Alibaba ( BABA 5,36 % ), největší čínská společnost v oblasti elektronického obchodu a cloudové infrastruktury, není často spojována s jinými zeměmi. Nicméně 301 milionů z 1,28 miliardy ročních aktivních spotřebitelů společnosti Alibaba se v posledním čtvrtletí skutečně nacházelo mimo Čínu, zatímco příjmy z mezinárodního obchodu tvořily téměř 7 % jejího nejvyššího obratu.
Alibaba poskytuje služby v jiných zemích především prostřednictvím AliExpress (přeshraniční tržiště, které pomáhá čínským obchodníkům oslovit zahraniční kupce), tržiště Lazada v jihovýchodní Asii a tureckého tržiště Trendyol. Tento zámořský segment je značně vystaven ruské invazi na Ukrajinu, protože obě země jsou pro AliExpress hlavními trhy.
Jak moc je AliExpress závislý na Rusku a Ukrajině?
Alibaba uvádí jako hlavní trhy AliExpressu Rusko, Spojené státy, Španělsko, Francii a Brazílii. Jejím největším trhem je od roku 2013 Rusko a její ruské podnikání se rozrostlo natolik, že nakonec v roce 2019 založila se třemi ruskými investory nový společný podnik AliExpress Russia.
Zdroj: Aliexpress
Po této dekonsolidaci Alibaba klasifikovala AliExpress Russia jako investici a nikoli jako součást svého mezinárodního obchodu. Čínská přeshraniční činnost společnosti AliExpress – která stále dodává produkty ruským zákazníkům – však zůstává součástí segmentu mezinárodního obchodu.
Společnost AliExpress Russia tvrdí, že v roce 2021 byla nejnavštěvovanějším webem elektronického obchodu a nejstahovanější nákupní aplikací v Rusku s 35 miliony aktivních uživatelů měsíčně (MAU). V současné době ovládá přibližně 10 % ruského trhu elektronického obchodování a do roku 2025 plánuje svůj podíl zdvojnásobit na přibližně 20 %.
Již v roce 2020 AliExpress Russia předpověděl, že by mohl do roku 2022 nebo 2023 zvýšit své tržby na 10 miliard dolarů a zároveň obsloužit 50 milionů zákazníků. Loni v říjnu zveřejnila, že její hrubý objem zboží (GMV), neboli hodnota všech produktů prodaných na její platformě, vzrostl v první polovině roku 2021 meziročně o 36 % na 133,3 miliardy rublů (tehdy 1,86 miliardy USD).
Zdroj: Gettyimages
Společnost AliExpress Russia plánovala získat nový kapitál prostřednictvím IPO v roce 2022. Nedávné ekonomické sankce proti Rusku (které postihly všechny tři ruské investory společného podniku), pád rublu a uzavření moskevské burzy však tyto plány pravděpodobně zhatily.
Prozatím AliExpress Russia stále plní objednávky, protože čínská pobočka AliExpressu pokračuje v realizaci přeshraničních zásilek do Ruska. Nicméně další kolo sekundárních sankcí by mohlo být stále uvaleno na společnost AliExpress na jejích dalších trzích za to, že nadále působí v Rusku.
Ukrajina je v posledních letech také jedním z nejrychleji rostoucích trhů společnosti AliExpress. Na začátku roku 2022 byl AliExpress podle SimilarWebu pátým nejnavštěvovanějším webem elektronického obchodu v zemi, ale s eskalací války bude muset tento kdysi slibný trh pravděpodobně opustit.
Jak tento konflikt ovlivní společnost Alibaba?
Společnost Alibaba nezveřejňuje, jaké příjmy generuje v Rusku a na Ukrajině. Ale na základě velikosti celé mezinárodní divize Alibaby a předchozí dekonsolidace AliExpress Russia jako investice můžeme předpokládat, že tyto dvě země generují méně než 1-2 % jejích celkových příjmů.
Zdroj: Aliexpress
Analytik společnosti Baird Colin Sebastian nedávno označil angažovanost Alibaby v Rusku a na Ukrajině za „poměrně skromnou“, přičemž poznamenal, že AliExpress Russia – ve kterém vlastní pouze menšinový podíl s hlasovacími právy – je stále „malou investicí“.
Mezinárodní obchod společnosti Alibaba však stále roste mnohem rychleji než její domácí tržiště, která se potýkají s těžkými makroekonomickými a konkurenčními překážkami. Společnost Lazada také nadále bojuje se společností Shopee společnosti Sea Limited v jihovýchodní Asii, která ji v posledních letech předstihla na pozici největšího tržiště elektronického obchodu v regionu.
Rusko a Ukrajina mohly překlenout propast mezi Čínou a evropskými trhy společnosti AliExpress. Její růst by také mohl do jejího ekosystému elektronického obchodování zapojit další východoevropské trhy. Náhlé zřícení tohoto mostu jí ztíží rozvoj mezinárodního podnikání a donutí ji přehodnotit svá dlouhodobá očekávání ohledně ruského a evropského trhu.
Zdroj: Unsplash
Co bude dál s AliExpress Ruskem?
Alibaba si pravděpodobně může dovolit odstoupit z Ruska i z Ukrajiny, aniž by to vážně poškodilo její mezinárodní obchod. Stejně jako DiDi Global však pravděpodobně bude v Rusku působit i nadále, aby se vyhnula PR reakci na čínské společnosti, které zemi opustily.
Alibaba se prozatím pravděpodobně nebude zabývat Ruskem a Ukrajinou, bude pokračovat v expanzi na další trhy a soustředí se na posílení svých hlavních aktivit v oblasti elektronického obchodování a cloudu v Číně. Investoři by však i nadále měli pozorně sledovat její ruské podnikání a zjistit, jak probíhající konflikt a sankce ovlivní její mezinárodní podnikání a investice.
Alibaba , největší čínská společnost v oblasti elektronického obchodu a cloudové infrastruktury, není často spojována s jinými zeměmi. Nicméně 301 milionů z 1,28 miliardy ročních aktivních spotřebitelů společnosti Alibaba se v posledním čtvrtletí skutečně nacházelo mimo Čínu, zatímco příjmy z mezinárodního obchodu tvořily téměř 7 % jejího nejvyššího obratu.
Alibaba poskytuje služby v jiných zemích především prostřednictvím AliExpress , tržiště Lazada v jihovýchodní Asii a tureckého tržiště Trendyol. Tento zámořský segment je značně vystaven ruské invazi na Ukrajinu, protože obě země jsou pro AliExpress hlavními trhy.
Jak moc je AliExpress závislý na Rusku a Ukrajině?
Alibaba uvádí jako hlavní trhy AliExpressu Rusko, Spojené státy, Španělsko, Francii a Brazílii. Jejím největším trhem je od roku 2013 Rusko a její ruské podnikání se rozrostlo natolik, že nakonec v roce 2019 založila se třemi ruskými investory nový společný podnik AliExpress Russia.
Zdroj: Aliexpress
Po této dekonsolidaci Alibaba klasifikovala AliExpress Russia jako investici a nikoli jako součást svého mezinárodního obchodu. Čínská přeshraniční činnost společnosti AliExpress – která stále dodává produkty ruským zákazníkům – však zůstává součástí segmentu mezinárodního obchodu.
Společnost AliExpress Russia tvrdí, že v roce 2021 byla nejnavštěvovanějším webem elektronického obchodu a nejstahovanější nákupní aplikací v Rusku s 35 miliony aktivních uživatelů měsíčně . V současné době ovládá přibližně 10 % ruského trhu elektronického obchodování a do roku 2025 plánuje svůj podíl zdvojnásobit na přibližně 20 %.Chcete využít této příležitosti?
Již v roce 2020 AliExpress Russia předpověděl, že by mohl do roku 2022 nebo 2023 zvýšit své tržby na 10 miliard dolarů a zároveň obsloužit 50 milionů zákazníků. Loni v říjnu zveřejnila, že její hrubý objem zboží , neboli hodnota všech produktů prodaných na její platformě, vzrostl v první polovině roku 2021 meziročně o 36 % na 133,3 miliardy rublů .
Zdroj: Gettyimages
Společnost AliExpress Russia plánovala získat nový kapitál prostřednictvím IPO v roce 2022. Nedávné ekonomické sankce proti Rusku , pád rublu a uzavření moskevské burzy však tyto plány pravděpodobně zhatily.
Prozatím AliExpress Russia stále plní objednávky, protože čínská pobočka AliExpressu pokračuje v realizaci přeshraničních zásilek do Ruska. Nicméně další kolo sekundárních sankcí by mohlo být stále uvaleno na společnost AliExpress na jejích dalších trzích za to, že nadále působí v Rusku.
Ukrajina je v posledních letech také jedním z nejrychleji rostoucích trhů společnosti AliExpress. Na začátku roku 2022 byl AliExpress podle SimilarWebu pátým nejnavštěvovanějším webem elektronického obchodu v zemi, ale s eskalací války bude muset tento kdysi slibný trh pravděpodobně opustit.
Jak tento konflikt ovlivní společnost Alibaba?
Společnost Alibaba nezveřejňuje, jaké příjmy generuje v Rusku a na Ukrajině. Ale na základě velikosti celé mezinárodní divize Alibaby a předchozí dekonsolidace AliExpress Russia jako investice můžeme předpokládat, že tyto dvě země generují méně než 1-2 % jejích celkových příjmů.
Zdroj: Aliexpress
Analytik společnosti Baird Colin Sebastian nedávno označil angažovanost Alibaby v Rusku a na Ukrajině za „poměrně skromnou“, přičemž poznamenal, že AliExpress Russia – ve kterém vlastní pouze menšinový podíl s hlasovacími právy – je stále „malou investicí“.
Mezinárodní obchod společnosti Alibaba však stále roste mnohem rychleji než její domácí tržiště, která se potýkají s těžkými makroekonomickými a konkurenčními překážkami. Společnost Lazada také nadále bojuje se společností Shopee společnosti Sea Limited v jihovýchodní Asii, která ji v posledních letech předstihla na pozici největšího tržiště elektronického obchodu v regionu.
Rusko a Ukrajina mohly překlenout propast mezi Čínou a evropskými trhy společnosti AliExpress. Její růst by také mohl do jejího ekosystému elektronického obchodování zapojit další východoevropské trhy. Náhlé zřícení tohoto mostu jí ztíží rozvoj mezinárodního podnikání a donutí ji přehodnotit svá dlouhodobá očekávání ohledně ruského a evropského trhu.
Zdroj: Unsplash
Co bude dál s AliExpress Ruskem?
Alibaba si pravděpodobně může dovolit odstoupit z Ruska i z Ukrajiny, aniž by to vážně poškodilo její mezinárodní obchod. Stejně jako DiDi Global však pravděpodobně bude v Rusku působit i nadále, aby se vyhnula PR reakci na čínské společnosti, které zemi opustily.
Alibaba se prozatím pravděpodobně nebude zabývat Ruskem a Ukrajinou, bude pokračovat v expanzi na další trhy a soustředí se na posílení svých hlavních aktivit v oblasti elektronického obchodování a cloudu v Číně. Investoři by však i nadále měli pozorně sledovat její ruské podnikání a zjistit, jak probíhající konflikt a sankce ovlivní její mezinárodní podnikání a investice.
Společnost AppLovin Corp, jeden z nejrychleji rostoucích hráčů v oblasti digitální reklamy a mobilních technologií, získala silnou podporu od Deutsche...