tří společností nejrozsáhlejší výrobní historii; Rivan a Lucid výrobu teprve rozjíždějí.
Společnost Nio úspěšně zvyšuje svou výrobní produkci navzdory globálním problémům v dodavatelském řetězci v celém odvětví. Jejích 24 439 dodaných vozů ve třetím čtvrtletí roku 2021 představuje historické maximum a 100% meziroční nárůst. V roce 2020 také uvedla na trh nabídku baterií jako služby, která umožňuje zákazníkům zakoupit elektromobil za nižší počáteční cenu a předplatit si možnost získávat upgradovatelné a rychle vyměnitelné baterie.
NIO je pravděpodobně nejosvědčenějším konkurentem v této skupině díky svým stávajícím dodávkám a nabídce vozidel. Působí v Číně, která je dlouhodobě největším trhem pro elektromobily, s 12% podílem v první polovině roku 2021. NIO však čelí větším politickým rizikům než ostatní dva. Čínská vláda opakovaně projevila ochotu zasahovat do domácího technologického sektoru. V roce 2020 také zachránila společnost NIO před bankrotem v počáteční části krize COVID-19, kdy město Hefei investovalo do společnosti 1,4 miliardy dolarů. Investoři by měli mít na paměti, že NIO téměř zavřela své dveře a její vazby na čínský stát z ní činí potenciálně rizikovější akcii.
Když společnost Rivian nedávno vstoupila na burzu, šlo o jedno z největších IPO za poslední dobu, které v prvních dnech obchodování přesáhlo tržní kapitalizaci 150 miliard dolarů. Menšinové podíly v ní drží společnosti Amazon i Ford Motor Company.
Společnost ukončila rok 2021 s celkovým počtem vyrobených vozů o něco vyšším než 1 000. Na trhu s elektromobily útočí na méně prošlapanou cestu, počínaje pick-upy, SUV a dodávkovými vozy, kde je v současnosti menší konkurence než v segmentu osobních automobilů. Uvádí, že má zhruba 71 000 předobjednávek na svůj model nákladního vozu R1T, a společnost Amazon si u Rivianu objednala 100 000 elektrických dodávek (které budou dodány v letech 2022 až 2030), aby podpořila své úsilí o přechod své infrastruktury pro doručování na poslední míli na elektrický pohon.
Nejvýznamnějším rizikem, kterému akcionáři čelí, může být ocenění společnosti a nedostatečná historie. Její tržní kapitalizace činí 58 miliard dolarů, zatímco analytici konsensuálně odhadují tržby na rok 2022 ve výši 3,5 miliardy dolarů. To jí dává poměr forwardové ceny k tržbám o něco vyšší než 16, což je čtyřnásobek současného poměru NIO. Společnost Rivian však sotva začala vyrábět fyzický produkt. Společnost Tesla prošla roky růstu, kdy budovala svou výrobu do dnešní podoby, a je možné, že Rivian projde něčím podobným. Na společnosti Rivian je toho hodně, co se jí může líbit, ale trh již do akcií započítal mnoho očekávaných úspěchů.
Argumenty pro Lucid
Společnost Lucid Group vstoupila na burzu v létě prostřednictvím fúze se společností pro speciální účely (SPAC). Z těchto tří společností se možná nejvíce podobá společnosti Tesla. Před svým příchodem do společnosti Lucid byl generální ředitel Peter Rawlinson vedoucím inženýrem Modelu S. Ve společnosti Lucid se řídil podobnou obchodní strategií, jakou Tesla zvolila v prvních letech svého působení, kdy pronikla na trh s prémiovým sedanem Lucid Air.
Výroba tohoto modelu se teprve rozjíždí, ale již nyní se Lucid Air setkává s velmi pozitivními ohlasy. Podle agentury EPA má dojezd 520 km na jedno nabití, což je vůbec nejdelší dojezd elektromobilu. Je také autem roku 2022 podle časopisu Motor Trend. Tyto typy ocenění svědčí o inženýrských schopnostech společnosti a jistě by mohly pomoci zvýšit prodeje.
Akcie však čelí podobnému problému jako akcie společnosti Rivian, protože se obchodují s obrovskou prémií vzhledem k tomu, jak málo toho zatím dokázaly. Na základě tržní kapitalizace ve výši 62 miliard USD a konsensuálních odhadů tržeb analytiků ve výši 2,0 miliardy USD pro rok 2022 je poměr forwardové ceny k tržbám 31. To z Lucidu dělá nejdražší akcii z této trojice, a přestože má v tuto chvíli možná také nejslibnější technologii, investoři by mohli dlouho čekat, než firma doroste do této valuace. Společnost Lucid začala dodávat svá první vozidla koncem října, takže investoři budou chtít sledovat pokrok společnosti při zvyšování výrobní kapacity.
Elon Musk kdysi řekl, že „…skutečným problémem a zároveň největším potenciálem je sestrojení stroje, který stroj vyrobí.“ Společnosti Lucid a Rivian jsou obě v plenkách a návratnost jejich investic by mohla spočívat v ospravedlnění jejich ocenění úspěšným vybudováním zařízení a systémů, které vyrábějí jejich vozidla.
Vítězem se stává…
Kdybych si mezi těmito akciemi vybíral pro desetiletou investici, přiklonil bych se k Rivian nebo Lucid kvůli potenciálním politickým rizikům pro čínské společnosti, jako je NIO. Obě tyto akcie jsou však tak draze oceněné, že by v roce 2022 mohly dosáhnout horšího výkonu než trh, protože investoři nyní široce odprodávají právě tyto typy drahých, spekulativních akcií.
Proto se domnívám, že NIO má z těchto tří společností v roce 2022 nejlepší předpoklady. Její forwardový poměr P/S je těsně pod 4, což je stále prémie oproti starším automobilovým akciím, ale zdá se, že je z této skupiny nejpřiměřenější. Má také zavedenější výrobní historii, když v posledním čtvrtletí vyrobila více než 24 tis. vozů.
Jsou tyto nastupující společnosti vyrábějící elektromobily stejně osvědčené jako starší automobilky? Ne, ale odvětví elektromobilů se jako celek stále vyvíjí a společnosti jako NIO se mu věnují, zatímco starší automobilky se stále snaží najít rovnováhu mezi spalovacími motory a technologií elektromobilů. Zdá se, že NIO v tuto chvíli „zaškrtává“ lépe než alternativy, a proto je zde vítězem.
Tesla začala prodávat svůj sedan Model S v roce 2012 a dlouhá léta bojovala se skepsí ohledně své vize trhu s elektromobily. Dnes má společnost hodnotu téměř 1 bilion dolarů a elektromobily přinášejí dosud nejsilnější argumenty, že jsou budoucností automobilového průmyslu.Celosvětový trh s elektromobily na baterie se nyní odhaduje na 64 miliard dolarů, ale analytici společnosti Statista předpovídají, že do konce desetiletí by mohl vzrůst na 212 miliard dolarů. Nedávno vstoupili na burzu začínající výrobci elektromobilů, jako jsou NIO , Rivian Automotive a Lucid Group , a všichni tři jsou dlouhodobě perspektivní. Která z nich však bude pro investory s největší pravděpodobností největším krátkodobým vítězem?Argumenty pro NIONIO je čínský výrobce prémiových elektromobilů. V současné době prodává dva modely SUV – ES8 a ES6 – a sedan EC6. Do konce října dodala celkem 145 703 kusů. Díky tomu má z těchto tří společností nejrozsáhlejší výrobní historii; Rivan a Lucid výrobu teprve rozjíždějí.Společnost Nio úspěšně zvyšuje svou výrobní produkci navzdory globálním problémům v dodavatelském řetězci v celém odvětví. Jejích 24 439 dodaných vozů ve třetím čtvrtletí roku 2021 představuje historické maximum a 100% meziroční nárůst. V roce 2020 také uvedla na trh nabídku baterií jako služby, která umožňuje zákazníkům zakoupit elektromobil za nižší počáteční cenu a předplatit si možnost získávat upgradovatelné a rychle vyměnitelné baterie.NIO je pravděpodobně nejosvědčenějším konkurentem v této skupině díky svým stávajícím dodávkám a nabídce vozidel. Působí v Číně, která je dlouhodobě největším trhem pro elektromobily, s 12% podílem v první polovině roku 2021. NIO však čelí větším politickým rizikům než ostatní dva. Čínská vláda opakovaně projevila ochotu zasahovat do domácího technologického sektoru. V roce 2020 také zachránila společnost NIO před bankrotem v počáteční části krize COVID-19, kdy město Hefei investovalo do společnosti 1,4 miliardy dolarů. Investoři by měli mít na paměti, že NIO téměř zavřela své dveře a její vazby na čínský stát z ní činí potenciálně rizikovější akcii.Chcete využít této příležitosti?Argumenty pro společnost RivianKdyž společnost Rivian nedávno vstoupila na burzu, šlo o jedno z největších IPO za poslední dobu, které v prvních dnech obchodování přesáhlo tržní kapitalizaci 150 miliard dolarů. Menšinové podíly v ní drží společnosti Amazon i Ford Motor Company.Společnost ukončila rok 2021 s celkovým počtem vyrobených vozů o něco vyšším než 1 000. Na trhu s elektromobily útočí na méně prošlapanou cestu, počínaje pick-upy, SUV a dodávkovými vozy, kde je v současnosti menší konkurence než v segmentu osobních automobilů. Uvádí, že má zhruba 71 000 předobjednávek na svůj model nákladního vozu R1T, a společnost Amazon si u Rivianu objednala 100 000 elektrických dodávek , aby podpořila své úsilí o přechod své infrastruktury pro doručování na poslední míli na elektrický pohon.Nejvýznamnějším rizikem, kterému akcionáři čelí, může být ocenění společnosti a nedostatečná historie. Její tržní kapitalizace činí 58 miliard dolarů, zatímco analytici konsensuálně odhadují tržby na rok 2022 ve výši 3,5 miliardy dolarů. To jí dává poměr forwardové ceny k tržbám o něco vyšší než 16, což je čtyřnásobek současného poměru NIO. Společnost Rivian však sotva začala vyrábět fyzický produkt. Společnost Tesla prošla roky růstu, kdy budovala svou výrobu do dnešní podoby, a je možné, že Rivian projde něčím podobným. Na společnosti Rivian je toho hodně, co se jí může líbit, ale trh již do akcií započítal mnoho očekávaných úspěchů.Argumenty pro LucidSpolečnost Lucid Group vstoupila na burzu v létě prostřednictvím fúze se společností pro speciální účely . Z těchto tří společností se možná nejvíce podobá společnosti Tesla. Před svým příchodem do společnosti Lucid byl generální ředitel Peter Rawlinson vedoucím inženýrem Modelu S. Ve společnosti Lucid se řídil podobnou obchodní strategií, jakou Tesla zvolila v prvních letech svého působení, kdy pronikla na trh s prémiovým sedanem Lucid Air.Výroba tohoto modelu se teprve rozjíždí, ale již nyní se Lucid Air setkává s velmi pozitivními ohlasy. Podle agentury EPA má dojezd 520 km na jedno nabití, což je vůbec nejdelší dojezd elektromobilu. Je také autem roku 2022 podle časopisu Motor Trend. Tyto typy ocenění svědčí o inženýrských schopnostech společnosti a jistě by mohly pomoci zvýšit prodeje.Akcie však čelí podobnému problému jako akcie společnosti Rivian, protože se obchodují s obrovskou prémií vzhledem k tomu, jak málo toho zatím dokázaly. Na základě tržní kapitalizace ve výši 62 miliard USD a konsensuálních odhadů tržeb analytiků ve výši 2,0 miliardy USD pro rok 2022 je poměr forwardové ceny k tržbám 31. To z Lucidu dělá nejdražší akcii z této trojice, a přestože má v tuto chvíli možná také nejslibnější technologii, investoři by mohli dlouho čekat, než firma doroste do této valuace. Společnost Lucid začala dodávat svá první vozidla koncem října, takže investoři budou chtít sledovat pokrok společnosti při zvyšování výrobní kapacity.Elon Musk kdysi řekl, že „…skutečným problémem a zároveň největším potenciálem je sestrojení stroje, který stroj vyrobí.“ Společnosti Lucid a Rivian jsou obě v plenkách a návratnost jejich investic by mohla spočívat v ospravedlnění jejich ocenění úspěšným vybudováním zařízení a systémů, které vyrábějí jejich vozidla.Vítězem se stává…Kdybych si mezi těmito akciemi vybíral pro desetiletou investici, přiklonil bych se k Rivian nebo Lucid kvůli potenciálním politickým rizikům pro čínské společnosti, jako je NIO. Obě tyto akcie jsou však tak draze oceněné, že by v roce 2022 mohly dosáhnout horšího výkonu než trh, protože investoři nyní široce odprodávají právě tyto typy drahých, spekulativních akcií.Proto se domnívám, že NIO má z těchto tří společností v roce 2022 nejlepší předpoklady. Její forwardový poměr P/S je těsně pod 4, což je stále prémie oproti starším automobilovým akciím, ale zdá se, že je z této skupiny nejpřiměřenější. Má také zavedenější výrobní historii, když v posledním čtvrtletí vyrobila více než 24 tis. vozů.Jsou tyto nastupující společnosti vyrábějící elektromobily stejně osvědčené jako starší automobilky? Ne, ale odvětví elektromobilů se jako celek stále vyvíjí a společnosti jako NIO se mu věnují, zatímco starší automobilky se stále snaží najít rovnováhu mezi spalovacími motory a technologií elektromobilů. Zdá se, že NIO v tuto chvíli „zaškrtává“ lépe než alternativy, a proto je zde vítězem.
Akcie společnosti Core Scientific zaznamenaly v posledních dnech výrazný nárůst poté, co investiční společnost Roth Capital Partners zvýšila jejich hodnocení...