K potvrzení došlo navzdory miliardám dodatečných nákladů na komodity, které se očekávají v letošním roce, a pokračující krizi globálního dodavatelského řetězce, která vede ke snížení výroby a prodeje. Jak je to možné? Silné ceny nových vozidel. Podporuje ji nízká úroveň zásob a odolná poptávka spotřebitelů.
Je to trend, který začal po prvních dnech pandemie koronaviru v roce 2020 a nadále podporuje zisky výrobců automobilů a prodejců. Je to jednoduchý příběh nabídky versus poptávky, který se spotřebitelé učí během nejzákladnějších hodin ekonomie ve škole.
Vedení automobilky je přesvědčeno, že cenová síla bude pokračovat i v letošním roce, nicméně analytici z Wall Street o tom tak přesvědčeni nejsou. Skepse přichází v souvislosti s rekordně vysokými cenami a řadou vnějších makroekonomických faktorů, včetně inflace a nižší spotřebitelské důvěry, protože se mnozí obávají, že se blíží recese.
Zdroj: GM
„Stejně jako GM a další (automobilky) zatím Ford projevuje neochvějnou víru ve svou schopnost zvládnout inflaci cen, což je pocit, který investoři nemusí nutně sdílet,“ napsal ve zprávě pro investory analytik společnosti Jefferies Philippe Houchois.
Silná poptávka Jak generální ředitelka GM Mary Barra, tak generální ředitel Fordu Jim Farley tento týden uvedli, že jejich společnosti nezaznamenaly žádné známky oslabení poptávky po svých produktech, a to navzdory rostoucím ekonomickým obavám z recese a průměrným cenám nových vozů, které jsou od září na rekordní úrovni 45 000 až 50 000 USD nebo blízko ní.
„Je to něco, co sledujeme velmi, velmi pozorně, ale právě teď vidíme cenové prostředí, které je silnější, než jsme si mysleli dokonce i na začátku roku,“ řekla Barra ve středu Philu LeBeauovi z CNBC. „To je dobré místo, kde se nacházíme díky silné poptávce, když se vyrovnáváme s inflačními tlaky.“
Farley se později v pořadu „Mad Money“ na stanici CNBC vyjádřil podobně: „Po našem produktu je velká poptávka… Na trh jsme uvedli hodně cen a ty se udržely.“
Zdroj: Getty Images
Ford do značné míry očekává, že jeho cenová síla v kombinaci s očekávaným nárůstem výroby vykompenzuje nepříznivé vlivy na suroviny ve výši 4 miliard USD, což je více než předchozí předpověď ve výši 1,5 až 2 miliardy USD. Podobně je tomu u GM, který tento týden zdvojnásobil prognózu nákladů na suroviny na 5 miliard dolarů v roce 2022.
Vzpoura zákazníků? Analytik Morgan Stanley Adam Jonas se obává, že může dojít ke vzpouře dodavatelů automobilů i zákazníků ohledně cen, což povede ke snížení zisků a snížení cenové síly výrobců automobilů, jako jsou GM a Ford.
„Investoři by si měli ve zbývajících čtvrtletích roku udělat prostor pro toto „vrácení“ a „vyplacení“ svých Tier 1 dodavatelů, což ohrožuje budoucí zisky,“ uvedl Jonas v poznámce pro investory a Ford označil za „akcii v nejistotě“ kvůli současnému makro prostředí.
Jonas rovněž poznamenal: „Společnost Ford je v současné době ve fázi vývoje: „Cenový vítr v zádech pokračuje, ale kolik toho spotřebitelé ještě vydrží? Po dalších 1,7 miliardách dolarů čistého cenového zadního větru ve čtvrtletí se postupně více obáváme stávky kupujících v automobilovém průmyslu. Obavy, které se zdaleka netýkají jen Fordu, ale celého automobilového průmyslu.“
Kromě nedávného zvýšení cen všeho možného, od hliníku a oceli až po nákladní dopravu, což je pro výrobce automobilů důležité, bojuje průmysl již více než rok s nedostatkem polovodičových čipů.
Zdroj: Shutterstock
Výhled GM na rok 2022 zahrnuje prognózu upraveného zisku před zdaněním ve výši 13 až 15 miliard USD. USD, zatímco prognóza společnosti Ford se pohybuje mezi 11,5 a 12,5 mld.
„Obáváme se, že nezměněný výhled společnosti na rok 2022 by nyní mohl být ve světle prudkých inflačních tlaků ještě agresivnější,“ uvedl analytik Deutsche Bank Emmanuel Rosner ve čtvrteční poznámce nazvané „Opravdu může Ford letos získat další 2,5 miliardy dolarů z cenového/mixového přínosu?“.
Podobně se Rosner vyjádřil i k GM v samostatném sdělení: „Jakékoli oslabení spotřebitelské poptávky by mohlo rychle vyústit v cenový tlak a vytvořit riziko snížení odhadů,“ uvedl. „I když k tomu nedojde bezprostředně, domníváme se, že investoři by mohli zůstat stranou a čekat, až spadne cenová bota.“
K potvrzení došlo navzdory miliardám dodatečných nákladů na komodity, které se očekávají v letošním roce, a pokračující krizi globálního dodavatelského řetězce, která vede ke snížení výroby a prodeje. Jak je to možné? Silné ceny nových vozidel. Podporuje ji nízká úroveň zásob a odolná poptávka spotřebitelů.Je to trend, který začal po prvních dnech pandemie koronaviru v roce 2020 a nadále podporuje zisky výrobců automobilů a prodejců. Je to jednoduchý příběh nabídky versus poptávky, který se spotřebitelé učí během nejzákladnějších hodin ekonomie ve škole.Vedení automobilky je přesvědčeno, že cenová síla bude pokračovat i v letošním roce, nicméně analytici z Wall Street o tom tak přesvědčeni nejsou. Skepse přichází v souvislosti s rekordně vysokými cenami a řadou vnějších makroekonomických faktorů, včetně inflace a nižší spotřebitelské důvěry, protože se mnozí obávají, že se blíží recese.Zdroj: GM„Stejně jako GM a další zatím Ford projevuje neochvějnou víru ve svou schopnost zvládnout inflaci cen, což je pocit, který investoři nemusí nutně sdílet,“ napsal ve zprávě pro investory analytik společnosti Jefferies Philippe Houchois.Silná poptávkaJak generální ředitelka GM Mary Barra, tak generální ředitel Fordu Jim Farley tento týden uvedli, že jejich společnosti nezaznamenaly žádné známky oslabení poptávky po svých produktech, a to navzdory rostoucím ekonomickým obavám z recese a průměrným cenám nových vozů, které jsou od září na rekordní úrovni 45 000 až 50 000 USD nebo blízko ní.„Je to něco, co sledujeme velmi, velmi pozorně, ale právě teď vidíme cenové prostředí, které je silnější, než jsme si mysleli dokonce i na začátku roku,“ řekla Barra ve středu Philu LeBeauovi z CNBC. „To je dobré místo, kde se nacházíme díky silné poptávce, když se vyrovnáváme s inflačními tlaky.“Chcete využít této příležitosti?Farley se později v pořadu „Mad Money“ na stanici CNBC vyjádřil podobně: „Po našem produktu je velká poptávka… Na trh jsme uvedli hodně cen a ty se udržely.“Zdroj: Getty ImagesFord do značné míry očekává, že jeho cenová síla v kombinaci s očekávaným nárůstem výroby vykompenzuje nepříznivé vlivy na suroviny ve výši 4 miliard USD, což je více než předchozí předpověď ve výši 1,5 až 2 miliardy USD. Podobně je tomu u GM, který tento týden zdvojnásobil prognózu nákladů na suroviny na 5 miliard dolarů v roce 2022.Vzpoura zákazníků?Analytik Morgan Stanley Adam Jonas se obává, že může dojít ke vzpouře dodavatelů automobilů i zákazníků ohledně cen, což povede ke snížení zisků a snížení cenové síly výrobců automobilů, jako jsou GM a Ford.„Investoři by si měli ve zbývajících čtvrtletích roku udělat prostor pro toto „vrácení“ a „vyplacení“ svých Tier 1 dodavatelů, což ohrožuje budoucí zisky,“ uvedl Jonas v poznámce pro investory a Ford označil za „akcii v nejistotě“ kvůli současnému makro prostředí.Jonas rovněž poznamenal: „Společnost Ford je v současné době ve fázi vývoje: „Cenový vítr v zádech pokračuje, ale kolik toho spotřebitelé ještě vydrží? Po dalších 1,7 miliardách dolarů čistého cenového zadního větru ve čtvrtletí se postupně více obáváme stávky kupujících v automobilovém průmyslu. Obavy, které se zdaleka netýkají jen Fordu, ale celého automobilového průmyslu.“Kromě nedávného zvýšení cen všeho možného, od hliníku a oceli až po nákladní dopravu, což je pro výrobce automobilů důležité, bojuje průmysl již více než rok s nedostatkem polovodičových čipů.Zdroj: ShutterstockVýhled GM na rok 2022 zahrnuje prognózu upraveného zisku před zdaněním ve výši 13 až 15 miliard USD. USD, zatímco prognóza společnosti Ford se pohybuje mezi 11,5 a 12,5 mld.„Obáváme se, že nezměněný výhled společnosti na rok 2022 by nyní mohl být ve světle prudkých inflačních tlaků ještě agresivnější,“ uvedl analytik Deutsche Bank Emmanuel Rosner ve čtvrteční poznámce nazvané „Opravdu může Ford letos získat další 2,5 miliardy dolarů z cenového/mixového přínosu?“.Podobně se Rosner vyjádřil i k GM v samostatném sdělení: „Jakékoli oslabení spotřebitelské poptávky by mohlo rychle vyústit v cenový tlak a vytvořit riziko snížení odhadů,“ uvedl. „I když k tomu nedojde bezprostředně, domníváme se, že investoři by mohli zůstat stranou a čekat, až spadne cenová bota.“
Během technologického boomu, který definoval druhou dekádu tohoto století, byla uniformou Silicon Valley obyčejná mikina s kapucí. Tento symbol ležérnosti...