Společnost Uber minulý týden oznámila dohodu, podle níž budou v její aplikaci uvedeny všechny newyorské taxislužby. A je blízko k zajištění podobného partnerství s taxíky v San Francisku, uvedl deník The New York Times. Společnost Uber na žádost CNBC o komentář k této zprávě nereagovala.
Newyorská dohoda znamená pro Uber, který od svého založení v roce 2009 čelí odporu taxislužeb, významný obrat.
„Od vedení Uberu je to chytrý tah uzavřít takovou dohodu, zejména když obě strany mají omezenou nabídku řidičů,“ uvedl Rohit Kulkarni ze společnosti MKM Partners. „S postupem času se role jediného zdroje všech druhů možností místní mobility stává pro Uber o to větším strategickým příkopem.“
Investoři zatím transakci vítají a za poslední čtyři obchodní dny od oznámení Uberu zvýšili cenu akcií o 12,5 %. Cena akcií Uberu se dostala z 52týdenního minima, které zaznamenala 8. března. V letošním roce akcie stále klesají o více než 11 %, což je méně než pokles indexu S&P 500 o 2,8 % v roce 2022.
Společnosti Uber, Lyft a další společnosti provozující spolujízdu se potýkají s nedostatkem řidičů poté, co pandemie Covid narušila cestování. Nepomáhají ani rostoucí ceny benzínu.
Podle analytiků by dohoda společnosti Uber s newyorskými taxislužbami měla pomoci tyto krátkodobé problémy s pracovní silou zmírnit.
„V krátkodobém horizontu to řeší problém pro spotřebitele,“ řekl Jason Helfstein, vedoucí internetového výzkumu ve společnosti Oppenheimer.
Analytik společnosti Evercore Mark Mahaney s odvoláním na Komisi pro taxislužbu a limuzíny města New York uvedl, že žluté taxíky vygenerovaly v roce 2019 na jízdném 1,4 miliardy dolarů. Společnost Uber nerozděluje své tarify podle regionů, nicméně v roce 2021 zaznamenala 90 miliard dolarů hrubých rezervací.
Podle údajů Komise pro taxislužbu a limuzíny města New York uskutečnily aplikace pro spolujízdu v únoru v průměru více než 554 000 jízd denně, zatímco žluté taxíky 106 000.

Nálada v oblasti regulace
Vzhledem ke sporné historii Uberu s místními samosprávami a taxikářskými skupinami analytici tvrdí, že dohoda posiluje regulační postavení společnosti.
„Především si myslíme, že tento krok signalizuje konstruktivnější vztahy s klíčovými regulačními orgány,“ uvedl Mahaney ve výzkumné zprávě.
Podle analytiků by krok Uberu navázat partnerství s taxislužbami mohl také připravit půdu pro další společnosti provozující spolujízdu.
„Uber rozhodně vytvořil prostor pro ostatní, aby ho následovali,“ řekl Kulkarni. „Nepřekvapilo by mě, kdyby za tři až šest měsíců Lyft dokázal přesvědčit další taxislužby, aby začaly nabízet vozy na své platformě.“
Super aplikace
Investoři a analytici rovněž zdůraznili vedoucí postavení společnosti Uber v době, kdy se odvětví konsoliduje.
„Kapitál vysychá, což je pro ně v konečném důsledku dobré. Je to pozitivní inflexní bod v jejich podnikání,“ řekl v pátek v pořadu TechCheck televizní stanice CNBC Jason Tauber, portfolio manažer společnosti Neuberger Berman. „Není to byznys, který by dokázal udržet mnoho hráčů.“

Dodal, že dohoda Uberu s taxislužbou svědčí o tom, že cílem společnosti je stát se super aplikací pro potřeby spotřebitelů v oblasti dopravy. Společnost již má segmenty doručování potravin a nákupů.
„Tím, že na svou platformu přivedou taxislužbu, s tím sice tolik nepohnou, ale je to důležité v tomto příběhu o tom, že vytvářejí superaplikaci pro dopravu,“ řekl Tauber.
Pro Helfsteina ze společnosti Oppenheimer, který pokrývá také Lyft a službu na rozvoz jídla DoorDash, není pochyb o tom, která společnost má největší šanci získat korunu.
„Uber je právě teď v nejlepší pozici, aby se stal super aplikací,“ řekl Helfstein.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky
 
 
 
	    	



























