Rusko do Evropy denně dodává tolik plynu, že by pokryl třetinu spotřeby kontinentu. Aby bylo možné většinu těchto dodávek do konce roku nahradit, vypracoval blok plán, který vyžaduje nové zdroje LNG téměř ve výši ročních dodávek do Jižní Koreje, třetího největšího odběratele na trhu.
Jedná se o přesměrování obchodních toků, které by narušilo současnou strukturu trhu. Celosvětová poptávka by zdaleka převýšila dodatečnou nabídku LNG dostupnou v letošním roce, což by způsobilo, že Evropa by ukradla dodávky nejbližším asijským výrobcům a ceny by se ještě více zvýšily.
„To by vyvolalo obrovský tlak na růst spotových cen LNG, protože Evropa by v podstatě bojovala s asijskými zeměmi o to, kdo zabrání zničení poptávky,“ řekl Saul Kavonic, energetický analytik Credit Suisse Group AG. „Je velmi neefektivní, aby náklady australského LNG směřovaly do Evropy, ale to by se nyní mohlo stát, protože většina pravidel pro energetické trhy není platná.“
Důsledky těchto otřesů by mohly být dramatické, protože vyšší ceny a nedostatek dodávek energie by zatížily asijské ekonomiky, snížily zisky a zatížily spotřebitele vysokými účty za elektřinu. Rozvíjející se země, které jsou méně schopné platit vysoké ceny, jako je Indie a Pákistán, by mohly utrpět nejvíce, zatímco přechod na nekvalitnější paliva by také mohl zpozdit plnění klimatických cílů jednotlivých zemí.

Spotové ceny paliva pro teplárny a elektrárny tento týden vyskočily na rekordní úroveň, přičemž spotová cena LNG v severní Asii dosáhla podle společnosti S&P Global Platts téměř 85 USD za milion britských termálních jednotek. Dříve ceny zřídkakdy přesahovaly 50 dolarů. Zatímco rally ropy trhy zaujala, u plynu je nárůst ještě dramatičtější, ceny se vyšplhaly na ekvivalent více než 600 dolarů za barel.
„Očekáváme, že spotové nákupy v Asii kvůli vysokým cenám téměř vymizí,“ uvedl Jeff Moore, analytik společnosti S&P Global Commodity Insights. Je pravděpodobné, že se benchmark „bude obchodovat blízko parity s cenami v evropských centrech, nebo možná dokonce s mírným diskontem, což je vzhledem k charakteru asijského trhu vzácný jev.“
Globální dodávky zemního plynu byly již na prahu roku 2022 omezené v důsledku nedostatku nových exportních projektů a pandemického oživení poptávky. S tím, jak se vyhrotilo napětí kolem Ukrajiny, se severní Asie, kde sídlí největší světoví odběratelé LNG, podle obchodníků v regionu přesunula k zajištění dodávek prostřednictvím dlouhodobých kontraktů. Plán EU omezit do konce roku ruské dodávky o dvě třetiny podle nich asijské úsilí urychlí.
Evropa plánuje diverzifikovat své dodávky LNG a pokračuje v diskusích v rámci skupiny G7 a s Japonskem, Jižní Koreou, Čínou a Indií o střednědobých partnerstvích, uvedla Evropská komise ve strategii přijaté 8. března.
Podle Meg O’Neillové, výkonné ředitelky společnosti Woodside Petroleum Ltd., která loni schválila projekt v Austrálii v hodnotě 12 miliard dolarů, jehož cílem je zvýšit vývoz na nejméně dvě desetiletí, krize přiměje dovozce, aby zvážili svou závislost na zemích, které nesdílejí stejné hodnoty.

„Svět čeká střízlivá úvaha o cestě k diverzifikaci dodávek energie a bude se dívat na země, jako jsou USA a Austrálie, aby zjistil, jak mohou podpořit podobně smýšlející země při zajišťování jejich energie,“ řekla na konferenci v Sydney.
Žádoucí nárůst evropského dovozu LNG znamená, že celosvětová poptávka letos vzroste o téměř 10 %. Výrobci však mají v krátkodobém horizontu omezenou možnost zvýšit nabídku. Navíc zhruba 65 % světových dodávek LNG je již vázáno dlouhodobými smlouvami, takže pro Evropu zbývá jen malý kousek.
Dodavatelé v USA, Africe a na Blízkém východě budou mít podle Nikose Tsafose, vedoucího katedry Jamese R. Schlesingera pro energetiku a geopolitiku v Centru pro strategická a mezinárodní studia, nejlepší předpoklady k tomu, aby do Evropy posílali více dodávek, ale na úkor dodávek do Asie.
Dovoz zkapalněného zemního plynu do Evropy se na začátku letošního roku rekordně zvýšil, protože obchodníci přesměrovali dodávky z USA a dalších regionů, aby využili výhodnějších cen. To nebude moci pokračovat dlouho, protože kupující v Japonsku a Číně budou brzy potřebovat doplnit zásoby vyčerpané během zimy.
„Evropa bude muset nabídnout tyto náklady z Asie,“ řekl Tsafos. „Jak ale vypadá nabídková válka, když spotové ceny jsou již nad 50 dolary? Nemám tušení.“

Podle analytika Lujia Cao z BloombergNEF se někteří asijští kupci s flexibilními kontrakty na dodávky z USA mohou rozhodnout poslat zásilky do Evropy, aby využili atraktivních cen, namísto svých domácích trhů.
Vyšší ceny LNG a potenciální nedostatek znamenají, že energetické společnosti v zemích, jako je Japonsko, Jižní Korea a Pákistán – které se při výrobě velké části elektřiny spoléhají na dovážený plyn – přejdou na nečistější alternativy, jako je uhlí a topný olej. Dopad na klima by mohl být vážný, což by mohlo zintenzivnit znečištění v Asii a zkomplikovat práci na splnění cílů stanovených během listopadového summitu o klimatu COP26.
„To bude představovat výzvu zejména na asijských trzích, podobně jako v Evropě, kde je plyn považován za přechodné palivo,“ řekl Tom Marzec-Manser, vedoucí analytického oddělení pro plyn ve společnosti ICIS, která se zabývá výzkumem komodit v Londýně. „To znamená, že se přechodné cíle mohou zpozdit a zdražit.“
Možná mnohem horší pro tyto vlády budou prudce rostoucí účty za elektřinu pro domácnosti a podniky, které budou riskovat nižší výdaje a pomalejší hospodářské oživení. Zatímco severní Asie byla tradičně izolována od spotového trhu dlouhodobými smlouvami, přechod na krátkodobé dodávky v posledním desetiletí znamená, že nákladné nákupy plynu se pravděpodobně promítnou do cen pro spotřebitele.
Čína, která je největším světovým odběratelem LNG, čelí tlaku na zisky společností a kupní sílu spotřebitelů, stejně jako pomalejší poptávce po svém vývozu a to komplikuje snahu Pekingu stabilizovat zpomalující ekonomiku.

Podle ekonomického poradce bývalého premiéra Šinzóa Abeho válka na Ukrajině a z ní vyplývající náklady na pohonné hmoty znamenají, že Japonsko, druhý největší dovozce LNG na světě, potřebuje na podporu své křehké ekonomiky pomoc ve výši přibližně 80 miliard dolarů. Vyšší ceny „posouvají debatu o japonské energetické bezpečnosti způsobem, který se ještě před půl rokem nepředpokládal“, řekl Tobias Harris, vedoucí pracovník pro Asii v think tanku Center for American Progress.
Největší poražení
Vlády v severní Asii a Evropě mohou spolupracovat, aby zajistily svým zemím dostatečné dodávky. Přesto bude evropský plán na zvýšení dovozu LNG realizován za cenu snížení poptávky v rozvíjejících se zemích. Největšími poraženými budou státy v jižní Asii, jako je Indie, Pákistán a Bangladéš, které jsou mnohem citlivější na cenu a nejsou schopny si pořídit náklad za současné ceny.
Zvláště ohrožena je Indie, kde podle ICIS dovoz LNG v roce 2022 pravděpodobně neporoste, protože dovozci se vyhýbají drahým spotovým nákladům. Vyšší ceny pohonných hmot snižují disponibilní příjmy spotřebitelů, které představují páteř ekonomiky, jež po pandemii ještě nezačala plně utrácet.
Prudce rostoucí ceny LNG se v Pákistánu staly politickou přítěží a opoziční vláda brojí proti současnému vůdci za špatné zacházení s dodávkami pohonných hmot. Evropští dodavatelé dokonce ruší plánované dodávky z dlouhodobých kontraktů do Pákistánu a nejsou schopni zajistit pro zemi s nedostatkem peněz alternativy.

„V nejlepším případě to znamená, že se bude spalovat více ropy a uhlí,“ řekl Tsafos z CSIS. „V horším případě to znamená příděly elektřiny.“
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky



























