První komerční aplikace P-Volt, bateriového elektrického systému vyvinutého společností Rolls-Royce, bude mít výkon asi 600 kilowatthodin, což umožní let šesti až osmi lidí až na vzdálenost 80 námořních mil, řekl Rob Watson, prezident elektrické divize společnosti, v pondělním rozhovoru v Singapuru. Tento dolet se bude neustále zlepšovat díky lepší technologii baterií a nakonec může být v roce 2030 schopen uletět až 400 kilometrů, uvedl londýnský Watson, který se tento týden účastní bienální letecké přehlídky v Singapuru.
„Jsme si touto technologií jisti. Nyní ji musíme rozšířit, aby měla významný ekonomický vliv,“ řekl Watson, který byl letos povýšen do výkonné funkce. „Myslím, že právě v tomto směru se městská a regionální letecká mobilita, letadla s 8-18 sedadly, stanou v příštích třech až pěti letech reálnou možností.“
Řada společností po celém světě, od začínajících podniků až po zavedené letecké giganty, stejně jako někteří výrobci automobilů, se nachází v různých fázích vývoje letadel poháněných alternativním zdrojem energie, protože v průmyslu sílí tlak na snižování emisí. Mezi možnosti, na kterých se pracuje, patří udržitelné letecké palivo neboli SAF, vodík, plně elektrický a hybridní elektrický pohon.

Elektrický pohonný systém společnosti Rolls-Royce lze použít jak pro elektrický vertikální vzlet a přistání, tak pro takzvané eVTOLy nebo příměstská letadla. Jeden z jeho zákazníků, společnost Vertical Aerospace Group Ltd., již získal objednávky od společností American Airlines Group Inc., Virgin Atlantic Airways Ltd. a pronajímatele letadel Avolon Holdings Ltd. a tvrdí, že jeho VA-X4, letadlo pro čtyři cestující s nulovými emisemi, může letět rychlostí až 200 mil za hodinu na vzdálenost více než 100 mil.
Watson však neočekává, že by se úzcetrupá letadla, nejoblíbenější modely Airbusu a Boeingu, stala plně elektrickými.
„Pokud chcete létat se stovkami lidí a na vzdálenost tisíců mil, což je trh s jednoprostorovými letadly, baterie to nikdy nedokáže, protože budete prostě omezeni hustotou energie baterie a její hmotností,“ řekl Watson. „Pokud se chcete na těchto platformách dostat na čistou nulu, dosáhnete toho hlavně pomocí SAF a pak pomocí vodíku.“
Společnost Rolls-Royce v současné době jedná s dodavateli bateriových článků, protože se blíží rozhodující fázi certifikace, řekl Watson. Zatímco Rolls-Royce bude navrhovat a montovat balíčky, nebude vyrábět bateriové články, řekl.
„Rozhodnutí o výběru dodavatelů musíme učinit v příštím roce, roce a půl,“ řekl Watson. „O našich strategických dodavatelích rozhodujeme letos.“
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky