Společnost Costco Wholesale (NASDAQ:COST) je předním řetězcem klubových členských obchodů. Společnost je známá svým jedinečným obchodním modelem, kdy prodává velké množství zboží ve velkém s nízkými ziskovými maržemi. Naopak velkou část svých peněz vydělává díky svému ročnímu členskému programu, kdy lidé platí za to, že mohou nakupovat v Costco. Tento model je pro akcie COST vítězný a za posledních pět let vzrostly o 237 %.
Zdroj: Shutterstock
Začínají se však objevovat skeptici. Jen od začátku Covid-19 se cena akcií COST vyšplhala z 300 dolarů za akcii na dnešních 560 dolarů. Někteří analytici to považují za příliš daleko a příliš rychle. Jistě v určitém okamžiku dojde ke zpomalení tempa, až se prodeje vyvolané pandemií odvalí a situace se vrátí více k normálu.
To je logická a rozumná teorie. V praxi však existuje jen málo skutečných důkazů, že by se to projevilo. Společnost Costco i nyní, dva roky po vypuknutí pandemie, vykazuje ohromující dvouciferný růst tržeb. K předpovídanému zpomalení otevírání prostě nedošlo.
Loajální zaměstnanci jsou cennější než kdy jindy Není žádným tajemstvím, že Costco má v rámci maloobchodního sektoru dobře vyškolenou a dobře placenou pracovní sílu. Minimální mzda v Costcu činí 17 dolarů na hodinu a právě loni na podzim ji opět zvýšilo. To je minimální mzda, nikoli průměrná nebo mediánová. Průměrná mzda, alespoň v roce 2021, se podle generálního ředitele společnosti blížila 24 dolarům za hodinu.
Costco má také řadu jedinečných výhod, které jsou v maloobchodě neobvyklé. Například za nedělní směny vyplácí hodinovým pracovníkům čas a půl. To znamená, že pokud zaměstnanec Costca běžně vydělává 20 dolarů na hodinu, za nedělní směny by si vydělal 30 dolarů na hodinu. Costco také umožňuje všem svým zaměstnancům, i těm na částečný úvazek, přístup ke zdravotním výhodám.
Tím to ale nekončí. Zaměstnanci mají zdarma členství v Costco, slevy na služby Costco, funkce, jako je program pojištění automobilů Costco s bezplatnou silniční asistencí atd. Zkombinujte všechny tyto výhody s minimální mzdou 17 dolarů na hodinu a zaměstnanci si v Costco mohou vydělat skutečné peníze na rozdíl od toho, co mohou najít u většiny ostatních prodejců. Když se tyto faktory sečtou, Costco je jedním z mála maloobchodních prodejců, kteří se pravidelně rok co rok dostávají na seznam 100 nejlepších míst pro práci, který sestavuje společnost Glassdoor.
V normální ekonomice se možná tato spokojená pracovní síla, se kterou se dobře zachází, nezdá jako velký problém. V dnešní době, kdy je nedostatek pracovních sil a rychle se stupňující mzdová spirála, však musí mnoho maloobchodníků kvůli nedostatku zaměstnanců zkracovat pracovní dobu nebo jinak omezovat. Společnost Costco se však díky dlouhodobé hře a udržování spokojených zaměstnanců dostala do lepší pozice pro zvládnutí současného inflačního prostředí.
Costco je lídrem v oblasti nízkých cen
Další velkou výhodou společnosti Costco je to, že zákazníci vědí, že si nehraje s cenami svých výrobků. Společnost Costco má dobře známou politiku účtování určité nízké hrubé ziskové marže, například 15 %, na zboží, které prodává.
Nesnaží se tak lidi okrádat o peníze tím, že by některé zboží prodávalo za nízké ceny a jiné s vysokými přirážkami. To je rozhodný odklon od obvyklého modelu obchodů s potravinami, který je postaven na tom, že některé zboží zlevňuje a na jiných impulzivních nákupech vydělává velké částky. Costco má tu důvěru, že prodává věci za férové ceny a nikdy nehodlá zákazníka oškubat.
To je užitečné v každé ekonomické situaci. Je to však obzvláště důležité nyní, kdy inflace prochází uličkami s potravinami. Ceny masa, mléčných výrobků, obilí a zeleniny a dalších produktů za posledních 12 měsíců prudce vzrostly. Od začátku ukrajinské války prudce vzrostla zejména cena pšenice, což vedlo k dalšímu zatížení potravinového řetězce, a tedy i cen v obchodech s potravinami.
Vzhledem k tomu, že ceny základních potravin za poslední rok prudce vzrostly o 20 %, 30 % a někdy i více, začínají být spotřebitelé rozčilení a znepokojení. Je těžké určit, kdo za to může. Jsou to monopoly, jako je masný průmysl, které zvyšují ceny, jak tvrdí Bidenova administrativa? Zvyšují výrobci balených potravin ceny příliš rychle, aby si namastili peněženky? A zvyšují přirážky i obchody s potravinami?
Vzhledem k této skepsi je transparentní a důvěryhodný postoj společnosti Costco k cenám výrobků cennější než kdy jindy. Zákazník ví, že při nákupu v Costco dostane férovou nabídku. Ceny mohou i v Costcu prudce stoupat, ale není to způsobeno chamtivostí korporací ze strany provozoven Costco.
Zdroj: Unsplash
Verdikt o akciích COST
V době před pandemií bylo občas vidět, jak si analytici z Costca utahují. Kdyby jen trochu více zvýšili ceny, mohli by opravdu zvýšit zisky. Nebo co kdyby nabídli balíčky odměn, které by více odpovídaly obdobným obchodům s potravinami, místo aby svým zaměstnancům vypláceli tolik peněz? Zhruba v roce 2018 bylo snadné představit si štíhlejší a efektivnější Costco.
Přístup společnosti Costco, pokud jde o to, aby udělala něco navíc pro zaměstnance i zákazníky, však nyní přináší ovoce. Costco je vzácný maloobchodní řetězec, kterého si hluboce váží jak jeho zaměstnanci, tak zákazníci. V tak nestabilní době, jako je ta současná, má tato důvěra větší cenu, než si většina investorů možná uvědomuje.
Zdroj: Unsplash
Jistě, akcie COST jsou podle tradičních měřítek ocenění drahé. Pokud čekáte na výhodnou koupi, není, co se týče společnosti Costco, ten správný čas.
Nicméně značka společnosti a její pozice na trhu je silnější než kdykoli předtím, jak dokazují údaje o jejích prodejích za poslední dva roky. A ve světě, který se stále více potýká s inflací, nedostatkem pracovních sil a problémy v dodavatelském řetězci, je Costco solidní defenzivní hrou, která může vydržet jakékoli geopolitické problémy.
Společnost Costco Wholesale je předním řetězcem klubových členských obchodů. Společnost je známá svým jedinečným obchodním modelem, kdy prodává velké množství zboží ve velkém s nízkými ziskovými maržemi. Naopak velkou část svých peněz vydělává díky svému ročnímu členskému programu, kdy lidé platí za to, že mohou nakupovat v Costco. Tento model je pro akcie COST vítězný a za posledních pět let vzrostly o 237 %.Zdroj: ShutterstockZačínají se však objevovat skeptici. Jen od začátku Covid-19 se cena akcií COST vyšplhala z 300 dolarů za akcii na dnešních 560 dolarů. Někteří analytici to považují za příliš daleko a příliš rychle. Jistě v určitém okamžiku dojde ke zpomalení tempa, až se prodeje vyvolané pandemií odvalí a situace se vrátí více k normálu.To je logická a rozumná teorie. V praxi však existuje jen málo skutečných důkazů, že by se to projevilo. Společnost Costco i nyní, dva roky po vypuknutí pandemie, vykazuje ohromující dvouciferný růst tržeb. K předpovídanému zpomalení otevírání prostě nedošlo.Loajální zaměstnanci jsou cennější než kdy jindyNení žádným tajemstvím, že Costco má v rámci maloobchodního sektoru dobře vyškolenou a dobře placenou pracovní sílu. Minimální mzda v Costcu činí 17 dolarů na hodinu a právě loni na podzim ji opět zvýšilo. To je minimální mzda, nikoli průměrná nebo mediánová. Průměrná mzda, alespoň v roce 2021, se podle generálního ředitele společnosti blížila 24 dolarům za hodinu.Costco má také řadu jedinečných výhod, které jsou v maloobchodě neobvyklé. Například za nedělní směny vyplácí hodinovým pracovníkům čas a půl. To znamená, že pokud zaměstnanec Costca běžně vydělává 20 dolarů na hodinu, za nedělní směny by si vydělal 30 dolarů na hodinu. Costco také umožňuje všem svým zaměstnancům, i těm na částečný úvazek, přístup ke zdravotním výhodám.Tím to ale nekončí. Zaměstnanci mají zdarma členství v Costco, slevy na služby Costco, funkce, jako je program pojištění automobilů Costco s bezplatnou silniční asistencí atd. Zkombinujte všechny tyto výhody s minimální mzdou 17 dolarů na hodinu a zaměstnanci si v Costco mohou vydělat skutečné peníze na rozdíl od toho, co mohou najít u většiny ostatních prodejců. Když se tyto faktory sečtou, Costco je jedním z mála maloobchodních prodejců, kteří se pravidelně rok co rok dostávají na seznam 100 nejlepších míst pro práci, který sestavuje společnost Glassdoor.Chcete využít této příležitosti?Zdroj: ShutterstockV normální ekonomice se možná tato spokojená pracovní síla, se kterou se dobře zachází, nezdá jako velký problém. V dnešní době, kdy je nedostatek pracovních sil a rychle se stupňující mzdová spirála, však musí mnoho maloobchodníků kvůli nedostatku zaměstnanců zkracovat pracovní dobu nebo jinak omezovat. Společnost Costco se však díky dlouhodobé hře a udržování spokojených zaměstnanců dostala do lepší pozice pro zvládnutí současného inflačního prostředí.Costco je lídrem v oblasti nízkých cenDalší velkou výhodou společnosti Costco je to, že zákazníci vědí, že si nehraje s cenami svých výrobků. Společnost Costco má dobře známou politiku účtování určité nízké hrubé ziskové marže, například 15 %, na zboží, které prodává.Nesnaží se tak lidi okrádat o peníze tím, že by některé zboží prodávalo za nízké ceny a jiné s vysokými přirážkami. To je rozhodný odklon od obvyklého modelu obchodů s potravinami, který je postaven na tom, že některé zboží zlevňuje a na jiných impulzivních nákupech vydělává velké částky. Costco má tu důvěru, že prodává věci za férové ceny a nikdy nehodlá zákazníka oškubat.To je užitečné v každé ekonomické situaci. Je to však obzvláště důležité nyní, kdy inflace prochází uličkami s potravinami. Ceny masa, mléčných výrobků, obilí a zeleniny a dalších produktů za posledních 12 měsíců prudce vzrostly. Od začátku ukrajinské války prudce vzrostla zejména cena pšenice, což vedlo k dalšímu zatížení potravinového řetězce, a tedy i cen v obchodech s potravinami.Vzhledem k tomu, že ceny základních potravin za poslední rok prudce vzrostly o 20 %, 30 % a někdy i více, začínají být spotřebitelé rozčilení a znepokojení. Je těžké určit, kdo za to může. Jsou to monopoly, jako je masný průmysl, které zvyšují ceny, jak tvrdí Bidenova administrativa? Zvyšují výrobci balených potravin ceny příliš rychle, aby si namastili peněženky? A zvyšují přirážky i obchody s potravinami?Vzhledem k této skepsi je transparentní a důvěryhodný postoj společnosti Costco k cenám výrobků cennější než kdy jindy. Zákazník ví, že při nákupu v Costco dostane férovou nabídku. Ceny mohou i v Costcu prudce stoupat, ale není to způsobeno chamtivostí korporací ze strany provozoven Costco.Zdroj: UnsplashVerdikt o akciích COSTV době před pandemií bylo občas vidět, jak si analytici z Costca utahují. Kdyby jen trochu více zvýšili ceny, mohli by opravdu zvýšit zisky. Nebo co kdyby nabídli balíčky odměn, které by více odpovídaly obdobným obchodům s potravinami, místo aby svým zaměstnancům vypláceli tolik peněz? Zhruba v roce 2018 bylo snadné představit si štíhlejší a efektivnější Costco.Přístup společnosti Costco, pokud jde o to, aby udělala něco navíc pro zaměstnance i zákazníky, však nyní přináší ovoce. Costco je vzácný maloobchodní řetězec, kterého si hluboce váží jak jeho zaměstnanci, tak zákazníci. V tak nestabilní době, jako je ta současná, má tato důvěra větší cenu, než si většina investorů možná uvědomuje.Zdroj: UnsplashJistě, akcie COST jsou podle tradičních měřítek ocenění drahé. Pokud čekáte na výhodnou koupi, není, co se týče společnosti Costco, ten správný čas.Nicméně značka společnosti a její pozice na trhu je silnější než kdykoli předtím, jak dokazují údaje o jejích prodejích za poslední dva roky. A ve světě, který se stále více potýká s inflací, nedostatkem pracovních sil a problémy v dodavatelském řetězci, je Costco solidní defenzivní hrou, která může vydržet jakékoli geopolitické problémy.