Skládá se z difuzního indexu, který shrnuje, zda podmínky na trhu z pohledu nákupních manažerů rostou, zůstávají stejné nebo se snižují. Účelem indexu PMI je poskytovat informace o současných a budoucích obchodních podmínkách osobám s rozhodovací pravomocí ve firmách, analytikům a investorům.
Jak index nákupních manažerů funguje
Index PMI sestavuje a měsíčně zveřejňuje Institut pro řízení dodávek (ISM). Index PMI vychází z měsíčního průzkumu zasílaného vedoucím pracovníkům více než 400 společností v 19 základních odvětvích, která jsou vážena podle jejich podílu na HDP USA. PMI vychází z pěti hlavních oblastí průzkumu: nové zakázky, stav zásob, výroba, dodávky od dodavatelů a zaměstnanost. ISM váží každou z těchto oblastí průzkumu stejnou měrou. Průzkumy obsahují otázky týkající se podnikatelských podmínek a případných změn, ať už se jedná o zlepšení, žádné změny, nebo zhoršení.
Hlavní index PMI je číslo od 0 do 100. Index PMI vyšší než 50 představuje expanzi ve srovnání s předchozím měsícem. Hodnota PMI pod 50 představuje pokles a hodnota 50 znamená, že nedošlo k žádné změně. Čím dále od hodnoty 50, tím větší je úroveň změny.
Jak PMI ovlivňuje ekonomická rozhodnutí
Zdroj: unsplash.com
Index PMI a příslušné údaje, které ISM měsíčně zpracovává na základě svých průzkumů, jsou důležitými nástroji pro rozhodování manažerů v různých funkcích. Například výrobce automobilů rozhoduje o výrobě na základě nových objednávek, které očekává od zákazníků v budoucích měsících. Tyto nové zakázky určují rozhodnutí managementu o nákupu desítek dílů a surovin, jako je ocel a plast. Stávající stavy zásob také určují množství výroby, které výrobce potřebuje dokončit, aby splnil nové objednávky a udržel určité zásoby na skladě na konci měsíce.
Na základě indexu PMI se rozhodují také dodavatelé. Dodavatel dílů pro výrobce se řídí indexem PMI, aby odhadl výši budoucí poptávky po svých výrobcích. Dodavatel chce také vědět, kolik zásob mají jeho zákazníci na skladě, což také ovlivňuje množství výroby, které musí jeho zákazníci vytvořit. Informace PMI o nabídce a poptávce ovlivňují ceny, které mohou dodavatelé účtovat. Pokud například rostou nové objednávky výrobce, může zvýšit ceny pro zákazníky a akceptovat zvýšení cen od svých dodavatelů. Na druhou stranu, pokud nové zakázky klesají, může být výrobce nucen snížit své ceny a požadovat nižší náklady na nakupované díly. Podnik může využít PMI jako pomůcku při plánování ročního rozpočtu, řízení počtu zaměstnanců a předvídání peněžních toků.
Index PMI mohou ve svůj prospěch využít i investoři, protože je předstihovým ukazatelem ekonomických podmínek. Směr vývoje indexu PMI obvykle předchází změnám ve vývoji hlavních odhadů ekonomické aktivity a produkce, jako je HDP, průmyslová výroba a zaměstnanost. Věnování pozornosti hodnotám a pohybům indexu PMI může přinést výhodné předvídání vývoje trendů v celé ekonomice.
Skládá se z difuzního indexu, který shrnuje, zda podmínky na trhu z pohledu nákupních manažerů rostou, zůstávají stejné nebo se snižují. Účelem indexu PMI je poskytovat informace o současných a budoucích obchodních podmínkách osobám s rozhodovací pravomocí ve firmách, analytikům a investorům.Index PMI sestavuje a měsíčně zveřejňuje Institut pro řízení dodávek . Index PMI vychází z měsíčního průzkumu zasílaného vedoucím pracovníkům více než 400 společností v 19 základních odvětvích, která jsou vážena podle jejich podílu na HDP USA. PMI vychází z pěti hlavních oblastí průzkumu: nové zakázky, stav zásob, výroba, dodávky od dodavatelů a zaměstnanost. ISM váží každou z těchto oblastí průzkumu stejnou měrou. Průzkumy obsahují otázky týkající se podnikatelských podmínek a případných změn, ať už se jedná o zlepšení, žádné změny, nebo zhoršení.Hlavní index PMI je číslo od 0 do 100. Index PMI vyšší než 50 představuje expanzi ve srovnání s předchozím měsícem. Hodnota PMI pod 50 představuje pokles a hodnota 50 znamená, že nedošlo k žádné změně. Čím dále od hodnoty 50, tím větší je úroveň změny.Zdroj: unsplash.comIndex PMI a příslušné údaje, které ISM měsíčně zpracovává na základě svých průzkumů, jsou důležitými nástroji pro rozhodování manažerů v různých funkcích. Například výrobce automobilů rozhoduje o výrobě na základě nových objednávek, které očekává od zákazníků v budoucích měsících. Tyto nové zakázky určují rozhodnutí managementu o nákupu desítek dílů a surovin, jako je ocel a plast. Stávající stavy zásob také určují množství výroby, které výrobce potřebuje dokončit, aby splnil nové objednávky a udržel určité zásoby na skladě na konci měsíce.Na základě indexu PMI se rozhodují také dodavatelé. Dodavatel dílů pro výrobce se řídí indexem PMI, aby odhadl výši budoucí poptávky po svých výrobcích. Dodavatel chce také vědět, kolik zásob mají jeho zákazníci na skladě, což také ovlivňuje množství výroby, které musí jeho zákazníci vytvořit. Informace PMI o nabídce a poptávce ovlivňují ceny, které mohou dodavatelé účtovat. Pokud například rostou nové objednávky výrobce, může zvýšit ceny pro zákazníky a akceptovat zvýšení cen od svých dodavatelů. Na druhou stranu, pokud nové zakázky klesají, může být výrobce nucen snížit své ceny a požadovat nižší náklady na nakupované díly. Podnik může využít PMI jako pomůcku při plánování ročního rozpočtu, řízení počtu zaměstnanců a předvídání peněžních toků.Chcete využít této příležitosti?Zdroj: UnsplashIndex PMI mohou ve svůj prospěch využít i investoři, protože je předstihovým ukazatelem ekonomických podmínek. Směr vývoje indexu PMI obvykle předchází změnám ve vývoji hlavních odhadů ekonomické aktivity a produkce, jako je HDP, průmyslová výroba a zaměstnanost. Věnování pozornosti hodnotám a pohybům indexu PMI může přinést výhodné předvídání vývoje trendů v celé ekonomice.