Všichni máme různé pohledy, názory a způsoby práce. To nemusí být nutně špatně.
Mnohdy to může být prospěšné a pomáhá nám to rozšířit naše úhly pohledu a způsoby dokončení stejného úkolu nebo projektu. Během samotného procesu společné práce však někdy mohou naše rozdíly vést k vášnivým diskusím, zraněným citům, překážkám a mohou dokonce potenciálně ohrozit projekt.
Existuje mnoho způsobů, jak se můžete rozhodnout řešit konflikty v týmu. Můžete ho ignorovat, být vůči němu pasivně agresivní, rozčilovat se a zlobit se kvůli němu atd. Možná rádi ukazujete prstem a obviňujete ostatní. Možná jste jako já a máte obecně málo trpělivosti a snadno se necháte frustrovat tempem něčí práce.
I když existuje mnoho způsobů, jak řešit konflikty, některé z nich nám mohou pomoci vyřešit věci rychleji než jiné a vést k lepším výsledkům. Pojďme se podívat na pět způsobů, jak efektivně zvládat konflikty v týmu.
- Uznejte a přijměte konflikt

Mnoho lidí se konfliktům vyhýbá jako moru. Předstírají, že k němu nedochází. Ignorují ho a pokračují ve své práci. Z nejrůznějších důvodů je mnoho lidí podmíněno přesvědčením, že konflikt je ze své podstaty špatný, a jednoduše nevědí, jak se s ním vypořádat.
Když zvolíte přístup „ignorovat problém a předstírat, že neexistuje“, jediné, co se stane, je, že bude trvat déle, než se vyřeší, a pravděpodobně bude ještě větší nepořádek.
Prvním tipem, jak efektivně zvládat konflikty v týmu, je konflikt přiznat. Nestyďte se o něm mluvit nahlas. Třeba něčím takovým: „Honzo, zdá se, že nesouhlasíš s přístupem, o kterém jsme se bavili. Rád bych slyšel tvůj názor na to, co jsme dosud probírali. Jsem si jistý, že všichni souhlasí s tím, že mít více pohledů na věc nám pomůže podívat se na problém ze všech úhlů pohledu.“
- Neskákejte do toho po hlavě a nereagujte přehnaně

Tady je ten, který pro mě mluví za vše. Když cítíte, že se při práci v týmu rozčilujete, ujistěte se, že do toho neskočíte a nezačnete mluvit, aniž byste si to promysleli.
Přesně to se mi stalo při více než několika příležitostech. Pokaždé, když cítím, že mi stoupá krevní tlak, když poslouchám rozhovor jiného člena týmu nebo čtu e-mail, se kterým obecně nesouhlasím, snažím se udělat pauzu. Zastavím se, několikrát se zhluboka nadechnu a uklidním se. Věřte mi, že se mi už mnohokrát stalo, že jsem prostě reagoval bez přemýšlení a pokaždé výsledek nebyl optimální.
Když si dám čas na to, abych to nechal strávit a nereagoval rychle, situace vždycky dopadne lépe. Někdy je to tím, že jsem si dal čas na to, abych se jednoduše uklidnil, než jsem vypálil ten jízlivý e-mail. Jindy zase vidím jiný úhel pohledu než ten svůj a nejsem tak rozčilený, jak jsem původně byl.
Každopádně je vždy lepší neřídit se jen svou instinktivní reakcí, když s jiným členem týmu nesouhlasíte. Zpomalte a nereagujte přehnaně.
- Zajistěte, aby byl každý vyslyšen a oceněn

Když se v rámci diskuse propracováváte k řešení neshod, je důležité, aby byl každý vyslechnut a měl pocit, že si jeho názoru vážíte.
Nezapomínejme, že pocit pochopení je jednou z nejhlubších potřeb, které jako lidé máme. Když se cítíme pochopeni, cítíme se oceněni a potvrzeni, což jsou pro naše štěstí zásadní faktory. Nezapomínejte na to a zajistěte, aby každý, kdo byl do sporu zapojen, dostal příležitost být vyslechnut i pochopen.
Nemusí jít o něco příliš formálního, jako je zajištění toho, aby každý dostal svých 10 minut na vyjádření. Jde spíše o to zajistit, aby ti, kteří jsou naštvaní, dostali šanci, aby byl jejich hlas vyslyšen.
Pokud jsem součástí skupiny, která se skládá z týmu šesti lidí, ale nemá žádné problémy s nesouhlasem, není pro mě velký problém být vyslyšen. Pokud jsem jedním ze dvou lidí, kteří mají neshody, můžete se vsadit, že je pro mě dost důležité, abych mohl mluvit o svém pohledu.
- Rekapitulace diskuzí

Nyní je řada na vás. Doufejme, že do této chvíle měly všechny strany sporu možnost promluvit a být vyslechnuty. V této fázi je na vás, abyste si přehráli, co jste od všech slyšeli, a ujistili se, že jste vše pochopili správně.
Pokud vám někdo řekne, že se v tom či onom bodě mýlíte, přizpůsobte se tomu. Cílem je ujistit se, že jste správně slyšeli a interpretovali nejen vy, ale i tým. Na konci této fáze by měli být všichni na stejné úrovni a měli by opravdu dobře rozumět tomu, co si o dané situaci myslí ostatní.
Rekapitulace diskusí má i další přínosný výsledek. Díky rekapitulaci toho, co všichni slyšeli, získá celý tým skvělý přehled o tom, co si ostatní myslí a jak se cítí.
Často se při tomto typu scénáře stává, že lidé začnou vnímat úhly pohledu ostatních. Má to jakýsi změkčující účinek, kdy lidé mohou lépe pochopit myšlenky ostatních a to, jak se v dané situaci cítí. Mnohdy to pomůže posunout věci kupředu.
- Získejte souhlas všech

Přímým důsledkem rekapitulace diskusí je, že nyní je ideální čas získat souhlas všech, aby se posunuli vpřed. Samozřejmě, mnohokrát to neplyne okamžitě z rekapitulace diskusí. Často je to však okamžik, kdy se lidé cítí pohodlněji, když nabízejí řešení nebo jsou ochotni přistoupit na kompromis.
Pokud někdo trval na tom, aby se uskutečnilo A, B a C, než dal finální souhlas, možná je nyní spokojen pouze s A a B. Cílem je zde propracovat se přes sporné body a dostat se do bodu, kdy se všichni cítí, že byli vyslechnuti, oceněni a jsou srozuměni s tím, aby se jako tým posunuli vpřed.
Někdy musíte lidem připomenout, že jste všichni ve stejném týmu a pracujete na stejném cíli, abyste je přiměli trochu ustoupit.
Závěrečné myšlenky
Kdykoli pracujeme v týmu na nějakém projektu nebo na dosažení nějakého cíle, určitě se objeví rozdílné názory, které vedou ke konfliktům. To je přirozenost lidského bytí. Pamatujte, že konflikt nemusí být nutně špatný. V mnoha ohledech je zdravý a při práci v týmu může vést k větším a lepším výsledkům. Důležité je, že existují zdravé způsoby, jak tento konflikt vyřešit a dostat všechny na stejnou vlnu.
Až se příště ve skupině objeví konflikt, vzpomeňte si na pět způsobů, jak efektivně zvládat konflikty v týmu. Nebuďte tou osobou, která má tendenci okamžitě reagovat s ne zrovna optimálním výsledkem. Pomocí těchto kroků se naučte vzít konflikt na vědomí, neskákejte do řeči a nereagujte přehnaně, ujistěte se, že všechny vyslechnete, zrekapitulujte diskusi a získejte souhlas všech.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky



























