Dá se říci, že většina lidí není běžně žádána, aby se ostatním popisovala. Když však jde o získání té správné práce, personalisté od vás očekávají, že budete sebevědomě hovořit o svých schopnostech a hodnotě, kterou byste mohli přinést jejich týmu.
Ať už vás personalista přímo požádá, abyste „mi o sobě něco řekli“, nebo zvolí jinou linii otázek, například: „Jak by vás popsali vaši kolegové?“ nebo „Jaké jsou vaše nejsilnější stránky?“, konečný cíl je stejný: získat lepší představu o tom, kdo jste, a zjistit, zda se na danou pozici hodíte.
I když může být nepříjemné svěřovat se během pohovoru relativně cizím lidem se svými nejlepšími vlastnostmi, je důležité, abyste byli připraveni mluvit o sobě s důvěrou. Koneckonců, pokud si nejste jisti svými schopnostmi, proč by si měl být jistý potenciální zaměstnavatel, že vás přijme?
Mezi sebevědomím a arogancí během pohovoru však existuje velmi tenká hranice. Rozdíl spočívá v tom, jak komunikujete – a jaká slova volíte, abyste se popsali. Poslední věc, kterou chcete udělat, je působit namyšleně nebo neautenticky, protože jste se uchýlili k popisu sebe sama pomocí stejných nadužívaných slov, před kterými vás odborníci varují, abyste je při psaní životopisu odstranili.
Níže uvádíme některá nejčastěji nadužívaná slova, kterými se kandidáti popisují během pohovoru – a co můžete říct místo nich, abyste sdělili svou hodnotu a získali si tazatele.
Buďme upřímní: Řekne někdy někdo během pracovního pohovoru, že nemá motivaci? Samozřejmě, že ne. I když je tato vlastnost pro zaměstnavatele jistě atraktivní, pouhým prohlášením nedokážete, že je pravdivé. Místo toho, abyste říkali, že jste pracovitý člověk, přesvědčte je o své pracovní morálce tím, že jim ukážete své schopnosti.
Vytáhněte svůj profesní „chlubítko“ a vyhledejte nedávné příklady, jako je například váš významný přínos, splněný nebo překročený cíl nebo dosažený úspěch, které ilustrují, jak se vaše tvrdá práce vyplatila vašim bývalým zaměstnavatelům. Pak se připravte na to, že při příštím pohovoru budete moci tyto profesní úspěchy shrnout pomocí metody STAR.
TÝMOVÝ HRÁČ
Zdroj: Pixabay
Zamyslete se nad tím, co znamená být týmovým hráčem. Je to víc než jen vycházet s ostatními a umět pracovat ve skupině. Skutečný týmový hráč je schopen v případě potřeby dělat kompromisy, projevovat úctu k ostatním, naslouchat potřebám členů svého týmu a spolupracovat při vymýšlení řešení nebo plnění cílů.
Existuje mnoho způsobů, jak můžete během pohovoru ukázat, že jste týmový hráč. Pokud popisujete úspěch, který byl výsledkem skupinového úsilí, nepřipisujte si plnou zásluhu na vítězství. Přestože váš příspěvek mohl být pro úspěch projektu zásadní, přiznejte zásluhy tam, kde je třeba. Pokud jste například přišli se skvělým nápadem na řešení firemního problému, nezapomeňte zmínit, jak jste spolupracovali s týmem na realizaci svého doporučení nebo jak jste si předtím, než jste se svým nápadem pokročili, vyžádali zpětnou vazbu od ostatních kolegů. Už jen tím, že nezapomenete používat zájmeno „my“ místo „já“, kde je to vhodné, můžete prokázat, že máte mentalitu týmového hráče. Kromě toho využijte své schopnosti aktivního naslouchání, abyste se ujistili, že plně rozumíte tomu, na co se vás tazatel ptá, a mohli tak poskytnout stručnou odpověď, která jasně odpoví na danou otázku.
DYNAMICKÝ A VÁŠNIVÝ
Chcete-li se při pohovoru označit za dynamického nebo vášnivého, řiďte se zlatým pravidlem: Ukažte, neříkejte. Pokud se na pohovor dostavíte plni pozitivní energie a nadšení podělit se o své nápady, nebude třeba tazateli říkat, že jste pro svou práci zapálení – váš přístup a chování budou mluvit samy za sebe.
Chcete-li zajistit, abyste během pohovoru dokázali vyjádřit jak svou dynamickou osobnost, tak nadšení pro pracovní příležitost, zaměřte se na přípravu na pohovor. Proveďte si průzkum společnosti a pozice, abyste se cítili jistě při vstupu do místnosti pro pohovor a vysvětlili, co vás na této příležitosti vzrušuje.
Zdroj: Unsplash
Je také důležité odhadnout, zda potřebujete v hodinách předcházejících pohovoru zvýšit svou energetickou hladinu nebo uvolnit nervozitu, abyste do pohovorové místnosti přišli v co nejlepším světle. Velmi užitečné může být vytvoření rutiny před pohovorem. Ta může zahrnovat meditaci, poslech oblíbené hudby, pití kofeinového nápoje nebo konzumaci určitých potravin, které obsahují přírodní beta-blokátory snižující úzkost nebo obsahují komplexní sacharidy a bílkoviny zvyšující hladinu energie.
PŘIZPŮSOBIVOST A FLEXIBILITA
Je pravda, že zaměstnavatelé mají dnes více než kdy dříve zájem o zaměstnávání odborníků, kteří jsou ochotni a schopni přizpůsobit se novým výzvám na pracovišti. Když se společnost TopResume zeptala personalistů, které dovednosti nabyly po pandemii na důležitosti, objevila se jako nejvíce ceněná vlastnost „přizpůsobivost a flexibilita“.
Namísto prohlášení „jsem přizpůsobivý“ dejte personalistům najevo, že jste připraveni zvládnout jakýkoli scénář na pracovišti, a vysvětlete jim, jak jste během pandemie mysleli vlastními silami a přinášeli kreativní řešení. Možná jste například museli vymyslet způsob, jak virtuálně přijmout nové zaměstnance, jak upravit služby vaší společnosti ve virtuálním prostředí nebo jak změnit cíle vašeho týmu v polovině čtvrtletí a přitom je splnit. Pokud uvedete konkrétní příklady toho, jak jste se úspěšně vypořádali s výzvami, potenciální zaměstnavatelé ocení flexibilitu a přizpůsobivost, kterou byste mohli přinést do jejich týmu.
KREATIVNÍ A INOVATIVNÍ
Zdroj: Pixabay
Ačkoli popisování sebe sama jako „kreativního“ nebo „inovativního“ může působit v lepším případě lacině a v horším protivně, faktem je, že tyto dovednosti jsou pro určité pozice důležitými požadavky. Chcete-li vyjádřit svou kreativitu a inovativnost tak, aby ji zaměstnavatel ocenil, zvažte, jak se vaše kreativita nebo inovativnost projevily ve vašich předchozích rolích.
Pokud se ucházíte o kreativní pozici – např. umělce, designéra, produktového manažera, spisovatele, reklamního pracovníka atd. – ujistěte se, že vaše online portfolio nebo blog jsou aktualizovány o vaše nejnovější projekty a že odkaz na ně je uveden v horní části vašeho životopisu a na vašem profilu na síti LinkedIn. Buďte připraveni hovořit o tom, co vás na tvůrčím procesu baví, jak jste svou kreativitu využili ve svých posledních projektech a jaký byl výsledek těchto projektů.
Pokud typ pozice, o kterou se ucházíte, vyžaduje tvůrčí schopnosti při řešení problémů (což je v dnešní době pro mnoho zaměstnavatelů další priorita), buďte připraveni vysvětlit, proč rádi řešíte nové výzvy, a podělte se o nedávné příklady, kdy jste museli přemýšlet nestandardně, abyste vyřešili problém, naučili se dovednost nebo splnili cíl, který byl pro společnost přínosný.
Zatímco naplnění životopisu a profilu LinkedIn obecnými hesly může potenciální zaměstnavatele odradit, mnohem horší je, když je odříkáte během pohovoru. Místo toho si procvičte popisování svých dovedností pomocí výrazů, které potenciální personalista ocení, s anekdotami, které dokládají vaši kvalifikaci a hodnotu.
Dá se říci, že většina lidí není běžně žádána, aby se ostatním popisovala. Když však jde o získání té správné práce, personalisté od vás očekávají, že budete sebevědomě hovořit o svých schopnostech a hodnotě, kterou byste mohli přinést jejich týmu.
Ať už vás personalista přímo požádá, abyste „mi o sobě něco řekli“, nebo zvolí jinou linii otázek, například: „Jak by vás popsali vaši kolegové?“ nebo „Jaké jsou vaše nejsilnější stránky?“, konečný cíl je stejný: získat lepší představu o tom, kdo jste, a zjistit, zda se na danou pozici hodíte.
I když může být nepříjemné svěřovat se během pohovoru relativně cizím lidem se svými nejlepšími vlastnostmi, je důležité, abyste byli připraveni mluvit o sobě s důvěrou. Koneckonců, pokud si nejste jisti svými schopnostmi, proč by si měl být jistý potenciální zaměstnavatel, že vás přijme?
Mezi sebevědomím a arogancí během pohovoru však existuje velmi tenká hranice. Rozdíl spočívá v tom, jak komunikujete – a jaká slova volíte, abyste se popsali. Poslední věc, kterou chcete udělat, je působit namyšleně nebo neautenticky, protože jste se uchýlili k popisu sebe sama pomocí stejných nadužívaných slov, před kterými vás odborníci varují, abyste je při psaní životopisu odstranili.
Níže uvádíme některá nejčastěji nadužívaná slova, kterými se kandidáti popisují během pohovoru – a co můžete říct místo nich, abyste sdělili svou hodnotu a získali si tazatele.
Zdroj: Pixabay
Chcete využít této příležitosti?
Buďme upřímní: Řekne někdy někdo během pracovního pohovoru, že nemá motivaci? Samozřejmě, že ne. I když je tato vlastnost pro zaměstnavatele jistě atraktivní, pouhým prohlášením nedokážete, že je pravdivé. Místo toho, abyste říkali, že jste pracovitý člověk, přesvědčte je o své pracovní morálce tím, že jim ukážete své schopnosti.
Vytáhněte svůj profesní „chlubítko“ a vyhledejte nedávné příklady, jako je například váš významný přínos, splněný nebo překročený cíl nebo dosažený úspěch, které ilustrují, jak se vaše tvrdá práce vyplatila vašim bývalým zaměstnavatelům. Pak se připravte na to, že při příštím pohovoru budete moci tyto profesní úspěchy shrnout pomocí metody STAR.
Zdroj: Pixabay
Zamyslete se nad tím, co znamená být týmovým hráčem. Je to víc než jen vycházet s ostatními a umět pracovat ve skupině. Skutečný týmový hráč je schopen v případě potřeby dělat kompromisy, projevovat úctu k ostatním, naslouchat potřebám členů svého týmu a spolupracovat při vymýšlení řešení nebo plnění cílů.
Existuje mnoho způsobů, jak můžete během pohovoru ukázat, že jste týmový hráč. Pokud popisujete úspěch, který byl výsledkem skupinového úsilí, nepřipisujte si plnou zásluhu na vítězství. Přestože váš příspěvek mohl být pro úspěch projektu zásadní, přiznejte zásluhy tam, kde je třeba. Pokud jste například přišli se skvělým nápadem na řešení firemního problému, nezapomeňte zmínit, jak jste spolupracovali s týmem na realizaci svého doporučení nebo jak jste si předtím, než jste se svým nápadem pokročili, vyžádali zpětnou vazbu od ostatních kolegů. Už jen tím, že nezapomenete používat zájmeno „my“ místo „já“, kde je to vhodné, můžete prokázat, že máte mentalitu týmového hráče. Kromě toho využijte své schopnosti aktivního naslouchání, abyste se ujistili, že plně rozumíte tomu, na co se vás tazatel ptá, a mohli tak poskytnout stručnou odpověď, která jasně odpoví na danou otázku.
Chcete-li se při pohovoru označit za dynamického nebo vášnivého, řiďte se zlatým pravidlem: Ukažte, neříkejte. Pokud se na pohovor dostavíte plni pozitivní energie a nadšení podělit se o své nápady, nebude třeba tazateli říkat, že jste pro svou práci zapálení – váš přístup a chování budou mluvit samy za sebe.
Chcete-li zajistit, abyste během pohovoru dokázali vyjádřit jak svou dynamickou osobnost, tak nadšení pro pracovní příležitost, zaměřte se na přípravu na pohovor. Proveďte si průzkum společnosti a pozice, abyste se cítili jistě při vstupu do místnosti pro pohovor a vysvětlili, co vás na této příležitosti vzrušuje.
Zdroj: Unsplash
Je také důležité odhadnout, zda potřebujete v hodinách předcházejících pohovoru zvýšit svou energetickou hladinu nebo uvolnit nervozitu, abyste do pohovorové místnosti přišli v co nejlepším světle. Velmi užitečné může být vytvoření rutiny před pohovorem. Ta může zahrnovat meditaci, poslech oblíbené hudby, pití kofeinového nápoje nebo konzumaci určitých potravin, které obsahují přírodní beta-blokátory snižující úzkost nebo obsahují komplexní sacharidy a bílkoviny zvyšující hladinu energie.
Je pravda, že zaměstnavatelé mají dnes více než kdy dříve zájem o zaměstnávání odborníků, kteří jsou ochotni a schopni přizpůsobit se novým výzvám na pracovišti. Když se společnost TopResume zeptala personalistů, které dovednosti nabyly po pandemii na důležitosti, objevila se jako nejvíce ceněná vlastnost „přizpůsobivost a flexibilita“.
Namísto prohlášení „jsem přizpůsobivý“ dejte personalistům najevo, že jste připraveni zvládnout jakýkoli scénář na pracovišti, a vysvětlete jim, jak jste během pandemie mysleli vlastními silami a přinášeli kreativní řešení. Možná jste například museli vymyslet způsob, jak virtuálně přijmout nové zaměstnance, jak upravit služby vaší společnosti ve virtuálním prostředí nebo jak změnit cíle vašeho týmu v polovině čtvrtletí a přitom je splnit. Pokud uvedete konkrétní příklady toho, jak jste se úspěšně vypořádali s výzvami, potenciální zaměstnavatelé ocení flexibilitu a přizpůsobivost, kterou byste mohli přinést do jejich týmu.
Zdroj: Pixabay
Ačkoli popisování sebe sama jako „kreativního“ nebo „inovativního“ může působit v lepším případě lacině a v horším protivně, faktem je, že tyto dovednosti jsou pro určité pozice důležitými požadavky. Chcete-li vyjádřit svou kreativitu a inovativnost tak, aby ji zaměstnavatel ocenil, zvažte, jak se vaše kreativita nebo inovativnost projevily ve vašich předchozích rolích.
Pokud se ucházíte o kreativní pozici – např. umělce, designéra, produktového manažera, spisovatele, reklamního pracovníka atd. – ujistěte se, že vaše online portfolio nebo blog jsou aktualizovány o vaše nejnovější projekty a že odkaz na ně je uveden v horní části vašeho životopisu a na vašem profilu na síti LinkedIn. Buďte připraveni hovořit o tom, co vás na tvůrčím procesu baví, jak jste svou kreativitu využili ve svých posledních projektech a jaký byl výsledek těchto projektů.
Pokud typ pozice, o kterou se ucházíte, vyžaduje tvůrčí schopnosti při řešení problémů , buďte připraveni vysvětlit, proč rádi řešíte nové výzvy, a podělte se o nedávné příklady, kdy jste museli přemýšlet nestandardně, abyste vyřešili problém, naučili se dovednost nebo splnili cíl, který byl pro společnost přínosný.
Zatímco naplnění životopisu a profilu LinkedIn obecnými hesly může potenciální zaměstnavatele odradit, mnohem horší je, když je odříkáte během pohovoru. Místo toho si procvičte popisování svých dovedností pomocí výrazů, které potenciální personalista ocení, s anekdotami, které dokládají vaši kvalifikaci a hodnotu.