Akcie společnosti Tesla (NASDAQ:TSLA) klesly v roce 2022 o 17 %. Investoři již neplatí tak velkou prémii za růst.
I při otevírací ceně 865 USD/akcii z 18. března má Tesla tržní kapitalizaci 900 miliard USD. To znamená, že investoři za ni platí 177násobek zisku a více než 16násobek tržeb. Tesla má nyní více než sedmkrát vyšší hodnotu než General Motors (NYSE:GM) a Ford Motor (NYSE:F) dohromady, přestože obě detroitská dvojčata mají více než dvojnásobné tržby.
Investoři ignorovali výzvy k nákupu akcií Fordu, protože Tesle se podařilo rozšířit výrobu elektromobilů na třech kontinentech. Její vozy se také kupujícím líbí.
Zdroj: Canva
Problémem je, že Tesla možná dosahuje stropu růstu, protože ještě nevyřešila problém cenové dostupnosti.
Elektromobily jsou (stále) luxusní auta
Tesla nedávno opět zvýšila své ceny. Její nejlevnější vůz nyní stojí přes 46 000 dolarů. Její nejvyšší model se nyní prodává za téměř 140 000 dolarů.
Pro společnost to zatím nepředstavuje velký problém. Na většinu vozů Tesla se stále čeká na pořadníku. To platí i pro další luxusní elektromobily, jako je Lucid (NASDAQ:LCID) Air a pickup Rivian (NASDAQ:RIVN) R1T.
Většina nových automobilů dnes patří mezi luxusní vozy. Díky nedostatku čipů stojí nyní průměrný nový vůz téměř 47 000 dolarů. Proto se kupující navzdory vysokým cenám vrhají na ojeté vozy.
Čínský trh je jiný
Čína je vyspělý trh s elektromobily. V loňském roce se tam prodalo více než 13 % plně elektrických vozů. V USA je to jen 4,5 %.
Tesla má v Číně stále velkou pozici, i když její podíl stále klesá. Nejoblíbenějším elektromobilem je tam však nyní Hongguang Mini, který stojí pouhých 4 500 dolarů. Na druhém místě je BYD (OTCMKTS:BYDDY) Qin, jehož cena začíná pod 20 000 USD. Nováčkem v seznamu je Nezha V, jehož cena začíná pod 12 000 USD. Společnost Nio (NYSE:NIO), někdy nazývaná „čínská Tesla“, se do první patnáctky nedostala.
Zdroj: Shutterstock
Vzhledem k tomu, že se automobily stávají masovým zbožím, velké objemy a zisky spočívají v levnějších produktech. GM nikdy neprodala tolik Cadillaců jako Chevroletů. Ford nikdy neprodal tolik Lincolnů jako Fordů. Zisk na jeden vůz je nižší, ale vynahrazuje se objemem.
Analytici GM a Fordu i přes jejich problémy stále věří, protože se snaží zásobovat celý trh, nejen luxusní segment. Dokonce i analytici, kteří doporučují Teslu, přiznávají, že akcie elektromobilů mají za sebou hrozný začátek roku. Nadále však prosazují akcie Tesly, protože s rostoucím rozsahem se stávají stále ziskovějšími. Ve čtvrtém čtvrtletí přinesla Tesla 17 % svých příjmů do řádku čistého zisku.
Akcie společnosti Tesla klesly v roce 2022 o 17 %. Investoři již neplatí tak velkou prémii za růst.I při otevírací ceně 865 USD/akcii z 18. března má Tesla tržní kapitalizaci 900 miliard USD. To znamená, že investoři za ni platí 177násobek zisku a více než 16násobek tržeb. Tesla má nyní více než sedmkrát vyšší hodnotu než General Motors a Ford Motor dohromady, přestože obě detroitská dvojčata mají více než dvojnásobné tržby.Investoři ignorovali výzvy k nákupu akcií Fordu, protože Tesle se podařilo rozšířit výrobu elektromobilů na třech kontinentech. Její vozy se také kupujícím líbí.Zdroj: CanvaProblémem je, že Tesla možná dosahuje stropu růstu, protože ještě nevyřešila problém cenové dostupnosti.Elektromobily jsou luxusní autaTesla nedávno opět zvýšila své ceny. Její nejlevnější vůz nyní stojí přes 46 000 dolarů. Její nejvyšší model se nyní prodává za téměř 140 000 dolarů.Chcete využít této příležitosti?Pro společnost to zatím nepředstavuje velký problém. Na většinu vozů Tesla se stále čeká na pořadníku. To platí i pro další luxusní elektromobily, jako je Lucid Air a pickup Rivian R1T.Většina nových automobilů dnes patří mezi luxusní vozy. Díky nedostatku čipů stojí nyní průměrný nový vůz téměř 47 000 dolarů. Proto se kupující navzdory vysokým cenám vrhají na ojeté vozy.Čínský trh je jinýČína je vyspělý trh s elektromobily. V loňském roce se tam prodalo více než 13 % plně elektrických vozů. V USA je to jen 4,5 %.Tesla má v Číně stále velkou pozici, i když její podíl stále klesá. Nejoblíbenějším elektromobilem je tam však nyní Hongguang Mini, který stojí pouhých 4 500 dolarů. Na druhém místě je BYD Qin, jehož cena začíná pod 20 000 USD. Nováčkem v seznamu je Nezha V, jehož cena začíná pod 12 000 USD. Společnost Nio , někdy nazývaná „čínská Tesla“, se do první patnáctky nedostala.Zdroj: ShutterstockVzhledem k tomu, že se automobily stávají masovým zbožím, velké objemy a zisky spočívají v levnějších produktech. GM nikdy neprodala tolik Cadillaců jako Chevroletů. Ford nikdy neprodal tolik Lincolnů jako Fordů. Zisk na jeden vůz je nižší, ale vynahrazuje se objemem.Analytici GM a Fordu i přes jejich problémy stále věří, protože se snaží zásobovat celý trh, nejen luxusní segment. Dokonce i analytici, kteří doporučují Teslu, přiznávají, že akcie elektromobilů mají za sebou hrozný začátek roku. Nadále však prosazují akcie Tesly, protože s rostoucím rozsahem se stávají stále ziskovějšími. Ve čtvrtém čtvrtletí přinesla Tesla 17 % svých příjmů do řádku čistého zisku.