Tento průkopník v oblasti elektromobilů (EV) vyrobil v roce 2012 2 600 vozů a od té doby se jeho akcie vrátily o více než 15 000 %. Samozřejmě to nebylo vždy hladké a společnost po cestě koketovala s bankrotem.
Společnost Tesla efektivně vytvořila trh a usnadnila tak ostatním, aby šli v jejích stopách. Možná neexistuje jiná akcie, která by se těmto výnosům vyrovnala, ale společnost Rivian Automotive (RIVN -9,50 %) využívá toho, co Tesla vytvořila, a snaží se její výsledky zrcadlit z jiného přístupu. Investoři společnosti Rivian v poslední době slyšeli jen špatné zprávy, ale někdy je to ta nejlepší doba pro nákup akcií.
Téměř na dně
Generální ředitel společnosti Tesla Elon Musk uvedl, že jeho společnost byla v roce 2017, kdy navyšovala sériovou výrobu Modelu 3, asi měsíc před bankrotem. Tuto zkušenost familiárně nazval „výrobním peklem“. Jak ale ukazuje tento graf, jakmile se Tesla dostala přes potíže s rozjezdem výroby, její výroba a dodávky prudce vzrostly.
V nedávném konferenčním hovoru s investory za první čtvrtletí Musk uvedl, že podle něj je „rozumná šance na 60% nárůst oproti loňskému roku“, což znamená, že v roce 2022 by mohlo být dodáno přibližně 1,5 milionu elektromobilů.
Jiné výzvy
Společnost Rivian vyrobila v prvním čtvrtletí roku 2022 něco přes 2 550 vozidel a věří, že za celý rok dosáhne 25 000 vozidel. To odráží objem společnosti Tesla v jejích počátcích, tedy dlouho před výrobou Modelu 3 v roce 2017, která vyvolala Muskovy komentáře.
Společnost Rivian se však v této rané fázi svého růstu potýká s řadou problémů. Problémy s dodavatelským řetězcem ji vedly ke snížení prognózy výroby vozidel v roce 2022 na 25 000, ačkoli má kapacitu na výrobu dvojnásobku. Ve svém dopise akcionářům za první čtvrtletí společnost uvedla, že má k dispozici zařízení a procesy, které by jí umožnily vyrobit více než 50 000 vozidel v rámci celé platformy, pokud by se jí podařilo získat potřebné díly. Je také nucena absorbovat rostoucí náklady, protože se snaží dodat více než 80 000 pick-upů a SUV, které si rezervovala před tím, než se ceny surovin více nafoukly. A rychlý zvrat nenastane ani v případě omezení dodavatelského řetězce, ani v případě rostoucích cen.
zdroj: Rivian
To však společnosti Rivian nebrání v dlouhodobém plánování. Kromě těchto předběžných objednávek na nákladní vozy a SUV má společnost objednávku od Amazonu – svého největšího akcionáře – až na 100 000 elektrických dodávek. To je pěkná výrobní základna a Rivian již oznámil investice na zajištění potřebných výrobních kapacit. Nově plánovaná továrna v Georgii v hodnotě 5 miliard dolarů, která by měla být uvedena do provozu v roce 2024, by ji vynesla na vrchol žebříčku největších jednorázových investic do kapacity elektrických vozidel v USA.
Nejen společnost Rivian by měla plánovat na dlouhou trať. Měli by tak činit i investoři společnosti Rivian. V krátkodobém horizontu bude pravděpodobně více bolesti, protože je třeba vyřešit mnoho problémů.
Akcie společnosti Rivian možná nikdy nedosáhnou tak fenomenálních výnosů jako akcie společnosti Tesla. Společnost však má dobrou základnu objednávek a plánuje, že bude schopna rozjet velkovýrobu s celkovou plánovanou kapacitou 600 000 kusů ročně.
Stejně jako Tesla v prvních letech své existence musí překonat počáteční problémy. V tom spočívá velké riziko pro investory. Pokud však úspěšně zvládne své růstové bolesti, může se stát velkým výrobcem elektromobilů s nabídkou pickupů, SUV a dodávek, které budou hnacím motorem růstu společnosti v příštím desetiletí.
Tento průkopník v oblasti elektromobilů vyrobil v roce 2012 2 600 vozů a od té doby se jeho akcie vrátily o více než 15 000 %. Samozřejmě to nebylo vždy hladké a společnost po cestě koketovala s bankrotem.Společnost Tesla efektivně vytvořila trh a usnadnila tak ostatním, aby šli v jejích stopách. Možná neexistuje jiná akcie, která by se těmto výnosům vyrovnala, ale společnost Rivian Automotive využívá toho, co Tesla vytvořila, a snaží se její výsledky zrcadlit z jiného přístupu. Investoři společnosti Rivian v poslední době slyšeli jen špatné zprávy, ale někdy je to ta nejlepší doba pro nákup akcií.Téměř na dněGenerální ředitel společnosti Tesla Elon Musk uvedl, že jeho společnost byla v roce 2017, kdy navyšovala sériovou výrobu Modelu 3, asi měsíc před bankrotem. Tuto zkušenost familiárně nazval „výrobním peklem“. Jak ale ukazuje tento graf, jakmile se Tesla dostala přes potíže s rozjezdem výroby, její výroba a dodávky prudce vzrostly.V nedávném konferenčním hovoru s investory za první čtvrtletí Musk uvedl, že podle něj je „rozumná šance na 60% nárůst oproti loňskému roku“, což znamená, že v roce 2022 by mohlo být dodáno přibližně 1,5 milionu elektromobilů.Jiné výzvySpolečnost Rivian vyrobila v prvním čtvrtletí roku 2022 něco přes 2 550 vozidel a věří, že za celý rok dosáhne 25 000 vozidel. To odráží objem společnosti Tesla v jejích počátcích, tedy dlouho před výrobou Modelu 3 v roce 2017, která vyvolala Muskovy komentáře.Společnost Rivian se však v této rané fázi svého růstu potýká s řadou problémů. Problémy s dodavatelským řetězcem ji vedly ke snížení prognózy výroby vozidel v roce 2022 na 25 000, ačkoli má kapacitu na výrobu dvojnásobku. Ve svém dopise akcionářům za první čtvrtletí společnost uvedla, že má k dispozici zařízení a procesy, které by jí umožnily vyrobit více než 50 000 vozidel v rámci celé platformy, pokud by se jí podařilo získat potřebné díly. Je také nucena absorbovat rostoucí náklady, protože se snaží dodat více než 80 000 pick-upů a SUV, které si rezervovala před tím, než se ceny surovin více nafoukly. A rychlý zvrat nenastane ani v případě omezení dodavatelského řetězce, ani v případě rostoucích cen.zdroj: RivianTo však společnosti Rivian nebrání v dlouhodobém plánování. Kromě těchto předběžných objednávek na nákladní vozy a SUV má společnost objednávku od Amazonu – svého největšího akcionáře – až na 100 000 elektrických dodávek. To je pěkná výrobní základna a Rivian již oznámil investice na zajištění potřebných výrobních kapacit. Nově plánovaná továrna v Georgii v hodnotě 5 miliard dolarů, která by měla být uvedena do provozu v roce 2024, by ji vynesla na vrchol žebříčku největších jednorázových investic do kapacity elektrických vozidel v USA.Chcete využít této příležitosti?Dlouhodobé plánováníNejen společnost Rivian by měla plánovat na dlouhou trať. Měli by tak činit i investoři společnosti Rivian. V krátkodobém horizontu bude pravděpodobně více bolesti, protože je třeba vyřešit mnoho problémů.Akcie společnosti Rivian možná nikdy nedosáhnou tak fenomenálních výnosů jako akcie společnosti Tesla. Společnost však má dobrou základnu objednávek a plánuje, že bude schopna rozjet velkovýrobu s celkovou plánovanou kapacitou 600 000 kusů ročně.Stejně jako Tesla v prvních letech své existence musí překonat počáteční problémy. V tom spočívá velké riziko pro investory. Pokud však úspěšně zvládne své růstové bolesti, může se stát velkým výrobcem elektromobilů s nabídkou pickupů, SUV a dodávek, které budou hnacím motorem růstu společnosti v příštím desetiletí.