Odklon od závislosti na ruských palivech znamená větší rozšíření elektrických vozidel. A aby elektromobily mohly převzít podíl na trhu od vozidel se spalovacími motory, je zapotřebí více nabíječek.
„Současná úroveň nabíjecí infrastruktury zdaleka neodpovídá potřebám,“ uvedla společnost Raymond James v nedávném sdělení klientům.
Evropa je dlouhodobě lídrem v přechodu na elektromobily a podpůrné politiky byly zavedeny již před ruskou invazí. Válka by však mohla přechod na elektromobily urychlit.

Raymond James odhaduje, že počet veřejných dobíjecích míst pro osobní vozidla bude muset do konce desetiletí vzrůst patnáctkrát oproti roku 2021. V konečném důsledku si to vyžádá kapitálové výdaje ve výši 3 až 4 miliard eur ročně, uvedla firma.
Podle Craiga Irwina ze společnosti Roth Capital bude toto zvyšování kapitálu pravděpodobně usnadněno ještě silnější regulační podporou.
Existuje řada společností kótovaných na burze v USA, které mají expozici v evropské síti nabíjecích stanic. Podle analytiků je trh roztříštěný, což znamená, že na něm nestojí jedna společnost proti druhé. Naopak, ze zrychleného přechodu na elektromobily může těžit mnoho společností s různými obchodními modely.
„Rostoucí poptávka po elektromobilech má kaskádový dopad s ohledem na potřebu další nabíjecí infrastruktury a dalších kritických komponent/infrastruktury spojených s novou energetickou ekonomikou,“ uvedl Tim Johnston, partner společnosti Blue Horizon.

ChargePoint působí v 16 evropských zemích. Podle údajů společnosti Cowen představovala Evropa v minulém čtvrtletí přibližně 12 % příjmů společnosti.
JPMorgan drží na akciích od ledna rating overweight, přičemž růstové příležitosti v USA i v Evropě jsou hnacím motorem býčí teze firmy.
„I když bychom mohli časem zaznamenat určitý tlak na ceny nabíjecího hardwaru, myslíme si, že ChargePoint může udržet udržitelné marže na hardwaru díky vývoji produktů a snižování nákladů, které jsou přinejmenším v souladu s průměrem odvětví,“ uvedla v lednu banka JPMorgan. Analytici v čele s Billem Petersonem navíc uvedli, že Wall Street správně nehodnotí schopnosti společnosti v oblasti softwaru a služeb.
ChargePoint vykázal v posledním čtvrtletí ztrátu, přičemž tržby dosáhly 80,7 milionu dolarů.
Akcie společnosti do pondělní uzávěrky klesly za celý rok o 27 % v rámci širokého výprodeje v růstově orientovaných oblastech trhu. Společnost se také dostala do vleku odklonu od kdysi horkého trhu SPAC.
Mezi další nabíjecí společnosti kótované na burze v USA s expozicí v Evropě patří Blink Charging a Wallbox, z nichž ani jedna nevykázala významné tržby. Tyto společnosti vykázaly v posledním čtvrtletí tržby ve výši 7,9 milionu USD a 31,3 milionu USD.
Společnost Blink Charging vstoupila na burzu v únoru 2018 prostřednictvím tradiční nabídky akcií IPO. Společnost Wallbox mezitím využila boomu SPAC a v roce 2021 vstoupila na burzu prostřednictvím reverzní fúze.
Akcie společnosti Blink Charging se pro rok 2022 nezměnily, ale za poslední rok poklesly o 35 %. Akcie Wallbox se od začátku roku propadly o téměř 20 %.
Velká tržní příležitost samozřejmě nemusí nutně znamenat solidní obchodní případ. A toto odvětví čelí stejným protivětrům v dodavatelském řetězci, které se projevují v celé ekonomice.
Válka v Rusku by však nakonec mohla být pro elektromobily zlomovým bodem.
„Situace v Rusku a na Ukrajině je tragická,“ řekl Irwin ze společnosti Roth Capital. „Pravděpodobně to podnítí ještě větší odhodlání Evropy zavádět elektromobily jako cestu k větší energetické nezávislosti. Dva pravděpodobné dopady zde zahrnují jak větší aktivitu kapitálových trhů, tak agresivnější budování evropských sítí.“
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky