Stellantis se po skvělém startu musí vypořádat s Teslou a Čínou
Pokud je dohánění Tesly (NASDAQ:TSLA) tím, o co všem v automobilovém průmyslu jde, pak má Stellantis, společnost vzniklá spojením koncernů Fiat Chrysler a Peugeot (OTC:PUGOY), za sebou dobrý start - její akcie v prvním roce svého působení výrazně překonaly svého amerického konkurenta.
Náprava podnikání v Číně a nadbytečné kapacity v Evropě jsou jen dvě oblasti, v nichž chce Stellantis podle analytiků dosáhnout pokroku, až šéf Carlos Tavares 1. března představí svůj podrobný obchodní plán.
Koneckonců, přestože jeho akcie od svého debutu 18. ledna 2021 vzrostly o více než 60 % – ve srovnání s 27% nárůstem akcií Tesly – tržní hodnota Stellantisu ve výši 59 miliard eur (67 miliard USD) je stále jen 6 % hodnoty jeho amerického konkurenta.
Silný první rok je však dobrou předzvěstí – analytici Jefferies tvrdí, že Tavares prokázal vizi a ambice díky „trvalému proudu strategických iniciativ“.
Od té doby, co se Stellantis stal čtvrtým výrobcem automobilů na světě podle objemu výroby, naplánoval Tavares strategii elektrifikace v hodnotě 30 miliard eur a uzavřel aliance s Amazonem (NASDAQ:AMZN) a společností Foxconn, která montuje iPhony, aby urychlil vývoj softwaru a polovodičů pro budoucí propojená vozidla.
Vypracoval také plány na výstavbu pěti továren na baterie a uzavřel dohody s odbory, aby mohl nadále zefektivňovat své evropské provozy, čímž se vyhnul možným pracovním konfliktům a zvýšil provozní ziskovou marži společnosti na přibližně 10 %.
S výjimkou bývalého výrobce dílů Faurecia, který byl pod kontrolou Peugeotu, se počet zaměstnanců Stellantisu v uplynulém roce téměř nezměnil a činil přibližně 300 000 osob, čímž byl dodržen Tavaresův slib, že po fúzi nebude rušit pracovní místa ani zavírat závody.
To vše navzdory krizi v oblasti polovodičů a dodavatelského řetězce, která v loňském roce stála světové výrobce automobilů miliony ztracených vozidel a jejíž rychlé zmírnění se neočekává.
Marco Santino, partner poradenské společnosti Oliver Wyman, řekl, že Tavares dostál své pověsti praktického muže, který se vyhýbá „svalnatému“ přístupu k odborům, a že obrysy jeho strategie jsou již hotové.
„Cesta již byla vytyčena, je třeba ji upevnit,“ řekl. „Od jeho obchodního plánu neočekávám ohňostroj“.
VÝZVY
Mnozí však tvrdí, že je zapotřebí odvážnějších kroků.
Například analytici Jefferies tvrdí, že 14 značek Stellantisu – včetně Jeepu, Ramu, Citroenu, Opelu a Maserati – se pohybuje „na tenké hranici mezi diferenciací a vnitřní konkurencí“.
A to v době, kdy Tesla s jedinou značkou a vysoce cílenou strategií vede přechod odvětví na elektrickou a softwarovou budoucnost.
Tavares uvedl, že každý aspekt skupiny je pod drobnohledem, včetně jejích značek, z nichž některé by podle analytiků mohly být zrušeny, aby se ušetřily peníze.
„Zatím je máme všechny rádi a nemůžete zabít to, co máte rádi,“ řekl 63letý ředitel loni. „Když je milujete, dáte jim šanci,“ dodal s tím, že každá značka dostane 10 let na to, aby prokázala svou ziskovost.
V době, kdy skupina vstupuje do druhého roku své existence, je dalším dlouhodobým úkolem oživení jejího postavení v Číně, největším automobilovém trhu na světě, kde Fiat Chrysler a PSA, vlastník značky Peugeot, měly téměř zanedbatelné tržní podíly.
„V jádru nyní jednáme a měníme velmi mnoho věcí,“ řekl Tavares o svých plánech v Číně, aniž by uvedl podrobnosti.
Analytici Jefferies uvedli, že společnost by se zde mohla snažit využít své silné značky Jeep a Maserati. Mohla by také zvážit využití Číny jako exportní základny do zbytku Asie nebo prohloubit své vazby s Foxconnem nad rámec jejich současného společného podniku, uvedli.
„Naštěstí pro Tavarese má čas,“ řekl Santino z Oliver Wyman. „Investoři se v tuto chvíli soustředí na obrat v Evropě. A to se mu daří.“
Ale to je jen první kolo.Náprava podnikání v Číně a nadbytečné kapacity v Evropě jsou jen dvě oblasti, v nichž chce Stellantis podle analytiků dosáhnout pokroku, až šéf Carlos Tavares 1. března představí svůj podrobný obchodní plán.Koneckonců, přestože jeho akcie od svého debutu 18. ledna 2021 vzrostly o více než 60 % – ve srovnání s 27% nárůstem akcií Tesly – tržní hodnota Stellantisu ve výši 59 miliard eur je stále jen 6 % hodnoty jeho amerického konkurenta.Silný první rok je však dobrou předzvěstí – analytici Jefferies tvrdí, že Tavares prokázal vizi a ambice díky „trvalému proudu strategických iniciativ“.Od té doby, co se Stellantis stal čtvrtým výrobcem automobilů na světě podle objemu výroby, naplánoval Tavares strategii elektrifikace v hodnotě 30 miliard eur a uzavřel aliance s Amazonem a společností Foxconn, která montuje iPhony, aby urychlil vývoj softwaru a polovodičů pro budoucí propojená vozidla.Vypracoval také plány na výstavbu pěti továren na baterie a uzavřel dohody s odbory, aby mohl nadále zefektivňovat své evropské provozy, čímž se vyhnul možným pracovním konfliktům a zvýšil provozní ziskovou marži společnosti na přibližně 10 %.Chcete využít této příležitosti?S výjimkou bývalého výrobce dílů Faurecia, který byl pod kontrolou Peugeotu, se počet zaměstnanců Stellantisu v uplynulém roce téměř nezměnil a činil přibližně 300 000 osob, čímž byl dodržen Tavaresův slib, že po fúzi nebude rušit pracovní místa ani zavírat závody.To vše navzdory krizi v oblasti polovodičů a dodavatelského řetězce, která v loňském roce stála světové výrobce automobilů miliony ztracených vozidel a jejíž rychlé zmírnění se neočekává.Marco Santino, partner poradenské společnosti Oliver Wyman, řekl, že Tavares dostál své pověsti praktického muže, který se vyhýbá „svalnatému“ přístupu k odborům, a že obrysy jeho strategie jsou již hotové.„Cesta již byla vytyčena, je třeba ji upevnit,“ řekl. „Od jeho obchodního plánu neočekávám ohňostroj“.VÝZVYMnozí však tvrdí, že je zapotřebí odvážnějších kroků.Například analytici Jefferies tvrdí, že 14 značek Stellantisu – včetně Jeepu, Ramu, Citroenu, Opelu a Maserati – se pohybuje „na tenké hranici mezi diferenciací a vnitřní konkurencí“.A to v době, kdy Tesla s jedinou značkou a vysoce cílenou strategií vede přechod odvětví na elektrickou a softwarovou budoucnost.Tavares uvedl, že každý aspekt skupiny je pod drobnohledem, včetně jejích značek, z nichž některé by podle analytiků mohly být zrušeny, aby se ušetřily peníze.„Zatím je máme všechny rádi a nemůžete zabít to, co máte rádi,“ řekl 63letý ředitel loni. „Když je milujete, dáte jim šanci,“ dodal s tím, že každá značka dostane 10 let na to, aby prokázala svou ziskovost.V době, kdy skupina vstupuje do druhého roku své existence, je dalším dlouhodobým úkolem oživení jejího postavení v Číně, největším automobilovém trhu na světě, kde Fiat Chrysler a PSA, vlastník značky Peugeot, měly téměř zanedbatelné tržní podíly.„V jádru nyní jednáme a měníme velmi mnoho věcí,“ řekl Tavares o svých plánech v Číně, aniž by uvedl podrobnosti.Analytici Jefferies uvedli, že společnost by se zde mohla snažit využít své silné značky Jeep a Maserati. Mohla by také zvážit využití Číny jako exportní základny do zbytku Asie nebo prohloubit své vazby s Foxconnem nad rámec jejich současného společného podniku, uvedli.„Naštěstí pro Tavarese má čas,“ řekl Santino z Oliver Wyman. „Investoři se v tuto chvíli soustředí na obrat v Evropě. A to se mu daří.“