S akciemi společnosti Tesla je tady jeden problém. Proč?
Akcie společnosti Tesla (NASDAQ:TSLA) klesly o ekvivalent dvou Twitterů (NASDAQ:TWTR) den poté, co tato sociální mediální společnost souhlasila s nabídkou Elona Muska na odkup za 44 miliard dolarů, která údajně zahrnuje osobní půjčku ve výši 12,5 miliardy dolarů zajištěnou jeho podílem ve společnosti vyrábějící elektromobily.
Akcie TSLA se v úterní seanci propadly o více než 12 %. A přestože se jim podařilo část ztráty umazat, akcie se stále obchodují o 11,7 % níže, než na jaké úrovni se nacházely v době oznámení dohody. Výprodej ukazuje, jak zásadní význam má Musk pro společnost Tesla. Ukazuje také, jak zranitelným se výrobce elektromobilů stal.
Tesla vládne světu elektromobilů. Ale skutečně by měla?
Zdroj: Shutterstock
Tesla dominuje, ale americký trh s elektromobily zůstává malý
Tržní podíl společnosti Tesla je zdrojem neustálých spekulací. Odhaduje se, že v roce 2021 bude mít 14% podíl na celosvětovém trhu s elektromobily. Na druhém místě se umístil Volkswagen s 11 %. Elektromobily přitom podle Mezinárodní energetické agentury loni představovaly 8,6 % celosvětových prodejů automobilů, zatímco v roce 2020 to bylo 4,1 %.
Ve Spojených státech je jasným lídrem trhu společnost Tesla, která ovládá přibližně 75 % trhu. Americký trh je však jedinečný. Dominují mu velká, luxusní vozidla. Ve čtvrtém čtvrtletí roku 2021 představovaly elektromobily méně než 5 % celkového prodeje vozidel.
Býčí argument pro Teslu spočívá v tom, že si dokáže udržet tržní podíl, protože trh roste. Býčí argumenty také trvají na tom, že každá Tesla má mnohem větší hodnotu, než je její nálepková cena. Tesla nabízí nabíjecí stanice, servisní a kolizní centra a pojištění. Má naprostou kontrolu nad svým dodavatelským řetězcem a vyrábí všechny své klíčové díly.
Její rušení prodejců, servisů, pojišťoven a čerpacích stanic je důvodem, proč investoři zaplatí za akcie TSLA více než 18násobek tržeb.
Zdroj: Reuters
Jak jsem psal minulý měsíc, Tesla má problém s cenovou dostupností.
V Číně, kde je nyní 13 % nových automobilů na elektrický pohon, podíl Tesly na trhu klesá. Čínská střední třída si Tesly nemůže dovolit. Její nejlevnější vůz nyní stojí téměř 47 000 dolarů. Nejvyšší model se prodává za téměř 140 000 dolarů. Lidé v Číně si kupují menší vozidla s nízkou spotřebou za mnohem nižší cenu.
Průměrný americký řidič stráví za volantem 17 600 minut ročně. Vyplývá to z průzkumu Nadace pro bezpečnost dopravy Americké automobilové asociace. To se může zdát jako hodně, ale v průměru je to méně než hodina denně.
Obyvatelé měst, a to je 83 % Američanů, tráví v autě ještě méně času. Nechci utratit 46 000 dolarů (průměrná cena nového auta v současnosti) za něco, co stojí na příjezdové cestě více než 95 % času.
Hrozba střední třídy pro Teslu se ukazuje i v Evropě, kde Stellantis (NYSE:STLA), který vlastní Fiat a Chrysler, nabízí Fiat 500e. S 29 % tamních prodejů nových vozů se nyní jedná o vozy připojitelné k elektrické síti, Volkswagen má téměř čtvrtinový podíl na trhu.
Ačkoli tedy Tesla stále celosvětově vede, pole je přeplněné a střední trh ovládají jiní.
Zdroj: Reuters
Podtrženo a sečteno, akcie TSLA
To nás přivádí zpět k otázce ocenění společnosti Tesla. Nejde jen o to, zda by Tesla měla mít hodnotu 18násobku tržeb. Jde o to, zda bude takto oceňována i nadále, až se trh rozšíří a vstoupí na něj městská střední třída.
Generální ředitelka společnosti Ark Invest Cathie Woodová se domnívá, že akcie TSLA mohou do roku 2026 získat 350 % díky prodeji robotických taxíků, a stát se tak společností poskytující dopravu jako službu.
Musk říká, že by rád vyrobil levnější automobil, ale v cestě mu stojí inflace a poptávka. Co stojí v cestě, je design společnosti Tesla. Baterie stojí peníze. Čím větší auto, tím delší dojezd, a tím větší a dražší musí být baterie. Aby elektromobily na americkém trhu převládly, musí buď baterie zlevnit, nebo se musí elektromobily zmenšit, jako se to děje v Evropě a Číně.
V této další fázi elektrické revoluce bude Tesla poprvé čelit konkurenci. Může zvítězit, ale aby se tak stalo, musí se buď změnit ona, nebo technologie.
Akcie TSLA se v úterní seanci propadly o více než 12 %. A přestože se jim podařilo část ztráty umazat, akcie se stále obchodují o 11,7 % níže, než na jaké úrovni se nacházely v době oznámení dohody. Výprodej ukazuje, jak zásadní význam má Musk pro společnost Tesla. Ukazuje také, jak zranitelným se výrobce elektromobilů stal.Tesla vládne světu elektromobilů. Ale skutečně by měla?Zdroj: ShutterstockTržní podíl společnosti Tesla je zdrojem neustálých spekulací. Odhaduje se, že v roce 2021 bude mít 14% podíl na celosvětovém trhu s elektromobily. Na druhém místě se umístil Volkswagen s 11 %. Elektromobily přitom podle Mezinárodní energetické agentury loni představovaly 8,6 % celosvětových prodejů automobilů, zatímco v roce 2020 to bylo 4,1 %.Ve Spojených státech je jasným lídrem trhu společnost Tesla, která ovládá přibližně 75 % trhu. Americký trh je však jedinečný. Dominují mu velká, luxusní vozidla. Ve čtvrtém čtvrtletí roku 2021 představovaly elektromobily méně než 5 % celkového prodeje vozidel.Býčí argument pro Teslu spočívá v tom, že si dokáže udržet tržní podíl, protože trh roste. Býčí argumenty také trvají na tom, že každá Tesla má mnohem větší hodnotu, než je její nálepková cena. Tesla nabízí nabíjecí stanice, servisní a kolizní centra a pojištění. Má naprostou kontrolu nad svým dodavatelským řetězcem a vyrábí všechny své klíčové díly.Chcete využít této příležitosti?Její rušení prodejců, servisů, pojišťoven a čerpacích stanic je důvodem, proč investoři zaplatí za akcie TSLA více než 18násobek tržeb.Zdroj: ReutersJak jsem psal minulý měsíc, Tesla má problém s cenovou dostupností.V Číně, kde je nyní 13 % nových automobilů na elektrický pohon, podíl Tesly na trhu klesá. Čínská střední třída si Tesly nemůže dovolit. Její nejlevnější vůz nyní stojí téměř 47 000 dolarů. Nejvyšší model se prodává za téměř 140 000 dolarů. Lidé v Číně si kupují menší vozidla s nízkou spotřebou za mnohem nižší cenu.Průměrný americký řidič stráví za volantem 17 600 minut ročně. Vyplývá to z průzkumu Nadace pro bezpečnost dopravy Americké automobilové asociace. To se může zdát jako hodně, ale v průměru je to méně než hodina denně.Obyvatelé měst, a to je 83 % Američanů, tráví v autě ještě méně času. Nechci utratit 46 000 dolarů za něco, co stojí na příjezdové cestě více než 95 % času.Hrozba střední třídy pro Teslu se ukazuje i v Evropě, kde Stellantis , který vlastní Fiat a Chrysler, nabízí Fiat 500e. S 29 % tamních prodejů nových vozů se nyní jedná o vozy připojitelné k elektrické síti, Volkswagen má téměř čtvrtinový podíl na trhu.Ačkoli tedy Tesla stále celosvětově vede, pole je přeplněné a střední trh ovládají jiní.Zdroj: ReutersTo nás přivádí zpět k otázce ocenění společnosti Tesla. Nejde jen o to, zda by Tesla měla mít hodnotu 18násobku tržeb. Jde o to, zda bude takto oceňována i nadále, až se trh rozšíří a vstoupí na něj městská střední třída.Generální ředitelka společnosti Ark Invest Cathie Woodová se domnívá, že akcie TSLA mohou do roku 2026 získat 350 % díky prodeji robotických taxíků, a stát se tak společností poskytující dopravu jako službu.Musk říká, že by rád vyrobil levnější automobil, ale v cestě mu stojí inflace a poptávka. Co stojí v cestě, je design společnosti Tesla. Baterie stojí peníze. Čím větší auto, tím delší dojezd, a tím větší a dražší musí být baterie. Aby elektromobily na americkém trhu převládly, musí buď baterie zlevnit, nebo se musí elektromobily zmenšit, jako se to děje v Evropě a Číně.V této další fázi elektrické revoluce bude Tesla poprvé čelit konkurenci. Může zvítězit, ale aby se tak stalo, musí se buď změnit ona, nebo technologie.