Přestože akcie společnosti Shopify (NYSE:SHOP) nedávno vykázaly skvělé čtvrtletní výsledky, v posledních několika měsících klesaly. To je samozřejmě překvapivé, protože Shopify byla jedním z velkých vítězů během pandemie nového koronaviru a nyní je jedním z největších podniků elektronického obchodu na světě. Nyní se však zdá, že hlavním problémem je zpomalení růstu.
Jak již bylo zmíněno, tržby a čistý příjem společnosti Shopify během pandemie exponenciálně rostly; A při pohledu zpět by to skutečně nemělo překvapovat. Internetové elektronické obchodování se stalo přirozenou alternativou k tradičním prodejním cestám, když se lidé obávali vyjít za dveře. Čím více lidí nakupovalo online, tím více to pomáhalo tržbám společnosti Shopify. Do konce fiskálního roku 2020 společnost Shopify vydělala více než 2,9 miliardy dolarů, což představuje meziroční nárůst o 86 %.
Rok 2021 byl navíc ukázkovým příkladem toho, jak rychlý byl růst společnosti. Naposledy ve čtvrtém čtvrtletí roku 2021 dosáhly tržby společnosti Shopify 1,38 miliardy dolarů, což představuje 41% nárůst oproti předchozímu roku. A za celý rok firma uvedla, že tržby dosáhly 4,6 miliardy dolarů, což představuje meziroční skok o 57 %.
Zdroj: blog.gameball.co
Přitom výhled, který společnost poskytla, byl poměrně medvědí, a proto se investoři běželi krýt. Konkrétně Shopify uvedla, že očekává „nižší meziroční růst tržeb v prvním čtvrtletí roku 2022 a nejvyšší ve čtvrtém čtvrtletí roku 2022“.
Navzdory tomu, že akcie ztrácejí na síle, se však akcie SHOP stále obchodují s forwardovým poměrem ceny a zisku (P/E) ve výši 285,71. Ačkoli jsou tedy akcie SHOP rizikovou společností s utlumeným výhledem, stále mají vysoké ocenění. Podívejme se na to blíže.
Společnost Shopify je ve své podstatě platformou pro elektronické obchodování, která umožňuje podnikům vytvářet online tržiště. Poskytuje mnoho funkcí a nástrojů, včetně přidávání platebních bran, přepravců, kreativních možností a dalších.
Původně Shopify zahájilo svou činnost jako online prodejce snowboardů, ale od té doby rozšířilo svůj sortiment mimo jiné o oblečení, šperky a elektroniku. A díky nedávnému sekulárnímu posunu směrem k digitálnímu nakupování společnost rychle rostla a tento vzestup byl díky pandemii jen umocněn. Nicméně s tím, jak se svět vrací do normálu, vidíme, jak akcie e-commerce odevzdávají zisky.
Zdroj: Getty Images
Na vině jsou samozřejmě i širší problémy. Nikdo nemohl předpovědět ruskou invazi na Ukrajinu ani výprodej technologických akcií na začátku roku. Kromě toho se Federální rezervní systém snaží zklidnit inflaci prostřednictvím zvyšování úrokových sazeb. Ve skutečnosti jsme se již dočkali prvního z těchto sedmi zvýšení. Tyto faktory se následně podepisují na růstových akciích – a u akcií SHOP tomu není jinak.
Proto nelze vinit management z nedávné špatné výkonnosti akcií Shopify. Společnost ve své poslední čtvrtletní zprávě vykázala několik jasných čísel. Například globální tržby společnosti Shopify dosáhly za období od Černého pátku do Kybernetického pondělí 6,3 miliardy dolarů, což je nárůst oproti 5,1 miliardy dolarů v roce 2020. Celkové tržby se oproti loňskému roku zvýšily o 57 %, což je solidní číslo.
Zdroj: Getty Images
Hlavním problémem se však zdá být budoucnost společnosti. Jak jsem již zmínil, vedení společnosti nenabídlo žádná čísla, ale přiznalo, že růst tržeb bude nejvyšší ve čtvrtém čtvrtletí roku a nejpomalejší v prvním. Shopify také agresivně investuje do provozu společnosti, což se také projeví na výsledku hospodaření.
Přesto Shopify do své platformy nadále investuje. Mezi oblasti, na které se zaměřuje, patří vylepšování aplikace Shopify App a rozšiřování sítě pro doručování produktů. Společnost Shopify je tedy již nyní připravena utratit spoustu peněz. A očekává se, že v příštích letech se tyto výdaje budou výrazně stupňovat – na roky 2023 a 2024 jsou již naplánovány kapitálové výdaje ve výši 1 miliardy USD na vybudování sítě pro doručování zboží v USA.
Zdroj: Shutterstock
Jaká je budoucnost společnosti Shopify?
Dohromady lze snadno zapomenout, že společnost Shopify stále roste. Přesněji řečeno, v tuto chvíli se nejedná o zralý podnik. Společnost proto bude muset i nadále investovat do své budoucnosti. A právě proto investuje do infrastruktury a využívání partnerství pro budoucí růst.
Společnost Shopify například oznámila, že vytvořila partnerství se společností JD.com (NASDAQ:JD) na své platformě Marketplace pro prodejce třetích stran. Tento krok poskytuje společnosti Shopify přístup k jedné z největších spotřebitelských základen elektronického obchodování na světě. Konkrétně společnost JD oznámila, že v posledním čtvrtletí měla téměř 570 milionů aktivních zákazníků, což představuje meziroční nárůst o 21 %. Naproti tomu Shopify má více než 2 miliony aktivních uživatelů a neustále roste.
Přestože akcie společnosti Shopify nedávno vykázaly skvělé čtvrtletní výsledky, v posledních několika měsících klesaly. To je samozřejmě překvapivé, protože Shopify byla jedním z velkých vítězů během pandemie nového koronaviru a nyní je jedním z největších podniků elektronického obchodu na světě. Nyní se však zdá, že hlavním problémem je zpomalení růstu.Jak již bylo zmíněno, tržby a čistý příjem společnosti Shopify během pandemie exponenciálně rostly; A při pohledu zpět by to skutečně nemělo překvapovat. Internetové elektronické obchodování se stalo přirozenou alternativou k tradičním prodejním cestám, když se lidé obávali vyjít za dveře. Čím více lidí nakupovalo online, tím více to pomáhalo tržbám společnosti Shopify. Do konce fiskálního roku 2020 společnost Shopify vydělala více než 2,9 miliardy dolarů, což představuje meziroční nárůst o 86 %.Rok 2021 byl navíc ukázkovým příkladem toho, jak rychlý byl růst společnosti. Naposledy ve čtvrtém čtvrtletí roku 2021 dosáhly tržby společnosti Shopify 1,38 miliardy dolarů, což představuje 41% nárůst oproti předchozímu roku. A za celý rok firma uvedla, že tržby dosáhly 4,6 miliardy dolarů, což představuje meziroční skok o 57 %.Zdroj: blog.gameball.coPřitom výhled, který společnost poskytla, byl poměrně medvědí, a proto se investoři běželi krýt. Konkrétně Shopify uvedla, že očekává „nižší meziroční růst tržeb v prvním čtvrtletí roku 2022 a nejvyšší ve čtvrtém čtvrtletí roku 2022“.Navzdory tomu, že akcie ztrácejí na síle, se však akcie SHOP stále obchodují s forwardovým poměrem ceny a zisku ve výši 285,71. Ačkoli jsou tedy akcie SHOP rizikovou společností s utlumeným výhledem, stále mají vysoké ocenění. Podívejme se na to blíže.Akcie SHOP zpomalují s oživením pandemieChcete využít této příležitosti?Společnost Shopify je ve své podstatě platformou pro elektronické obchodování, která umožňuje podnikům vytvářet online tržiště. Poskytuje mnoho funkcí a nástrojů, včetně přidávání platebních bran, přepravců, kreativních možností a dalších.Původně Shopify zahájilo svou činnost jako online prodejce snowboardů, ale od té doby rozšířilo svůj sortiment mimo jiné o oblečení, šperky a elektroniku. A díky nedávnému sekulárnímu posunu směrem k digitálnímu nakupování společnost rychle rostla a tento vzestup byl díky pandemii jen umocněn. Nicméně s tím, jak se svět vrací do normálu, vidíme, jak akcie e-commerce odevzdávají zisky.Zdroj: Getty ImagesNa vině jsou samozřejmě i širší problémy. Nikdo nemohl předpovědět ruskou invazi na Ukrajinu ani výprodej technologických akcií na začátku roku. Kromě toho se Federální rezervní systém snaží zklidnit inflaci prostřednictvím zvyšování úrokových sazeb. Ve skutečnosti jsme se již dočkali prvního z těchto sedmi zvýšení. Tyto faktory se následně podepisují na růstových akciích – a u akcií SHOP tomu není jinak.Proto nelze vinit management z nedávné špatné výkonnosti akcií Shopify. Společnost ve své poslední čtvrtletní zprávě vykázala několik jasných čísel. Například globální tržby společnosti Shopify dosáhly za období od Černého pátku do Kybernetického pondělí 6,3 miliardy dolarů, což je nárůst oproti 5,1 miliardy dolarů v roce 2020. Celkové tržby se oproti loňskému roku zvýšily o 57 %, což je solidní číslo.Zdroj: Getty ImagesHlavním problémem se však zdá být budoucnost společnosti. Jak jsem již zmínil, vedení společnosti nenabídlo žádná čísla, ale přiznalo, že růst tržeb bude nejvyšší ve čtvrtém čtvrtletí roku a nejpomalejší v prvním. Shopify také agresivně investuje do provozu společnosti, což se také projeví na výsledku hospodaření.Přesto Shopify do své platformy nadále investuje. Mezi oblasti, na které se zaměřuje, patří vylepšování aplikace Shopify App a rozšiřování sítě pro doručování produktů. Společnost Shopify je tedy již nyní připravena utratit spoustu peněz. A očekává se, že v příštích letech se tyto výdaje budou výrazně stupňovat – na roky 2023 a 2024 jsou již naplánovány kapitálové výdaje ve výši 1 miliardy USD na vybudování sítě pro doručování zboží v USA.Zdroj: ShutterstockJaká je budoucnost společnosti Shopify?Dohromady lze snadno zapomenout, že společnost Shopify stále roste. Přesněji řečeno, v tuto chvíli se nejedná o zralý podnik. Společnost proto bude muset i nadále investovat do své budoucnosti. A právě proto investuje do infrastruktury a využívání partnerství pro budoucí růst.Společnost Shopify například oznámila, že vytvořila partnerství se společností JD.com na své platformě Marketplace pro prodejce třetích stran. Tento krok poskytuje společnosti Shopify přístup k jedné z největších spotřebitelských základen elektronického obchodování na světě. Konkrétně společnost JD oznámila, že v posledním čtvrtletí měla téměř 570 milionů aktivních zákazníků, což představuje meziroční nárůst o 21 %. Naproti tomu Shopify má více než 2 miliony aktivních uživatelů a neustále roste.